Europejski Fundusz Mediów i Informacji
11.05.2021
Budowa skutecznych metod przeciwdziałania dezinformacji w Internecie - Fundacja Gulbenkiana i Europejski Instytut Uniwersytecki (EUI) tworzą Europejski Fundusz Mediów i Informacji.
Zadaniem Funduszu jest wspieranie różnych organizacji, takich jak non-profit, ośrodków naukowych, wydawców i innych podmiotów, w budowaniu projektów w obszarach:
- umiejętności korzystania z mediów;
- identyfikacji dezinformacji w internecie;
- sprawdzania faktów;
- akademickich badań nad mediami, dezinformacją i umiejętnością korzystania z informacji;
- partnerstwa.
Pieniądze zostaną udostępnione organizacjom mającym siedzibę i prowadzącym działalność w krajach europejskich (z obszaru UE, EFTA i Wielkiej Brytanii).
Zainteresowane podmioty mogą wypełnić formularz zgłoszeniowy, dostępny na specjalnej stronie internetowej Fundacji Gulbenkiana.
Projekty będą wybierane przez niezależne komisje złożone m.in. z ekspertów akademickich i branżowych. Rolę doradcy przy ocenie i wyborze projektów oraz formułowaniu zaproszeń będzie pełnić Europejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO).
Pięcioletnie wsparcie dla funduszu w kwocie 25 mln EUR zadeklarowało Google. Koncern współpracuje w kwestii dezinformacji zarówno z instytucjami europejskimi, rządami wielu krajów jak i środowiskami ekspertów. W ostatnim czasie finansuje także organizacje zajmujące się sprawdzaniem faktów dotyczących pandemii koronawirusa i szczepionek.
Z apelem o wsparcie Europejskiego Funduszu Mediów i Informacji Google zwróciło się do innych podmiotów komercyjnych.
Według badań mniej niż jeden na dziesięciu Europejczyków uczestniczyło w jakiejkolwiek formie szkolenia w zakresie umiejętności korzystania z mediów online.
Więcej informacji o Fundacji Gulbenkiana i Europejskim Instytucie Uniwersyteckim.