Kampania „Nie bądź botem. Włącz myślenie!”
07.01.2022
Kampania edukacyjna przygotowana przez Stowarzyszenie Demagog: „Nie bądź botem. Włącz myślenie!” ma pomóc użytkownikom w skutecznym odróżnianiu faktów od fake newsów.
Coraz częściej zdarza się, że użytkownicy sieci automatycznie, podobnie jak boty, udostępniają fake newsy, nie sprawdzając w żaden sposób prawdziwości informacji. Kampania edukacyjna ma uwrażliwić na konieczność weryfikacji informacji przed ich dalszym rozpowszechnianiem i wyrobić naturalny odruch ich sprawdzania.
W kampanii "Nie bądź botem. Włącz myślenie!" chcemy podzielić się naszym doświadczeniem i wskazówkami, tak, aby każdy mógł samodzielnie weryfikować docierające do nas informacje, włączyć krytyczne myślenie i nie działać bezrefleksyjnie - jak bot. Musimy podejmować świadome decyzje oparte na faktach, nie emocjach – przekonuje Małgorzata Kilian, prezeska Stowarzyszenia Demagog.
Najważniejszym elementem kampanii edukacyjnej są rozmowy z ekspertami: popularyzatorką wiedzy Kasią Gandor, Joanną Gutral z portalu Zdrowa Głowa, semiotykiem kultury Marcinem Napiórkowskim, twórcą internetowym Martinem Stankiewiczem oraz Olgą i Piotrem Stanisławskimi dziennikarzami i autorami bloga Crazy Nauka.
Rozmowy dotyczą m.in. fact-checkingu, przyczyn powstawania fake newsów czy popularności teorii spiskowych. Eksperci mówią, na co zwracać uwagę przy czytaniu, komentowaniu, udostępnianiu informacji, jak działają boty, trolle i na czym polega popularność niektórych, nie zawsze prawdziwych, treści w internecie.
Więcej informacji o kampanii znajduje się pod adresem: https://niebadzbotem.pl/ oraz https://demagog.org.pl/