Europejski Tydzień Edukacji Medialnej 2021, miał zasięg globalny
02.11.2021
Tegoroczna edycja Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej została włączona w, organizowane od 2012 r. przez UNESCO, światowe obchody Global Media and Information Literacy - MIL Week (Światowy Tydzień Kompetencji Medialnych i Informacyjnych).
Wydarzenie odbywało się w dniach 24- 31 października.
Zainicjowany przez Komisję Europejską w 2019 r. Europejski Tydzień Edukacji Medialnej został w tym roku włączony w wydarzenie o zasięgu globalnym.
Tegoroczny MIL Week, był zorganizowany przez Republikę Południowej Afryki pod hasłem „Umiejętność korzystania z mediów i informacji na rzecz dobra publicznego”. Obrady toczyły się online.
W ramach obchodów odbyły się m.in. kilkudniowa konferencja, Youth Agenda Forum (Forum Agendy Młodzieży) oraz liczne inicjatywy towarzyszące, takie jak: zaproponowane przez Komisję Europejską warsztaty dotyczące narzędzi sprzyjających rozwojowi umiejętności korzystania z mediów, warsztaty na temat DigComp (Europejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych), EDMO (Europejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych).
Zorganizowano również przedsięwzięcia zgłaszane z własnej inicjatywy przez zainteresowanych obywateli i podmioty działające na rzecz edukacji medialnej. Inicjatywy te nadal można zgłaszać pod adresem: https://en.unesco.org/globalmilweek/2021/registration.
W zestawieniu poniżej (stan na 2 listopada) znajduje się kilkaset działań z całego świata w podziale na kontynenty i kraje. Przykładowo, w Europie zgłoszono po 3 inicjatywy z Chorwacji i Polski, po 2 z Włoch, Portugalii i Estonii, po 1 ze Szwecji i Bułgarii. Wykaz dostępny jest pod adresem:
https://en.unesco.org/commemorations/globalmilweek/2021/aroundtheworld
Organizatorzy opisują 10 przykładowych sposobów celebrowania Tygodnia Edukacji Medialnej, które mogą służyć jako inspiracja do przyszłorocznych i kolejnych obchodów. Są to m.in.:
- organizacja dnia edukacji medialnej w społecznościach lokalnych z udziałem organizacji pozarządowych, lokalnych mediów, szkół itp.,
- zachęcanie organizacji młodzieżowych do robienia krótkich seminariów internetowych i dyskusji/debat w ramach własnych sieci kontaktów,
- zapraszanie instytucji edukacyjnych do organizacji debat i wykładów promujących MIL na całym świecie.
- rozpowszechnianie wyników badań na tematy związane z umiejętnością korzystania z mediów i informacji oraz dialogiem międzykulturowym przez wydziały komunikacji, informacji i bibliotekoznawstwa oraz edukacji.
Celem przedsięwzięcia UNESCO jest szeroka promocja zarówno międzynarodowych jak i krajowych, regionalnych czy lokalnych inicjatyw z zakresu edukacji medialnej.
Jest ono także okazją dla podmiotów działających w tej dziedzinie do dokonania przeglądu swoich przedsięwzięć i sprawdzenia w jakim kierunku zmierza edukacja medialna.
W miarę jak świat wychodzi z pandemii COVID-19 i nadal zmaga się z alarmującym wzrostem dezinformacji, umiejętność korzystania z mediów i informacji wysuwa się na pierwszy plan jako trwałe działanie służące budowaniu odporności społecznej i traktowaniu informacji jako dobra publicznego.
Więcej informacji o Global Media and Information Literacy (MIL) Week dostępnych jest na https://en.unesco.org/commemorations/globalmilweek