Rekomendacje III Kongresu Kompetencji Przyszłości
10.06.2022
Uczestnicy III Kongresu Kompetencji Przyszłości, który odbył się w Tarnowie w dniach 5-6 kwietnia przygotowali dokument „Ku Nowej Edukacji Czasów Transformacji Przyszłości” będący rekomendacjami działań w zakresie kształcenia nowoczesnych kompetencji cyfrowych w ramach realizacji polityk edukacyjnych państwa.
W kwietniowym Kongresie wzięli udział przedstawiciele instytucji państwa, eksperci i praktycy edukacji cyfrowej: edukatorzy, trenerzy, nauczyciele, innowatorzy edukacyjni, badacze, autorzy programów edukacyjnych, promotorzy edukacji cyfrowej oraz przedstawiciele firm edtech.
Dyskusje i wystąpienia zaowocowały opracowaniem dokumentu „Ku Nowej Edukacji Czasów Transformacji Przyszłości” będącego zestawem rekomendacji odnoszących się do różnorodnych aspektów transformacji cyfrowej edukacji w Polsce. To zestaw proponowanych działań, które są wypadkową dotychczasowych doświadczeń różnych środowisk w zakresie wdrażania kompetencji przyszłości: cyfrowych, informacyjnych, medialnych i wyzwań, jakie stoją przed edukacją, rynkiem pracy i społeczeństwem w najbliższej przyszłości.
W ramach nowych polityk edukacyjnych państwa do 2030 roku należy nadać zdecydowany priorytet programom edukacji w zakresie kompetencji przyszłości (….).W praktyce w edukacji formalnej i pozaformalnej należy przenieść akcent z dominującego od lat zdobywania wiedzy na budowanie szerzej rozumianych i zbalansowanych składników kompetencji - postaw, umiejętności i wiedzy – czytamy w przygotowanym dokumencie.
Rekomendacje składają się z części poświęconych:
- pryncypiom organizacyjnym edukacji dla przyszłości,
- dostępowi do internetu,
- standaryzacji i certyfikacji kompetencji cyfrowych,
- inicjatywom klubów rozwoju cyfrowego,
- finansowaniu transformacji cyfrowej oświaty,
- finansowaniu rozwoju kompetencji cyfrowych w ramach działalności uczelni wyższych,
- transformacji cyfrowej szkół,
- zewnętrznym czynnikom rozwoju kompetencji uczniów,
- badaniom nad kompetencjami cyfrowymi.
Dokument został przekazany m.in. Pełnomocnikowi Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej.