Granty na działania z zakresu edukacji medialnej w programie Kreatywna Europa na 2022 r.
01.03.2022
W 2022 r., w ramach Programu Kreatywna Europa, będą przyznawane granty („News Media Literacy”), dla projektów z zakresu edukacji medialnej, służących umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z mediów.
O granty mogą ubiegać się zarówno organizacje non-profit jak też podmioty komercyjne i instytucje publiczne, organizacje międzynarodowe, uniwersytety i instytucje edukacyjne, organizacje medialne, instytucje badawcze i technologiczne, posiadające doświadczenia w zakresie edukacji medialnej i/lub cyfrowej.
O grant mogą ubiegać się wyłącznie grupy złożone przynajmniej z trzech podmiotów pochodzących z co najmniej trzech krajów europejskich. Wniosek składa wyznaczony przez grupę koordynator.
Osoby fizyczne mają prawo aplikować jedynie w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Nie mogą jednak pełnić roli koordynatora projektu.
Wysokość grantu nie może przekroczyć 70% kosztów kwalifikowanych.
Maksymalne dofinansowanie dla danego projektu - od 400.000 do 500.000 euro.
Całkowity budżet programu grantowego - 2,4 mln euro.
Terminy
Rekrutacja - od 3 lutego 2022 r.
Termin składania wniosków - 6 kwietnia 2022 r.
Ogłoszenie wyników oceny wniosków - sierpień 2022 w.
Podpisanie umów z wybranymi wnioskodawcami - październik 2022 r.
Projekty ubiegające się o grant mogą trwać do 2 lat.
Rodzaje działań kwalifikujących do składania wniosków:
- tworzenie i/lub dystrybucja wielojęzycznych materiałów oraz treści interaktywnych, w celu poprawy cyfrowych umiejętności obywateli (zrozumienia rynku medialnego i budowania odporności na dezinformację);
- opracowanie materiałów dla obywateli i edukatorów;
- tworzenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie edukacji medialnej uwzględniających przyszły krajobraz medialny (projekt może obejmować prototypy, ale nie może skupiać się wyłącznie na narzędziach IT);
- szkolenia dla obywateli i edukatorów, w tym dzielenie się najlepszymi praktykami z zakresu edukacji medialnej;
- organizacja wydarzeń publicznych i/lub warsztatów świadomego korzystania z mediów i dzielenie się najlepszymi praktykami w tym zakresie;
- działania prowadzone przez grupy lub organizacje społeczne w celu dostosowania i udostępniania wyżej wymienionych narzędzi i materiałów.
Zasady punktacji
- 35 pkt za adekwatność tematu (relevance),
- 30 pkt za jakość,
- 15 pkt za sposób zarządzania projektem
- 20 pkt za koncepcję zareklamowania projektu.
Minimalna liczba kwalifikująca do rozpatrywania wniosku 70 pkt.
Maksymalnie można uzyskać 100 punktów.
Kategoria „Adekwatność”:
- 15 pkt za adekwatność projektu w odniesieniu do celów niniejszego zaproszenia do składania wniosków, w tym liczba objętych nim krajów i języków oraz stopień pokrycia w każdym z obszarów wymienionych w opisie działań;
- 15 pkt za adekwatność proponowanych działań w stosunku do oczekiwanych wyników i docelowych odbiorców, poparta analizą potrzeb i zmapowaniem już istniejących inicjatyw;
- 5 pkt za adekwatność strategii zapewniających równowagę płci, inkluzywność, różnorodność i reprezentatywność, zarówno w projekcie/jego treści, jak i w sposobie zarządzania.
Kategoria „Jakość”:
- 10 pkt za adekwatność zaproponowanej metodologii do osiągnięcia celów, w tym sposobu wyboru najlepszych praktyk i nowych narzędzi w zakresie umiejętności korzystania z mediów;
- 10 pkt za mechanizmy zapewniające innowacyjność, współpracę, kreatywność i różnorodność;
- 10 pkt za efektywność kosztową proponowanych działań w danym obszarze.
Kategoria „Zarządzanie projektem:
- 5 pkt za doświadczenie proponowanego zespołu projektowego;
- 10 pkt za skuteczność doboru zespołu w osiąganiu celów niniejszego zaproszenia do składania wniosków, przejrzystość kluczowych wskaźników, rozłożenie obowiązków partnerów w stosunku do odpowiedniości ich budżetów, jakość proponowanych mechanizmów koordynacji i zarządzania ryzykiem.
Kategoria „Upowszechnianie”:
- 10 pkt za jakość strategii wymiany wiedzy i zapewnienie trwałego transferu najlepszych praktyk do jak największej liczby obywateli w Europie;
- 10 pkt za wpływ na poziomie krajowym i/lub europejskim, wykraczający poza podmioty bezpośrednio zaangażowane w projekt i poza okres realizacji projektu, w tym metody zapewnienia takiego wpływu.
Cele programu Kreatywna Europa
Pozyskanie projektów opartych na współpracy z jasno określonymi celami w zakresie umiejętności korzystania z mediów, obejmujących co najmniej dwa z następujących obszarów:
- działania oparte na dzieleniu się i skalowaniu najlepszych praktyk w zakresie innowacyjnych projektów dot. umiejętności korzystania z mediów, które uwzględniają zmieniający się ekosystem medialny, w szczególności ponad granicami kulturowymi, krajowymi lub językowymi;
- opracowywanie innowacyjnych, interaktywnych narzędzi online (toolkits) w celu zapewnienia rozwiązań dla istniejących i przyszłych wyzwań w środowisku online, w tym dezinformacji;
- opracowanie materiałów i narzędzi (toolkits) umożliwiających obywatelom wypracowanie krytycznego podejścia do mediów oraz rozpoznania i odpowiedniego reagowania na dezinformację;
- rozwijanie praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów (media literacy practices) dostosowanych do zmieniającego się środowiska medialnego, w tym technik manipulacji i produkcji medialnej wykorzystującej sztuczną inteligencję.
Źródła informacji
Więcej informacji, w tym dokumentacja konkursowa i przewodnik po obszarze „News-Media Literacy” na 2022 r. dostępne są w:
- polskim przedstawicielstwie Programu Kreatywna Europa: https://kreatywna-europa.eu/aplikacje/news-media-literacy/
- Agencji EACEA (European Education and Culture Executive Agency), która została wybrana przez Komisję Europejską do obsługi tego obszaru grantowego. Kontakt: EACEA-CREATIVE-EUROPE-MEDIA-LITERACY@ec.europa.eu
- na stronie Komisji Europejskiej poświęconej temu obszarowi grantowemu. Znajduje się tam m.in. „tablica ogłoszeń” do poszukiwania partnerów projektowych.