Znika niepożądana społecznie reklama
Przeprowadzona przez KRRiT analiza przekazów handlowych rozpowszechnianych w programach dziecięcych i przy audycjach dla dzieci w programach uniwersalnych wykazała spadek liczby reklam tzw. niezdrowej żywności. Wyniki monitoringu zostały zaprezentowane nadawcom, Radzie Reklamy i Polskiej Federacji Producentów Żywności podczas spotkania zorganizowanego 4 listopada przez Telewizję Polską.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji objęła monitoringiem przekazy handlowe produktów spożywczych, które zostały wyemitowane w godz. 6:00-20:00 pomiędzy 1 lipca 2014 r. a 30 czerwca 2015 r. w wybranych programach nadawców, którzy podpisali Porozumienie w sprawie przekazów handlowych niezdrowej żywności przy audycjach dla dzieci (m.in. ITI Neovision, Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN, VIMN Poland, The Walt Disney Company Polska), więcej: KRRiT chroni dzieci przed reklamami tzw. niezdrowej żywności). Dwunastomiesięczny czas trwania kontroli umożliwił porównanie udziału wskazanych reklam w okresie sześciu miesięcy poprzedzających wejście w życie porozumienia z sześciomiesięcznym okresem obowiązywania Porozumienia.
Celem monitoringu było sprawdzenie, czy nadawcy przestrzegają zobowiązań. Szczegółowy monitoring potwierdził, że samoregulacja właściwie wypełnia swoją rolę.
Monitorowano reklamy rozpowszechniane w programach kierowanych do małoletnich (posiadających polską koncesję oraz nadających w języku polskim na podstawie koncesji innych krajów) i w programach uniwersalnych, przy audycjach dla dzieci. Dodatkowo, choć Porozumienie nadawców nie obejmuje tak szerokiego zakresu ograniczeń, zbadano udział reklam niezdrowej żywności w programach uniwersalnych przy wszystkich audycjach, jeżeli były oglądane przez co najmniej 5 proc. dzieci w wieku 4-12 lat.
Szczególna uwagę skupiono na przekazach handlowych produktów spożywczych, których reklama skierowana do dzieci poniżej 12 roku życia jest zakazana.
Analiza reklam żywności wyemitowanych w programach dziecięcych posiadających polską koncesję wykazała w 2015 r. spadek liczby przekazów handlowych o 55,4 proc. w stosunku do liczby reklam w drugim półroczu 2014 r. W programach dziecięcych nadających w języku polskim na podstawie koncesji innych krajów w pierwszym półroczu 2015 r. wyemitowano o 59 proc. reklam mniej w porównaniu do drugiego półrocza 2014 r.
Najbardziej pozytywną zmianą było całkowite wyeliminowanie przekazów handlowych produktów zawierających cukier i produkty na bazie cukru, słodkich napojów bezalkoholowych, chipsów i przekąsek na bazie ziemniaków, w tym produktów z ciasta. Bezwzględne stosowanie się do tego zakazu dotyczy zarówno nadawców programów dla dzieci z polską koncesją, jak i pozostałych nadawców, kierujących swoją ofertę do dzieci.
W czasie obowiązywania Porozumienia w programach uniwersalnych, przy audycjach skierowanych do małoletnich pojawiły się, choć w istotnie mniejszej ilości przekazy handlowe produktów zakazanych, m.in. słodyczy i napojów gazowanych. Większość z nich, 63 proc. została wyemitowana w 2014 r.
Analiza przekazów handlowych produktów spożywczych wyemitowanych w programach uniwersalnych przy wszystkich audycjach, jeżeli były oglądane przez co najmniej 5 proc. dzieci w wieku 4-12 lat wykazała, że większość z nich, 62 proc. wyemitowano w drugim półroczu 2014 r.
Produkty, których reklama jest zakazana (przy programach skierowanych do dzieci poniżej 12 r. ż.) | Programy dla dzieci (polskie koncesje) | Programy dla dzieci (bez polskiej koncesji) | Audycje dla dzieci w programach uniwersalnych (najczęściej wybierane przez małoletnich) | Audycje skierowane do małoletnich w programach uniwersalnych | ||||
2014 r. | 2015 r. | 2014 r. | 2015 r. | 2014 r. | 2015 r. | 2014 r. | 2015 r. | |
Cukier i produkty na bazie cukru (czekolada, wyroby czekoladowe, dżem, marmolada, nieczekoladowe słodycze) | 351 | 0 | 7 089 | 0 | 136 | 87 | 336 | 213 |
Chipsy ziemniaczane, przekąski na bazie ziemniaków, w tym produkty z ciasta | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 3 | 16 | 20 |
Odrębną grupę stanowiły produkty, które powinny spełniać „Kryteria żywieniowe”, aby ich reklama mogła towarzyszyć audycjom dla dzieci.
Analiza monitoringu przekazów handlowych w programach dla dzieci pozwala stwierdzić, że od chwili obowiązywania Porozumienia nastąpił widoczny spadek reklam żywności w grupie produktów, które, aby towarzyszyć audycjom dla dzieci, powinny spełniać Kryteria żywieniowe. Udział reklam produktów zakwalifikowanych do tej grupy zmniejszył się w 2015 r. o ok. 85 proc.
Wyniki przeprowadzonego monitoringu wykazały, że we wszystkich programach dziecięcych całkowicie zaprzestano reklamowania słodyczy, słonych przekąsek oraz słodkich napojów gazowanych. W programach uniwersalnych nastąpił znaczny spadek reklam tzw. niezdrowej żywności.
Wyniki przeprowadzonego monitoringu wykazały, że we wszystkich programach dziecięcych całkowicie zaprzestano reklamowania słodyczy, słonych przekąsek oraz słodkich napojów gazowanych. W programach uniwersalnych nastąpił znaczny spadek reklam tzw. niezdrowej żywności.