Pytania i odpowiedzi
- Co oznaczają nowe kategorie przedsiębiorstw „mid-cap” oraz „small mid-cap”?
W ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki wprowadzono nowe kategorie wielkości przedsiębiorstwa. W perspektywie 2014-2020 rozróżniano przedsiębiorstwa: mikro, małe i średnie (sektor MŚP) oraz duże. W Programie FENG dodane zostały dwa nowe pojęcia w kontekście statusu przedsiębiorstwa, czyli małe spółki o średniej kapitalizacji (small mid-caps) oraz spółki o średniej kapitalizacji (mid-caps).
- Czy w ramach FENG, duże przedsiębiorstwa (nie mid-cap ani small mid-cap), będą mogły uzyskać dotacje warunkową na moduł „Wdrożenie wyników B+R”?
Tak, dotacja warunkowa w module Wdrożenie innowacji (ścieżka SMART) dotyczy wszystkich przedsiębiorstw: dużych przedsiębiorstw, jak i MŚP.
- Czy projekty mid-cap i small mid-cap obligatoryjnie muszą zawierać moduł B+R, czy ta obligatoryjność dotyczy dużych przedsiębiorstw nie zaliczanych do kategorii mid-cap i small mid-cap?
Projekty dużych przedsiębiorstw (w tym mid cap i small mid cap) muszą zawsze zawierać moduł B+R.
- Czy limit 25% alokacji w I Priorytecie dla dużych przedsiębiorstw obejmuje również mid-cap i small mid-cap, czy limit ten dotyczy tylko podmiotów, które nie można zakwalifikować do MŚP i mid-cap?
Maksymalnie 25% alokacji 1. Priorytetu zostanie przeznaczone na wsparcie projektów realizowanych samodzielnie przez duże przedsiębiorstwa (na warunkach sformułowanych w Programie).
- Czy pierwsze konkursy w NCBR będą również ogłoszone w I kw. 2023 r. jak planuje to PARP? Czy konkursy będą w jednym czasie ogłoszone zarówno w PARP, jak i NCBR?
Konkursy w 1 priorytecie FENG będą ogłaszane równolegle w NCBR i PARP.
- Jaki pułap obrotu i sumy bilansowej mogą mieć small mid-cap i mid-cap?
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 – Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych- art. 2 pkt 6 i 7 wskazuje, że:
- „małe spółki o średniej kapitalizacji” oznaczają podmioty zatrudniające nie więcej niż 499 pracowników, niebędące MŚP;
- „spółki o średniej kapitalizacji” oznaczają podmioty zatrudniające nie więcej niż 3 000 pracowników, niebędące MŚP ani małymi spółkami o średniej kapitalizacji”
Ważna jest również druga podstawa prawna: GBER: 651/2014 – art. 2 ust. 103e: „mała spółka o średniej kapitalizacji oznacza przedsiębiorstwo niebędące MŚP i zatrudniające do 499 pracowników, zgodnie z obliczeniami na podstawie art. 3–6 załącznika I, którego roczne obroty nie przekraczają 100 mln EUR, a roczna suma bilansowa – 86 mln EUR; kilka podmiotów uznaje się za jedno przedsiębiorstwo, jeżeli spełniony jest którykolwiek z warunków wymienionych w art. 3 ust. 3 załącznika I”.
7. Proszę o wyjaśnienie sposobu liczenia zwrotu części dotacji warunkowej. Jeśli z mapy pomocy wynikać będzie, że mamy prawo do otrzymania max 40% dotacji, to ta kwota będzie podzielona na część zwrotną i bezzwrotną? Ile będzie wynosił podział dotacji na cześć zwrotną i bezzwrotną?
Część zwrotna dotacji warunkowej zależy m.in. od wielkości przedsiębiorstwa, tj. w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw maksymalny poziom zwrotu to 50% uzyskanej dotacji. W przypadku średnich przedsiębiorstw jest to 60%, a w przypadku dużych przedsiębiorstw 70%. Przykład: jeśli duży przedsiębiorca otrzyma dotację warunkową w wysokości 1 mln zł to część zwrotna dofinansowania może wynieść maksymalnie 700 tys.
8. Wskaźnik R do oceny spełnienia warunku zwrotu dotacji:
R = (P/DZ*100%) - 100%
Jak należy interpretować ten wskaźnik? Bardzo proszę o przedstawienie wyliczenia zwrotu na przykładzie.
Przedstawiony Wzór: R = (P/DZ*100%) - 100% składa się z następujących parametrów:
R - to wskaźnik służący do oceny spełnienia warunku zwrotu dotacji.
P - to suma przychodów wygenerowanych w wyniku realizacji modułu „Wdrożenie innowacji” w ciągu 4 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.
DZ – część zwrotna dotacji warunkowej (w powyższym przykładzie to 700 tys.)
Przykład: jeśli beneficjent jest dużym przedsiębiorcą i otrzyma dotację warunkową w wysokości 1 mln zł, a w ciągu 4 lat wygeneruje przychody netto ze sprzedaży nowych produktów na poziomie 2 mln zł to wówczas wskaźnik R wyniesie = (2mln/700 tys.*100%)-100% = 185,7%
Ponadto w dokumentacji konkursowej zostaną określone progi zwrotu w zależności od osiągniętych przychodów i wielkości przedsiębiorstwa. Przykładowo dla dużego przedsiębiorcy, który po 4 latach od zakończenia projektu osiągnie wskaźnik R większy lub równy od 100% to poziom zwrotu wynosi 10% z części „zwrotnej” dotacji warunkowej. W powyższym przykładzie 10% z części zwrotnej dotacji warunkowej to 70 tys. (tj. 700 tys.*10%).
9. Składając projekt linearny np. na badania B+R oraz wdrożenie opracowując budżet części inwestycyjnej, bazować będziemy na szacunkach obarczonych dużym ryzkiem. Zaplanowane kwoty mogą okazać się niewystarczające, ponieważ w znacznej mierze będą one zdeterminowane wynikiem prac B+R. Czy przewidują Państwo procedurę wnioskowania o zwiększenie budżetu na etapie realizacji, np. poprzez ustalenie rezerwy na dany konkurs, tak aby wnioskodawca miał możliwość zwiększenia budżetu w trackie realizacji?
Nie ma obowiązku składania wniosku na wszystkie moduły. Oferta Ścieżki SMART daje możliwość dostosowania zakresu wsparcia do rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstwa w przewidywalnej perspektywie czasowej. Nie ma też przeciwskazań, aby firmy składały wnioski tylko na moduł B+R. Niezależnie od tego w umowach o dofinansowanie zostaną zawarte tzw. klauzule waloryzacyjne. Ta kwestia i szczegółowe zapisy są uzgadniane z UOKiK.