W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej”

Status Status: Trwa nabór wniosków

Niedostateczna lub zbyt duża ilość wody, a także jej bardzo zła jakość – to główne problemy polskiej gospodarki wodnej. Program Hydrostrateg powstał w odpowiedzi na potrzebę poprawy efektywności zarządzania zasobami wodnymi w Polsce.

Program obejmuje trzy obszary badawcze:

  • woda w środowisku – bioróżnorodność/bioproduktywność,
  • woda w mieście,
  • żegluga śródlądowa.

Celem głównym Programu jest wdrożenie nowych rozwiązań poprawiających efektywność użytkowania i zarządzania zasobami wody w Polsce.

Cele szczegółowe to:

  1. Wzrost retencji i poprawa jakości wody (z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej).
  2. Wdrożenie nowych metod badania, obserwacji i narzędzi wspomagających monitoring i ocenę stanu ekosystemów wodnych i ekosystemów zależnych od wód.
  3. Zwiększenie stopnia wykorzystania dróg wodnych dla żeglugi śródlądowej, przy istniejących zasobach.
  • Do konkursu mogą przystąpić:

    • przedsiębiorstwa,
    • jednostki naukowe,
    • inne podmioty (podmioty niebędące jednostką naukową ani przedsiębiorcą), posiadające zdolność do wdrożenia rozwiązania będącego wynikiem realizacji Projektu rozumianej dla tych podmiotów jako zastosowanie w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu, jak również posiadający zdolność prawną lub zdolność do czynności prawnych, mogący występować w konkursie i działać w ramach konsorcjum,
    • w skład konsorcjum wchodzi co najmniej jedno przedsiębiorstwo oraz co najmniej jedna jednostka naukowa.

    Liderem konsorcjum musi być przedsiębiorstwo albo jednostka naukowa. Udział kosztów kwalifikowanych przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowanych projektu wynosi minimum 40%. W skład konsorcjum może wchodzić maksymalnie pięć podmiotów.

  • Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację projektów, które mogą obejmować:

    • badania podstawowe,
    • badania przemysłowe,
    • eksperymentalne prace rozwojowe,
    • prace przedwdrożeniowe

    Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych, nie uzyska dofinansowania.

  • 1. Obszar tematyczny: Woda w środowisku: bioróżnorodność/ bioproduktywność

    Temat: T.1.1 Opracowanie i wdrożenie systemów ograniczających ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem retencji.

    2. Obszar tematyczny: Woda w mieście

    Temat: T.1.2 Retencja w systemach kanalizacji ogólnospławnej.

    Temat: T.1.3 Retencja w sieciach kanalizacji deszczowej.

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Całkowity budżet III konkursu to 100 mln zł.

  • Finansowanie realizacji projektu będzie miało formę dofinansowania udzielanego przez NCBR.

    Minimalna wysokość dofinansowania projektu wynosi  3 mln zł.

    Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 25 mln zł

    • Data ogłoszenia: 30 lipca 2024 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 2 września 2024 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 12 marca 2025 r., godz. 16:00
    • Wyniki konkursu:

    NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.

  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (lsi.ncbr.gov.pl). (link do systemu – aktywny od dnia 2 września 2024 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.

    Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest czy wniosek spełnia wszystkie kryteria oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym.

  • * Dlaczego zmieniono zasady kwalifikowalności kosztów w trakcie trwania oceny wniosków w Hydrostrategu II? jaka zasada prawna pozwala na zmianę warunków konkursu już po złożeniu wniosków i trakcie jego oceny?

    * Czy skrajnie niekorzystne dla przedsiębiorców zasady kwalifikowalności kosztów, wprowadzone w trakcie trwania naboru do Hydrostratega II, zostaną zmienione?

    * Czy ponownie zmienicie reguły gry w trakcie trwania oceny, podobnie jak zrobiliście to w poprzedniej, drugiej edycji Hydrostratega? Konsorcja złożą wnioski według opisanych przez NCBR zasad, po czym te zasady zostaną zmienione? Bo tak właśnie było.

    * Czy planuje się zmiany w zakresie przewodnika kosztów kwalifikowanych w odniesieniu do przedsiębiorców (w trakcie trwania naboru lub po jego zakończeniu), a w szczególności takie zmiany w wykazie kosztów kwalifikowanych które zbliżałyby warunki współfinansowania wydatków do zasad obowiązujących w ramach konkursu I i w trakcie ogłaszania konkursu II?

    Zmiana dokumentacji konkursowej II konkursu Hydrostrateg, w tym przewodnika kwalifikowalności kosztów wynikały ze zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa, brak ich wprowadzenia skutkowałby naruszeniem przez NCBR prawa, jak również brak uwzględnienia tych zmian w dokumentacji konkursowej oraz brak wezwania wnioskodawców do poprawy ich wniosków o dofinansowanie poprzez dostosowanie wniosków do wynikających z rozporządzenia zmian spowodowałby, że wnioskodawcom przyznawana byłaby pomoc publiczna w sposób niezgodny z Rozporządzeniem pomocowym, a tym samym byliby oni zobowiązani do jej zwrotu, jako niedozwolonej pomocy publicznej.

    Dodatkowo, w pkt. 111 regulaminu konkursu Hydrostrateg II wskazano, że „NCBR ma prawo zmienić RK lub jakikolwiek dokument, do którego odwołuje się RK, określający warunki konkursu. Zmiany obowiązują od daty wskazanej w informacji na temat tych zmian, opublikowanej na stronie internetowej NCBR. Zmiany nie mogą skutkować nierównym traktowaniem wnioskodawców w ramach konkursu.” 

    Nie planujemy zmiany przewodnika kwalifikowalności kosztów.

     

    1. Czy w przypadku konsorcjum, którego liderem jest jednostka naukowa nadal obowiązuje udział kosztów kwalifikowanych przedsiębiorstwa wynoszącego minimum 40% całkowitych kosztów kwalifikowanych?

    Tak, udział kosztów kwalifikowanych przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowanych projektu musi wynosić minimum 40%.

     

    1. Czy wszystkie wymienione formy badań są wymagane (badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe, prace przedwdrożeniowe)?

    Obligatoryjne do zaplanowania są wyłącznie eksperymentalne prace rozwojowe.

     

    1. Czy kierownik projektu może przebywać na urlopie macierzyńskim/rodzicielskim w trakcie trwania projektu (oczywiście nie przez cały okres jego trwania), czy wskazywane jest wówczas zastępstwo czy kierownik nadzoruje projekt mimo wszystko w tym czasie? Jak wygląda to formalnie?

    W trakcie trwania projektu kierownik przebywający na urlopie macierzyńskim/rodzicielskim wskazuje osobę na zastępstwo, która posiada równoważne kompetencje i zapewni ciągłość realizacji projektu. Zmiana ta wymaga złożenia wniosku o zmianę i zgody NCBR.

     

    1. Czy rodzaj odpisów amortyzacyjnych (liniowy, przyspieszona amortyzacja) musiały być zdefiniowane w polityce rachunkowości przed złożeniem wniosku o płatność, czy można politykę rachunkowości zmienić w trakcie trwania projektu tak, by można było zastosować przyspieszona amortyzację dla sprzętu zakupionego w projekcie?

    Odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać zgodnie Polityką Rachunkowości obowiązującą w jednostce oraz obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie na dzień ujmowania kosztów w księgach rachunkowych.

     

    1. W ramach wydatków kwalifikowalnych dla przedsiębiorstwa jest możliwość zakupu WNiP. Czy musi to być już na moment składania wniosku o dofinansowanie gotowy wynik badań/cała technologia? Czy możemy na etapie realizacji projektu ogłosić postępowanie na zakup WNiP, która zostanie dla przedsiębiorstwa opracowana i wtedy sprzedana, jako WNiP?

    W przypadku WNiP należy zweryfikować, czy zgodnie z polityką rachunkowości u przedsiębiorcy jest możliwość zakupu WNiP czy są kwalifikowalne tylko odpisy amortyzacyjne. We wniosku powinno zostać wpisane, jaki WNiP jest zaplanowany do zakupu/amortyzacji. Czy to opracowanie będzie zaplanowane, jako zlecenie prac merytorycznych w ramach podwykonawstwa?

     

    1. Od czego zależy decyzja NCBR, czy zaliczka czy refundacja? To ma przecież kluczowe znaczenia dla podmiotu biznesowego w konsorcjum, dla jego polityki finansowej.

    Zaliczka jest wypłacana liderowi konsorcjum będącym jednostką naukową a w przypadku gdy liderem jest przedsiębiorstwo forma wypłaty dofinansowania zależna jest od wyniku przeprowadzonej analizy zdolności do finansowej realizacji projektu, która jest wykonywana po podpisaniu Umowy. Jednocześnie, w przypadku gdy jeden z konsorcjantów jest przedsiębiorstwem, NCBR dokonuje analizy zdolności do finansowej realizacji projektu tego konsorcjanta a wynik z rekomendacją przekazuje Liderowi, który podejmuje decyzję co do formy wypłaty dofinansowania.

     

    1. Kto może z partnerów w wydatkach kwalifikowalnych uwzględnić przeprowadzenie audytu? Jeżeli Liderem będzie przedsiębiorstwo, a konsorcjantem jednostka badawcza? A kto, jeżeli Liderem projektu będzie instytucja badawcza, a konsorcjantem będzie przedsiębiorstwo?

    Lider konsorcjum ponosi koszty przeprowadzenia audytu.

    Sprawozdanie z audytu Lider konsorcjum przekazuje Centrum wraz z Raportem końcowym. Lider konsorcjum zobowiązany jest dostosować się do zaleceń wynikających z audytu i uwzględnić je w Raporcie końcowym. Audyt jest kosztem kwalifikowalnym, jeżeli rozpoczął się po zrealizowaniu co najmniej 50% planowanych wydatków związanych z realizacją Projektu i jest przeprowadzony zgodnie z opracowanymi przez Centrum „Wytycznymi dla podmiotów audytujących projekty badawczo-rozwojowe”, zamieszczonymi na stronie internetowej Centrum www.gov.pl/web/ncbr

     

    1. Czy jest wymagana określona wartość minimalna wkładu własnego?

    Wartość wkładu własnego uzależniona jest od poziomu dofinansowania przyznanego przedsiębiorcy.

     

    1. Co może być produktem końcowym projektu (konkretna rzecz/wypracowanie zaleceń-dobrych praktyk, itp.)?

    Nie można jednoznacznie określić co będzie produktem końcowym, wszystko zależy od konkretnego projektu oraz wybranego zakresu tematycznego.

    Produkt końcowy musi posiadać potencjał wdrożeniowy, wpisywać się w cele programu, a także być zgodny z zaplanowanymi wskaźnikami.

    Więcej informacji znajdą Państwo w założeniach programu dostępnych pod adresem https://www.gov.pl/web/ncbr/hydrostrateg

     

    1. Czy widzą Państwo jakąś logikę w zaliczeniu do kosztów pośrednich „kosztów materiałów, środków eksploatacyjnych i podobnych produktów ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją merytorycznego celu projektu objętego pomocą”? (cytat z przewodnika kwalifikowalności powtórzony w trakcie prezentacji). Dlaczego praktycznie wykluczacie ze wsparcie w ramach konkursu wnioski, gdzie kosztem przedsiębiorstwa jest coś więcej niż wynagrodzenie?

    Dokumenty dot. konkursu zostały opracowane na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

     

    1. Czy usuwanie innych zanieczyszczeń, niż te podane we wniosku (mikroplastik, ropopochodne, biogeny) również są możliwe do aplikowania?

    Wnioskodawca sam powinien ocenić, czy jego projekt wpisuje się w zakres tematyczny konkursu i przyczynia się do osiągnięcia celów i wskaźników programu, ponieważ to podlega bezpośrednio ocenie ekspertów na etapie oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie.

     

    1. Czy w ramach wyboru wykonawcy przez przedsiębiorstwo w ramach projektu, które nie jest zobowiązane do ustawy PZP jest wymagany termin upublicznienia ogłoszenia na stronie Beneficjenta?

    Nie ma określonego w Umowie terminu na upublicznianie ogłoszenia. Natomiast paragraf 10 ust. 8 wskazuje, iż zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty.

     

    1. Jeżeli Wnioskodawca zakupi wcześniej surowce, bo ma je na stanie bo z nich np. korzysta na bieżąco, czy może je zaliczyć, jako wkład własny niepieniężny?

    Wkładem własnym niepieniężnym (rzeczowym) mogą być tylko materiały zakupione w 100% z własnych środków, należy wskazać, że nie mogą to być materiały zakupione w ramach innego projektu.

     

    1. W przewodniku kwalifikowalności koszt zakupu aparatury do 500 000 nigdzie nie ma wpisu, o zgodności polityki Rachunkowości, to jaki jest % udział wkładu własnego przedsiębiorstwa?

    Każdy koszt ponoszony w projekcie powinien zostać poniesiony zgodnie z Polityką rachunkowości, mówi o tym paragraf 3 ust. 3 pkt 2 Przewodnika. % udział wkładu własnego zależy od intensywności pomocy publicznej tego przedsiębiorcy określony dla danego zadania w projekcie.

     

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.07.2024 08:45 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 15.0 02.12.2024 09:24 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 14.0 28.11.2024 15:01 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 13.0 28.11.2024 11:31 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 12.0 06.11.2024 14:08 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 11.0 29.10.2024 11:53 Maciej Buźniak
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 10.0 29.10.2024 11:28 Maciej Buźniak
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 9.0 07.10.2024 13:13 Maciej Buźniak
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 8.0 30.09.2024 12:28 Maciej Buźniak
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 7.0 02.09.2024 00:00 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 6.0 01.08.2024 09:01 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 5.0 31.07.2024 16:12 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 4.0 30.07.2024 09:31 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 3.0 30.07.2024 08:50 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 2.0 30.07.2024 08:49 Szymon Iwańczuk
III konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 1.0 30.07.2024 08:45 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}