W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowy raport brytyjskiego Ofcomu na temat oczekiwań widzów i słuchaczy w cyfrowym świecie

Najnowsza edycja badania zleconego przez brytyjski organ regulacyjny pokazuje szerokie poparcie dla roli, jaką pełni regulacja audiowizualnych usług medialnych w celu ochrony odbiorców przed nieodpowiednimi treściami przy jednoczesnym zachowaniu zasady wolności słowa. Dla respondentów ważna jest też otwartość nadawców na potrzeby i oczekiwania odbiorców ich programów.

Zdaniem respondentów, priorytetem działań Ofcom w utrzymaniu wysokich standardów w mediach powinna być nadal ochrona przed treściami szkodliwymi, ale zauważalna jest zmiana, jakie kategorie treści uważane są teraz za wymagające większej ochrony – poza niezmiennym priorytetem dotyczącym ochrony dzieci, za takie uważane są teraz przede wszystkim treści nawołujące do przestępstw, nieładu itp., a także treści o charakterze nienawistnym i treści dyskryminujące. Ma to zastosowanie nie tylko do mediów głównego nurtu, ale także do mniejszych stacji i kanałów, kierowanych do konkretnych społeczności, zwłaszcza jeśli wiąże się to z ryzykiem wyrządzenia szkody osobom najbardziej podatnym na zagrożenie.
 
Zmieniające się priorytety w tym zakresie pokrywają się ze zmianami w typologii napływających do Ofcom skarg. W ciągu czterech lat (2015 - 2019)  o 224%  wzrosła liczba skarg na dyskryminację rasową w programach radiowych i telewizyjnych, o 148% - liczba skarg na dyskryminację ze względu na płeć. W tym samym okresie o 45% spadła np. liczba skarg na grubiańskie słownictwo.
 
Widzowie i słuchacze przyznają, że  sami są odpowiedzialni za wybór treści, jakie oglądają lub jakich słuchają, cenią sobie też różnorodność wyboru i swobodę dostępu do treści w dowolnym miejscu i czasie. Chcą mieć też dostęp do przejrzystych informacji o treściach, jakie zawiera dana audycja, aby przy ich wyborze móc podejmować świadome decyzje. Informacje ostrzegające widzów i słuchaczy o zawartości audycji są postrzegane jako ważne i pomocne, gdyż pozwalają  zorientować się, jakich treści można się spodziewać. Respondenci są gotowi dopuszczać błędy podczas transmisji na żywo, o ile są one rzeczywiście nieuniknione.
 
Uczestnicy badania niepokoją się brakiem regulacji dotyczących platform udostępniania wideo.  Wskazują, że częściej trafiają na nich nieodpowiednie treści m.in. na listach odtwarzania, wyskakujących okienkach i w niezweryfikowanych materiałach, które generują użytkownicy.
 
Badanie prowadzone jest regularnie w celu monitorowania potrzeb, priorytetów i obaw odbiorców oraz weryfikacji działań Ofcom jako uzupełnienie wobec napływających do organu skarg. Najnowsza edycja badania obejmowała warsztaty, grupy fokusowe i pogłębione wywiady z osobami w każdym wieku, pochodzącymi z różnych środowisk w całej Wielkiej Brytanii, aby uzyskać ich opinie na temat standardów treści w telewizji, radiu, usługach nadawania, subskrypcji i udostępniania wideo.
 
{"register":{"columns":[]}}