W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej”

Status Status: Rozstrzygnięty

Niedostateczna lub zbyt duża ilość wody, a także jej bardzo zła jakość – to główne problemy polskiej gospodarki wodnej. Program Hydrostrateg powstał w odpowiedzi na potrzebę poprawy efektywności zarządzania zasobami wodnymi w Polsce.

Program obejmuje trzy obszary badawcze:

  • woda w środowisku – bioróżnorodność/bioproduktywność,
  • woda w mieście,
  • żegluga śródlądowa.

Celem głównym Programu jest wdrożenie nowych rozwiązań poprawiających efektywność użytkowania i zarządzania zasobami wody w Polsce.

Cele szczegółowe to:

  1. Wzrost retencji i poprawa jakości wody (z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej).
  2. Wdrożenie nowych metod badania, obserwacji i narzędzi wspomagających monitoring i ocenę stanu ekosystemów wodnych i ekosystemów zależnych od wód.
  3. Zwiększenie stopnia wykorzystania dróg wodnych dla żeglugi śródlądowej, przy istniejących zasobach.
  • Do konkursu mogą przystąpić:

    • przedsiębiorstwa,
    • jednostki naukowe,
    • inne podmioty (podmioty niebędące jednostką naukową ani przedsiębiorcą), posiadające zdolność do wdrożenia rozwiązania będącego wynikiem realizacji Projektu rozumianej dla tych podmiotów jako zastosowanie w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu, jak również posiadający zdolność prawną lub zdolność do czynności prawnych, mogący występować w konkursie i działać w ramach konsorcjum,
    • w skład konsorcjum wchodzi co najmniej jedno przedsiębiorstwo oraz co najmniej jedna jednostka naukowa.

    Liderem konsorcjum musi być przedsiębiorstwo albo jednostka naukowa. Udział kosztów kwalifikowanych przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowanych projektu wynosi minimum 40%. W skład konsorcjum może wchodzić maksymalnie pięć podmiotów.

  • Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację projektów, które mogą obejmować:

    • badania podstawowe,
    • badania przemysłowe,
    • eksperymentalne prace rozwojowe,
    • prace przedwdrożeniowe

    Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych, nie uzyska dofinansowania.

  • 1. Obszar tematyczny: Woda w środowisku: bioróżnorodność/ bioproduktywność

    Temat: T.1.1 Opracowanie i wdrożenie systemów ograniczających ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem retencji.

    2. Obszar tematyczny: Woda w mieście

    Temat: T.1.2 Retencja w systemach kanalizacji ogólnospławnej.

    Temat: T.1.3 Retencja w sieciach kanalizacji deszczowej.

    3. Obszar tematyczny: Żegluga śródlądowa

    Temat: T.1.5 Projekt w postaci demonstratora zagospodarowania obszarów wodnych i przywodnych.

    Temat: T.1.6 Projekt w postaci demonstratora polegający na zaplanowaniu węzła wodnego w konkretnym mieście leżącym nad drogą wodną o szczególnym znaczeniu transportowym.

     

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Całkowity budżet II konkursu to 220 mln zł.

  • Finansowanie realizacji projektu będzie miało formę dofinansowania udzielanego przez NCBR.

    Minimalna wysokość dofinansowania projektu wynosi  3 mln zł.

    Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 25 mln zł. 

    • Data ogłoszenia: 23 czerwca 2023 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 31 lipca 2023 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 30 listopada 2023 r., godz. 16:00
    • Wyniki konkursu:

    NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.

  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (lsi.ncbr.gov.pl). (link do systemu – aktywny od dnia 31 lipca 2023 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.

    Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest czy wniosek spełnia wszystkie kryteria oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym.

    1. Dzień dobry, czy spotkanie będzie nagrywane i potem udostępnione?

    Odp: Nie nagrywamy spotkań informacyjnych, prezentacje ze spotkania zostaną rozesłane do Państwa w dniu dzisiejszym

     

    1. Czy w skład wykonawców mogą wchodzić podmioty wydobywające węgiel kamienny? Czy takie przedsiębiorstwa mogą uzyskać dofinansowanie w tym konkursie?

    Odp: Tak, o ile konsorcjant jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia 651/2014 oraz prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru z wyjątkiem podmiotów, których rejestracji nie przewidują obowiązujące przepisy prawa.

    1. Regulamin, sekcja III, pkt. 14. podany jest zapis, iż dla jednostek naukowych i innych podmiotów realizujących projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej formą wdrożenia jest zastosowanie wyników projektu w praktyce. Co NCBR ma tutaj na myśli? Czy to jest wdrożenie w ramach w swojej działalności (jak u przedsiębiorców, typu wdrożenie do produkcji, świadczenie usług, etc, licencja, sprzedaż), czy możliwość zastosowania do dalszych prac naukowych, etc.. Proszę uprzejmie o odpowiedź.

    Odp: Centrum nie definiuje formy wdrożenia wyników B+R jaką jest dla jednostek naukowych i innych podmiotów zastosowanie wyników projektu w praktyce. Każdorazowo kwestię zastosowania wyników w praktyce należy interpretować mając na uwadze zgodny zamiar stron i cel umowy, w szczególności treść wniosku o dofinansowanie, w którym Wnioskodawca szczegółowo opisuje zarówno sposób wdrożenia wyników projektu/zastosowania wyników projektu w praktyce jak i wskaźniki, które mają zostać osiągnięte. Wykorzystanie wyników projektu w praktyce jest pojęciem szerszym niż wykorzystanie wyników projektu tylko w praktyce gospodarczej, gdyż obejmuje również zastosowanie ich np. w praktyce społecznej. Każdorazowo sposób wdrożenia/ wykorzystania wyników B+R podlega ocenie przez ekspertów m.in. pod kątem osiągnięcia zakładanych we wniosku o dofinansowanie korzyści ekonomicznych, społecznych, środowiskowych itd. Dodatkowo zakładana forma wdrożenia powinna prowadzić do osiągnięcia założonych wartości wskaźników rezultatu i wpływu.
    Jako przykłady zastosowania wyników projektu w praktyce można uznać nieodpłatne udostępnienie aplikacji/ bazy danych do wykorzystania przez inne podmioty. Innym przykładem wykorzystania wyników w praktyce może być również opracowanie na ich bazie różnego rodzaju dokumentów, w tym procedur, instrukcji czy też oprogramowania.

    1. Czy jeden konsorcjant może uczestniczyć w więcej niż jednym zadaniu? Np. w jednym zadaniu dotyczącym badań podstawowych, jednym z badań przemysłowych i jednym związanym z eksperymentalnymi pracami rozwojowymi

    Odp: Generator wniosków umożliwia wskazanie jednego konsorcjanta do kilku zadań. Należy pamiętać, że jedno zadanie jest realizowane przez tylko przez jednego konsorcjanta.

    1. Czy istnieje możliwość konsultacji pod kątem czy projekt o określonym zakresie tematycznym wpisuje się w założenia konkursu i programu Hydrostrateg?

    Odp: Nie ma takiej możliwości. Wnioskodawca sam powinien ocenić czy jego projekt wpisuje się w zakres tematyczny konkursu i przyczynia się do osiągnięcia celów i wskaźników programu, ponieważ to podlega bezpośrednio ocenie ekspertów na etapie oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie.

    1. Dzień dobry, czy system LSI dopuszcza sytuację, w której liczba członków Konsorcjum zmienia się w ciągu procesu składania wniosku?

    Odp: Tak, natomiast wymaga to modyfikacji treści wniosku, co może wiązać się z  dużym nakładem pracy szczególnie w przypadku już przygotowanego wniosku. Zdecydowanie łatwiejszą praktyką jest pełne przygotowanie składu i podziału zadań przed uzupełnieniem ich w generatorze.

     

    1. Jak należy rozumieć pojęcie „opracować demonstrator” w obszarze Woda w środowisku ? Czy ma to być projekt demonstratora? Co oznacza pojęcie „zastosowanie wyników w praktyce”, jako forma wdrożenia wyników projektu przez jednostki naukowe i inne podmioty realizujące projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej? Czy udział kosztów pośrednich w kosztach bezpośrednich może być zróżnicowany między konsorcjantami? Czy należy to uzgodnić z NCBiR? Czy kierownik B+R może być również kierownikiem zadania?

     

    Odp: 1. Jednym ze wskaźników produktu dla obszaru badawczego: Woda w środowisku - bioróżnorodnośc/bioproduktywność jest "Liczba opracowanych demonstratorów przebudowy cieków w ternach rolniczych w celu ograniczenia ilości biogenów".  W wyniku realizacji projektu zakładającego osiągnięcie podanego wskaźnika powinien powstać demonstrator przebudowy cieków, który w warunkach rzeczywistych, na terenach rolniczych ograniczy ilość biogenów dostających się do wód powierzchniowych. Zaplanowane we wniosku o dofinansowanie prace powinny zakładać powstanie gotowego rozwiązania, a nie jedynie jego projektu.
    2. Centrum nie definiuje formy wdrożenia wyników B+R jaką jest dla jednostek naukowych i innych podmiotów zastosowanie wyników projektu w praktyce. Każdorazowo kwestię zastosowania wyników w praktyce należy interpretować mając na uwadze zgodny zamiar stron i cel umowy, w szczególności treść wniosku o dofinansowanie, w którym Wnioskodawca szczegółowo opisuje zarówno sposób wdrożenia wyników projektu/zastosowania wyników projektu w praktyce jak i wskaźniki, które mają zostać osiągnięte. Wykorzystanie wyników projektu w praktyce jest pojęciem szerszym niż wykorzystanie wyników projektu tylko w praktyce gospodarczej, gdyż obejmuje również zastosowanie ich np. w praktyce społecznej. Każdorazowo sposób wdrożenia/ wykorzystania wyników B+R podlega ocenie przez ekspertów m.in. pod kątem osiągnięcia zakładanych we wniosku o dofinansowanie korzyści ekonomicznych, społecznych, środowiskowych itd. Dodatkowo zakładana forma wdrożenia powinna prowadzić do osiągnięcia założonych wartości wskaźników rezultatu i wpływu.

    W ramach projektu nie rozróżnia się kierownika poszczególnych zadań, a jedynie kierownika B+R dla całego projektu. Kierownik B+R może wykonywać w ramach projektu część prac merytorycznych pod warunkiem, że jest to odpowiednio udokumentowane.

     

    1. Czy system LSI ma możliwość równoległej pracy kilku Użytkowników nad całym wnioskiem albo poszczególnymi jego częściami bez ryzyka wzajemnego nadpisania zmian dokonywanych przez różnych Użytkowników?

    Odp: System LSI 1 nie umożliwia pracy łącznej kilku kont nad jednym projektem.

     

    1. Czy członkiem konsorcjum w kategorii "Inne podmioty" może być jednostka samorządowa np. gmina?

    Odp: Tak, gmina może być jednym z konsorcjantów, jeżeli posiada zdolność do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu.

     

    1. Czy elementem projektu w ramach zakresów 1 i 2 może być instalacja rozwiązania w celu jego kalibracji/walidacji? Czy koszty takich instalacji (zakup elementów, prace okołobudowlane) będą kosztami kwalifikowanymi?

    Odp: Wnioskodawca sam powinien ocenić czy jego projekt wpisuje się w zakres tematyczny konkursu i przyczynia się do osiągnięcia celów i wskaźników programu, ponieważ to podlega bezpośrednio ocenie ekspertów na etapie oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie. Na tym etapie nie można jednoznacznie stwierdzić czy dane zagadnienie wpisuje się w zakres tematyczny czy też nie oraz jakie koszty realizacji projektu będą kosztami kwalifikowanymi.

    1. Dzień dobry, konsorcjum składa się z jednostki naukowej,
      przedsiębiorstwa i Urzędu Gminy Miasta. Projekt będzie polegał na przygotowaniu dokumentacji na podstawie przeprowadzonych badań i prac przed wdrożeniowych innowacyjnego rozwiązania oraz monitoringu rekultywacji i działań ochronnych wód powierzchniowych. Moje pytanie dotyczy wątpliwości w zapisie w programie Konsorcjanci nie mogą zlecać sobie nawzajem realizacji prac w projekcie na zasadzie podwykonawstwa" - Jak to rozumieć, czy przedsiębiorstwo będący liderem konsorcjum nie może dokonać wdrożenia prac wdrożeniowych?

    Odp: Zapis ten należy czytać wprost - Konsorcjanci nie mogą wykonywać w projekcie prac w ramach podwykonawstwa.

    1. Czy czas trwania sesji systemu LSI równy 15 minutom odnosi się do tak długiego braku aktywności Użytkownika w systemie, czy jest to wartość bezwzględna, tj. niezależnie od aktywności w systemie co 15 minut trzeba się będzie na nowo logować?

    Odp: Czas aktywność liczony jest dla całkowitej bezczynności danego użytkownika w trakcie sesji. Podjęcie aktywności odnawia sesje.

    1. Czy etap prac wdrożeniowych ma również zawierać się w 36 miesiącach trwania Projektu? 2.Czy w przypadku, gdy dojdzie do przesunięć prac przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych, czy NCBR będzie mógł wyrazić zgodę na przesuniecie prac wdrożeniowych np. o pół roku i czy wydatki w ramach tych prac będą dalej kwalifikowane? 3. Czy o konieczności przesunięcia terminu realizacji prac wdrożeniowych należy składać od razu po zidentyfikowaniu zagrożenia dotrzymania terminu prac np. przemysłowych czy dopiero np. na 3 miesiące przed rozpoczęciem terminu rozpoczęcia prac wdrożeniowych zgodnie z pierwotnym harmonogramem?

    Odp: Etap prac wdrożeniowych nie jest realizowany w ramach Projektu. W ramach Projektu można realizować badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe lub prace przedwdrożeniowe.

     

    1. Czy w trakcie nadpisywania wniosku w generatorze mamy możliwość wydruku wersji roboczej wnioski w formacie PDF?

    Odp: Tak , na każdym etapie Wnioskodawca może pobierać PDF z treścią wniosku.

     

    1. Czy w jednym zadaniu może być więcej niż jeden konsorcjant?

    Odp: Nie. Zgodnie z RK konkursu dane zadanie realizuje jeden konsorcjant.

    1. Czy leasing będzie kosztem kwalifikowanym?

    Odp: Tak, leasing może stanowić koszt kwalifikowany

     

    1. Z jakich kosztów wynagradzany jest kierownik zarządzający projektem?

    Odp: Kierownik zarządzający wynagradzany jest w ramach kat. O (koszty pośrednie)

    1. Rozumiem, że wkład własny dotyczy tylko partnerów przemysłowych, czy jednostki n-b również?

    Odp: Wkład własny wnoszony jest przez przedsiębiorców.

     

    1. Czy możliwe jest uczestniczenie w konferencji (upowszechnianie),
      która odbędzie się w kolejnym miesiącu po zakończeniu Zadania, w którym planowany był ten wydatek ale jeszcze przed zakończeniem projektu?. Wtedy też wystawiona zostałaby faktura za konferencję oraz za koszty podróży, zakwaterowania itd.

    Odp: Okres kwalifikowalności kosztów to okres realizacji Projektu. Możliwe jest uczestnictwo w konferencji po zakończeniu zadania.

    1. Ile % kosztów kwalifikowanych może stanowić podwykonawstwo

    Odp: Wartość prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa nie może przekroczyć: 40% sumy kosztów kwalifikowanych: badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez dane przedsiębiorstwo; 10% sumy kosztów kwalifikowanych: badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez daną jednostkę naukową lub inny podmiot (niebędący jednostką naukową ani przedsiębiorcą); 70% sumy kosztów kwalifikowanych prac przedwdrożeniowych ponoszonych w projekcie przez dany podmiot.

    1. Prosimy o doprecyzowanie zakresu T.1.1 Opracowanie i wdrożenie systemów ograniczających ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem retencji.
      Czy celem projektu ma być ograniczenie ilości zanieczyszczeń i monitoring na obszarach, na których występuje wzrost retencji, czy sam wzrost retencji może być, lub powinien być, elementem projektu.

    Odp: W temacie T.1.1 Wykonawcy powinni dążyć do opracowania i wdrożenia systemów ograniczających ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem retencji. Jednym z celów całego Programu jest „Wzrost retencji i poprawa jakości wody (z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej).”, dlatego Wykonawcy powinni mieć również na uwadze poprawę tego parametru. Zaleca się łączenie zagadnień w danym temacie, jednak to co jest celem projektu jak również to w jakim zakresie zaplanowano jego realizację zostanie poddane ocenie przez ekspertów, na etapie oceny merytorycznej. Projekt oceniany jest całościowo i na tym etapie nie można jednoznacznie stwierdzić czy sam wzrost retencji ujęty jako cel główny będzie wystarczający do uzyskania dofinansowania w konkursie.

     

    1. Czy możliwe jest przeniesienie kosztów pośrednich jednostki naukowej na koszt własny przedsiębiorstwa?

    Odp: Nie, nie ma takiej możliwości

     

    1. Czy przedsiębiorstwa ponoszą 40% wkładu własnego od kosztów całego projektu czy tylko od przewidzianych zadań

    Odp: Wysokość dofinansowania, a tym samym wysokości wkładu własnego uzależniona jest od kategorii prac w projekcie i statusu przedsiębiorcy. wartości wskazane zostały w pkt 21 Regulaminu konkursu.

    1. Czy czas trwania projektu można będzie przedłużyć np. o rok

    Odp: Tak, Regulamin Konkursu dopuszcza możliwość wydłużania okresu realizacji projektu o max. 24 miesiące.


    1. Czy w ramach oceny merytorycznej oceniana jest ilość wskaźników, na które będzie wpływało wdrożenie wyników projekty, czy wystarczy, wpływ dotyczył wybranego wskaźnika? Pytanie dotyczy wszystkich typów wskaźników. Dodatkowo, podajemy wartości dla wszystkich wskaźników rezultatu, czy tylko dla tych, które zmienią się w wyniku wdrożenia wyników projektu.

    Odp: W trakcie oceny merytorycznej oceniane jest osiągnięcie wskaźników programu oraz poprawność założenia wartości wskaźników rezultatu i wpływu. Sprawdzane jest również czy zaplanowany zakres prac  prowadzi do osiągnięcia zakładanych wskaźników produktów.

    1. Badanie stanu techniki przeprowadzone przez rzecznika patentowego na kilka miesięcy przed planowanym złożeniem wniosku - Czy w przypadku posiadania takiego raportu może on być wystarczającą podstawą do pozytywnej oceny kryterium dot. czystości patentowej, czy Badanie to należy powtórzyć bezpośrednio
       przed złożeniem wniosku? Jaki okres badania stanu techniki poprzedzający złożenie wniosku jest akceptowalny? Przykładowo: raport rzecznika sporządzony w styczniu 2023, natomiast Wniosek planujemy złożyć w październiku br.

    Odp: Badanie stanu techniki powinno być zrobione przed złożeniem wniosku i zawierać aktualne informacje. Przed panelem mają Państwo możliwość skorzystania z chmury utworzonej przez Sekretarza, w której można zamieścić aktualne badanie stanu techniki. Eksperci mają do niego dostęp tylko w czasie spotkania.

    1. Czy wzór /struktura wniosku dostępna jest w formie pozywającej na robocze prace nad szkicem w edytorze tekstu?

    Odp: Na stronie internetowej dostępny jest wzór wniosku o dofinansowanie w formacie .docx, który umożliwia robocze przygotowanie wniosku. Należy jednak pamiętać, że jest to poglądowy dokument i może nieco różnić się od wniosku dostępnego w generatorze LSI.


    1. Czy kierownik prac B+R musi posiadać stopień naukowy lub tytuł naukowy? Czy osoba ze stopniem naukowym doktora  i doświadczeniem wdrożeniowym/grantowym może być kierownikiem prac B+R? Czy osoba bez stopnia naukowego, ale z bogatym doświadczeniem we wdrażaniu projektów komercyjnych może być kierownikiem prac B+R?

    Odp: Dokumentacja konkursowa nie narzuca obowiązku posiadania przez kierownika B+R  stopnia naukowego lub tytułu. Osoba ta musi mieć kompetencje i doświadczenie umożliwiające pełnienie tej funkcji.

    1. Co w przypadku kiedy kierownik zarządzający
      jest od lidera a kierownik B+R od partnera, zadania n-b kończą się wcześniej, to zadanie dla kierownika powinno być rozpisane osobno?

    Odp: Zadania kierownika B+R muszą być rozpisane w ramach kosztów bezpośrednich, natomiast kierownik zarządzający będzie finansowany z kosztów pośrednich.

    1. Czy dobrze zrozumiałam, że wynagrodzenie kierownika zarządzającego może być ujęte w kategorii W?

    Odp: Wynagrodzenie kierownika zarządzającego rozliczane jest w ramach kat. O (koszty pośrednie)

     


    1. Czy kierownik B+R realizujący też prace merytoryczne ( B+R) powinien się rozliczać dwiema kartami pracy w poszczególnych  miesiącach: jedną jako kierownik a drugą jako wykonawca prac merytorycznych?

    Odp: tak, jeśli jedna osoba pełni dwie funkcje w projekcie to każda z funkcji powinna być udokumentowana.


    1. Pyt. z godz. 10.08 nie uzyskałam odpowiedzi na pytanie od Pani Martyny. To o czym Pani powiedziała rozumiem, lecz proszę o odpowiedź na pytanie, co NCBR ma na myśli zastosowanie wyników w praktyce przez jednostkę naukowa. Proszę uprzejmie podać przykład.

    Odp: Centrum nie definiuje formy wdrożenia wyników B+R jaką jest dla jednostek naukowych i innych podmiotów zastosowanie wyników projektu w praktyce. Każdorazowo kwestię zastosowania wyników w praktyce należy interpretować mając na uwadze zgodny zamiar stron i cel umowy, w szczególności treść wniosku o dofinansowanie, w którym Wnioskodawca szczegółowo opisuje zarówno sposób wdrożenia wyników projektu/zastosowania wyników projektu w praktyce jak i wskaźniki, które mają zostać osiągnięte. Wykorzystanie wyników projektu w praktyce jest pojęciem szerszym niż wykorzystanie wyników projektu tylko w praktyce gospodarczej, gdyż obejmuje również zastosowanie ich np. w praktyce społecznej. Każdorazowo sposób wdrożenia/ wykorzystania wyników B+R podlega ocenie przez ekspertów m.in. pod kątem osiągnięcia zakładanych we wniosku o dofinansowanie korzyści ekonomicznych, społecznych, środowiskowych itd. Dodatkowo zakładana forma wdrożenia powinna prowadzić do osiągnięcia założonych wartości wskaźników rezultatu i wpływu.
    Jako przykłady zastosowania wyników projektu w praktyce można uznać nieodpłatne udostępnienie aplikacji/ bazy danych do wykorzystania przez inne podmioty. Innym przykładem wykorzystania wyników w praktyce może być również opracowanie na ich bazie różnego rodzaju dokumentów, w tym procedur, instrukcji czy też oprogramowania.

     

     

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
22.08.2023 07:48 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 13.0 25.10.2024 10:57 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 12.0 30.09.2024 12:17 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 11.0 01.07.2024 09:46 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 10.0 07.06.2024 15:03 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 9.0 07.02.2024 17:36 Szymon Iwańczuk
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 8.0 07.02.2024 17:35 Szymon Iwańczuk
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 7.0 09.01.2024 09:09 Szymon Iwańczuk
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 6.0 30.11.2023 16:00 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 5.0 24.10.2023 11:10 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 4.0 24.10.2023 11:07 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 3.0 19.09.2023 10:27 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 2.0 15.09.2023 10:11 Maciej Buźniak
II konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 1.0 22.08.2023 07:48 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}