Doskonałość dydaktyczna
Celem naboru konkurencyjnego jest wsparcie uczelni w prowadzeniu działań wzmacniających ich potencjał dydaktyczny poprzez utworzenie i rozwój komórek odpowiedzialnych za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego na uczelniach, w tym podnoszących kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę lub doktorantów lub doktorantek. FERS
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Uczelnie
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, w których wnioskodawca uwzględni poniższe działania:
- utworzenie komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy tylko uczelni nieposiadających tego typu struktur,
- rozwój komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy uczelni, które posiadają tego rodzaju struktury,
- działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Działania skierowane do uczestników muszą prowadzić do uzyskania wszystkich poniższych kompetencji lub kwalifikacji:
- cyfrowych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystywania w procesie kształcenia,
- dydaktycznych, w tym wykorzystania nowoczesnych metod dydaktycznych i metodyki kształcenia, prowadzenia dydaktyki w języku obcym, pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- na rzecz zielonej transformacji,
- w zakresie projektowania uniwersalnego, w tym w szczególności projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych.
Projekt może dodatkowo przewidywać działania dotyczące podnoszenia kompetencji lub kwalifikacji kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy w zakresie przedsiębiorczości i komercjalizacji efektów badań naukowych, z zakresu zarządzania informacją oraz innych kompetencji merytorycznych i komunikacyjnych.
-
Rozwiń tekst
Organizator
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Partnerzy
Partnerstwo w naborze nie jest wymagane.
ION dopuszcza konstrukcję projektu partnerskiego, o którym mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Nie istnieją formalne ograniczenia co do charakteru prawnego i organizacyjnego partnera – może to być dowolna jednostka posiadająca osobowość prawną, o ile została wybrana w sposób spełniający wymogi, o których mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Sposób i tryb wyboru partnera musi być opisany we wniosku. ION dopuszcza realizację projektu również w partnerstwie z inną uczelnią. Podmiot będący partnerem w projekcie nie może jednak otrzymywać wsparcia w ramach tego projektu na działania prowadzące do wzmocnienia potencjału dydaktycznego uczelni, określone w niniejszym naborze.
Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy podmiotów powstanie wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy. Zasadność realizacji projektu w partnerstwie będzie podlegała ocenie merytorycznej, w związku z powyższym uznanie realizacji projektu w partnerstwie za bezzasadne lub niewłaściwe będzie skutkowało obniżoną punktacją na ocenie merytorycznej wniosku.
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
100 000 000,00 zł
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu. Wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia: 31 stycznia 2025 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 5 lutego 2025 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 30 maja 2025 r.
- Przewidywany termin zatwierdzenia wyników oceny projektów – wrzesień 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioskodawca składa wniosek wyłącznie za pośrednictwem SOWA EFS
Link do systemu sowa2021.efs.gov.pl – możliwość składania wniosków od 5 lutego 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Ocena projektu prowadzona jest w zakresie spełnienia kryteriów wyboru projektów, stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów „Kryteria wyboru projektów”.
Procedura oceny składa się z następujących etapów:
a. pierwszy etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych 0-1,
b. drugi etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych,
c. trzeci etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych punktowych i kryteriów premiujących;
d. etap negocjacji (jeśli oceniający stwierdzą, że projekty wymagają skierowania do tego etapu). -
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
FAQ Doskonałość dydaktyczna
- Czy stali współpracownicy (zatrudniani na zlecenie) mogą wziąć udział w szkoleniach wpisanych we wniosku?
Tak, zgodnie z definicją kadry prowadzącej dydaktykę są to nie tylko nauczyciele akademiccy w rozumieniu art. 114 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, ale również inne osoby prowadzące dydaktykę bez względu na formę zatrudnienia. A zatem osoby zatrudnione na umowę zlecenie też mogą być objęci wsparciem.
- Czy są ograniczenia na liczbę szkoleń lub koszt na jednego pracownika?
Nie, założenia konkursu nie przewidują ograniczeń w tym zakresie. Należy jedynie mieć na uwadze zasadę racjonalności i efektywności wydatków.
- Czy można finansować studia podyplomowe?
Jeśli chodzi o możliwość sfinansowania studiów podyplomowych jako formy wsparcia dla uczestnika, tj. osoby prowadzącej dydaktykę na uczelni-wnioskodawcy, to tak, taka możliwość istnieje.
- Czy jeśli certyfikat jest płatny osobno, niezależnie od szkolenia, to czy można sfinansować z projektu koszt zdawania egzaminu/pozyskiwania certyfikatu?
Tak, jest taka możliwość. Może to być też dobre źródło potwierdzające podniesienie danych kompetencji przez uczestnika projektu.
- A co w przypadku kiedy Uczelnia jest w trakcie akredytacji w dniu złożenia wniosku lub ma kierunki, które jeszcze nigdy nie były akredytowane przez PKA?
Kryterium dostępu nr 2 brzmi: Wnioskodawcą projektu może być uczelnia, która posiada – na dzień składania wniosku o dofinansowanie – pozytywną ocenę jakości kształcenia Polskiej Komisji Akredytacyjnej na wszystkich kierunkach kształcenia, które do dnia złożenia wniosku w naborze podlegały takiej ocenie.
Tym samym, w przypadku, gdy dany kierunek do dnia złożenia wniosku nie podlegał ocenie albo jest w trakcie oceny, ale nie są znane jej wyniki, wniosek mimo to będzie spełniał ww. kryterium.
- 1. Czy można kupić doposażenie do istniejącej komórki jakości kształcenia, np. drukarkę do dyplomów? 2. Czy można szkolić pracowników istniejącej komórki jakości kształcenia (np. studia podyplomowe/kursy/szkolenia dotyczące jakości kształcenia)? 3. Czy dopuszczalna jest organizacja/realizacja studiów podyplomowych dla kadry dydaktycznej? 4. Czy dopuszczalna jest realizacja wizyt studyjnych dla kadry dydaktycznej w renomowanych ośrodkach dydaktycznych w celu wymiany dobrych praktyk? 5. Czy w ramach kształcenia kadry dydaktycznej można zakupić program do realizacji zajęć dydaktycznych wraz ze szkoleniem pracowników, mający na celu monitorowanie efektów uczenia się?
Ad. 1: Nie, koszty doposażenia tworzonej komórki ds. jakości kształcenia albo komórki istniejącej, nie są kwalifikowalne ze środków projektowych.
Ad. 2: Nie, wsparcie kierowane jest bowiem do kadry dydaktycznej uczelni. Jeśli okazałoby się jednak, że personel komórki ds. jakości kształcenia jest jednocześnie kadrą prowadzącą dydaktykę u wnioskodawcy i wsparcie nakierowane byłoby na podnoszenie kompetencji powiązanych właśnie z prowadzeniem dydaktyki, wówczas jest to możliwe do przewidzenia. Jest to jednak sytuacja wyjątkowa.
Ad. 3: Sfinansowanie studiów podyplomowych jako formy wsparcia dla uczestnika, tj. osoby prowadzącej dydaktykę na uczelni-wnioskodawcy, jest możliwe.
Ad. 4: Tak, wizyty studyjne mogą być jedną z form doskonalących warsztat dydaktyków.
Ad. 5: Zakupu programu czy innych narzędzi do realizacji zajęć dydaktycznych nie można sfinansować z projektu. Ale narzędzia pomagające na prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia i monitorujące potrzeby w zakresie doskonalenia dydaktycznego, tak.
- Czy struktura, komórka zapewnienia jakości musi być utworzona na poziomie całej uczelni czy może być utworzona na potrzeby danej jednostki org. np wydziału, instytutu uczelni?
Co do zasady NCBR zakładało, że na uczelni powstanie ogólnouczelniana komórka ds. jakości kształcenia. Dopuszczalne są jednak inne rozwiązania, np. pilotażowe uruchomienie jednostki obejmującej zakresem działań tylko część wydziałów. Istotne jest uzasadnienie pomysłu, przedstawione we wniosku o dofinansowanie, w tym również plany na dalszy rozwój takiej komórki.
- Czy zakup stołów do sal szkoleniowych może zostać uznany za koszt kwalifikowalny, jeśli będzie bezpośrednio związany z realizacją systemowych działań na rzecz zarządzania jakością kształcenia?
Nie, wydatki na ten cel nie będą kwalifikowalne w projekcie.
- Czy utworzenie nowego etatu może zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli stanowisko to będzie skoncentrowane na systemowym zarządzaniu jakością kształcenia?
Tak, sfinansowanie nowego etatu, dla pracownika komórki skoncentrowanej na systemowym zarządzaniu jakością kształcenia, jest możliwe.
- Czy będzie można wpisać przeprowadzenie zewnętrznego audytu systemu jakości na Uczelni - audytu zawierającego także wskazania zmian i opracowującego zasady ewaluacji systemu? W powyższym pytaniu chodzi mi o stworzenie wytycznych dla komórki zajmującej się ewaluacją jakości kształcenia.
Nie, tego typu audyt powinien zostać ewentualnie przeprowadzony przed złożeniem wniosku tak, by wyniki audytu mogły zostać uwzględnione w składanym wniosku.
- Jakiego rodzaju koszty mogą być sfinansowane w ramach rozwoju komórki/struktury ds. jakości kształcenia już funkcjonującej na Uczelni? Czy mogą to być koszty zatrudnienia nowych pracowników? Czy koszty podniesienie kompetencji pracowników już zatrudnionych, np. kursy, studia podyplomowe? Czy mogą to być koszty wyposażenia stanowisk pracy lub koszty infrastruktury koniecznej do realizacji działań zaplanowanych w pozostałych zadaniach projektu?
Tak, koszty nowych etatów mogą zostać sfinansowane z projektu. Ale już koszty podnoszenia kompetencji pracowników tworzonej czy istniejącej komórki/struktury już nie. Koszty wyposażenia stanowiska pracy i infrastruktury również nie będą kwalifikowalne.
Zgodnie z założeniami naboru utworzenie komórki lub struktury na uczelni nie jest rozumiane jako wydzielenie pomieszczeń i ich dostosowanie do potrzeb personelu. Przez utworzenie komórki lub struktury na uczelni należy rozumieć wprowadzenie systemowych uregulowań na uczelni, opracowanie i wdrożenie procedur, ale też np. stworzenie i wdrożenie na uczelni systemu zarządzania jakością procesu dydaktycznego, w tym prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia, wypracowanie systemu ciągłego doskonalenia dydaktycznego.
- Czy koszt zatrudnienia osoby do prowadzenia jednostki do podnoszenia jakości kształcenia (osoba z administracji) będzie kwalifikowany w kosztach bezpośrednich?
Tak, koszt nowego etatu może zostać uznany za kwalifikowalny.
- Czy osoby kadra dydaktyczna zatrudniona w filiach zagranicznych uczelni może zostać objęta wsparciem szkoleniowym?
Zakładamy, że kadra prowadząca dydaktykę w filiach uczelni, również tych zagranicznych, jest nadal kadrą uczelni-wnioskodawcy. Zatem kadra ta może być również grupą docelową i uczestnikiem projektu.
- Proszę o informację, czy w ramach realizacji projektu możliwe są wizyty studyjne w zagranicznych uczelniach, celem dobrych praktyk?
Tak, wizyty studyjne, w tym zagraniczne wizyty studyjne, stanowią możliwy do przewidzenia rodzaj wsparcia podnoszącego kwalifikacje lub kompetencje uczestnika projektu.
- Czy działające w strukturze Uczelni organy: Uczelniany Zespół ds. jakości kształcenia oraz Centrum Wsparcia Kształcenia są rozumiane jako tożsame „komórce lub strukturze odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego” czy istnieje możliwość utworzenia specjalistycznej, wyłącznie temu dedykowanej komórki/struktury?
Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bowiem nie jest znany regulamin tych jednostek i przypisane zadania. To wnioskodawca musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy zasadnym jest tworzenie nowej jednostki, czy raczej modyfikacja istniejącej struktury.
- Na ile we wniosku muszą być już sprecyzowane konkretne rozwiązania i kształt procedur projakościowych? Czy możliwe jest założenie we wniosku konkursowym najpierw przeprowadzenia badań ewaluacyjnych i dopiero w oparciu o wnioski z nich płynące odpowiednio skrojonych procedur, a następnie ich wdrażanie?
Jeśli chodzi o procedury, to jednak analiza co do potrzeb w tym zakresie powinna zostać przeprowadzona przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. We wniosku wnioskodawca nie musi bardzo szczegółowo prezentować treści procedur. Istotne, by wskazać, jakiego obszaru mają dotykać.
- Czy aktualny nabór jest powtórzeniem projektu pozakonkursowego "Doskonałość dydaktyczna uczelni" w ramach POWER, czy można uznać, że to ten sam konkurs?
Nie, nie jest to ten sam konkurs. Założenia bieżącego naboru bazują co prawda na doświadczeniach projektu realizowanego przez MNISW, ale działania te nie są tożsame.
- Czy osoby powołane zarządzeniem rektora na stanowisko dot. zapewnienia jakości procesu dydaktycznego (są u nas chyba 3, wskazane z imienia i nazwiska), mogą być uznane za komórkę/strukturę dot. tej działalności w Uczelni (czy musza być tez oddzielnie wynagradzane za pełnienie tej funkcji)?
To decyzja wnioskodawcy - jak te osoby są traktowane. Nie musi być tworzona komórka organizacyjna. Można zadania tych osób określić w statucie czy innym dokumencie organizacyjnym funkcjonującym na uczelni tak, by ich działalność była skuteczna.
- W jaki sposób musi być udokumentowany wkład własny 3 % wnioskodawcy? Czy wkład własny wyłącznie pieniężny? Jakie źródła finansowania?
Do wydatków ponoszonych w ramach wkładu własnego mają zastosowanie Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Wkład własny – wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako % dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).
O formie wniesienia wkładu własnego decyduje beneficjent. Dozwolone jest wnoszenie wkładu w kosztach pośrednich – w tym przypadku mowa o wkładzie pieniężnym, oraz w kosztach bezpośrednich – tu możliwe jest wniesienie wkładu w formie pieniężnej lub niepieniężnej/rzeczowej.
Formę oraz sposób wniesienia wkładu własnego należy opisać w Sekcji Wniosku o Dofinasowanie: Uzasadnienie wydatków. Wymagane jest też wskazanie tam kwoty zaplanowanego wkładu własnego i jego wartość procentową w stosunku do wydatków kwalifikowalnych w projekcie.
W przypadku wnoszenia wkładu własnego w formie pieniężnej w kosztach pośrednich, IP nie wymaga udokumentowania wniesienia tego wkładu.
W przypadku wnoszenia wkładu własnego pieniężnego w kosztach bezpośrednich potwierdzeniem są dokumenty potwierdzające poniesienie wydatku: faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.
Wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu.
Wartość niepieniężnego wkładu własnego nieprzekraczająca stawek rynkowych musi zostać należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami.
- Mając na uwadze wytyczne i zasady finasowania w kontekście angażowania personelu projektu, uprzejma prośba o wyjaśnienie co należy rozumieć pod pojęciem Jeden rodzajowo dodatek. 1. Czy chodzi o tytuł /zakres działań, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie np.: • Dodatek stażowy: (za wysługę lat Przysługuje pracownikowi na podstawie ogólnego stażu pracy. • Dodatek funkcyjny: otrzymuje go osoba pełniąca funkcję kierowniczą lub inną zw. z dodatkowymi obowiązkami (np. dyrektor, kierownik zespołu). • Dodatek za pracę w warunkach szczególnych lub uciążliwych: Jeśli pracownik wykonuje pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia, przysługuje mu jeden dodatek, mimo że może pracować w różnych działach lub na różnych stanowiskach, gdzie te warunki występują. • Dodatek za pracę w porze nocnej: Wypłacany jest na podstawie liczby przepracowanych godzin. • Dodatek do wynagrodzenia: za dodatkowe aktywności (w tym pracę w projekcie/projektach) (dodatek zadaniowy, dodatek uzupełniający dodatek do wynagrodzenie nazwany inaczej w regulaminie). 2. Czy może jeden rodzajowo dodatek chodzi o formę mechanizm wypłaty tj innym rodzajem jest dodatek zadaniowy, odrębnym uzupełniający etc.
Zgodnie z Zasadami finansowania programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w sytuacji wykonywania zadań w kilku projektach w ramach Programu lub w innych programach w tym samym czasie, personelowi projektu powinien być przyznawany jeden rodzajowo dodatek. Dodatek ten dotyczy wykonywania zadań w projekcie/projektach FERS oraz ewentualnie w pozostałych programach. W przypadku przyznania dodatku w związku z realizacją zadań w większej liczbie projektów, dodatek ten rozliczany jest proporcjonalnie do zaangażowania w dany projekt. Nie ma on związku z innymi dodatkami przewidzianymi przepisami prawa np. z dodatkiem stażowym czy za pracę w godzinach nocnych.
Aby potwierdzić kwalifikowalność wynagrodzenia w formie dodatku, muszą być spełnione zapisy Wytycznych kwalifikowalności, w szczególności Podrozdziału 3.8 pkt 9 (kwalifikowalność dodatku) oraz pkt 11 (maksymalny wymiar obciążenia pracownika obowiązkami służbowymi).
- Czy osoby realizujące w uczelni doktorat w trybie eksternistycznym mogą być wykazane? Dot. uczelni, która nie prowadzi kształcenia w szkole doktorskiej ale posiada uprawnienia do nadawania stopnia dr i dr hab.
Niestety nie. Wsparciem obejmujemy tylko doktorantów lub doktorantki kształcących się szkole doktorskiej, w której prowadzenie zaangażowana jest uczelnia-wnioskodawca.
- Zgodnie z warunkami konkursu projekt ma obejmować działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek - a co w przypadku jeśli na uczelni nie funkcjonuje szkoła doktorska? Czy można ten element wykluczyć, aby dostać dofinansowanie w ramach konkursu? (nasza Uczelnia posiada tylko uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego).
W projekcie można przewidzieć wsparcie tylko dla kadry prowadzącej dydaktykę na uczelni. Objęcie wsparciem doktorantów lub doktorantki nie jest działaniem obligatoryjnym. Tym bardziej w przypadku uczelni, które nie prowadzą szkół doktorskich - one również mają prawo aplikować i spełnią niniejsze kryterium dostępu.
- Czy możliwe jest sfinansowanie certyfikowanych szkoleń oraz studiów podyplomowych dla nauczycieli akademickich, jeśli oczywiście uzasadnimy taką potrzebę w kontekście kompetencji dydaktycznych?
Tak, katalog form wsparcia jest otwarty. Istotne, by uczestnicy podnieśli dzięki udziałowi w projekcie wymagane i założone kompetencje lub zdobyli odpowiednie kwalifikacje.
- Czy wymóg podniesienia kompetencji przez wszystkich uczestników projektu we wszystkich 4 obowiązkowych obszarach oznacza, że wszyscy mają osiągnąć te same kompetencje/kwalifikacje, czy poszczególne grupy określone, skrojone dla nich zestawy kompetencji (oczywiście obejmujące 4 obszary), ale odmienne dla poszczególnych podgrup?
Wszyscy mają podnieść kompetencje lub uzyskać kwalifikacje we wszystkich 4 obligatoryjnych obszarach. Ale "zestawy" kompetencji czy zakres ich podnoszenia może być różny dla różnych osób - w zależności od zdiagnozowanej potrzeby - czy to indywidualnej czy ogólnouczelnianej.
- Czy uczelnia, która prowadzi szkolę doktorską w federacji z innymi uczelniami objąć powinna jedynie doktorantów własnej uczelni, czy całej federacji?
Uczelnia, która prowadzi szkolę doktorską w federacji z innymi uczelniami, może objąć wsparciem projektowym jedynie doktorantów własnej uczelni.
- Czy jednostka/struktura ma zajmować się również kwestiami formalnymi w obszarze jakości kształcenia (np. tworzenie zarządzeń, sylabusów, efektów uczenia się), czy ograniczać powinna się do rozwoju dydaktyki?
To zależy, jaki pomysł na wachlarz działań takiej jednostki ma wnioskodawca. Mogą to być również kwestie formalne, które przekładają się na jakość kształcenia.
- Czy mogę prosić o rozwinięcie tego, jak rozumieją Państwo zielone kompetencje oraz uniwersalne projektowanie w dydaktyce?
Przez kompetencje (umiejętności) na rzecz zielonej transformacji należy rozumieć, że są to wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale także wartości potrzebne do życia, pracy i działania w zasobooszczędnej i zrównoważonej gospodarce i społeczeństwie.
Umiejętności na rzecz zielonej transformacji (inaczej zielone umiejętności) to zarówno:
- umiejętności zawodowe, w tym techniczne - wymagane do przyjęcia lub wdrożenia standardów, procesów, usług, produktów i technologii w celu ochrony środowiska i jego ekosystemów, różnorodności biologicznej oraz do zmniejszenia zużycia energii i zasobów; mogą być one specyficzne dla danego zawodu, branży lub regionu, mogą mieć także charakter międzysektorowy;
jak i
- umiejętności przekrojowe, powiązane ze zrównoważonym myśleniem i działaniem, wspierającym realizację celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (https://www.un.org.pl/), istotne z punktu widzenia pracy (niezależnie od sektora gospodarki czy zawodu) i życia społecznego, zgodnie z Europejską ramą kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju (https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040).
Definicja ta została wypracowana podczas posiedzeń Grupy roboczej na rzecz umiejętności efektywnego wdrażania zielonej transformacji, na podstawie definicji opracowanej przez Międzyagencyjną Grupę ds. Kształcenia i Szkolenia Technicznego i Zawodowego (IAG-TVET), z udziałem Komisji Europejskiej, CEDEFOP, Europejskiej Fundacji Kształcenia, OECD, Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz UNESCO, i zaadaptowana do specyfiki obszarów programu FERS.
- Jeśli ze struktury zatrudnienia Uczelni wynika większościowa liczba kobiet stanowiących kadrę dydaktyczną jakimi działaniami można zapewnić równość szans mężczyzn i kobiet w korzystaniu z dostępu do oferowanych form wsparcia?
Przede wszystkim należy pamiętać, by nie wprowadzać barier np. na etapie rekrutacji na różne formy wsparcia - zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. By materiały informacyjno-promocyjne były napisane językiem wrażliwym na płeć. Założenia naboru nie wpłyną bowiem na zwiększenie sie liczby mężczyzn czy kobiet na danej uczelni i nie temu mają służyć. Ważne, by każdy miał równy dostęp do wsparcia.
- Czy wnioskodawcą może być Wydział albo pracownia?
Wnioskodawcą jest zawsze uczelnia.
- Jakie mogą być przykładowe pozycje wkładu własnego niepieniężnego?
Przykład wkładu niepieniężnego: wartość pracy wykonywanej przez wolontariuszy w projekcie lub składniki majątku beneficjenta (np. sprzęt, sala szkoleniowa lub inne pomieszczenia biurowe), które są wykorzystane do realizacji projektu - z którymi nie wiąże się przepływ środków. Warunki kwalifikowalności wkładu niepieniężnego zostały określone w podrozdziale 3.3 Wytycznych kwalifikowalności.
- Czy rekrutacja uczestników (nauczycieli akademickich) może polegać na skierowaniu nauczyciela akademickiego na szkolenia przez przełożonego/kierownika jednostki? Jeśli przeprowadzana miałaby być klasyczna rekrutacja, to bardzo proszę o wskazanie jakie mogą być inne kryteria rekrutacji (poza kolejnością zgłoszeń)?
Inicjatywna wzięcia udziału w projekcie może zależeć od wielu czynników. Jeśli uczelnia kieruje się swoją strategią rozwoju może się okazać, że będą pewne obszary tematyczne i kompetencyjne, w przypadku których kierownictwo uczelni będzie chciało, by większość kadry wzięło udział w proponowanych formach wsparcia. Wówczas takich chętnych może być więcej, mogą to być szkolenia grupowe i aby takie grupy stworzyć, ustalić terminy, niezbędne będzie określenie kryteriów rekrutacyjnych. Kolejność zgłoszeń może być takim kryterium, ale w przypadku obszaru mocno specjalistycznego być może pierwszeństwo będą mieć dydaktycy wykładający na konkretnych kierunkach studiów lub z konkretnych przedmiotów.
Może być również potrzeba indywidualna dydaktyka i to on zgłosi się do komórki zarządzającej jakością dydaktyki. Tu trudno mówić o rekrutacji, niemniej jednak pula środków jest ograniczona, zatem warto byłoby by taka komórka miała określone zasady działania w takich sytuacjach.
- Czy kosztem kwalifikowalnym będzie podnoszenie kompetencji kadry administracyjnej zatrudnionej w jednostkach ds. jakości kształcenia?
Niestety nie. W naborze skupiamy się na podnoszeniu kompetencji kadry prowadzącej dydaktykę.
- Czy instytut badawczy może być konsorcjantem jeżeli uczelnia aplikuje o projekt?
Jeśli jest pomysł na partnerstwo z instytutem badawczym, to nie ma przeszkód by taki instytut partnerem został.
Należy jednak pamiętać, że podmiot będący partnerem w projekcie nie może otrzymywać wsparcia w ramach tego projektu na działania dotyczące podnoszenia kompetencji swojej kadry i doktorantów lub doktorantek oraz utworzenia lub rozwoju struktur odpowiedzialnych za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego. Partner może jedynie służyć wsparciem merytorycznym dla wnioskodawcy, może dzielić się doświadczeniem, know-how itp.
- Czy mogą być zakupione: licencje, sprzęt cyfrowy (np. macierze, serwer) jeżeli będzie uzasadnienie takiej konieczności?
Utworzenie komórki lub struktury na uczelni nie jest rozumiane jako wydzielenie pomieszczeń i ich dostosowanie do potrzeb personelu, czy zakup sprzętu. Przez utworzenie komórki lub struktury na uczelni należy rozumieć wprowadzenie systemowych uregulowań na uczelni, opracowanie i wdrożenie procedur, ale też np. stworzenie i wdrożenie na uczelni systemu zarządzania jakością procesu dydaktycznego, w tym prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia, wypracowanie systemu ciągłego doskonalenia dydaktycznego. Jeśli zatem licencje czy jakieś oprogramowanie miałoby temu służyć, wówczas tak. Pozostałe elementy typu serwer czy inny sprzęt cyfrowy lub narzędzia do prowadzenia efektywnej dydaktyki - nie.
- Co w przypadku bardzo młodych uczelni? Nie posiadamy jeszcze akredytacji, a jedynie zgodę PKA na prowadzenie kierunków, gdyż uczelnia powstała w 2023 roku i nie miała jeszcze możliwości uzyskania akredytacji. Jak w takim wypadku traktować kryterium dostępu?
Taka sytuacja nie wyklucza młodych uczelni z aplikowania. Istotne, że nie ma oceny negatywnej. Brak oceny jest dopuszczalny.
- Jaki procent kadry dydaktycznej powinien być objęty wsparciem?
Nie określono limitów w tym zakresie - ani górnych, ani dolnych. Ograniczeniem jest jedynie maksymalna wartość projektu określona na poziomie 2 mln zł.
- Czy jeden uczestnik projektu musi nabyć wszystkie obligatoryjne kompetencje, czy może wziąć udział np. tylko w szkoleniu cyfrowym, a w pozostałych już nie?
Uczestnik musi podnieść kompetencje lub zdobyć kwalifikacje we wszystkich czterech obszarach: cyfrowe, dydaktyczne, na rzecz zielonej transformacji, w zakresie projektowania uniwersalnego, w tym w szczególności projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych.
- Czy jeden uczestnik musi podnieść 4 rodzaje kompetencji?
Tak, uczestnik musi podnieść kompetencje lub zdobyć kwalifikacje we wszystkich czterech obszarach: cyfrowe, dydaktyczne, na rzecz zielonej transformacji, w zakresie projektowania uniwersalnego, w tym w szczególności projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych.
- Wszyscy borykamy się w dzisiejszych czasach z problemem atrakcyjności dla studentów prowadzonych zajęć online – zwłaszcza wykładów. Czy w ramach projektu można finansować tworzenie materiałów dydaktycznych – wykłady w formie filmów, podcastów itd.? Wtedy prowadzący zajęcia będą doskonalili się w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych i technologii.
Nie, w ramach projektu można sfinansować jedynie formy doskonalące kadrę prowadzącą dydaktykę, by umiały opracować ciekawe materiały dydaktyczne, z wykorzystaniem nowoczesnych technik i by umiały skorzystać z tego typu materiałów prowadząc zajęcia ze studentami.
- 1. Czy liczba osób biorących udział w zajęciach rozwojowych ma być równa liczbie osób, które podniosły kompetencje w poszczególnych obszarach? Jeśli tak, czy nie jest to nazbyt optymistyczne założenie? 2. Czy każda z osób biorących udział w projekcie ma podnieść kompetencje we wszystkich 4 obligatoryjnych obszarach?
Uczestnik musi podnieść kompetencje lub zdobyć kwalifikacje we wszystkich czterech obszarach: cyfrowe, dydaktyczne, na rzecz zielonej transformacji, w zakresie projektowania uniwersalnego, w tym w szczególności projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych.
Nigdzie nie jest zapisane, że liczba osób biorących udział w zajęciach rozwojowych [wskaźnik produktu] ma być równa liczbie osób, które podniosły kompetencje w poszczególnych obszarach [wskaźnik rezultatu]. Zwykle wartość wskaźnika rezultatu jest niższa niż wskaźnika produktu. Nie każdy uczestnik projektu może bowiem zakończyć udział w projekcie z sukcesem.
- Jak ma wyglądać rozwój komórki odpowiedzialnej za dydaktykę? Jakie działania można zaproponować we wniosku o dofinansowanie?
Być może jest potrzeba rozszerzyć działania komórki o nowe obszary lub poszerzyć zakres realizowanych działań. Być może w tym celu niezbędne będzie zaangażowanie dodatkowych osób.
- Czy może być finansowanie tworzenie materiałów edukacyjnych dla dydaktyków np. w formie e-kursów, podcastów, cyfrowych instrukcji w celu utworzenia specjalnej bazy edukacyjnej dla nauczycieli?
Nie, nabór nie jest dedykowany tego typu działaniom. Ze środków tego konkursu można sfinansować podnoszenie kompetencji kadry prowadzącej dydaktykę, by m.in. samodzielnie umiała opracować sobie tego typu materiały i umiała skorzystać na zajęciach z tego typu narzędzi.
- Wspomnieliście Państwo o tym, że powstaje coś w rodzaju wytycznych dot. form wsparcia na rzecz zielonej transformacji. Czy już teraz moglibyście Państwo podać przykłady takich form wsparcia - spełniające warunki obecnego konkursu?
Zamiast konkretnych przykładów, podajemy definicję zielonych umiejętności wypracowaną podczas posiedzeń Grupy roboczej na rzecz umiejętności efektywnego wdrażania zielonej transformacji, na podstawie definicji opracowanej przez Międzyagencyjną Grupę ds. Kształcenia i Szkolenia Technicznego i Zawodowego (IAG-TVET), z udziałem Komisji Europejskiej, CEDEFOP, Europejskiej Fundacji Kształcenia, OECD, Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz UNESCO, i zaadaptowana do specyfiki obszarów programu FERS:
Przez kompetencje (umiejętności) na rzecz zielonej transformacji należy rozumieć, że są to wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale także wartości potrzebne do życia, pracy i działania w zasobooszczędnej i zrównoważonej gospodarce i społeczeństwie.
Umiejętności na rzecz zielonej transformacji (inaczej zielone umiejętności) to zarówno:
- umiejętności zawodowe, w tym techniczne - wymagane do przyjęcia lub wdrożenia standardów, procesów, usług, produktów i technologii w celu ochrony środowiska i jego ekosystemów, różnorodności biologicznej oraz do zmniejszenia zużycia energii i zasobów; mogą być one specyficzne dla danego zawodu, branży lub regionu, mogą mieć także charakter międzysektorowy;
jak i
- umiejętności przekrojowe, powiązane ze zrównoważonym myśleniem i działaniem, wspierającym realizację celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (https://www.un.org.pl/), istotne z punktu widzenia pracy (niezależnie od sektora gospodarki czy zawodu) i życia społecznego, zgodnie z Europejską ramą kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju (https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040).
- Czy opracowanie strategii/planu wdrożenia nauczania adaptacyjnego i personalizowanego może być finansowane z projektu?
Tak.
- 1. Czy wdrożenie systemu informatycznego wspomagającego opracowanie, ewaluacje i aktualizację oraz publiczny dostęp do Uczelnianego Systemu Zapewniania jakości Kształcenia będzie wydatkiem kwalifikowanym?.2. Czy działania (pozycje budżetowe) projektowe mogą być sformułowane stosunkowo ogólnie czyli np. "szkolenia z zakresy zielonej informacji kwota XXX", czy też doprecyzowane co do merytoryki, czasu i formy szkoleń?
Ad. 1: Jeśli system ten służy stricte zarządzaniu jakością procesu dydaktycznego na danej uczelni a nie prowadzeniu zajęć dydaktycznych, jeśli służy prowadzeniu badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia, to tak - mógłby zostać sfinansowany z projektu.
Ad. 2: Sama nazwa pozycji budżetowej może być sformułowana ogólnie. Niemniej jednak w jej uzasadnieniu należałoby wskazać sposób szacowania kosztu - jakie elementy były brane pod uwagę lub istotnie wpływają na ten koszt. O ile konkretny tytuł szkolenia nie jest niezbędny, to jego zakres, nawet wskazujący na podnoszone kompetencje, i forma realizowanych szkoleń czy innej formy doskonalenia już tak.
- Czy każdy z uczestników musi być objęty pakietem czterech obowiązkowych tematów - czy np. część może być tylko w zakresie jednego a część innego tematu, łącznie jednak dając 4 obowiązkowe tematy objęte całym projektem?
Uczestnik musi podnieść kompetencje lub zdobyć kwalifikacje we wszystkich czterech obszarach: cyfrowe, dydaktyczne, na rzecz zielonej transformacji, w zakresie projektowania uniwersalnego, w tym w szczególności projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych.
- Wnioskodawca nie prowadzi szkoły doktorskiej i może objąć wsparciem w projekcie wyłącznie kadrę prowadzącą dydaktykę. Nie bierze udziału w projekcie - „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę”. W myśl założeń konkursowych może uzyskać maksymalnie 110 pkt. (100 pkt. - kryteria podstawowe i 10 pkt. kryterium premiujące nr 1). Jeżeli liczba szkół doktorskich w Polsce - 174, te które realizują projekt „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę” - 30 z 174. Biorąc pod uwagę alokacje konkursu i ilość podmiotów objętych wsparciem (wskaźnik) to opisany Przy założeniu, że wszystkie podmioty prowadzące szkoły doktorskie będą aplikować to opisany wyżej Wnioskodawca nie ma szans na dofinansowanie?
Przy tej kalkulacji należy jeszcze dodać istotny element, tj. jakość założeń projektowych danego wnioskodawcy. Może się okazać, że wnioski uczelni prowadzących szkoły doktorskie, bez dofinansowania w naborze „Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę” zostaną ocenione negatywnie na którymkolwiek etapie oceny. Wówczas punktów dodatkowych nie otrzymują również.
- Jakie formy wsparcia rozwojowego są dopuszczalne – czy tylko szkolenia czy też inne formy np. wizyty studyjne, staże wchodzą w grę?
Katalog form wsparcia jest dowolny. Byle uczestnik mógł skutecznie podnieść kompetencje lub zdobyć kwalifikacje.
- Czy kwalifikowane jest zatrudnienie pracownika do tej nowej struktury/komórki?
Jeśli zostanie zdiagnozowana taka potrzeba przez wnioskodawcę, to tak.
- Czy komórka dotycząca doskonałości musi być wyodrębnioną jednostką w strukturze Uczelni czy może to być np. zespół powołany Zarządzeniem przez Rektora np. ds. nowoczesnej dydaktyki lub np. do spraw jakości kształcenia?
Jest to uzależnione od faktycznych potrzeb uczelni. Zapewne może mieć tu znaczenie również wielkość uczelni i liczba kadry.
- Czy zdobyta wiedza podczas szkoleń musi być wprowadzona do sylabusów?
Założenia naboru do tego nie obligują. Zakłada się jednak, że uczestnik projektu będzie podnosił swoje kompetencje lub zdobywał kwalifikacje, by wykorzystać je do prowadzenia zajęć na wysokim poziomie.
- Proszę o podanie przykładów kosztów kwalifikowalnych w zakresie podnoszenia kompetencji dydaktycznych związanych z projektowaniem uniwersalnym zajęć dydaktycznych. Jakiego rodzaju szkolenia to mogą być?
Zapewniamy, że szkoleń z zakresu UDL czy projektowania uniwersalnego w edukacji nie brakuje na rynku.
- Czy każdy uczestnik projektu (dydaktyk) musi przejść cykl szkoleń obligatoryjnych?
Nie ma cyklu szkoleń obligatoryjnych. Są obligatoryjne cztery, w których uczestnik projektu musi podnieść kompetencje: cyfrowe, dydaktyczne, tzw. zielone i z projektowania uniwersalnego.
- Dlaczego tak mocno forsowane jest wskazywanie wartości wskaźników w oparciu o wiarygodne szacunki, zamiast w oparciu o realne dane zebrane od uczestników projektu?
W naborach prowadzonych przez NCBR od początku 2024 r. nie korzystamy już z tzw. wiarygodnych szacunków. Obecnie weryfikacja wskaźników osobowych odbywa się w oparciu o faktyczne dane zebrane od uczestników.
- Czy kosztem kwalifikowalnym może być zakup systemu informatycznego wspierającego badanie jakości kształcenia?
Takiego systemu, tak.
- Czy kosztem kwalifikowalnym może być sfinansowanie kosztów mikropoświadczeń?
Dla kadry prowadzącej dydaktykę - tak. Jako źródło pomiaru wskaźnika.
- Czy można zamówić systemy informatyczne związane z kształceniem i oceny kształcenia?
Nie, koszt takich systemów nie będzie kosztem kwalifikowalnym w tym naborze.
- Czy w ramach działań systemowych związanych z powstaniem jednostki odpowiedzialnej za doskonałość dydaktyczną, kwalifikowane będą prace związane z opracowaniem np. strategii podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej?
Tak, jest to możliwe.
- Czy kwalifikowalny jest zakup oprogramowania do tworzenia i zarządzania sylabusami?
Nie, takie działanie nie będzie finansowane w tym naborze.
- Czy można sfinansować wizyty studyjne krajowe i zagraniczne dla dydaktyków jako formę podnoszenia kompetencji?
Tak, katalog form doskonalenia jest otwarty.
- Czy można zakupić licencje na potrzeby prowadzenia szkoleń nauczycieli dydaktycznych z cyfrowych kompetencji?
Tego typu licencje można finansować z projektu jedynie w okresie prowadzenia tych szkoleń.
- Czy w przypadku uczelni artystycznej możliwe jest sfinansowanie kursów mistrzowskich dla dydaktyków, jeśli uzasadnimy, że wpłynie to na jakość nauczania danej osoby?
Tak.
- Czy może być sfinansowana konferencja podsumowująca projekt w celu promocji działań i dzielenia się wiedzą?
Tego typu działanie może być sfinansowane z projektu - z kosztów pośrednich.
- Jakie koszty będą kwalifikowane przy tworzeniu jednostki, czy ma być stworzona bezkosztowo? Skoro nie można ponosić kosztów zatrudnienia, sprzętu i wyposażenia.
Koszt zatrudnienia dodatkowego personelu - jest byłoby to niezbędne - jest możliwe do sfinansowania z projektu. Koszty dostosowania pomieszczenia czy zakupu sprzętu nie. Możliwe są do sfinansowania działania związane z wprowadzaniem systemowych uregulowań na uczelni, opracowaniem i wdrożeniem procedur, ale też np. stworzeniem i wdrożeniem na uczelni systemu zarządzania jakością procesu dydaktycznego, w tym prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia, wypracowaniem systemu ciągłego doskonalenia dydaktycznego.
- Co może być finansowane w ramach zadnia dot. powstania jednostki? skoro nie mogą to być sprzęt i etaty?
Koszt zatrudnienia dodatkowego personelu - jest byłoby to niezbędne - jest możliwe do sfinansowania z projektu. Koszty dostosowania pomieszczenia czy zakupu sprzętu nie. Możliwe są do sfinansowania działania związane z wprowadzaniem systemowych uregulowań na uczelni, opracowaniem i wdrożeniem procedur, ale też np. stworzeniem i wdrożeniem na uczelni systemu zarządzania jakością procesu dydaktycznego, w tym prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia, wypracowaniem systemu ciągłego doskonalenia dydaktycznego.
- Czy można rozwinąć pojęcie kompetencje zielone?
"Przez kompetencje (umiejętności) na rzecz zielonej transformacji należy rozumieć, że są to wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale także wartości potrzebne do życia, pracy i działania w zasobooszczędnej i zrównoważonej gospodarce i społeczeństwie.
Umiejętności na rzecz zielonej transformacji (inaczej zielone umiejętności) to zarówno:
- umiejętności zawodowe, w tym techniczne - wymagane do przyjęcia lub wdrożenia standardów, procesów, usług, produktów i technologii w celu ochrony środowiska i jego ekosystemów, różnorodności biologicznej oraz do zmniejszenia zużycia energii i zasobów; mogą być one specyficzne dla danego zawodu, branży lub regionu, mogą mieć także charakter międzysektorowy;
jak i
- umiejętności przekrojowe, powiązane ze zrównoważonym myśleniem i działaniem, wspierającym realizację celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (https://www.un.org.pl/), istotne z punktu widzenia pracy (niezależnie od sektora gospodarki czy zawodu) i życia społecznego, zgodnie z Europejską ramą kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju (https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040).
Definicja ta została wypracowana podczas posiedzeń Grupy roboczej na rzecz umiejętności efektywnego wdrażania zielonej transformacji, na podstawie definicji opracowanej przez Międzyagencyjną Grupę ds. Kształcenia i Szkolenia Technicznego i Zawodowego (IAG-TVET), z udziałem Komisji Europejskiej, CEDEFOP, Europejskiej Fundacji Kształcenia, OECD, Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz UNESCO, i zaadaptowana do specyfiki obszarów programu FERS."
- Jakie koszty będą kwalifikowane przy tworzeniu jednostki?
Przez utworzenie komórki lub struktury na uczelni należy rozumieć wprowadzenie systemowych uregulowań na uczelni, opracowanie i wdrożenie procedur, ale też np. stworzenie i wdrożenie na uczelni systemu zarządzania jakością procesu dydaktycznego, w tym prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia, wypracowanie systemu ciągłego doskonalenia dydaktycznego.
- Czy w ramach projektu możemy zaplanować finansowanie dla Osób pracujących przy udoskonalaniu opisów procedur, funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia? czy możemy planować wynagrodzenie dla tych Osób?
Można sfinansować kosz wynagrodzenia nowego personelu lub np. koszt zatrudnienia dodatkowych ekspertów na czas tworzenia specjalistycznych materiałów, jeśli zdiagnozowana zostanie taka potrzeba.
- Czy kosztem kwalifikowalnym będzie koszt zatrudnienia koordynatora szkoleń zajmującego się organizacją szkoleń i rekrutacją na szkolenia?
Taki koszt jest możliwy do sfinansowania z projektu. Pozostaje pytanie - czy z kosztów bezpośrednich (działanie stricte merytoryczne, osoba stanowiąca personel stały komórki ds. doskonalenia) czy jednak pośrednich (osoba do koordynowania szkoleń i prowadzenia rekrutacji na potrzeby projektu).
- Czy w projekcie muszą być tylko szkolenia, czy mogą być inne formy wsparcia kadry i czy możecie państwo podać przykład innych, konkretnych form. Ludzie nie chcą się szkolić (niestety), a i szkolących trudno znaleźć bo za szkolenia (czasem bezsensowne) żądają ogromnych pieniędzy!
Katalog form wsparcia jest szeroki. Oprócz szkoleń - indywidualnych i grupowych, mogą to być np. warsztaty, staże, wizyty studyjne, superwizje.
- Czy partnerem w projekcie może być firma, która tworzy narzędzia sztucznej inteligencji oraz automatyzacji i szkoli z ich wykorzystania dydaktyków i będzie mogła stworzyć kursy dedykowane dla naszej kadry?
Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy podmiotów powstanie wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy. Zasadność realizacji projektu w partnerstwie będzie podlegała ocenie merytorycznej, w związku z powyższym uznanie realizacji projektu w partnerstwie za bezzasadne lub niewłaściwe będzie skutkowało obniżoną punktacją na ocenie merytorycznej wniosku.
- Czy kosztem kwalifikowalnym będzie zakup lub sfinansowanie stworzenia elektronicznego/informatycznego systemu ewaluacji zajęć dydaktycznych - systemu ankietowania studentów?
Tak.
- Czy materiały dla nauczycieli mogą być elementem wsparcia nauczycieli zwłaszcza w okresie trwałości projektu i później?
Jeśli chodzi o materiały do prowadzenia dydaktyki, nie. Jeśli chodzi o materiały szkoleniowe na potrzeby realizacji projektu - tak.
- "Doskonała" dydaktyka to przede wszystkim merytoryka, a nie szkolenia, w tym np. "zielone", dobrzy dydaktycy wiedzą jak uczyć studentów, jaką "metodologią" przekazywać wiedzę i mają takie "doskonałe" narzędzia i metody, tylko że takich dydaktyków mało, coraz mniej na uczelniach, bo nie są należycie wynagradzani. I pytanie, czy jest jakaś forma wsparcia (proszę o konkretny przykład), która uwzględni, rozwiąże ww. problem, "udoskonali" dydaktykę, tak "udoskonalając" dydaktyków?
Jeśli chodzi o możliwość sfinansowania zwiększenia wynagrodzenia dydaktyków, to niestety nie jest to przedmiotem niniejszego naboru.
- Czy osoba z administracji, która odpowiedzialna będzie za monitorowanie i ponoszenie jakości procesu w uczelni może być uczestnikiem projektu i otrzymać dodatek z projektu np. z kosztów pośrednich?
Działania w zakresie zarządzania i administrowania projektem, obejmujące wydatki o charakterze administracyjnym i organizacyjnym, niezwiązane bezpośrednio z realizacją zadań merytorycznych mogą być finansowane z kosztów pośrednich. Warto zwrócić uwagę, że katalog kosztów pośrednich wskazany w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Podrozdział 3.12. jest katalogiem zamkniętym. Oznacza to, że żadne inne rodzaje kosztów poza wskazanymi nie mogą zostać zakwalifikowane do kosztów pośrednich.
- Jeżeli nie można doposażać istniejących komórek jakości kształcenia, nie można szkolić ich pracowników, to proszę podać przykładowe zadania mające na celu rozwój takiej komórki, czy jest możliwy zakup programu do ankietyzacji kadry dydaktycznej?
Zgodnie z założeniami naboru, możliwe jest m.in. wprowadzenie systemowych uregulowań na uczelni, opracowanie i wdrożenie procedur, jeśli ich nie ma lub wymagają zmiany, ale też np. stworzenie i wdrożenie na uczelni systemu zarządzania jakością procesu dydaktycznego, w tym prowadzenie badań ewaluacyjnych w zakresie jakości kształcenia, wypracowanie systemu ciągłego doskonalenia dydaktycznego. Można poszerzyć zakres działań uczelni. Można rozbudować w związku z tym zespół i sfinansować wynagrodzenie nowych osób w trakcie trwania projektu.
- W projekcie grupą docelową jest kadra dydaktyczna/doktoranci. W jaki sposób rozwiązać kwestie rozwoju jednostki doskonalenia dydaktyki bez możliwości podnoszenia kompetencji kadry, która jest zatrudniona w tej jednostce? Co, gdy w przypadku w jednostce związanej z rozwojem jakości kształcenia zatrudnienia są tylko pracownicy administracyjni ściśle współpracujący z dydaktykami? W bieżących zapisach nie mamy możliwości wysłania tych pracowników na szkolenia/podnoszenia ich kompetencji a ma to wpływ na rozwój jednostki.
Niniejszy nabór skupia się na kadrze prowadzącej dydaktykę. Podnoszenie kompetencji kadry administracyjnej uczelnia musi sfinansować z innych źródeł. Jeśli chodzi o Działanie 01.05 FERS NCBR przewiduje nabór na podnoszenie kompetencji kadry administracyjnej, w tym pełniącej funkcje kierownicze - w II kwartale 2025 r.
- Wiem, że w tym kwartale mają się zmienić wytyczne kwalifikowalności zmiany mają dotyczyć podwyższenia kwoty określającej ustalenia zasady wyboru wykonawcy. Czy nowelizacja wytycznych będzie działała wstecz? Czy jeśli teraz nie przeprowadzę bazy konkurencyjności przy wydatku powyżej 50 tys. zł netto a przyjdzie kontrola po nowelizacji
wytycznych to czy można powołać się na nowe wytyczne czy będą obowiązywały stare?
Zmienione Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. z dnia 14 marca 2025r. będą stosowane od dnia ogłoszenia komunikatu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie Wytycznych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Do tego dnia obowiązują wytyczne z 18 listopada 2022 r.
- Czy jak planujemy zatrudnić osobę w projekcie na etat ale jak wykonuje dodatkowe obowiązki poza etatem to czy w ramach tego samego projektu może być przyznany dodatek do wynagrodzenia?
Dodatek jest przyznawany w związku z realizacją zadań projektu, co do zasady nie mieszczących się w dotychczasowych obowiązkach na danym stanowisku pracy. Powinien tym samym dotyczyć zadań dodatkowych, wykraczających poza te przewidziane w podstawowym zakresie obowiązków danej osoby, co powinno zostać wyrażone w formie pisemnej. W zasadzie więc nie będzie dotyczył kluczowego personelu projektu, gdyż ten co do zasady powinien zostać nowozatrudniony lub oddelegowany do realizacji projektu. W uzasadnionych sytuacjach dodatek może zostać przyznany również osobie stanowiącej personel projektu w sytuacji zwiększenia zadań wykonywanych przez daną osobę. Przykład - w projekcie nie udało się zatrudnić osoby na jedno z zaplanowanych stanowisk. W związku z presją czasu oraz niepowodzeniami w zatrudnieniu pracownika na dane stanowisko realizację zadań powierzono innej osobie, zatrudnionej już w projekcie i posiadającej odpowiednie kwalifikacje aby te zadania wykonać. W tej sytuacji pracownikowi przyznany może zostać dodatek w związku z nałożeniem na niego dodatkowych obowiązków.
Aby potwierdzić kwalifikowalność wynagrodzenia w formie dodatku, muszą być spełnione zapisy Wytycznych kwalifikowalności, w szczególności Podrozdziału 3.8 pkt 9 (kwalifikowalność dodatku) oraz pkt 11 (maksymalny wymiar obciążenia pracownika obowiązkami służbowymi).
- Czy do kosztów utworzenia komórki można zaliczyć koszty szkoleń (np. z jakości kształcenia, prowadzenia badań ankietowych, analizy potrzeb szkoleniowych) i wizyt studyjnych osób, które będą tam zatrudnione?
Nie. Niniejszy nabór skupia się na podnoszeniu kompetencji kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy.
- Kto stanowi personel kluczowy projektu? W jakim dokumencie został zdefiniowany "personel kluczowy projektu"?
Kluczowy personel projektu nie został zdefiniowany w dokumentach programowych. O tym, kto jest kluczowym personelem powinien zdecydować beneficjent. To on wie, jaki jest udział zaangażowania poszczególnych osób w realizację projektu.
- Czy w ramach projektu możliwy jest rozwój struktury już istniejącej w uczelni, dedykowanej jakości kształcenia, ale która nie otrzymała finansowania w ramach środków zewn. w tym w ramach POWER?
Tak, zdecydowanie.
- Prośba o szczegółowe informacje - jaki rodzaj certyfikacji jest wymagany dla podmiotów , które walidują wartości jakościowe wskaźników rezultatu ? Czy należy we wniosku to określić samodzielnie czy są jakieś konkretne wymagania?
Wymogi dotyczące certyfikacji nie zostały w naborze określone.
- Czy źródłem ceny może być Baza Usług Rozwojowych PARP a konkretnie ceny konkretnych usług, które będziemy chcieli realizować?
W realizowanych w ramach naboru projektach, Beneficjenci powinni stosować się do Standardu cen rynkowych (załącznik IV do regulaminu naboru), który zawiera najczęściej finansowane w ramach FERS wydatki. W przypadku towarów i usług, które nie są standardowo oferowane na rynku, ustalenie ceny powinno odbyć się na podstawie rozeznania rynku, polegającego na porównaniu minimum 3 ofert. Na etapie realizacji projektu, Beneficjent może zakupić towar lub usługę w cenie innej niż została określona w budżecie projektu, o ile jest to cena rynkowa potwierdzona w wyniku przeprowadzonego w projekcie postępowania o udzielenie zamówienia lub postępowania konkurencyjnego przeprowadzonego na podstawie ustawy PZP lub zasady konkurencyjności, a procedura ta została przeprowadzona w sposób prawidłowy.
- Zaliczenie środków za energię do kosztów pośrednich nie jest OBOWIĄZKOWE, tylko MOŻLIWE. Jak nie są zaksięgowane do projektu, to znaczy że zostały poniesione poza nim. Gdzie tu problem?
Koszty pośrednie służą wsparciu wyłącznie w zakresie zarządzania i administrowania projektem, obejmując wydatki o charakterze administracyjnym i organizacyjnym, niezwiązane bezpośrednio z realizacją zadań merytorycznych. Zamknięty katalog kosztów pośrednich został wskazany w Wytycznych kwalifikowalności. Do kosztów wskazanych w tym zamkniętym katalogu należą między innymi: opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za sprzątanie, ochronę, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu.
- Czy w ramach projektu można sfinansować zakup systemu elektronicznego wspierającego centrum doskonalenia dydaktycznego na uczelni, wspierać proces walidacji treści dydaktycznych poprzez moduł oceny zgodności z wytycznymi jakościowymi, automatyczne sprawdzanie spójności i aktualności danych oraz zbieranie opinii od użytkowników. Byłby to system zarządzania jakością kształcenia a nie wsparcia kształcenia dla studentów. Dodatkowo, system mógłby oferować funkcje monitorowania postępów w realizacji celów dydaktycznych, generowania raportów efektywności nauczania oraz integracji z istniejącymi platformami uczelnianymi czy bazy danych kadry akademickiej. Wszystko to miałoby na celu jedynie podniesienie jakości dydaktyki i usprawnienie pracy centrum doskonalenia.
Jeśli faktycznie byłby to system zarządzania jakością kształcenia a nie wsparcia kształcenia studentów, to mógłby zostać sfinansowany z projektu.
- Założenia konkursu zakładają zbadanie i określenie na uczelni potrzeb związanych z doskonałością dydaktyczną a w konsekwencji finansowanie ze środków konkursowych opracowania bądź wdrożenia rozwiązań.
Moje pytanie dotyczyło możliwości realizacji w ramach działań projektowych analizy i badania indywidualnych potrzeb konkretnych nauczycieli akademickich związanych z ich rozwojem kariery akademickiej i opracowanie indywidualnych planów działania dla uczestników a dalej finansowania podnoszenia kompetencji NA?
Będę śledziła stronę konkursu w oczekiwaniu na odpowiedź i wskazówki co do możliwych działań.
Takie działanie również jest możliwe do przewidzenia w projekcie i kontynuowania po zakończeniu projektu. Jest to bowiem jednak z zadań komórki ds. zarządzania jakością kształcenia na uczelni.
- Czy są limity % na usługi zlecone w ramach kosztów bezpośrednich?
Nie, nie ma określonych limitów na usługi zlecone.
- Czy kwalifikowany będzie koszt opiekuna stażu u Pracodawcy, w którym będzie uczestniczył nauczyciel akademicki w celu zdobycia dobrych praktyk i wprowadzenia kształcenia praktycznego w dydaktykę, np. z AI?
Jeśli taki opiekun będzie obligatoryjnie musiał być zaangażowany, to tak – taki koszt mógłby być uznany za kwalifikowalny.
- Czy w ramach przedmiotowego konkursu - w projekcie, który przygotowuje uczelnia wyższa można w ramach tworzonych struktur zarządzania jakością dydaktyczną na uczelni stworzyć narzędzie elektroniczne systemowo wspierające centrum doskonalenia dydaktycznego na uczelni, którego rolą będzie wspieranie procesu walidacji treści dydaktycznych poprzez moduł oceny zgodności z wytycznymi jakościowymi, automatyczne sprawdzanie spójności i aktualności danych oraz zbieranie opinii od użytkowników. Byłby to system zarządzania jakością przeznaczony do wsparcia i oceny kadry, a nie wsparcia do kształcenia dla studentów. Dodatkowo system mógłby oferować funkcje monitorowania postępów w realizacji celów dydaktycznych, generowania raportów efektywności nauczania oraz integracji z istniejącymi platformami uczelnianymi czy bazy danych kadry akademickiej. Wszystko to miałoby na celu jedynie podniesienie jakości dydaktyki i usprawnienie pracy centrum doskonalenia.
Jeśli system ten miałby służyć stricte usprawnieniu pracy centrum doskonalenia dotyczyłby zarządzania jakością procesu dydaktycznego, przeznaczony byłby m.in. do oceny kadry i ustalania ewentualnych potrzeb w zakresie podnoszenia kompetencji, a nie dotyczyłby wsparcia procesu kształcenia dla studentów, to mógłby zostać sfinansowany z projektu.
- Czy w ramach konkursu można wdrożyć kształcenie hybrydowe poprzez wykorzystanie platformy edukacyjnej do tworzenia interaktywnych materiałów dydaktycznych oraz rozwój umiejętności kadry w zakresie efektywnego wykorzystania technologii w procesie dydaktycznym?
O ile można w ramach projektu przewidzieć działania mające na celu podniesienie kompetencji kadry prowadzącej dydaktykę w zakresie efektywnego wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie kształcenia, o tyle wdrożenie kształcenia hybrydowego, w tym zakup narzędzi do jego prowadzenia, już nie.
- Jeżeli uczelnia wybiera dydaktyków wsparcia w ramach projektu to rozumiem że nie musi prowadzić procesu rekrutacji ustalać zasad naboru i tworzyć list rankingowych?
To zależy, czy doskonalenie ma mieć charakter zindywidualizowany i wynika ze zgłoszenia pojedynczej osoby lub polecenia przełożonego czy też ma charakter grupowy, na który liczba miejsc jest ograniczona.
- Czy w przypadku podnoszenia 4 kompetencji obligatoryjnych należy we wniosku o dofinansowanie zawrzeć informacje na podstawie jakich analiz podnosimy wyżej wymienione kompetencje? Czy te analizy dotyczą tylko wsparcia podnoszącego kompetencje lub kwalifikacje inne niż obligatoryjne?
Założenia naboru nie obligują do przedstawienia we wniosku analizy potrzeb w zakresie 4 głównych kompetencji. Należy jednak przeanalizować bariery czy potrzeby potencjalnych zainteresowanych – czy wsparciem objętych zostanie cała kadra uczelni, czy wnioskodawca ma na to inny pomysł. Czy w ogóle istnieje potrzeba realizacji takiego projektu. Kryterium grupy docelowej jest zawsze weryfikowane ma III etapie oceny – ocena merytoryczna punktowa.
- Czy konieczne jest nabycie przez jedną osobę 4 kompetencji? Jeśli tak, to implikuje to sytuację, że osoby które mają pewne kompetencje nie mogą w elastyczny sposób wybrać sobie tych kompetencji które chciałyby uzupełnić. Czy dopuszczalne jest, aby uczestnicy podnosili kompetencje te, których potrzebują? Czy wówczas koszty będą kwalifikowane?
Każdy uczestnik ma obowiązek podnieść kompetencje lub zdobyć kwalifikacje – w większym lub mniejszym zakresie – we wszystkich 4 obszarach kompetencyjnych.
- Jeśli w projekcie będą występować doktoranci czy oni również obligatoryjnie muszą zostać wyposażeni w 4 kompetencje?
Tak, jeśli doktoranci są uczestnikami projektu, to jak każdy uczestnik mają obowiązek podnieść kompetencje lub zdobyć kwalifikacje – w większym lub mniejszym zakresie – we wszystkich 4 obligatoryjnych obszarach kompetencyjnych.
- Czy istnieją jakieś ograniczenia dotyczące liczby lub zakresu szkoleń fakultatywnych które można uwzględnić w projekcie?
Nie. Jedynym ograniczeniem jest maksymalna wartość projektu.
- Czy w przypadku realizacji działań zmierzających do podnoszenia kompetencji przez dydaktyków, związanych z praktycznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji (oprogramowanie edukacyjne) w pracy dydaktycznej (czyli praktyczne nauczenie się jak wykorzystywać oprogramowanie edukacyjne wykorzystujące AI w pracy dydaktycznej), jest możliwość zakupienia licencji do rozwiązania, dzięki której:
a/ zostaną nabyte (nowe – poprzez wykorzystanie narzędzi dydaktycznych opartych na AI) i wzmocnione istniejące kompetencje cyfrowe;
b/ zostaną podniesione kompetencje dydaktyczne - poprzez wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych i metodyki kształcenia; umożliwiające pracę z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi – oprogramowanie edukacyjne wykorzystujące AI umożliwia pracę z takimi osobami;
c/ zostaną podniesione kompetencje projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych (w tym możliwość indywidualizacji nauczania) – oprogramowanie edukacyjne wykorzystujące AI umożliwia uniwersalne zaprojektowanie zajęć dydaktycznych;
d/ zostaną podniesione kompetencje na rzecz zielonej transformacji poprzez np. wykorzystanie zdalnej formy wsparcia dydaktyków, wykorzystanie cyfrowych (wielokrotne użycie) treści edukacyjnych do podnoszenia kompetencji dydaktyków.
Z projektu można sfinansować licencję jedynie w zakresie/okresie, w jakim uczestnik będzie korzystać z oprogramowania w trakcie szkolenia.
- Jakie dokładnie dokumenty będą wymagane do potwierdzenia utworzenia lub rozwoju komórki odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego?
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, dokumentem potwierdzającym utworzenie komórki lub struktury, wdrożenie systemowych zmian i uregulowań na uczelni w zakresie zarządzania jakością procesu dydaktycznego może być np. uchwała lub dokument równoważny właściwego organu uczelni lub inne dokumenty wytworzone w trakcie realizacji projektu potwierdzające zrealizowanie założonych działań lub wdrożenie rozwiązań.
- Czy są jakieś preferencje lub ograniczenia dotyczące form realizacji szkoleń na przykład stosunek szkoleń stacjonarnych do online?
Nie, Instytucja organizująca konkurs nie określiła tego typu preferencji czy ograniczeń. Formy wsparcia mają być efektywne tak, by uczestnicy podnieśli zakładane kompetencje lub zdobyli określone kwalifikacje.
- Jak szybko IP rozpatruje wniosek uczelni o MRU trakcie realizacji projektu?
Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu – do 15 dni roboczych od otrzymania zgłoszenia. Termin ten nie uwzględnia jednak czasu oczekiwania na ewentualne dodatkowe wyjaśnienia od beneficjenta.
- Jak interpretować kryterium premiujące: Wnioskodawca przewiduje objąć wsparciem co najmniej 20% doktorantów lub doktorantek. W przypadku uczelni, w których osiągnięcie ww. poziomu wymagałoby objęcie wsparciem ponad 50 osób, kryterium premiujące uznaje się za spełnione po osiągnięciu poziomu objęcia wsparciem na poziomie 50 doktorantów lub doktorantek. Jeśli na uczelni jest 1000 doktorantów czy w ramach projektu musimy objąć wsparciem 200 doktorantów bo tj. 20%. Czy wystarczający. będzie 50 doktorantów i kryterium premiujące będzie spełnione?
W przedstawionej przez Panią sytuacji wystarczy, że wnioskodawca obejmie wsparciem 50 doktorantów. Oczywiście zachęcamy do objęcia wsparciem większej liczby, jeśli to możliwe.
- Czy w ramach ww. konkursu można sfinansować kursy językowe przygotowujące kadrę dydaktyczną do prowadzenia zajęć w jęz. obcym (kończące się certyfikatem B2)?
Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu nr 5, projekt powinien obligatoryjnie zakładać realizację działań, które prowadzą do uzyskania lub podniesienia przez kadrę prowadzącą dydaktykę u wnioskodawcy m.in. kompetencji lub kwalifikacji dydaktycznych, w tym związanych z prowadzeniem dydaktyki w języku obcym.
Tym samym kursy językowe dla kadry dydaktycznej, by mogła prowadzić zajęcia w języku obcym, będą działaniem kwalifikowalnym.
- Kryterium dostępu nr 2:
Wnioskodawcą projektu może być uczelnia, która posiada – na dzień składania wniosku o dofinansowanie – pozytywną ocenę jakości kształcenia Polskiej Komisji Akredytacyjnej na wszystkich kierunkach kształcenia, które do dnia złożenia wniosku w naborze podlegały takiej ocenie. Czy jeśli uczelnia w chwili obecnej posiada negatywną ocenę na jednym z kierunków nie może wnioskować o przyznanie wsparcia? Co w przypadku jeśli Minister właściwy zamknie kierunek z negatywną oceną do 15.05.2025 r. Czy w takim przypadku uczelnia może wnioskować o wsparcie, gdzie termin złożenia dokumentacji obowiązuje do 30.05.2025 r?
Jeśli w wyniku negatywnej oceny jakości kształcenia uczelnia ostatecznie zamknie kierunek studiów, a na pozostałych ocenionych kierunkach ta ocena będzie – na dzień złożenia wniosku – pozytywna, wówczas uczelnia ma prawo aplikować w naborze. Zamknięcie kierunku przed terminem aplikowania – z jakiegokolwiek powodu, w tym w wyniku oceny negatywnej – nie dyskwalifikuje wnioskodawcy.
- Mam pytanie dot. naboru Doskonałość dydaktyczna (FERS.01.05-IP.08-001/25). Czy w projekcie obowiązkowe jest ujęcie jednego z następujących dwóch działań:
- utworzenie komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy tylko uczelni nieposiadających tego typu struktur,
- rozwój komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy uczelni, które posiadają tego rodzaju struktury.
Rozumiem, że działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek, są obowiązkowe, ale co do tych dwóch pierwszych, dokumentacja nie jest precyzyjna.
Zgodnie z kryteriami wyboru projektów w ramach projektu przewidziana jest obligatoryjnie realizacja wszystkich wymienionych niżej działań:
utworzenie komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy tylko uczelni nieposiadających tego typu struktur;
- rozwój komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy uczelni, które posiadają tego rodzaju struktury, w tym otrzymały na ten cel wsparcie w ramach projektu pozakonkursowego pt. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” realizowanego przez MNiSW w PO WER lub z innych źródeł finansowych;
- działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek.
- Czy wnioskodawcą w konkursie może być tylko uczelnia czy także instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk prowadzący szkołę doktorską, której dotyczyłby wniosek?
Wnioskodawcą projektu może być wyłącznie uczelnia działająca w oparciu o przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która nie znajduje się w procesie likwidacji oraz w przypadku której nie wystąpiono do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego o zgodę na likwidację, ani wobec której minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego nie ogłosił informacji o zawieszeniu uprawnień uczelni do prowadzenia studiów.
- Czy w kontekście brzmienia kryterium dostępu nr 4 i 5 wsparciem projektowym obligatoryjnie muszą zostać objęci doktoranci/doktorantki uczelni?
Kryterium dostępu nr 4 wskazuje na działania, które obligatoryjnie muszą być uwzględnione we wniosku. Jest tam mowa m.in. działaniach podnoszących kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek. Sformułowanie „w tym” można rzeczywiście odczytać, jakby doktoranci musieli być objęci wsparciem, ale nie taka jest tu intencja ION. Proszę spojrzeć w treść uzasadnienia dla tego kryterium a także na brzmienie kryterium nr 5, gdzie wyraźnie wskazujemy, że doskonalenie jakości procesu dydaktycznego powinno obejmować kadrę prowadzącej dydaktykę lub doktorantów i doktorantek. Spójnik „lub” oznacza, że wsparciem może być objęta kadra prowadząca dydaktykę i doktoranci, ale może być też sama kadra.
Tym samym objęcie wsparciem doktorantów i doktorantek nie jest obligatoryjne.
- Mam pytanie dotyczące Kryterium Dostępu nr 2:
- Czy konieczność posiadania pozytywnej oceny jakości kształcenia PKA dotyczy również kierunków studiów, które aktualnie nie są już prowadzone w uczelni, a były kiedyś, w tym też podlegały ocenie?
- Czy kryterium to będzie spełnione, jeżeli uczelnia prowadzi kierunek studiów, który jak dotąd nie podlegał ocenie jakości kształcenia przez PKA?
Ad. 1: Pozytywna ocena dotyczy kierunków, które są w aktualnej ofercie uczelni. Kierunki zlikwidowane/zamknięte nie są brane pod uwagę.
Ad. 2: Kryterium to będzie spełnione w przypadku kierunku studiów, który jak dotąd nie podlegał ocenie jakości kształcenia przez PKA.
- W związku z ogłoszonym naborem FERS.01.05-IP.08-001/25 Doskonałość dydaktyczna prosiłbym o wyjaśnienia dot. następującej kwestii:
Jako jedno z obowiązkowych działań w projekcie zostało wskazane: działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek. Czy możliwe jest realizowanie projektu w którym działania są skierowane tylko i wyłącznie do kadry prowadzącej dydaktykę, bez realizacji działań skierowanych do doktorantów? Jeżeli uczelnia nie prowadzi szkoły doktorskiej nie ma możliwości objęcia wsparciem doktorantów.
Kryterium dostępu nr 4 wskazuje na działania, które obligatoryjnie muszą być uwzględnione we wniosku. Jest tam mowa m.in. o działaniach podnoszących kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek. Sformułowanie „w tym” można rzeczywiście odczytać, jakby doktoranci musieli być objęci wsparciem, ale nie taka jest tu intencja ION. Proszę spojrzeć w treść uzasadnienia dla tego kryterium, a także na brzmienie kryterium nr 5, gdzie wyraźnie wskazujemy, że doskonalenie jakości procesu dydaktycznego powinno obejmować kadrę prowadzącej dydaktykę lub doktorantów i doktorantek. Spójnik „lub” oznacza, że wsparciem może być objęta kadra prowadząca dydaktykę i doktoranci, ale może być też sama kadra. Tym samym objęcie wsparciem doktorantów i doktorantek nie jest obligatoryjne.
- W związku z naborem nr pt. Doskonałość dydaktyczna – w ramach Działania 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym w Priorytecie 1 Umiejętności – nabór nr FERS.01.05-IP.08-001/25 mam poniższe pytanie: Nasza uczelnia chce objąć wsparciem w ramach projektu doktorantów. Sami nie posiadamy szkoły doktorskiej, ale inna uczelnia, z którą współpracujemy, posiada ww. placówkę. Moje pytanie brzmi, czy możemy złożyć z nią (tj. uczelnią posiadającą szkołę doktorską) wniosek partnerski? Czy partner projektu może realizować zadania w ramach ww. projektu?
Należy zwrócić w pierwszej kolejności uwagę, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów ION dopuszcza realizację projektu również w partnerstwie z inną uczelnią. Podmiot będący partnerem w projekcie nie może jednak otrzymywać wsparcia w ramach tego projektu na działania prowadzące do wzmocnienia potencjału dydaktycznego uczelni, określone w niniejszym naborze, czyli Podmiot będący partnerem w projekcie nie może otrzymywać wsparcia na działania dotyczące podnoszenia kompetencji swojej kadry i doktorantów lub doktorantek oraz utworzenia lub rozwoju struktur odpowiedzialnych za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego.
Pozostaje pytanie, dlaczego koniecznie chcą Państwo objąć wsparciem doktorantów, jeśli nie prowadzą Państwo szkoły doktorskiej? Nie ma bowiem obowiązku, by doktorantów objąć wsparciem. Jeśli wynika to z chęci otrzymania punktów dodatkowych za spełnianie kryterium premiującego, niestety w Państwa wypadku nie będzie to możliwe.
- W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie Projektu w naborze konkurencyjnym DOSKONAŁOŚĆ DYDAKTYCZNA zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania: Czy okres kwalifikowalności kosztów w Projekcie obejmuje okres 01.01.2021 do 31.12.2029? Czy data początku realizacji projektu może być wcześniejsza niż data zakończenia naboru (tzn. czy projekt może rozpocząć się przed 30.05.2025)? Jeśli odpowiedź na pytanie nr 2 jest twierdząca – to czy wnioskodawca może wpisać do budżetu wniosku pozycje kosztowe dla zakupów, których dokonał/wydatków, które poniósł - przed terminem złożenia wniosku o dofinansowanie w ogłoszonym naborze? Czy w przypadku przyznania Projektowi dofinansowania – koszty, o których mowa powyżej – będą kosztami kwalifikowalnymi w Projekcie?
ad 1. Daty wskazane przez Panią są okresem kwalifikowalności w Programie. Jeśli chodzi o konkretny Projekt okres kwalifikowalności jest analogiczny jak okres trwania danego projektu.
ad 2. Tak, data początku realizacji projektu może być wcześniejsza niż data zakończenia naboru.
ad 3. Tak. Wnioskodawca może wprowadzić wydatki poniesione w okresie wskazanym we wniosku jako okres trwania projektu. Oczywiście ponosi je na własne ryzyko, gdyż nie ma pewności, że otrzyma dofinansowanie. Wydatki te mają być też niezbędne do realizacji projektu i być ponoszone zgodnie z obowiązującymi Wytycznymi i Zasadami finansowania.
ad 4. Jeśli będą spełniać definicję kwalifikowalności, to tak.- Czy jest określona minimalna liczba uczestników projektu, którą Wnioskodawca powinien objąć wsparciem w ramach projektu?
Nie została określona minimalna liczba uczestników objętych wsparciem. Liczebność kadry dydaktycznej na każdej uczelni jest inna, więc ION nie mogła narzucić takiego limitu. Istotne jest, by wnioskodawca, czyli uczelnia „zainwestowały” środki racjonalnie budując/wzmacniając swój potencjał.
- Uprzejmie proszę o odpowiedź na poniższe pytania: Czy w ramach działania dot. rozwoju struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego można ująć działania wzmacniające dostępność do informacji o ofercie kształcenia i sfinansować opracowanie i wydruk broszur, ulotek, gadżetów dla przyszłych studentów?
Czy jeśli na Uczelni jest wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia (zarządzenia wewnętrzne), które Uczelnia chciałaby rozwinąć/uaktualnić i jednocześnie utworzyć komórkę dot. podnoszenia jakości procesu dydaktycznego, czy możemy aplikować w ramach tire 1 KD nr 4? czy tire 2 jako rozwój struktury min. o utworzenie komórki?
Czy w ramach podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej kwalifikowany jest zewnętrzny kurs języka angielski z native speakerami w zakresie prowadzenia dydaktyki ze studentami w języku obcym ? jak również kurs z lektorami z uczelni dla kadry dydaktycznej?
Czy KD nr 8 dot. utrzymania i funkcjonowania przez 2 lata - rozwiniętych struktur odp. za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego dot. wszelkiego rodzaju procedur i systemów, które będą realizowane w ramach projektu, czy również zakresu szkoleń jaki otrzyma kadra dydaktyczna i doktoranci w celu podniesienia kompetencji i kwalifikacji?
Czy w ramach rozwoju struktury podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, kwalifikowane są działania udoskonalające i usprawniające funkcję wewnętrznego system w USOS do celów dydaktycznych?
Ad. 1: Nie, takie działanie nie są przedmiotem niniejszego naboru.
Ad. 2: Opisana przez Panią sytuacja kwalifikuje działania jako rozwój istniejących struktur.
Ad. 3: Tak. Jeśli umiejętności te będą wykorzystywane w procesie dydaktycznym, jest to jedna z kwalifikacji dydaktycznych, a zatem obligatoryjnych.
Ad. 4: Istotne jest utrzymanie struktury i jej aktywnej działalności. Obszary szkoleniowe mogą być w tym czasie inne – w zależności od potrzeb na dany moment.
Ad. 5: Nie, tego typu działania nie są przedmiotem niniejszego naboru.
- Zgodnie z Regulaminem konkursu działania skierowane do uczestników muszą prowadzić do uzyskania wszystkich poniższych kompetencji lub kwalifikacji:
- cyfrowych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystywania w procesie kształcenia,
- dydaktycznych, w tym wykorzystania nowoczesnych metod dydaktycznych i metodyki kształcenia, prowadzenia dydaktyki w języku obcym, pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Czy w związku z powyższym oprócz przeszkolenia kadry dydaktycznej w powyższych tematach istnieje możliwość zakupu licencji/oprogramowania w zakresie kompetencji cyfrowych i dydaktycznych, które jest powiązane tematycznie/merytorycznie ze szkoleniami realizowanymi w ramach projektu dla kadry dydaktycznej. Oprogramowanie zostanie wykorzystane po zakończeniu udziału w projekcie do prowadzenia zajęć ze studentami. Jeżeli tak, to czy istnieje limit kwoty/procentowy w projekcie w zakresie zakupu wartości niematerialnych i prawnych?
Niestety nie, wydatki na zakup licencji czy oprogramowania nie będą kosztem kwalifikowalnym w projekcie. Uczelnia może zainwestować w tego typu narzędzia środki własne, a z projektu przeszkolić kadrę z jej efektywnego wykorzystania.
- Czy każde działanie/zadanie musi prowadzić do podniesienia 4 kompetencji obligatoryjnie (cyfrowe, dydaktyczne, na rzecz zielonej transformacji, projektowania uniwersalnego), przez kadrę prowadzącą dydaktykę lub doktorantów/doktorantki, czy może te kompetencje muszą być wykazane globalnie, iż zostały zrealizowane za pomocą różnych działań podnoszących poszczególne kompetencje?
Zgodnie z założeniami naboru, każdy uczestnik (przedstawiciel/ka kadry prowadzącej dydaktykę lub doktorant/ka ma podnieść/uzyskać kompetencje w czterech obligatoryjnych zakresach: kompetencje cyfrowe, dydaktyczne, na rzecz zielonej transformacji i projektowania uniwersalnego. Czy wszystkie te kompetencje podniesie/uzyska przez udział w jednej formie wsparcia, czy w kilku lub kilkunastu – nie ma znaczenia. Byle formy wsparcia były skuteczne i doprowadziły do zakładanego celu.
- Czy są minimalne wytyczne co do ilości osób z kadry akademickiej, które mamy objąć wsparciem? Dla doktorantów jest wskazane w przypadku naszej uczelni 50 osób.
Nie została określona minimalna liczba uczestników objętych wsparciem w ramach jednego projektu. Liczebność kadry dydaktycznej na każdej uczelni jest inna, więc ION nie mogła narzucić takiego limitu. Istotne jest, by wnioskodawca, czyli uczelnia, „zainwestował” środki racjonalnie budując/wzmacniając swój potencjał. Należy zwrócić również uwagę, że nie została również narzucona minimalna liczba doktorantów/tek objętych wsparciem. Wartość, o której Pani wspomina, nie jest obligatoryjna. Jest wskazana dla ewentualnego uzyskania punktów dodatkowych (kryterium premiujące).
- Kryterium utworzenia komórki mamy zrealizowane i taką strukturę posiadamy, zatem musimy spełnić kryterium rozwój komórki odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego. Co rozumiecie Państwo pod hasłem rozwój jednostki? W jednostce zatrudnione są osoby na stan. administracyjnych jako specjaliści ds metodyki czy technologii zatem nie mogą być objęci rozwojem kompetencji. Czy zadania wynikające z regulaminu działania ww. jednostki np. rozwijanie otwartych zasobów edukacyjnych, rozwój narzędzi wspierających kształcenie, opracowywanie szkoleń dla kadry dydaktycznej szczególnie z tematyki związanej z kluczowymi obszarami, zatrudnienie / stworzenie nowego stanowiska specjalistycznego, opracowanie strategii wdrożenia oraz wdrożenie wybranej metody dydaktycznej z uzasadnieniem itp. Czy to może być rozwój oferty szkoleniowej dla pracowników dydaktycznych? lub oferty wyjazdów studyjnych? Jakie działania wchodzą w zakres rozwoju komórki?
Rozwój jednostki rozumiany jest jako rozwój jej działalności, być może poszerzenie obszarów, uruchomienie nowych forma wsparcia. Być może chcą Państwo przemodelować jakoś działanie komórki. Być może do przygotowania są jakieś regulaminy lub inne dokumenty operacyjne.
- Prosimy o potwierdzenie, iż zadania, których beneficjentami będą pracownicy dydaktyczni lub doktoranci (np. przeprowadzenie szkolenia, facylitacja warsztatów, koordynacja wizyty studyjnej, opracowanie materiałów szkoleniowych, rozwinięcie modułu w systemie publikacji otwartych treści), mogą być realizowane przez pracowników z kategorii administracja, którzy są specjalistami w m.in w procesie metodyki nauczania. Specjaliści otrzymają wynagrodzenie w postaci dodatku do wynagrodzenia, na zasadach obowiązujących na uczelni.
Jeśli mają Państwo możliwość wykorzystania swojego potencjału (tj. swojej kadry, na jakimkolwiek stanowisku czy pełniących jakąkolwiek funkcję) do prowadzenia form wsparcia dla uczestników, nie ma przeciwwskazań, by z tego nie skorzystać.
- W ramach konkursu „Doskonałość dydaktyczna” w kryterium dostępu nr 2 wskazano, że: „Wnioskodawcą projektu może być uczelnia, która posiada – na dzień składania wniosku o dofinansowanie – pozytywną ocenę jakości kształcenia Polskiej Komisji Akredytacyjnej na wszystkich kierunkach kształcenia, które do dnia złożenia wniosku w naborze podlegały takiej ocenie”.
Taktując literalnie zapisy powyższego kryterium, z udziału z konkursu wykluczonych jest szereg podmiotów, które prowadząc różne kierunki studiów, w tym ocenione przez PAKA jako pozytywne lub wyróżniające się, nie mogą skorzystać ze wsparcia, gdyż jeden z kierunków uzyskał ocenę negatywną. Z tego powodu, jak wynika z bazy PAKA, w konkursie nie będzie mogło wziąć udziału kilkadziesiąt podmiotów, w tym uczelni publicznych jak i niepublicznych.
W uzasadnieniu do kryterium wskazano, że: „wsparcie w ramach naboru będzie kierowane do uczelni, które gwarantują odpowiednią jakość kształcenia potwierdzoną przez podmiot zewnętrzny i które dostrzegają potrzebę wzmacniania systemu zarządzania jakością kształcenia”.
W opinii wielu osób środowiska akademickiego, negatywna ocena jednego z kierunków kształcenia przez PAKA, nie świadczy o tym, że generalnie jakość kształcenia na uczelni jest niska, w szczególności jeśli inne kierunki studiów prowadzone przez tę uczelnię mają pozytywną czy wyróżniającą się ocenę PAKI.
W związku z powyższym, uprzejmie proszę o rozważanie opcji, która dopuszczałaby uczestnictwo w konkursie uczelni, których przynajmniej część kierunków ma pozytywną oceną PAKI i których kadra mogłaby skorzystać ze wsparcia podnoszącego ich kompetencje.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że kryteria wyboru projektów są opiniowane przez Komitet Monitorujący FERS, w skład którego wchodzą również bardzo aktywni przedstawiciele środowiska akademickiego (m.in. KRASP-u oraz Konfederacji Lewiatan). Jednocześnie informujemy, że nie chodzi tu o otrzymanie przez uczelnię negatywnej oceny PKA kiedykolwiek. Jeśli w wyniku otrzymania oceny negatywnej uczelnia dokonała w międzyczasie zmian na kierunku i kierunek podlegał ponownej ocenie i obecnie nie jest ona negatywna lub być może decyzją władz kierunek został zamknięty, nie dyskwalifikuje to wnioskodawcy w aplikowaniu o środki w naborze. Kryteria nie podlegają obecnie modyfikacji.
- Czy w ramach konkursu „Doskonałość dydaktyczna” możliwe jest zawiązanie partnerstwa z uczelnią spoza Unii Europejskiej i jak taki wybór przeprowadzić?
Niestety nie. Niedopuszczalne jest w naszym działaniu partnerstwo z podmiotem zagranicznym – czy to z UE czy spoza UE. Byłby to projekt ponadnarodowy. Tego rodzaju projekty składane są do Centrum Projektów Europejskich.
- Czy obowiązkowymi (oraz ewentualnie dodatkowymi) działaniami z zakresu podnoszenia kompetencji może być objęta kadra konkretnego wydziału/wydziałów danej uczelni, a nie kadra całej uczelni?
To wszystko zależy od założeń przyjętych przez Wnioskodawcę. Oczywiście jeśli mówimy o doskonałości dydaktycznej jako ION myślimy o całej uczelni, ale być może w ramach projektu uczelnia skupi się na wybranych jednostkach organizacyjnych, a dopiero po jego zakończeniu rozciągnie działalność takiej struktury na całą uczelnię. Wszystko to jednak trzeba dokładnie uzasadnić
-
Rozwiń tekst
Spotkanie informacyjne
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU
-
Rozwiń tekst
Listy rankingowe
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 31.01.2025 08:08 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- NCBR
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Doskonałość dydaktyczna | 9.0 | 02.07.2025 09:42 Szymon Iwańczuk |
Doskonałość dydaktyczna | 8.0 | 30.05.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
Doskonałość dydaktyczna | 7.0 | 21.03.2025 13:56 Szymon Iwańczuk |
Doskonałość dydaktyczna | 6.0 | 12.02.2025 12:59 Maciej Buźniak |
Doskonałość dydaktyczna | 5.0 | 12.02.2025 10:48 Szymon Iwańczuk |
Doskonałość dydaktyczna | 4.0 | 06.02.2025 09:07 Szymon Iwańczuk |
Doskonałość dydaktyczna | 3.0 | 05.02.2025 00:00 Szymon Iwańczuk |
Doskonałość dydaktyczna | 2.0 | 31.01.2025 08:33 Szymon Iwańczuk |
Doskonałość dydaktyczna | 1.0 | 31.01.2025 08:08 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP