Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet 1 Umiejętności, Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym
Celem naboru konkurencyjnego jest wsparcie uczelni w prowadzeniu działań minimalizujących zjawisko przedwczesnego kończenia nauki, którego przyczyny wnioskodawca określa na podstawie własnych analiz.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Uczelnie
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, w których wnioskodawca określi systemowe działania przeciwdziałające zjawisku drop-out. Działania te mogą mieć charakter horyzontalny dla całej uczelni lub specyficzny dla kierunków lub grup kierunków. Opis zadań planowanych do realizacji w projekcie musi opierać się o przeprowadzoną analizę i diagnozę.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Projekt może obejmować realizację działań polegających m. in. na:
- zwiększaniu efektywności procesu rekrutacji,
- tworzeniu lub wsparciu funkcjonowania struktur, takich jak akademickie biura karier, odpowiedzialnych za aktywizację zawodową studentek i studentów, współpracę ze szkołami średnimi, podmiotami doradztwa zawodowego i pracodawcami w zakresie kształcenia,
- zmianach w zakresie sposobu realizacji procesu kształcenia (m.in. systemu kształcenia na odległość lub hybrydowego),
- wdrożeniu zajęć wyrównawczych, pomocy psychologicznej, wsparciu o charakterze materialnym,
- w projekcie możliwe jest sfinansowanie stworzenia lub rozwijania istniejącego na uczelni systemu monitorowania zjawiska drop-out.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Partnerzy
Partnerstwo w naborze nie jest wymagane.
ION dopuszcza konstrukcję projektu partnerskiego, o którym mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Nie istnieją formalne ograniczenia co do charakteru prawnego i organizacyjnego partnera – może to być dowolna jednostka, o ile została wybrana w sposób spełniający wymogi, o których mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Sposób i tryb wyboru partnera musi być opisany we wniosku. ION dopuszcza realizację projektu również w partnerstwie z inną uczelnią. Podmiot będący partnerem w projekcie nie może jednak otrzymywać wsparcia w ramach tego projektu na działania ograniczające zjawisko przedwczesnego kończenia nauki w swojej jednostce.
Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy podmiotów powstanie wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy. Zasadność realizacji projektu w partnerstwie będzie podlegała ocenie merytorycznej, w związku z powyższym uznanie realizacji projektu w partnerstwie za bezzasadne lub niewłaściwe będzie skutkowało obniżoną punktacją na ocenie merytorycznej wniosku.
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
200 000 000,00 zł
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu. Wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
Data ogłoszenia: 20 września 2024 r.
Rozpoczęcie naboru wniosków: 23 września 2024 r.
Zakończenie naboru wniosków: 31 stycznia 2025 r.
Przewidywany termin zatwierdzenia wyników oceny projektów – czerwiec 2025 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioskodawca składa wniosek wyłącznie za pośrednictwem SOWA EFS
Link do systemu https://sowa2021.efs.gov.pl/login – możliwość składania wniosków od 23 września 2024 r.
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Ocena projektu prowadzona jest w zakresie spełnienia kryteriów wyboru projektów, stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów „Kryteria wyboru projektów”.
Procedura oceny składa się z następujących etapów:
a. pierwszy etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych 0-1,
b. drugi etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych,
c. trzeci etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych punktowych i kryteriów premiujących;
d. etap negocjacji (jeśli oceniający stwierdzą, że projekty wymagają skierowania do tego etapu) -
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu
1. Zgodnie z systemem ELA zjawisko modyfikacji ścieżek studiowania występuje w zakresie:
• porzucenia studiów- osoba przyjęta na dane studia w danym roku, która na więcej niż 12 miesięcy porzuciła studiowanie na tych studiach, przed porzuceniem studiów nie uzyskała dyplomu ich ukończenia i do końca okresu objętego obserwacją nie była studentem żadnych studiów w Polsce.
• przerwy w studiowaniu- osoba przyjęta na dane studia w danym roku, która na więcej niż 12 miesięcy porzuciła studiowanie na tych studiach, przed porzuceniem studiów nie uzyskała dyplomu ich ukończenia i przez 12 miesięcy od przerwania tych studiów nie była studentem żadnych studiów w Polsce, ale w jakimś momencie okresu objętego obserwacją była studentem jakichś studiów w Polsce
• korekta w studiowaniu - osoba przyjęta na dane studia w danym roku, która na więcej niż 12 miesięcy porzuciła studiowanie na tych studiach, przed porzuceniem studiów nie uzyskała dyplomu ich ukończenia i w ciągu 12 miesięcy od przerwania tych studiów była w jakimś momencie studentem jakichś studiów w Polsce. Proszę o informację w jaki sposób należy definiować zjawisko drop outu w konkursie? Czy drop out to suma ww. trzech sytuacji?
Na potrzeby niniejszego naboru w Regulaminie wprowadzono definicję drop-out. Jest ona ogólna: Rezygnacja z kształcenia na danym kierunku studiów przed uzyskaniem dyplomu, niezależnie od przyczyn i okoliczności.2. Czy NCBR określi max. wielkość pliku, jaki będzie można dodać jeśli chodzi o Analizę? W pliku będą tabele, wykresy, więc plik może być cięższy niż zwykły word.
Jak ma wyglądać plik z analizą danych (liczba znaków, forma raportu itd.)?
Nie, ION nie określiła minimalnej ani maksymalnej wielkości pliku, nie określiła też granicznych liczb znaków czy stron takiego dokumentu. Jeśli załącznik miałby być jednak obszerny, dla ułatwienia pracy ekspertów, ale i większej czytelności materiału, proponujemy ująć na końcu podsumowanie zawierające najważniejsze zalecenia i rekomendacje.3. Czy dołączona analiza powinna być podpisana elektronicznie przez osobę wskazaną do reprezentacji uczelni?
Nie ma takiej potrzeby. Materiał zawierający wyniki takiej analizy i diagnozę sytuacji na uczelni ma stanowić obligatoryjny załącznik do wniosku, tym samym będzie integralną częścią wniosku.4. Czy są jakieś ograniczenia techniczne względem załączanego pliku (format, "waga" załącznika w MB)?
Nie. Nie wprowadzono ograniczeń co do wielkości i objętości załącznika.5. Czy do każdego zadania niezbędna jest osobna analiza danych, czy raczej zbiorcze przedstawienie argumentów?
Nie wymagamy osobnej analizy do każdego zadania. Uczelnia ma przeanalizować, czy zjawisko przedwczesnego kończenia nauki występuje na uczelni, jaka jest skala tego zjawiska, czy dotyka pojedynczych kierunków czy przyczyny mają charakter horyzontalny. I dopiero na podstawie uzyskanych danych uczelnia planuje zadania w projekcie.6. Czy do analizy wystarczą dane zastane (z systemów i wyników badań ilościowych, które już mamy – ankiety satysfakcji studenckiej, SAD i inne), czy trzeba zrealizować badanie
(np. ankieta) w okresie wnioskowania?
Dane zastane będą wystarczające. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę, że nabór wniosków prowadzony jest w okresie, kiedy z kształceniem ruszają studenci I roku, może warto wykorzystać ten czas na przyjrzenie się również ich nastrojom – czy nie pojawią się przypadki rezygnacji ze studiów w tym czasie.7. Czy w statystykach drop-out uwzględniamy „niepodjęcia studiów” ? – czyli sytuacje, kiedy kandydat przeniesiony do systemu studenckiego nie podejmuje żadnej aktywności: nie potwierdza ślubowania, nie uczęszcza na zajęcia, nie odbiera legitymacji.
W opinii ION uwzględnienie tych osób w badaniu może zaburzyć ogląd sytuacji. Warto jednak wskazać w analizie, że uczelnia boryka się lub obserwuje taką anomalię. Działaniami projektowymi jednak na ten problem nie odpowiemy. Ale być może rekomendacje z ewaluacji, którą NCBR będzie realizowało zapewne ok. 2026 r., skierowane zostaną również do MNiSW lub MEN w celu wprowadzenia systemowych rozwiązań, które zniwelują ten problem.8. Czy można finansować modelowe badania dot. drop outu na uczelni?
Nie jest jasnym, co autor pytania miał na myśli wskazując na modelowe badania. Analiza na potrzeby założeń projektu nie może być z projektu finansowana. Ale już działania związane z monitorowaniem zjawiska drop-out – tak.9. Ile lat wstecz powinna dotyczyć diagnoza?
Założenia naboru tego nie precyzują.10. Jesteśmy młodą uczelnią nasi studenci do tej pory nie przerywali nauki, natomiast chcemy zadziałać prewencyjnie (aby w przyszłości tego nie zrobiły) czy jest to formalnie akceptowalne?
Trudno stwierdzić, jak miałaby wyglądać analiza takiej sytuacji, w jaki sposób zaplanowane zostałyby działania prewencyjne. Nabór skierowany jest jednak do uczelni, które borykają się z tym zjawiskiem. To one przede wszystkim potrzebują w tej chwili wsparcia.11. Czy analiza z kryterium dostępu nr 3 będzie oceniana punktowo przez ekspertów?
Kryteria dostępu oceniane są 0-1 czyli spełnia – nie spełnia. Analiza/diagnoza, o której mowa w kryterium dostępu nr 3 jest obligatoryjnym załącznikiem wniosku. Jego brak lub brak możliwości jego odczytania oznaczać będzie niespełnienie kryterium. Bez tych informacji nie jest możliwa rzetelna ocena wniosku przez ekspertów na kolejnym etapie oceny. Na III etapie oceny jest bowiem oceniana m.in. trafność doboru i spójność zadań i wskaźników przewidzianych do realizacji w ramach projektu, adekwatność doboru grupy docelowej do założeń naboru oraz jakość diagnozy specyfiki i sytuacji tej grupy.
A zgodnie z przyjętymi w tym przypadku zasadami uczelnie mogą sfinansować w projekcie systemowe działania przeciwdziałające temu zjawisku właśnie w zależności od zdiagnozowania przyczyn zjawiska drop-out – horyzontalnych dla uczelni oraz specyficznych dla grup kierunków lub na poszczególnych kierunkach.12. Czy eksperci będą ściśle trzymali się oceny zgodnie z kryteriami? Czy mogą oceniać "uznaniowo" - tj. w postaci - że można było jeszcze coś dopisać etc. a jest to później przyczyną obniżenia punktacji?
13. Czy eksperci przyznając punkty mogą wychodzić poza wymogi kryterium? Czy dopuszczalna jest ocena rozszerzająca kryterium o uwagi eksperta, który stwierdza, że można było coś jeszcze dopisać/rozszerzyć, a co nie wynikało to wymogów wskazanych w kryterium i instrukcji i obniża punktację?
14. Czy w ocenie mogą eksperci stosować nadinterpretację własną?
Ad. 12, 13, 14: Eksperci mają obowiązek dokonywać oceny zgodnie z kryteriami obowiązującymi w naborze. Eksperci przede wszystkim mają zweryfikować, czy analiza została przeprowadzona w oparciu o racjonalne dane, czy rekomendacje wynikają wprost z diagnozy i czy działania zaplanowane w projekcie odzwierciedlają wskazane rekomendacje.15. Jak traktować oceny dwóch ekspertów, z których jeden stwierdza, że wnioskodawca „wykazał..” i przyznaje maksymalną ilość punktów, a drugi, że „nie wykazał” i daje kilka punktów mniej? Czy jest to podstawa do ew. wniesienia protestu?
Sam fakt przyznania maksymalnej liczby punktów przez jednego eksperta w danym kryterium, zaś przez drugiego nie – nie stanowi podstawy do ewentualnego wniesienia protestu. Należy mieć na względzie, iż ocena eksperta jest z założenia obarczona pewnym poziomem subiektywizmu, wynikającego chociażby ze stanu skomplikowania danej materii i związanego z tym stanu wiedzy koniecznego z punktu widzenia analizy wniosku potencjalnego beneficjenta. Należy pamiętać również o tym, że każdy powołany ekspert musi daną sprawę ocenić w ramach wzorców kontroli. Tym samym, o ile ekspertowi można stosunkowo łatwo zarzucić, że wadliwie ocenił kryterium o charakterze ścisłym, o tyle weryfikacja kryteriów niemierzalnych lub trudno mierzalnych nie może opierać się na przekonaniu, że skoro ekspert w tym zakresie opowiedział się odmiennie od innego powołanego eksperta, to z tej przyczyny ocena jednego z nich lub obydwu, jest nierzetelna. W tym przypadku mamy do czynienia ze swobodną oceną eksperta, i o ile nie jest ona dowolna, nie można uznać jej za nierzetelną. Trudno wymagać, aby każdy ekspert prezentował ten sam pogląd i oceniając projekt zwrócił uwagę na te same jego mankamenty lub na te same jego zalety. W takim wypadku nie byłoby konieczności powoływania dwóch ekspertów. Ocena dokonywana przez niezależnych ekspertów ma bowiem to do siebie, że każdy ekspert prezentuje swoje indywidualne podejście i mieści się to w granicach subiektywizmu dokonywanej oceny. Odzwierciedleniem tego są różne oceny poszczególnych ekspertów. Nie można zatem uznać, że skoro jeden z ekspertów dokonał oceny wyższej, a drugi niższej, to ta druga niższa jest oceną wadliwą.16. Czy analizujecie Państwo bezstronność ekspertów jak w FENG? Jeżeli wniosek składa uczelnia w której jest zatrudniony dany ekspert – czy jest on wyłączony z oceny w FERS? Widzimy adres mailowe ekspertów, w tym aplikują ich uczelnie. Czy tu nie występuje konflikt interesów?
Oczywiście, że tak. Zobowiązuje nas do tego ustawa wdrożeniowa i oparte o nią dokumenty programowe FERS a także wewnętrzne procedury.17. Czy należy uwzględnić we wniosku wszystkie grupy docelowe wymienione w regulaminie, czy dobór wskaźników może być uzależniony od wyników analizy i diagnozy przyczyn zjawiska drop out na uczelni – Wnioskodawcy?
Dobór grupy docelowej i wskaźniki uzależnione są oczywiście od wyników analizy i diagnozy przyczyn zjawiska drop out na danej uczelni.18. Czy można objąć wsparciem studentów ostatniego roku studiów I st.?
Jeśli analiza wykaże, że zjawisko drop-outu dotyka studentów ostatniego roku studiów I stopnia, to tak.19. Czy doktorantów też projekt może dotyczyć? (Szkoła Doktorska)
Nie, doktoranci nie stanowią grupy docelowej w naborze.20. W przypadku objęcia wsparciem w projekcie studentów, w jaki sposób rozliczyć udział tej grupy w projekcie?
Wszystko zależy od rodzaju wsparcia kierowanego do studentów. I to Wnioskodawca powinien określić zarówno wartość wskaźnika produktu i rezultatu oraz sposób i źródło pomiaru takiego wskaźnika.21. Czy w planowanym projekcie należy zachować proporcję w organizacji działań skierowanych do studentów i kandydatów na studia?
Planowane działania w projekcie uzależnione są od wyników analizy i diagnozy potrzeb.22. W kontekście braku wskaźników osobowych w projekcie – jak w takim przypadku powinien wyglądać opis rekrutacji?
Podczas Infoday poświęconego naborowi konkurencyjnemu pt. Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu wskazywaliśmy na wskaźniki obligatoryjne, które muszą pojawić się we wniosku. Wskaźniki te nie mają charakteru wskaźników osobowych. Niemniej jednak, jeśli Wnioskodawca przewiduje we wniosku działania będą miały formę wsparcia bezpośrednio skierowaną do osób, to wówczas można przewidzieć również wskaźniki o charakterze osobowym – jako wskaźniki specyficzne w projekcie. Proszę też zwrócić uwagę, że brak wskaźników osobowych nie jest jednoznaczne z brakiem uczestników projektu. W takim przypadku uczestnicy będą wykazywani na etapie rozliczania, tym samym należałoby wskazać, jak uczestnicy będą wybierani i przypisywania do różnych form wsparcia. To też będą przedstawiciele grupy docelowej, którą trzeba we wniosku opisać.23. Czy w polu "grupa docelowa" grupą docelową może być tylko uczelnia jeśli całość działań to działania systemowe? Czy eksperci nie będą tego negatywnie oceniać? Czy nie będą odejmowane punkty z tytułu braku wśród grupy docelowej studentów?
W Regulaminie wyboru projektów wskazano na możliwą grupę docelową: Grupę docelową w naborze stanowią uczelnie oraz studenci i pracownicy uczelni bezpośrednio (które z kolei wynikają z analizy i diagnozy potrzeb w kontekście niwelowania drop-out), może się okazać, że są też formy wsparcia kierowane do studentów czy kadry.24. Jak podejść do zbierania danych w odniesieniu do monitorowania zjawiska drop-out z punktu widzenia ochrony danych osobowych? Mam na myśli analizę do projektu .... łatwo można naruszyć prawo do prywatności.
Należy te działania prowadzić z zachowaniem wszelkich przepisów prawa powszechnie obowiązującego.25. Jak należy rozumieć wskaźniki w tym projekcie? Czy jeśli wyniki analizy skłonią nas do podjęcia działań systemowych/instytucjonalnych, możemy wskaźniki odnieść jedynie w stosunku działań na rzecz minimalizowania zjawiska drop outu, a nie odbiorców wsparcia bezpośredniego?
Jeśli podejmowane działania będą miały charakter rozwiązań regulaminowych czy systemowych to odpowiedź może być twierdząca. Jeśli jednak działania będą miały formę wsparcia bezpośrednio skierowaną do osób, to wówczas wskaźniki powinny również uwzględniać wskaźniki osobowe. Z całą pewnością w takiej sytuacji Wnioskodawca wykaże też uczestników projektu.26. Czy obligatoryjne jest zawarcie we wniosku wskaźników produktu i rezultatu odnoszących się do uczestników projektu?
Nie jest to obligatoryjne. Wszystko zależy od działań i form wsparcia przewidzianych w danym projekcie.27. Ad. zapis z RWP: „Wskaźniki dotyczące osób, w tym wskaźniki określone w pkt 3 (inne wspólne wskaźniki produktu) (…) mierzone są na podstawie danych uczestników projektu.” Skoro te wskaźniki mają być obowiązkowo mierzone metodą „osobową” a nie „szacowaną” to czy można odmówić udziału w projekcie osobie, która się do niego zgłosi, ale odmówi podania informacji na temat bycia osobą z niepełnosprawnościami czy bycia w kryzysie bezdomności?
Nie, wsparcia nie można odmówić. W formularzu można uwzględnić zapis: odmówiono udzielenia odpowiedzi.28. Czy w ramach wskaźników należy zadeklarować, jak działania projektowe wpłyną na obniżenie drop outu na kierunku objętym projektem?
Tego typu wskaźniki można uwzględnić jako wskaźniki specyficzne dla projektu. Istotne, by miały charakter mierzalny.29. W jakiej formie należy sprawozdać działania dotyczące wsparcia psychologicznego dla uczestników projektu?
Jeśli takie działania są niezbędne do realizacji projektu, wnioskodawca ma obowiązek określić formę właściwego ich rozliczenia, by pokazać, że działania się odbyły i dały efekt. Jeśli pytanie dotyczy, czy należy wykazywać wskaźnik osobowy przy tego typu działaniach – z uwagi na szczególny zakres działań można ująć wskaźnik odnoszący się do liczby przeprowadzonych form wsparcia, a nie koniecznie wskaźnik osobowy.30. Jakie przewidują Państwo formy wsparcia finansowego dla uczestników projektu, zakładając, że w projekcie nie można planować dofinansowania czesnego?
ION nie wskaże konkretnych rozwiązań, bo to jest po stronie Wnioskodawcy. Istotne jest jednak, by nowe formy miały charakter dodatkowych, a nie powielały czy zastępowały rozwiązania wymagane przepisami powszechnie obowiązującymi.31. Czy oprogramowanie wspierające system kształcenia się kwalifikuje oraz czy są jakieś limity finansowe względem finansowania oprogramowania (np. że nie może przekroczyć procentowo jakiejś wartości budżetu)?
Nie przewidziano limitów finansowych dotyczących wartości niematerialnych i prawnych w poszczególnych projektach. Istotnym jest, by potrzeba zakupu takiego oprogramowania wynikała z analizy powodów zjawiska przedwczesnego kończenia kształcenia na danej uczelni.32. Jakie są rekomendacje działań dot. współpracy ze szkołami, możliwych do uwzględnienia w projekcie? Czy można planować finansowanie zajęć wyrównawczych realizowanych w szkołach oraz finansowanie wynagrodzeń nauczycieli szkół, którzy poprowadzą zajęcia w szkole, a nie na uczelni?
Proszę przede wszystkim pamiętać, kto może być grupą docelową w projekcie: uczelnia oraz studenci i pracownicy uczelni. Tym samym nie można przewidzieć bezpośredniej formy wsparcia dla uczniów szkół ponadpodstawowych.33. Na podstawie własnych analiz i systemu ELA Beneficjent wskazuje na jakich kierunkach studiów występuje zjawisko drop outu. W związku z powyższym planuje objęcie zajęciami wyrównawczy studentów I roku – gdyż na tym roku zjawisko to jest najbardziej widoczne. Jeśli jednak Beneficjent widzi ze na ww. kierunku zjawisko drop outu w mniejszej proporcji ale również jest widoczne na roku 2 i roku 3, czy w związku z powyższym może objąć także późniejsze lata studiów tj. 2 i 3 rok, a nie tylko 1 rok?
Jeśli zjawisko drop-out jest obserwowane na uczelni również na 2. lub 3. roku studiów, można przewidzieć działania przeciwdziałające także na tym poziomie kształcenia. Pozostaje pytanie, co rozumiemy pod pojęciem „w mniejszej proporcji”. Należy mieć na uwadze, że rezygnacja ze studiów była, jest i będzie. Nie zniwelujemy tych sytuacji do 0. Często powodem są sytuacje indywidualne, na które uczelnia nie ma wpływu. Na potrzeby naboru trzeba zdiagnozować, czy na uczelni zjawisko drop out występuje na większą skalę, tj. ponad 20% studentów danego roku lub czy powód rezygnacji jest charakterystyczny dla większej liczby osób. Wówczas warto działać. Proszę zatem się zastanowić, czy ta „mniejsza proporcja” stanowi rzeczywisty problem i czy mamy tu do czynienia z rezygnacją ze studiów czy raczej z gorszymi wynikami w nauce.34. Uczniowie nie są grupą docelową, ale czy możemy im udzielać jakiegoś wsparcia pośrednio np. przygotowanie filmików z zakresu np. doradztwa zawodowego, dni otwarte dla nauczycieli itd.?
Tak, jeśli takie działania pomogą w zniwelowaniu zjawiska drop-out zdiagnozowanego na uczelni.35. Skoro grupą docelową nie są kandydaci, to jakie działania w ramach współpracy ze szkołami można planować?
Jeśli analiza na uczelni wykaże, że głównym problemem, który generuje drop-out na uczelni, jest brak właściwej czy wystarczającej wiedzy na temat danego kierunku studiów – jakie umiejętności i predyspozycje są niezbędne, jaką wiedzę się zdobywa, jak zajęcia wyglądają, jak wygląda program studiów, co po studiach itp., można przewidzieć różne działania, które będą kierowane do młodych odbiorców. Mogą to być lekcje pokazowe, nagrane filmy, dobrze przygotowana prezentacja kierunku na stronie, współpraca z doradcami zawodowymi funkcjonującymi w szkołach itp.36. Czy możemy sfinansować przygotowanie nowych kursów do wyboru?
Nabór nie dotyczy tworzenia nowej oferty programowej uczelni.37. Czy można zakupić nowy sprzęt lub doposażyć pracownie komputerowe dla studentów?
Tylko wtedy, gdy brak takiego sprzętu miałby być powodem zjawiska drop-out na danej uczelni.38. Czy można kupić sprzęt do wypożyczenia przez studentów np. tablety do realizacji kształcenia na odległość?
Tylko wtedy, gdy brak takiego sprzętu miałby być powodem zjawiska drop-out na danej uczelni.39. Czy w ramach planowanej aplikacji konkursowej można zaplanować działania (potwierdzone w diagnozie wewnętrznej) polegające na systemowej współpracy z szkołami średnimi w zakresie doradztwa edukacyjnego/doradztwa kariery świadczonego przez doradców uczelnianego Biura Karier na rzecz potencjalnych kandydatów (m.in. podczas targów edukacyjnych)? (kandydaci nie są grupą docelową projektu zgodnie z opublikowaną dokumentacją projektową)
Tak, jeśli takie działania pomogą w zniwelowaniu zjawiska drop-out zdiagnozowanego faktycznie na uczelni.40. Mamy już podstawy, aby uznać, że program stażowy (płatne staże) będzie skutecznym narzędziem przeciwdziałania drop-outom. Czy istnieją jakiekolwiek przeciwwskazania do zastosowania takiego rozwiązania z punktu widzenia kwalifikowalności tego rozwiązania?
41. Czy w tym projekcie kwalifikowalne będzie wprowadzenie płatnych staży?
Ad. 40, 41: Zamiast finansować z projektu pełne staże, warto pomyśleć jednak o zbudowaniu programu stażowego, który będzie miał szansę utrzymać się również po zakończeniu realizacji projektu. Może warto pomyśleć o nawiązaniu stałej współpracy z potencjalnymi pracodawcami czy praktykami, którzy również w przyszłości zapewnią staże studentom danej uczelni.42. Czy w ramach projektu, gdy jednym z zadań jest rozwój systemowego monitorowania zjawiska drop-out jest zatrudnienie osoby do prowadzenia, projektowania cyklicznych badań ilościowych i jakościowych wśród studentów można finansować koszt udziału takiej osoby w szkoleniach zewnętrznych np.: z zakresu wykorzystania oprogramowania do analizy danych (np. SPSS), prezentacji wyników itp.?
Co do zasady, zatrudniając taką osobę, należy wybrać specjalistę w danej materii. Niemniej jednak, jeśli w projekcie kupowane miałoby być narzędzie/oprogramowanie, które wymaga przeszkolenia, by efektywnie z niego korzystać, można takie szkolenie sfinansować tej osobie z projektu. Ale są to rzeczywiście wyjątkowe sytuacje.43. Czy w ramach projektu można finansować koszt produkcji materiałów dydaktycznych online (kursy e-learningowe, blended) wspierających zmianę modelu kształcenia i zwiększenie np. personalizacji kształcenia, zwiększenie dostępności kształcenia, elastyczności?
Tak, jeśli takie działania pomogą w zniwelowaniu zjawiska drop-out zdiagnozowanego na uczelni.44. Diagnozowanym problemem jest brak zainteresowania przedmiotem studiów wynikający z nietrafionego, rozmijającego się z zainteresowaniami studenta wyboru często będącego efektem niewielkiej wiedzy na temat kierunku na etapie podejmowania decyzji. Czy w związku z powyższym organizowanie zajęć pokazowych dla kandydatów na studia jest wydatkiem kwalifikowalnym?
Tak, jeśli takie działania pomogą w zniwelowaniu zjawiska drop-out faktycznie zdiagnozowanego na uczelni.45. Czy jeżeli diagnoza przyczyn drop-outu wykaże zbyt mały wymiar zajęć praktycznych to w projekcie można sfinansować zakup różnego sprzętu do praktycznej nauki zawodu?
Tak, jeśli takie działania pomogą w zniwelowaniu zjawiska drop-out faktycznie zdiagnozowanego na uczelni.46. Czy jeżeli diagnoza przyczyn drop-outu wykaże zbyt wysoki poziom zajęć na studiach na I semestrze to czy w projekcie można sfinansować prowadzenie zajęć wyrównawczych dla studentów I semestru? Czy w takiej sytuacji studenci I semestru będą grupą docelową projektu?
Tak, jeśli takie działania pomogą w zniwelowaniu zjawiska drop-out faktycznie zdiagnozowanego na uczelni. Wówczas grupą docelową są studenci I roku studiów.47. Czy w ramach projektu można wpisać Dodatkowe stypendia za aktywności, działania związane z samodoskonaleniem? Taki obszar wsparcia pojawił się w wynikach ankiet. Rozumiem, że możemy wpisać takie działanie pod warunkiem jego systemowej realizacji po zakończeniu projektu?
Przy tym pytaniu pojawia się wątpliwość, czy ankietowani wskazywali na powody, dla których zrezygnowali ze studiów lub które prowadzą ich do rezygnacji, czy raczej elementy, które ich zdaniem wzbogaciłyby ofertę, sprawiły, że studia byłyby bardziej wartościowe. Jeśli jednak takie działania faktycznie miałyby pomóc w zniwelowaniu zjawiska drop-out na uczelni, to można je przewidzieć i oczywiście pamiętać o możliwości ich utrzymania po zakończeniu realizacji projektu.48. Czy w ramach wydatków możemy przeznaczyć środki na środki trwałe na np. wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych lub pomoce naukowe?
Oczywiście niezbędne jest uzasadnienie zasadności takiego zakupu w kontekście realizacji celu naboru i pojedynczego projektu, a zatem niwelowania zjawiska przedwczesnego kończenia nauki.49. Jakie działania będą kwalifikowane? Czy np. indywidualne doradztwo eksperckie, staże zawodowe, mentoring?
Wszystkie te działania, które wynikają z analizy i mają faktycznie pomóc uczelni w zniwelowaniu zjawiska drop-out.50. Jak NCBR definiuje kształcenie zdalne oraz hybrydowe w kontekście tego projektu? Czy istnieją konkretne wytyczne lub standardy, których należy przestrzegać w ramach działań związanych z przeciwdziałaniem drop-out? Czy w ramach kryterium 3 można uwzględnić organizację szkoleń zwiększających kompetencje cyfrowe zarówno studentów, jak i kadry akademickiej? Szkolenia mogłyby obejmować m.in.: a. Projektowanie materiałów dostosowanych do osób z niepełnosprawnościami i osób o szczególnych potrzebach, b. Kompetencje miękkie przydatne w kształceniu online, c. Tworzenie przewodników wspomagających efektywne korzystanie z platformy zdalnej zarówno dla studentów, jak i wykładowców. Czy możliwe jest sfinansowanie zakupu sprzętu umożliwiającego prowadzenie zajęć hybrydowych, takich jak kamery konferencyjne (w tym zestawy do prowadzenia transmisji na żywo) i tablice multimedialne, aby studenci nieobecni na uczelni mogli w pełni uczestniczyć w zajęciach? a) Czy można przeznaczyć część budżetu na modernizację istniejących sal dydaktycznych, by wspierać lepszą jakość kształcenia hybrydowego, zgodnie z wymogami dostępności? b) Czy NCBR posiada wytyczne odnośnie technologii i sprzętu, które uczelnie mogą pozyskać w ramach środków na przeciwdziałanie drop-out? Czy platforma e-learningowa Blackboard może być elementem wspierającym działania projektu (zakupiona ze środków własnych)? Na ile koszty utrzymania i rozwoju tej platformy, np. w zakresie dodatkowych funkcji, są uznawane za kwalifikowane w ramach projektu? Czy projekt może obejmować koszty szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej oraz przygotowania materiałów dydaktycznych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami? Czy NCBR może wskazać, które elementy wyposażenia lub oprogramowania wspierającego są kwalifikowane do finansowania? Czy możliwe jest finansowanie biblioteki e-zasobów, w tym materiałów do samodzielnej nauki, które umożliwią studentom uzupełnianie wiedzy i rozwijanie kompetencji online? Czy NCBR akceptuje tworzenie takich zasobów jako element przeciwdziałania rezygnacji z nauki?
Bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z założeniami naboru – co jest jego celem i z wymaganiami określonymi kryteriami dostępu.51. Czy 2-letni okres zobowiązujący do prowadzenia monitoringu zjawiska jest liczony po 42 miesiącach (maksymalnym okresie realizacji projektu) czy monitoring powinien zawierać się w 42 miesiącach?
Kryterium dostępu nr 6 brzmi: Wnioskodawca deklaruje, że w okresie 2 lat po zakończeniu projektu będzie na bieżąco monitorował zjawisko drop-out i podejmował działania na podstawie tego monitoringu (bez wsparcia środków europejskich). Tym samym chodzi o 2 lata po zakończeniu projektu, a zatem po 42 miesiącach, jeśli na tyle Wnioskodawca przewidzi projekt.52. Chcą utworzyć biuro, które miałoby się zając zjawiskiem drop-out, czy osoby tam pracujące mogą być finansowane z budżetu projektu z kosztów bezpośrednich?
Tak, jest taka możliwość.53. Czy można finansować dodatki dla kadry związane z kształceniem studentów, a także dla opiekunów roku/ opiekunów kół naukowych/mentorów związane z wsparciem studentów w ich działalności?
Co do zasady, dodatki do wynagrodzeń są jedną z dopuszczalnych form wynagradzania osób zaangażowanych w działania projektowe. Dodatki należy przyznawać z zachowaniem zasad obowiązujących na uczelni a także zgodnie z Zasadami finansowania Programu FERS.54. Budżet projektu str. 25 RWP pkt 9.2.1. - Co należy rozumieć przez określenie “racjonalności i efektywności (...) na poziomie usług wykazywanych w projekcie”?
Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności wskazują, że: „Wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli (…) f) został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów”. Jest to zasada ogólna, dotycząca wszystkich wydatków. Przestrzeganie tych wymogów stanowi jeden z tzw. warunków kwalifikowalności wydatków, czyli warunków, których spełnienie umożliwia rozliczenie wydatków z funduszy unijnych.55. Budżet projektu str. 25 RWP pkt 9.2.3 – Co należy rozumieć przez zapis - w uzasadnieniu należy podać przykładowe wskazanie szczegółowych kosztów? Czy jest mowa o polu “Uzasadnienie poszczególnych wydatków wskazanych w budżecie projektu” we wniosku o dofinansowanie?
Tak.56. Budżet projektu str. 25 RWP pkt 9.2.3 – W innych konkursach programu FERS budżet projektu nie był konstruowany w oparciu o przedstawioną zasadę, ION rekomenduje wprowadzenie w ramach każdego zadania pozycji “Inne - elastyczność” z budżetem początkowym 0 zł. Prosimy o przedstawienie uzasadnienia tej rekomendacji oraz przykładu jej zastosowania.
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Beneficjent może dokonywać przesunięć w budżecie projektu do 10% wartości środków w odniesieniu do zadania, z którego są przesuwane środki, jak i do zadania, na które są przesuwane środki w stosunku do zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie bez konieczności uzyskania zgody IP. Przesunięcia, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mogą:
1) zwiększać łącznej wysokości wydatków dotyczących cross-financingu;
2) wpływać na wysokość i przeznaczenie pomocy publicznej przyznanej Beneficjentowi;
3) dotyczyć kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtowo.
Aby korzystać z elastyczności należy w każdym zadaniu wprowadzić pozycję “Inne - elastyczność” z budżetem początkowym 0 zł.57. Budżet projektu str. 25 RWP pkt 9.2.5. - Prosimy o uszczegółowienie i wyjaśnienie definicji personelu projektu.
Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 podają definicję personelu projektu: „osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy i wolontariusze wykonujący świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”; personelem projektu jest również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem oraz osoby z nią współpracujące w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1009, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych”.58. Zagadnienie dot. PERSONELU PROJEKTU DALEJ JEST NIEJASNE w kontekście kwalifikowalności dodatków oraz stanowiska IZ FERS. PRZYKŁAD: Jak rozwiązać sytuację, gdy pracownik w ramach jednego projektu FERS ma przyznany miesięczny dodatek projektowy za zadania merytoryczne a następnie za jakiś czas zostanie zaangażowany do innego projektu FERS lub innego programu do wykonywania np. zadań merytorycznych innego rodzaju i co do zasady też będzie miał przyznany dodatek za wykonywanie dodatkowych obowiązków, z założeniem że okres wykonywania zadań merytorycznych w projektach może się pokryć w tym samym czasie. Zakładamy, że limit godzin jest monitorowany i nie przekracza 276 godzin miesięcznie. PYTANIE 1: Jak taka sytuacja ma się ma do stwierdzenia, iż pracownikowi może być przyznany jeden rodzajowy dodatek skoro faktu zaangażowania do kolejnych projektów nie można z góry zaplanować a wykonywane zadania będą rodzajowo różne? Często okres zaangażowania porywa się w tym samym czasie podczas wykonywania różnych zadań merytorycznych w kilku projektach. Czy do pierwszego przyznanego dodatku sporządza się korektę/aneks i dopisuje dodatkowy zakres obowiązków wynikający z pracy na rzecz kolejnego projektu wraz z poziomem wynagrodzenia? PYTANIE 2: Czy we wskazanym poziomie dodatku (np. do 80%) chodzi o łączną wartość dodatkowego wynagrodzenia w ramach kilku różnych rodzajów pracy merytorycznej w kilku projektach do których zaangażowana jest ta sama osoba jako personel projektu? PYTANIE 3: Proszę o doprecyzowanie jak liczyć wskazany poziom dodatku np. do 80% wynagrodzenia podstawowego: w ujęciu miesięcznym czy rocznym, czy Beneficjent sam przedstawia swoją metodologię?
Odpowiedź na pytanie 1: Należy pamiętać, że personelowi projektu powinien być przyznany wyłącznie jeden dodatek. W Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 3.8, wskazano: „W przypadku przyznania dodatku w związku z realizacją projektów beneficjenta, dodatek ten rozliczany jest proporcjonalnie do zaangażowania w dany projekt”. Powyższe należy rozumieć jako możliwość zatrudnienia personelu projektu w jednym lub w kilku projektach na podstawie jednego dodatku, który następnie rozliczany jest proporcjonalnie w zależności od stopnia zaangażowania w dany projekt. Przyznanie dodatku następuje zgodnie z regulacjami u danego pracodawcy, Wytycznymi oraz przepisami prawa krajowego. Po stronie Beneficjenta leży właściwe uregulowanie przyznania dodatku personelowi. W przypadku zmian zakresu zadań danej osoby w toku realizacji projektu, należy odpowiednio zmienić zapisy regulujące przyznanie dodatku dla danej osoby, tak by spełnić zasadę jednego dodatku.
Odpowiedź na pytanie 2: Maksymalny poziom procentowy kwalifikowalności dodatku odnosi się do jednego dodatku, który obejmuje wszystkie zadania w projekcie/projektach (w myśl zasady, że personelowi projektu powinien być przyznany wyłącznie jeden dodatek).Odpowiedź na pytanie 3: Limit procentowy dodatku odnosi się do wynagrodzenia podstawowego, które należy rozumieć zgodnie regulaminem wynagradzania w danej instytucji (wynagrodzenie miesięczne).
59. Czy np. osoba fizyczna prowadząca lub nieprowadząca działalności gospodarczej zatrudniona przez agencję pracę, z którą wnioskodawca planuje podpisać umowę na świadczenie usług będzie przypisana do kategorii personel projektu czy też usługi zewnętrzne?
W przypadku kategorii personel projektu, należy mieć na uwadze definicję personelu wskazaną w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027: „personel projektu – osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy i wolontariusze wykonujący świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”; personelem projektu jest również osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będąca beneficjentem oraz osoby z nią współpracujące w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1009, z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych”. Personelem będzie więc osoba spełniająca ww. definicję.Natomiast do kategorii kosztów – usługi zewnętrzne należy przypisać wydatki związane z realizacją usług i innych czynności przez wykonawców zewnętrznych na rzecz beneficjenta.
60. Budżet projektu str. 25 RWP pkt 9.2.7 - Prosimy o wyjaśnienie zapisu dotyczącego przekroczenia maksymalnych stawek określonych w zał. nr 7 RWP i możliwości uznania przez ION tych wydatków jako niekwalifikowalne. Czy nastąpi to mimo argumentacji przedstawionej w uzasadnieniu WOD, wskazującej dlaczego stawka jest wyższa niż w zał. nr 7 RWP?
Każdy wydatek powinien spełniać ogólne warunki kwalifikowalności wynikające z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. W RWP wskazano, że ION może uznać za niekwalifikowalne również koszty przekraczające maksymalne stawki określone dla poszczególnych kategorii wydatków w Zestawieniu standardu i cen rynkowych stanowiącym Załącznik nr 7 do RWP, przy czym w treści Załącznika nr 7 do RWP – Zestawienie standardu i cen rynkowych wskazano, że podczas konstruowania budżetu i wskazywania stawek, wnioskodawca/beneficjent w pierwszej kolejności powinien opierać się na wewnętrznych regulaminach/zasadach obowiązujących poza projektami. Stawki mogą odbiegać od wykazanych w standardzie kosztów, jednakże tylko w przypadku przeprowadzenia i udokumentowania (potwierdzenia) rynkowości stawek.Prawidłowość budżetu projektu, w tym: zgodność ze standardem i cenami rynkowymi określonymi w regulaminie wyboru projektów podlega ocenie, podczas oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie.
61. Czy możecie Państwo pokazać przykład prawidłowego opisu w zakresie uzasadnienia wydatków? Co powinno zostać tam zawarte? Otrzymujemy informację, że czegoś brak, ale trudno znaleźć pełną listę oczekiwań.
Wnioskodawca jest zobowiązany do uzasadnienia każdego wydatku poprzez opis standardu jakościowego (poprzez opis np. wymagań dotyczących wykonawcy/usługodawcy/personelu, wymiaru czasowego, zakresu merytorycznego działań, przedstawienie specyfikacji kupowanego sprzętu, dokonywanych inwestycji), jak również przedstawienie zastosowanej kalkulacji kosztu.
Ponadto, Wnioskodawca powinien precyzyjnie opisać jak przeprowadzono rozeznanie rynku (np. analiza stron internetowych, telefonicznie, mailowo), jakie otrzymano oferty (nazwa oferenta i cena) i jak została obliczona kwota, która została uwzględniona we wniosku (np. średnia cena, najniższa cena itd.).Przykład:
Opis standardu jakościowego …..
Kalkulacja: … szt. x 5000 zł = …. zł
Do projektu przyjęto kwotę 5 000,00 zł brutto, która wynika z przeprowadzonego rozeznania rynku.
Przyjęta stawka jest ceną rynkową – jest to średnia z otrzymanych ofert.Wycena na podstawie:
1. Wycena 1: Firma X - 6000,00zł brutto: www…. /oferta do wglądu u Wnioskodawcy
2. Wycena 2: Firma Y - 4000,00zł brutto: www…. /oferta do wglądu u Wnioskodawcy
3. Wycena 3: Firma Z - 5000,00zł brutto www…. /oferta do wglądu u Wnioskodawcy
Dostęp dn.: ….62. Czy w uzasadnieniu pozycji budżetowych należy podawać nazwę dostawcy, cenę i linki do cenników internetowych czy może wystarczy tylko podać nazwę dostawcy i cenę?
Należy wskazać m.in. skąd pozyskano dane, na których oparto kalkulację: w szczególności należy wskazać sposób ustalenia ceny, dane dotyczące pozyskanych ofert od potencjalnych wykonawców i/lub dane dotyczące cenników na stronach www (ze wskazaniem linków)
oraz należy wskazać ustaloną cenę. Dodatkowo dokumentacja z rozeznania powinna być dostępna w siedzibie wnioskodawcy, możliwa do weryfikacji.63. Czy w związku z ograniczeniem zjawiska drop out będą oferowane dla pracowników Beneficjentów usługi szkoleniowej, które są oferowane przez podmioty zagraniczne np. 1. Harvard Business School (HBS), 2. Stanford University, 3. University of Oxford istnieje możliwość, aby w przypadku tego rodzaju usług i innych podobnych zastosować przepisy wybory wykonawcy w trybie niekonkurencyjnym?
Zgodnie z umową beneficjent udziela zamówień w ramach projektu zgodnie z ustawą Pzp albo zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w Wytycznych kwalifikowalności, w szczególności zobowiązuje się do upubliczniania zapytań ofertowych zgodnie z ww. wytycznymi. Także po stronie beneficjenta jako zamawiającego leży ewentualna decyzja o stosowaniu wyłączeń stosowania zasady konkurencyjności, na podstawie zapisów Wytycznych.64. Czy jest możliwość, aby jako personel projektu włączyć doktorantów w realizację zajęć np. wyrównawczych w celu zmian ograniczających zjawisko drop out? Doktoranci ów są studentami szkół doktorskich, które prowadzi Beneficjent. Jeśli tak to czy jest obowiązek zawierania z tymi doktorantami umów o pracę czy można umowę zlecenie na stawkach określonych jako stawka projektowa za 1 h prowadzenia zajęć?
Należy mieć na uwadze wcześniej cytowaną definicję personelu wskazaną w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Personelem będzie więc osoba zaangażowana do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu spełniająca ww. definicję.
Zlecenie realizacji czynności na rzecz projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej nie wchodzi w zakres tej definicji. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku zlecenia usług w projekcie, w zależności od szacunkowej wartości zamówienia, beneficjent udziela zamówień w ramach projektu zgodnie z ustawą Pzp albo zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w Wytycznych kwalifikowalności.65. Czy uwzględnia się ew. podział kosztów programu z partnerem, np. szkoły średnie itp. albo partnerzy tych szkół (firmy współpracujące przy praktykach, itp.), albo JST które mają wpływ na firmy i współfinansowanie praktyk?
Jeśli uczelnia przewiduje realizacje projektu w partnerstwie, w budżecie projektu można przewidzieć również koszty ponoszone przez Partnera w celu realizacji przedsięwzięcia.66. Przewidziane środki finansowe to dla ok. 40 uczelni? Czy przewidujecie Państwo zwiększenie alokacji - jak np. ścieżka SMART w PARP? Czy w tym konkursie jest możliwe?
Środki w ramach Działania 01.05 FERS są ograniczone. NCBR ma jeszcze do zrealizowania kilka innych naborów, by zrealizować inne założenia Programu. Niemniej będziemy na bieżąco monitorować sytuację.67. W nawiązaniu do konieczności złożenia kwestionariusza pomocy publicznej na etapie negocjacji i wątpliwości jak go uzupełnić: Czy można uznać, że każda uczelnia niepubliczna prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji i na pierwsze pytanie w kwestionariuszu niewystępowania pomocy publicznej należy odpowiedzieć twierdząco czyli „tak”?
Wsparcie w ramach naboru jest udzielane na projekty, które wchodzą w zakres działalności niegospodarczej wnioskodawcy i partnera. W związku z tym, że wsparcie udzielane jest w obszarze szkolnictwa wyższego należy mieć na uwadze, że wsparcie to jest udzielane – co do zasady – w ramach krajowego systemu kształcenia, finansowanego i nadzorowanego przez państwo. Mając na uwadze cele udzielanego wsparcia istnieje zatem możliwość wyłączenia tego typu działalności spod reguł działalności gospodarczej.
Jednoczenie pragniemy wskazać, że kwestionariusz pomocy publicznej w ramach tego naboru będą musieli złożyć wyłącznie partnerzy posiadający status przedsiębiorcy.
To te podmioty będą musiały zadeklarować, że działania przewidziane w projekcie nie są objęte regułami pomocy publicznej i nie wchodzą w zakres ich działalności gospodarczej. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej i niegospodarczej konieczne będzie prowadzenie rozdzielności ww. działalności w zakresie kosztów, finansowania i przychodów.68. Jak długo trwa weryfikacja przesłanego zabezpieczenia, jakim jest gwarancja bankowa, dla prawidłowej realizacji projektu zgodnie z § 17 ust. 1 Umowy o dofinansowanie projektu?
Proces weryfikacji przesłanego zabezpieczenia rozpoczęty zostanie niezwłocznie po jego otrzymywaniu. Trudno jednoznacznie wskazać czas trwania jego weryfikacji.69. Czy można prosić o mniej papierologii? To duże utrudnienie. Czy w łatwy sposób będzie można potwierdzać, że dana osoba jest studentem/studentką? Np. zbiorowo z dziekanatu?
W RWP wskazano, że wnioskodawca weryfikuje kwalifikowalność uczestnika projektu przed udzieleniem pierwszej formy wsparcia. Dokumentem potwierdzającym kwalifikowalność uczestnika może być np.: zaświadczenie z działu personalnego o zatrudnieniu, w tym na podstawie umowy cywilno-prawnej, zaświadczenie z dziekanatu potwierdzające status studenta.
Zatem nie ma możliwości odstąpienia od wymagania tego typu dokumentu.70. Czy NCBiR oszacowało jakoś realistycznie czas na potrzebne analizy i czas potrzebny na przygotowania wniosków, odwołań? Czy uwzględnia się też ew. jakiś faktor regionalny, skoro ten nie wynika z raportu OPI albo innych? Czy istnieje ryzyko dyskryminacji wnioskodawców, po późniejszych analizach ze strony NCBiR (chodzi o zasady przejrzystości przy takim chaosie inicjatywy robionej jakby na prędce).
Działania nie są realizowane „naprędce”. NCBR jako Instytucja Organizująca Nabór (ION) zaplanowało stosunkowo długi okres naboru wniosków (4 miesiące), ponieważ przygotowując się do aplikowania w konkursie, uczelnie muszą przeprowadzić własne analizy i zdiagnozować na tej podstawie przyczyny zjawiska przedwczesnego kończenia nauki i przerywania kształcenia na tzw. swoim „podwórku”. A to wymaga czasu. Dopiero w zależności od zdiagnozowanych przyczyn – horyzontalnych dla uczelni oraz specyficznych dla grup kierunków lub na poszczególnych kierunkach – uczelnie mogą zaplanować i sfinansować w projekcie systemowe działania przeciwdziałające temu zjawisku. Działania projektowe mają dotyczyć bowiem konkretnej szkoły wyższej, odpowiadając na jej faktyczne potrzeby. Nie chodzi zatem o to, by przestudiować raport OPI PIB, zapoznać się z opisanymi tam przyczynami drop-outu i propozycjami działań naprawczych. Trzeba przyjrzeć się sytuacji na danej uczelni, na poszczególnych kierunkach będących w jej ofercie. Być może są uczelnie lub obszary, które nie wymagają interwencji, bo zjawisko tam nie występuje lub jego skala utrzymuje się na niskim poziomie. Dlatego ta analiza, wymagana obligatoryjnymi do spełnienia kryteriami dostępu w konkursie, jest tak ważna. Zachęcamy też uczelnie do wykorzystania w niej m.in. funkcjonalności i danych ilościowych Ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych.
Nie jest jasne pytanie o ewentualną dyskryminację wnioskodawców przez NCBR po analizach. NCBR nie dyskryminuje żadnej uczelni. Jeśli wniosek uczelniany oparty jest o racjonalne założenia i odpowiada wymaganiom naboru (spełnia wszystkie kryteria), ma dużą szansę na dofinansowanie. -
Rozwiń tekst
Dokumenty dodatkowe
-
Rozwiń tekst
Spotkanie informacyjne
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 20.09.2024 13:53 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Szymon Iwańczuk
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 9.0 | 19.11.2024 13:11 Szymon Iwańczuk |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 8.0 | 06.11.2024 14:10 Szymon Iwańczuk |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 7.0 | 07.10.2024 13:13 Maciej Buźniak |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 6.0 | 01.10.2024 11:38 Maciej Buźniak |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 5.0 | 24.09.2024 17:02 Maciej Buźniak |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 4.0 | 24.09.2024 08:56 Maciej Buźniak |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 3.0 | 24.09.2024 08:35 Maciej Buźniak |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 2.0 | 23.09.2024 00:00 Szymon Iwańczuk |
Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu | 1.0 | 20.09.2024 13:53 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP