Dofinansowanie przez Komisję Europejską projektów z zakresu edukacji medialnej
W ramach ostatniej edycji Preparatory Action on Media literacy for All (2018-2020) Komisja Europejska chce wesprzeć innowacyjne przedsięwzięcia służące podnoszeniu umiejętności świadomego korzystania z mediów, ochrony przed dezinformacją i odpowiedzialnego korzystania z kanałów komunikacji oferowanych przez media społecznościowe.
Wnioski o współfinansowanie można składać do 30 września 2020 r. Maksymalna kwota wsparcia nie może przekroczyć 60% całkowitych kosztów projektu. Całkowity budżet przedsięwzięcia to 500 000 euro.
Autorzy zgłaszanych projektów powinni zwrócić uwagę na to, aby proponowane narzędzia i działania przyniosły korzyści bezpośrednio lub pośrednio obywatelom w każdym wieku, w szczególności tym, którzy nie posiadają umiejętności krytycznej oceny treści dostępnych za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Sugerowana data uruchomienia projektu to najpóźniej koniec marca 2021 r. Proponowany maksymalny czas jego trwania wynosi 12 miesięcy.
Celem wspieranych przez Komisję Europejską przedsięwzięć w zakresie edukacji medialnej jest:
a) zwiększenie poziomu umiejętności korzystania z mediów w Europie;
b) ocena skalowalności, trwałości i adaptacji (także w kontekście języków i kultur) działań opracowanych we wcześniejszych projektach;
c) dążenie do dalszych innowacji metodologicznych i współpracy między społecznościami w zakresie umiejętności korzystania z mediów w całej Unii Europejskiej.
Zaproszenie do składania wniosków ma na celu promowanie edukacji medialnej poprzez wspieranie innowacyjnych praktyk oraz rozwój odpowiednich materiałów edukacyjnych i/lub usług, ze szczególnym uwzględnieniem "szkolenia trenerów" oraz:
- zidentyfikowania i skatalogowania powszechnie stosowanych technik służących tworzeniu, rozpowszechnianiu i wzmacnianiu dezinformacji w Internecie, w tym nowych form manipulacji technologiami komunikacyjnymi;
- katalogowania i projektowania, w celu szerszego udostępniania, materiałów edukacyjnych, we współpracy z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i organizacjami mediów, platformami internetowymi, fact-checkerami i środowiskiem naukowym w dziedzinie nauk o komunikacji, psychologii, socjologii itp.;
- opracowania narzędzi opartych na innowacyjnym podejściu pedagogicznym, np. gry, kreatywne zastosowanie wideokonferencji i innych metod zdalnego uczenia się do wykorzystania przez nauczycieli;
- opracowanie modułów edukacyjnych skierowanych do różnych grup wiekowych, językowych i/lub kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem najbardziej potrzebujących;
- projektowanie i dostarczanie szkoleń/materiałów szkoleniowych nauczycielom działającym w szkole i poza nią, w tym za pomocą innowacyjnych środków;
- wymiany dobrych praktyk między trenerami;
- wspierania ekosystemu edukacji medialnej w oparciu o wspólne, dobre praktyki ponad barierami językowymi i kulturowymi, w tym poprzez tworzenie i/lub współpracę z otwartymi repozytoriami edukacyjnymi.
Niezbędne informacje oraz formularze dostępne są tutaj.