W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak seniorzy korzystają z technologii?

05.01.2022

Projekt „Cyfrowi Debiutanci – oswajamy technologie” stworzony przez Fundację Polskiego Funduszu Rozwoju, miał na celu zdobycie przez osoby powyżej 60 roku życia umiejętności korzystania z nowych technologii w codziennym życiu. Projekt realizowany był od maja do grudnia 2021 r.

Zdjęcie ilustracyjne w poziomie. Na pierwszym planie starszy mężczyzna, ubrany w białą koszulę, siedzi przy stoliku. W ręku trzyma smartfona.

Ważnym efektem projektu był przygotowany przez zespół edukacyjny Centralnego Domu Technologii (partnera projektu) Raport pt. „Jak seniorzy korzystają z technologii? O skutecznych praktykach edukacji cyfrowej”.

Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczestników wskazują, że najczęściej wykorzystywanymi przez seniorów narzędziami, aplikacjami i stronami są te, które umożliwiają im komunikację. 52% deklaruje posiadanie poczty e-mail, 57% korzystanie z Messengera,  37% z WhatsAppa, 33% ze Skype’a. Kolejnym ważnym obszarem jest używanie mediów społecznościowych, zdecydowanie zdominowane przez aplikację Facebook – jej używanie deklarowało aż 59% badanych (kolejnym najczęściej używanym medium był Instagram, z którego korzystało 15% uczestników projektu). Dobrze znanymi seniorom okazały się również strony i aplikacje sprzedażowe: 54% ankietowanych deklarowało korzystanie z Allegro, 22% z OLX. Niski okazał się procent osób korzystający z bankowości elektronicznej (18%). Dwoma ostatnimi, dobrze znanymi seniorom obszarami okazały się tematy orientacji w terenie i transportu oraz aplikacji i stron urzędowych: Kolejno 51% i 37% ankietowanych wskazywało na znajomość aplikacji Mapy Google oraz Jak Dojadę. 38% ankietowanych wskazywało na używanie Internetowego Konta Pacjenta, 26% korzysta z Profilu zaufanego, a 23% deklaruje internetowe składanie PIT-u.

W publikacji zebrano wyniki badań przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu, przedstawiono też rekomendacje dotyczące skutecznych metod edukacji cyfrowej seniorów. Jednym z głównych założeń badania była próba zrozumienia do czego tak naprawdę może przydać się Internet osobom starszym oraz jak korzystali oni z technologii do tej pory. Publikacja jest jednocześnie zbiorem doświadczeń zebranych przez zespół edukacyjny CDT, który już od prawie dwóch lat realizuje cyklu edukacyjny Cyfrowi Debiutanci dedykowany osobom starszym.

W ramach ubiegłorocznej edycji projektu przeszkolono ponad 730 osób − 155 na szkoleniach stacjonarnych i aż 576 zdalnie w trakcie webinarów. Edukatorzy odbyli łącznie 50 godzin indywidualnych konsultacji technologicznych i odwiedzili 9 miejscowości w całej Polsce, aby spotkać się z uczestnikami warsztatów i wspólnie poznawać praktyczne aplikacje i uczyć się bezpiecznego korzystania z Internetu.

Zakres szkolenia obejmował podstawowe informacje dotyczące:

  • obsługi komputera, Internetu oraz smartfona;
  • zasad dbania o bezpieczeństwo w sieci;
  • użycia mediów społecznościowych i komunikatorów;
  • instalowania aplikacji i programów na smartfonie.

Dla uczestników projektu Cyfrowi Debiutanci Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju prowadzi też indywidualne konsultacje technologiczne służące rozwiązywaniu konkretnych problemów związanych z korzystaniem z urządzeń. Konsultacje trwają 20 minut,  odbywają się  dwa razy w tygodniu i wymagają zapisów. Zapisać można się tutaj.

Projekt jest dofinansowany ze środków programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025.

Źródło: https://fundacjapfr.pl/cyfrowi_debiutanci.html

 

{"register":{"columns":[]}}