Myślenie krytyczne jedną z kompetencji XXI wieku - Projekt ,,Lekcja:Enter”
26.10.2022
Myślenie krytyczne to racjonalny sposób podejścia do rzeczywistości. Pomaga opanować nadmiar informacji. Można się tego nauczyć wykorzystując w procesie uczenia narzędzia technologii informatyczno-komunikacyjnej (TIK). Tym i innym narzędziom rozwijającym krytyczne myślenie dedykowany jest Projekt ,,Lekcja:Enter”.
Umiejętność krytycznego myślenia potrzebna jest, żeby wyciągać wnioski, które pozwalają podejmować decyzje ze świadomością ich możliwych konsekwencji.
Zachowania, jakie powinny towarzyszyć osobie myślącej krytycznie:
- sprawdzanie faktów,
- analizowanie, tworzenie hipotez, ocenianie,
- tworzenie logicznego powiązania,
- odróżnianie faktów od opinii,
- rozwiązywanie problemów,
- rozpoznawanie swoich emocji, a także emocji innych osób,
- myślenie o myśleniu,
- myślenie o konsekwencjach,
- kwestionowanie oczywistości, robienie własnych założeń,
- przetwarzanie informacji.
Pomocą w ukierunkowaniu uczenia się i myślenia są rutyny. To pewien ustalony kodeks postępowania i radzenia sobie z konkretnymi problemami. W grupie szkolnej rutyny odgrywają istotną rolę. Pomagają zmniejszyć zamieszanie i niepewność, kierują aktywność uczniów na znane ścieżki działania. Dzięki rutynom uczniowie inicjują działania, badają problemy, dyskutują, dokumentują i zarządzają swoim myśleniem. Kilka z wielu rutyn, opisanych w literaturze dotyczącej myślenia krytycznego, można znaleźć na stronie projektu „Lekcja:Enter”. Obok nich wskazane są narzędzia technologii informatyczno-komunikacyjnej (TIK) wspierające ich wdrażanie w codziennym życiu ucznia, a także w pracy zdalnej.
Projekt „Lekcja:Enter”, realizowany przez Fundację Orange, Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Jego celem jest zmiana sposobu dotychczasowego prowadzenia lekcji przez nauczycieli, poprzez pokazanie im korzyści z wykorzystywania narzędzi cyfrowych, TIK i aktywizujących metod nauczania.