Nadawcy stosują się do zapisów aktu samoregulacyjnego o wyeliminowaniu reklamy słodyczy, napojów i słonych przekąsek z programów dla dzieci. Raport z monitoringu KRRiT
15.04.2024
Monitoring KRRiT wykazał, że przyjęte przez nadawców 9 lat temu porozumienie (Porozumienie nadawców telewizyjnych w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana) niemal całkowicie wyeliminowało reklamy słodyczy, napojów i słonych przekąsek z programów skierowanych do dzieci.
Reklamy tych produktów pojawiały się sporadycznie, przy audycjach dla dzieci w programach uniwersalnych i filmowych, jednak 95% takich audycji było wolnych od reklam produktów zawierających składniki niewskazane w codziennej diecie.
Raport KRRiT zawiera przyjętą i stosowaną w praktyce przez Krajową Radę wykładnię ustawowej definicji audycji dla dzieci oraz przegląd istniejącego w tym zakresie orzecznictwa i piśmiennictwa.
Prezentuje także listę audycji rozpowszechnionych w badanych programach uniwersalnych i filmowych, które zostały przez regulatora uznane - zgodnie w opisanymi kryteriami takiej oceny - za audycje dla dzieci.
Porozumienie przyjęto w 2015 r. w celu doprecyzowania generalnego ustawowego zakazu (art. 16b ust. 3a ustawy o radiofonii i telewizji) zamieszczania przez nadawców przy audycjach dla dzieci reklam produktów żywnościowych niekorzystnych dla codziennej diety, takich jak słodycze, słodzone napoje czy słone przekąski.
KRRiT systematycznie bada stopień przestrzegania przez rynek zapisów ww. aktu samoregulacyjnego, a efektem ostatniego przeprowadzonego w tym zakresie monitoringu jest właśnie poniżej zamieszczony raport. Zawiera on wyniki z analizy reklam, emitowanych przy audycjach dla dzieci, za okres ostatnich trzech lat: od lipca 2020 r. do końca czerwca 2023 r.
W ramach monitoringu skontrolowane zostały wszystkie obecne na polskim rynku telewizyjnym programy skierowane do dzieci (16 programów), a także audycje dla dzieci rozpowszechnione w 8 najbardziej popularnych programach uniwersalnych i filmowych należących do sygnatariuszy porozumienia.
Analiza KRRiT została wykonana na podstawie danych z badania telemetrycznego AGB Nielsen Media Research.
Materiały
Programy telewizyjne i audycje dla dzieci bez reklam słodyczy i słonych przekąsek. Raport_KRRiTReklamy_żywności_w_programach_telewizyjnych_i_audycjach_dla_dzieci_raport_KRRiT.pdf 0.79MB