W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Myślenie krytyczne jedną z kompetencji XXI wieku - Projekt ,,Lekcja:Enter”

26.10.2022

Myślenie krytyczne to racjonalny sposób podejścia do rzeczywistości. Pomaga opanować nadmiar informacji. Można się tego nauczyć wykorzystując w procesie uczenia narzędzia technologii informatyczno-komunikacyjnej (TIK). Tym i innym narzędziom rozwijającym krytyczne myślenie dedykowany jest Projekt ,,Lekcja:Enter”.

Zdjęcie w poziomie. Trzech chłopców siedzi przy stole. Korzystają z tabletów.

Umiejętność krytycznego myślenia potrzebna jest, żeby wyciągać wnioski, które pozwalają podejmować decyzje ze świadomością ich możliwych konsekwencji. 

Zachowania, jakie powinny towarzyszyć osobie myślącej krytycznie:

  • sprawdzanie faktów,
  • analizowanie, tworzenie hipotez, ocenianie,
  • tworzenie logicznego powiązania,
  • odróżnianie faktów od opinii,
  • rozwiązywanie problemów,
  • rozpoznawanie swoich emocji, a także emocji innych osób,
  • myślenie o myśleniu,
  • myślenie o konsekwencjach,
  • kwestionowanie oczywistości, robienie własnych założeń,
  • przetwarzanie informacji.

Pomocą w ukierunkowaniu uczenia się i myślenia są rutyny. To pewien ustalony kodeks postępowania i radzenia sobie z konkretnymi problemami. W grupie szkolnej rutyny odgrywają istotną rolę. Pomagają zmniejszyć zamieszanie i niepewność, kierują aktywność uczniów na znane ścieżki działania. Dzięki rutynom uczniowie inicjują działania, badają problemy, dyskutują, dokumentują i zarządzają swoim myśleniem. Kilka z wielu rutyn, opisanych w literaturze dotyczącej  myślenia krytycznego, można znaleźć na stronie projektu „Lekcja:Enter”. Obok nich wskazane są narzędzia technologii informatyczno-komunikacyjnej (TIK) wspierające ich wdrażanie w codziennym życiu ucznia, a także w pracy zdalnej. 

Projekt „Lekcja:Enter”, realizowany przez Fundację Orange, Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych, jest współfinansowany  ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Jego celem jest zmiana sposobu dotychczasowego prowadzenia lekcji przez nauczycieli, poprzez pokazanie im korzyści z wykorzystywania narzędzi cyfrowych, TIK i aktywizujących metod nauczania.

{"register":{"columns":[]}}