W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie utraty paszportu

Gdzie załatwisz sprawę?

Utratę paszportu lub paszportu tymczasowego za granicą zgłoś niezwłocznie w urzędzie konsularnym RP.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Możęsz udać się do najbliższego lub do wybranego przez siebie urzędu konsularnego – w celu złożenia formularza Zawiadomienie o utracie/zniszczeniu dokumentu paszportowego (dostępny w urzędzie). Pamiętaj, że konsul honorowy nie przyjmuje zawiadomień o utracie dokumentu paszportowego.

Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie, jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód. Wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej, albo w Internecie przy pomocy udostępnionej usługi elektronicznej. 

Ponadto, możliwe jest także zgłoszenie utraty dokumentu paszportowego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem, którego własnoręczność  poświadczył notariusz.

Jak umówisz się na spotkanie?

Nie musisz umawiać się na spotkanie.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej  w urzędzie konsularnym. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a zgłaszający potwierdzi prawidłowość danych składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Z dniem złożenia tego zawiadomienia Twój dokument paszportowy traci ważność.

Pamiętaj! Jeżeli odnajdziesz swój dokument paszportowy, zgłoszony konsulowi jako utracony, nie możesz już się nim posługiwać lub wycofać zawiadomienia o utracie. Odnaleziony paszport lub paszport tymczasowy należy zwrócić właściwemu miejscowo organowi paszportowemu (wojewodzie w Polsce, konsulowi za granicą). Nie można otrzymać go z powrotem.

Obowiązek zwrotu dokumentu paszportowego następuje bez względu na to, czy masz już nowy dokument wydany w miejsce utraconego, czy też nie występowałeś o wydanie nowego dokumentu.

Podjęcie próby legitymowania się tym dokumentem przy przekraczaniu granicy może spowodować poważne konsekwencje i utrudnienia.

Ile zapłacisz?

Samo zgłoszenie jest bezpłatne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie dokumentu niezwłocznie.

Najczęściej zadawane pytania

U

Utrata lub zniszczenie dokumentu paszportowego - a powrót do miejsca stałego pobytu.

Jeśli utracisz dokument paszportowy za granicą, na Twój wniosek konsul, po potwierdzeniu Twojej tożsamości i obywatelstwa, wyda Ci paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (w Polsce lub w innym kraju).

Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci dokumentu paszportowego.

Materiały

Formularz zgłoszenia utraty paszportu
formularz​_1​_zgloszenia​_obywatel.pdf 0.06MB
{"register":{"columns":[]}}