W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rekomendacje III Kongresu Kompetencji Przyszłości

10.06.2022

Uczestnicy III Kongresu Kompetencji Przyszłości, który odbył się w Tarnowie w dniach 5-6 kwietnia przygotowali dokument „Ku Nowej Edukacji Czasów Transformacji Przyszłości” będący rekomendacjami działań w zakresie kształcenia nowoczesnych kompetencji cyfrowych w ramach realizacji polityk edukacyjnych państwa.

Zdjęcie w poziomie. Kobieca dłoń dotykająca telefonu.

W kwietniowym Kongresie wzięli udział przedstawiciele instytucji państwa, eksperci i praktycy edukacji cyfrowej: edukatorzy, trenerzy, nauczyciele, innowatorzy edukacyjni, badacze, autorzy programów edukacyjnych, promotorzy edukacji cyfrowej oraz przedstawiciele firm edtech.

Dyskusje i wystąpienia zaowocowały opracowaniem dokumentu „Ku Nowej Edukacji Czasów Transformacji Przyszłości” będącego zestawem rekomendacji odnoszących się do różnorodnych aspektów transformacji cyfrowej edukacji w Polsce. To zestaw proponowanych  działań, które są wypadkową dotychczasowych doświadczeń różnych środowisk w zakresie wdrażania kompetencji przyszłości: cyfrowych, informacyjnych, medialnych i wyzwań, jakie stoją przed edukacją, rynkiem pracy i społeczeństwem w najbliższej przyszłości.

W ramach nowych polityk edukacyjnych państwa do 2030 roku należy nadać zdecydowany priorytet programom edukacji w zakresie kompetencji przyszłości (….).W praktyce w  edukacji formalnej i pozaformalnej należy przenieść akcent z dominującego od lat zdobywania wiedzy na budowanie szerzej rozumianych i zbalansowanych składników kompetencji - postaw, umiejętności i wiedzy – czytamy w przygotowanym dokumencie.

Rekomendacje składają się z części poświęconych:

  • pryncypiom organizacyjnym edukacji dla przyszłości,
  • dostępowi do internetu,
  • standaryzacji i certyfikacji kompetencji cyfrowych,
  • inicjatywom klubów rozwoju cyfrowego,
  • finansowaniu transformacji cyfrowej oświaty,
  • finansowaniu rozwoju kompetencji cyfrowych w ramach działalności uczelni wyższych,
  • transformacji cyfrowej szkół,
  • zewnętrznym czynnikom rozwoju kompetencji uczniów,
  • badaniom nad kompetencjami cyfrowymi.

Dokument został przekazany m.in.  Pełnomocnikowi Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej.

 

{"register":{"columns":[]}}