Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23
Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, Priorytet I. Wsparcie dla przedsiębiorców
Nabór Ścieżka SMART skierowany jest do dużych przedsiębiorstw, planujących realizację kompleksowych projektów na rzecz dostępności z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Pozostałe moduły przedsiębiorstwo może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu. Wdrożenie wyników modułu B+R może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków. Projekty muszą wpisywać się w zakres tematyczny naboru.
W naborze mogą wziąć udział duże przedsiębiorstwa samodzielnie występujące o wsparcie projektu. Zwracamy uwagę na fakt, iż zgodnie z kryteriami wyboru firmy duże (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
- Duże przedsiębiorstwa
Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Przedmiotem każdego z modułów realizowanych w ramach projektu musi być rozwiązanie problemu/problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób.
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, które obejmują:
- Moduł B+R – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na realizację prac B+R (badań przemysłowych i prac rozwojowych lub tylko prac rozwojowych) w celu doprowadzenia do opracowania innowacji produktowej lub innowacji w procesie biznesowym dotyczącej funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług;
- Moduł Wdrożenie innowacji – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na wdrożenie w działalności przedsiębiorstwa wyników prac B+R w formie innowacyjnych produktów lub procesów biznesowych dotyczących funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług;
- Moduł Infrastruktura B+R – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na inwestycję w infrastrukturę B+R niezbędną do realizacji agendy badawczej na rzecz tworzenia innowacyjnych produktów (wyrobów lub usług) lub procesów biznesowych dotyczących funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług;
- Moduł Cyfryzacja – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na realizację inwestycji związanych z zastosowaniem rozwiązań cyfrowych w przedsiębiorstwie zmierzających do cyfryzacji produkcji, procesów w przedsiębiorstwie, jak i cyfryzacji produktów, usług, modelu biznesowego oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa;
- Moduł Zazielenienie przedsiębiorstw – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na transformację przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym rozwój nowych modeli biznesowych na to ukierunkowanych;
- Moduł Internacjonalizacja – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na promocję zagraniczną produktów (wyrobów lub usług) pod marką produktową przedsiębiorstwa lub produktów będących własnością przedsiębiorcy lub planowanych do opracowania/wdrożenia w ramach Projektu lub uzyskanie ochrony praw własności przemysłowej lub ich obronę w przypadku ich naruszenia;
- Moduł Kompetencje – w ramach którego możliwe jest uzyskanie dofinansowania na doskonalenie kompetencji pracowników i osób zarządzających w zakresie realizowanego Projektu, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywanie kwalifikacji.
Wniosek o dofinansowanie obowiązkowo musi obejmować moduł B+R. Pozostałe moduły mają charakter fakultatywny.
Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Nabór dotyczy projektów na rzecz dostępności.
Projekt musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
445 000 000 zł - na projekty realizowane przez duże przedsiębiorstwa samodzielnie.
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych modułu B+R: 1 mln PLN.
Maksymalna wartość oraz poziom dofinansowania: uzależnione od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach modułów.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia konkursu: 6.06.2023
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 6.07.2023
- Zakończenie naboru wniosków: 15.11.2023 16:00.
NCBR oceni projekty złożone w naborze w terminie maksymalnie 100 dni od zakończenia naboru.
Przewidywany termin zatwierdzenia wyników oceny projektów wynosi 107 dni od zakończenia naboru.
Lista rankingowa jest ostateczna.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego IP (link do systemu – możliwość składania wniosków od 6.07.2023).
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Wnioski złożone w konkursie są oceniane zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący FENG. Ocena jest jednoetapowa. Projekty ocenia Panel Komisji Oceny Projektów, który tworzą co najmniej trzej eksperci. Wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w zakresie określonym przez NCBR. Elementem oceny jest spotkanie z wnioskodawcą. W jego trakcie wnioskodawca może odnieść się do pytań i ewentualnych wątpliwości ekspertów dotyczących projektu.
-
Rozwiń tekst
Procedura odwoławcza
W przypadku negatywnej oceny projektu, wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia protestu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie wdrożeniowej oraz Regulaminie Wyboru Projektów.
-
Rozwiń tekst
Inne ważne dokumenty
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
- Czy przedsiębiorca w połączeniu z Uczelnią wyższą może przystąpić do projektu?
Odp: Obecny nabór – na rzecz dostępności jest dedykowany dla przedsiębiorców samodzielnie występujących o wsparcie. Dla konsorcjów będzie ogłoszony odrębny nabór.
- Czy przedsiębiorca MŚP w konsorcjum z Instytutem badawczym może przystąpić do projektu?
Odp: Obecny nabór – na rzecz dostępności jest dedykowany dla przedsiębiorców samodzielnie występujących o wsparcie. Dla konsorcjów będzie ogłoszony odrębny nabór.
- Czy nabór w konkursie na rzecz dostępności może jednak zostać skrócony?
Odp: Mając na uwadze fakt, że nabór został przedłużony do 30 października br. nie planujemy jego skracania.
- Czy jeden przedsiębiorca może złożyć więcej, niż jeden wniosek ?
Odp: Dokumentacja konkursowa nie określa maksymalnej ilości wniosków jaką może złożyć przedsiębiorca. Składane wnioski powinny dotyczyć jednak różnych zakresów rzeczowych i finansowych oraz muszą być zgodne z zakresem naboru.
- Czy obiektywne źródła badań może stanowić zestawienie danych z GUS?
Odp: Wskazane we wniosku źródła/ badania/ opracowania muszą wskazywać na konkretne bariery osób będących w grupie o szczególnych potrzebach. Jeżeli dane GUS będą wskazywać powyższe informacje, to jest możliwość powołania się na nie.
- Czy mogłaby pani podać przykłady funkcjonalności wraz z wartościami - dziękuję
Odp: Sformułowanie kamieni milowych należy do Wnioskodawcy. Są one zależne od specyfiki projektu. Kamienie milowe powinny stanowić istotny punkt projektu i przede wszystkim powinny cechować się niepewnością badawczą. Oznacza to, że kamienie milowe nie zawsze są bezwzględnie osiągane. Dlatego należy wybierać takie elementy projektu, które pozwalają na ocenę efektu przeprowadzonych w zadaniu prac i zakładanego celu do osiągnięcia i jednocześnie dają się opisać w sposób mierzalny oraz obiektywnie weryfikowalny. Jako kamień milowy można wskazać np. osiągnięcie określonych wyników badań, uzyskanie krytycznych funkcji, stworzenie kluczowych komponentów technologii, zakończenie testów, stworzenie linii pilotażowej, opracowanie modelu lub prototypu przyszłego urządzenia o określonych parametrach, etc., zależnie od branży i specyfiki danego projektu. Przykładowe kamienie milowe zostały wskazane w Instrukcji składania wniosku przy module B+R.
- Czy duże przedsiębiorstwa mogą zwiększyć wysokość dotacji jedynie w module B+R (15%premii z tytułu szerokiego rozpowszechniania wyników prac B+R)? Czy w innych modułach jest możliwość zwiększenia dofinansowania dla dużych przedsiębiorców?
Odp: Zwiększenie intensywności wsparcia z tytułu szerokiego rozpowszechniania wyników jest możliwe jedynie w module B+R.
Poziom dofinansowania dla poszczególnych modułów określony jest w Przewodniku kwalifikowalności kosztów.- Zapotrzebowanie rynkowe, jak dowodzić że ono istnieje ?
Odp: Aby wykazać zapotrzebowanie rynkowe należy przedstawić założenia dotyczące poziomu zainteresowania nowym produktem wśród potencjalnych odbiorców, tj. oszacować wielkość rynku, wskazać zakładaną liczebność grupy docelowej. Analizę rynku i popytu należy odnieś do obiektywnych danych dostępnych w publikacjach zawierających dane statystyczne oraz, w miarę możliwości, w badaniach marketingowych przeprowadzonych przez wyspecjalizowane podmioty.
- Jaki obowiązuje poziom dofinansowania dla dużych firm na terenie powiatu katowickiego 30% czy 40% zgodnie z nową mapą pomocy regionalnej?
Odp: Zgodnie z aktualną mapą pomocy regionalnej, w ramach regionu katowickiego dla powiatów: m. Chorzów, m. Katowice, m. Mysłowice, m. Ruda Śląska, m. Siemianowice Śląskie, m. Świętochłowice intensywność wsparcia dla dużych przedsiębiorców wynosi 40%, natomiast dla pozostałych powiatów z tego regionu - 30%.
Szczegółowe informacje dotyczące intensywności wsparcia w ramach RPI znajdują się w tabeli nr 2 Przewodnika kwalifikowalności wydatków.- Jaki jest poziom dofinansowania MŚP w województwie podlaskim modułu B+R oraz modułu cyfryzacji w ścieżce Smart na rzecz dostępności?
Odp: W module Cyfryzacja duży przedsiębiorca może otrzymać wsparcie w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej lub w ramach pomcy de minimis.
W ramach pomocy de minimis oraz RPI dla dużych przedsiębiorców z województwa podlaskiego intensywność wspracia wynosi 50%.
Szczegółowe poziomy dofinansowania wskazane są w Przewodniku kwalifikowalności wydatków.- Proszę o podanie wszystkich sposobów/form/źródeł potwierdzenia przeprowadzania prac B+R w p-stwie.
Odp: Przykładowe dokumenty potwierdzające przeprowadzenie prac B+R to: dokumentacja/ raporty techniczne, opracowanie założeń do prototypu/ linii technologicznej/ procesu, udokumentowane wyniki pomiarów, raporty (raporty cząstkowe opisujące przeprowadzone prace), zgłoszenie o uznanie zgodności z normą, zgłoszenie patentowe, publikacja.
- Proszę o potwierdzenie, że w kontekście Ustawy o dostępności - na cele konkursu wiążąca jest jedynie definicja "osób ze szczególnymi potrzebami"?
Odp: Zgodnie z par. 2a Regulaminu wyboru projektów dofinansowanie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze
szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. RWP powołuje się jedynie na przedmiotową ustawę.- Czy na etapie oceny może zaistnieć potrzeba udowodnienia dostosowania projektu do dostępności (związana z modułem cyfryzacji), jeśli tak to jaki sposób jest dopuszczalny? (ankiety, umowy/kontrakty z firmami mogącymi korzystać z tego narzędzia)
Odp: Wnioskodawca powinien przeprowadzić i opisać analizę zapewnienia dostępności w projekcie i efektów projektu zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie.
- Czy system LSI jest opracowany zgodnie ze standardem WCAG 2.1?
Odp: System posiada zgodność z standardem WCAG zgodnie z deklaracją dostępną pod linkiem https://lsi2.ncbr.gov.pl/deklaracja-dostepnosci.
- [Uzupełnianie wniosku w LSI] Czy można pracować na jednym koncie (jednocześnie), ale pracując na różnych wnioskach o dofinansowanie? Czy ograniczenie jednoczesnej pracy dotyczy tylko pracy przy wprowadzaniu jednego wniosku o dofinansowanie?
Odp: Zgodnie z Regulaminem Użytkownika Systemu LSI na jednym koncie pracuje jeden użytkownik. Jeden użytkownik może mieć założonych kilka projektów w kilku konkursach. System nie pozwoli pracować na jednym koncie kilku osobom. W opisanym przypadku prawidłowym działaniem będzie założenie przez danego użytkownika kilku projektów i udostępnienie ich dla kilku osób do edycji.
- Czy można liczyć na przesłanie nagrania ze spotkania drogą mailową / udostępnienie linku do nagrania ?
Odp: NCBR nie nagrywa spotkań informacyjnych.
- Czy 14 dni liczonych na poprawę wniosku liczy się od dnia przesłania rekomendacji przez NCBR czy od otwarcia rekomendacji przez Wnioskodawcę?
Odp: Termin 14 dni liczymy od dnia umożliwienia poprawy - czyli przekazania przez NCBR wezwania do poprawy.
- Czy przed panelem wnioskodawcy zostanie udostępniona chmura w celu przekazania ekspertom dodatkowych dokumentów dot. projektu (np. raportu z badania stanu techniki), tak jak było to realizowane w naborach POiR?
Odp: Tak, przewidujemy taką możliwość w razie potrzeby.
- Jak przewidzieć potencjalną wartość dofinansowania projektu dla dużego przedsiębiorstwa z województwa mazowieckiego, który uwzględniał by B+R, wdrożenie i cyfryzację?
Odp: Intensywności wsparcia dla poszczególnych modułów i rodzajów pomocy są wskazane w Przewodniku kwalifikowalności wydatków.
Jeśli chodzi o województwo mazowiecki, wskazujemy że niektóre obszary/ regiony nie mogą uzyskać wsparcia w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej - szczegóły znajdują się w tabeli nr 2 ww. Przewodnika.- Czy przedmiotem projektu mają być prace badawcze (moduł B+R) dot. rozwiązania dedykowanego wyłącznie osobom ze szczególnymi potrzebami (np. cyfrowy przewodnik dla osoby niedowidzącej) czy może to być np. innowacyjny produkt ogólnodostępny, posiadający również rozwiązania dodatkowe dla osób np. niedowidzących ? Z zapisów konkursowych nie wynika to wprost.
Odp: Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Czy jeżeli firma chciałaby realizować tylko moduł B+R oraz moduł Inwestycyjny B+R to czy będzie gorzej oceniona? Czy musi być jeszcze do tego np. moduł Zazielenienie?
Odp: Generalnie liczba modułów nie ma znaczenia dla punktacji. Kryteria punktowe to KRYTERIA RANKINGUJĄCE WSPÓLNE DLA PROJEKTU, które odnoszą się do różnych aspektów danego projektu, np. czy innowacja ma potencjał do transformacji rynku, czy w projekcie występuje ekoinowacja lub innowacja cyfrowa, czy innowacja ma znaczenie społeczne, czy w ramach projektu wystąpi współpraca z organizacjami badawczymi/pozarządowymi, czy innowacja w projekcie jest efektem wyników prac B+R itp. Istotne jest również to, aby wniosek był zgodny z zakresem naboru oraz aby przedmiotem każdego z modułów realizowanych w ramach projektu było rozwiązanie problemu/problemów osób ze szczególnymi potrzebami.
- Czy znany jest termin otrzymania przez wnioskodawców wstępnych ocen wniosków złożonych w pierwszym naborze ścieżki SMART?
Odp: Ocena w naborze jest jednoetapowa, nie przewiduje się ocen wstępnych.
- Proszę o informację czy w tym roku będzie ogłoszony konkurs na ścieżkę SMART dla dużych przedsiębiorstw samodzielnie lub w partnerstwie?
Odp: Do 30 października br. trwa nabór dla przedsiębiorców samodzielnie występujących o wsparcie w ramach ścieżki SMART - nabór 2. Natomiast konkurs dla konsorcjów zostanie ogłoszony w październiku br. - Czy jest jakiś dodatkowy dokument, oprócz przywołanej Ustawy, który pomoże zdefiniować barierę - czyli wskaże dopuszczalny zakres tematyczny konkursu ?
Odp:RWP wskazuje jedynie "Ustawę o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami".
Definicja "bariery" została wskazana w Słowniczku - w zał. do RWP, zgodnie z którą bariera to przeszkoda lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno - komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami (zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami).- Jak liczona jest wartość przychodów w dotacji warunkowej tj. czy z całości przychodów przedsiębiorstwa przed i po wdrożeniu ? Czy tylko z przychodów wygenerowanych w związku z wdrożeniem danego produktu dostosowanego dla osób ze szczególnymi potrzebami ?
Odp: Do wyliczenia kwoty dotacji warunkowej do zwrotu należy uwzględnić sumę przychodów wygenerowanych w wyniku realizacji modułu Wdrożenie innowacji w okresie referencyjnym wynoszącym 4 lata.
- Czy istnieje możliwość, ze rozpoczęcie naboru dla konsorcjów zostanie przesunięte ze względu na wydłużenie poprzednich naborów?
Odp: Rozpoczęcie naboru dla konsorcjów zostało już przesunięte z października na listopad br. Zaktualizowany harmonogram konkursów znajduje się na stronie internetowej NCBR https://www.gov.pl/web/ncbr/harmonogram-konkursow--2023
- Czy istnieje możliwość skrócenia przyjmowania wniosków, w sytuacji, gdy ilość wpłyniętych wniosków wielokrotnie przekroczy założenia projektu ?
Odp: Nie planujemy skrócenia naboru. Nabór został wydłużony do 30 października br.
- Planujemy zaangażowanie pracowników funkcjonujących na zasadach b2b do realizacji określonych usług/prac badawczych. Pracownicy zostaną wykazani z imienia i nazwiska we wniosku o dofinansowanie w części "podwykonawcy" - proszę o potwierdzenie, iż przy rozliczeniu kosztów tych pracowników możemy skorzystać ze zwolnienia z zastosowania zasady konkurencyjności na mocy zapisów Wytycznych dot. kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 - sekcja 3.2.1, pkt. 1) ppkt i) Dziękuję
Odp: Pracownicy zatrudnieni w formie B2B są zaliczani do kategorii wydatków: Usługi zewnętrzne (podwykonawstwo). W kategorii tej wszyscy wykonawcy tj. jednoosobowe działalności gospodarcze, czy osoby zatrudnione na podstawie umowy B2B muszą być wybrani zgodnie z zasadą konkurencyjności.
- Czy jeśli przedsiębiorca chciałby realizować moduł B+R oraz moduł Internacjonalizacja w ramach projektu, a wdrożenie we własnym zakresie, to czy harmonogram projektu może uwzględniać lukę czasową na wdrożenie?
Odp: Jeżeli wdrożenie wyników prac B+R odbywać się będzie poza projektem wówczas, zgodnie z załącznikiem nr 1 do Umowy, Beneficjent jest zobowiązany do ich wdrożenia w terminie nie dłuższym niż 5 lat od zakończenia modułu B+R.
- W module B+R dofinansowanie dla dużego przedsiębiorstwa zgodnie z tabelą nr 1 stanowi 50%, natomiast z tabeli nr 2 wsparcie wynosi 0%. Czy to oznacza że dla woj. mazowieckiego dla dużego przedsiębiorstwa dofinansowanie będzie wynosić 0%?
Odp: Intensywność wsparcia jest uzależniona od rodzaju pomocy - tabela nr 1 dotyczy modułu B+R, natomiast tabela nr 2 dla regionalnej pomocy inwestycyjnej. W Przewodniku kwalifikowalności wydatków dla każdego modułu określono w ramach jakiej pomocy można ubiegać się o wsparcie (pomoc publiczna, RPI, pomoc de minimis).
W ramach RPI dla poniższych obszarów intensywność wsparcia wynosi 0:
− m. st. Warszawa,
− powiat legionowski (gminy: Legionowo, Jabłonna,
Nieporęt, Wieliszew),
− powiat miński (gminy: Mińsk Mazowiecki, Sulejówek,
Cegłów, Dębe Wielkie, Halinów, Jakubów,
Stanisławów),
− powiat otwocki (gminy: Józefów, Otwock, Celestynów,
Karczew, Wiązowna),
− powiat wołomiński (gminy: Kobyłka, Marki, Ząbki,
Zielonka, Klembów, Poświętne, Radzymin, Wołomin),
− powiat grodziski (gminy: Milanówek, Podkowa Leśna),
− powiat nowodworski (gminy: Nowy Dwór Mazowiecki,
Czosnów, Pomiechówek),
− powiat piaseczyński (gminy: Konstancin-Jeziorna,
Lesznowola, Piaseczno),
− powiat warszawski zachodni (gminy: Izabelin,
Łomianki, Ożarów Mazowiecki, Stare Babice),
− powiat pruszkowski (cały).- Czy można złożyć ten sam wniosek w obu trwających obecnie konkursach Smart (ogólny + dostępność)? Oczywiście projekt wpisuje się w warunki konkursu dostępność.
Odp: Dokumentacja konkursowa nie zawiera warunku ograniczającego możliwość składania wniosku w obydwu konkursach. Wskazujemy jednak, że nie ma możliwości podwójnego finansowania wydatków. Wnioskodawca nie może ubiegać się o sfinansowanie wydatków, zadań które już uzyskały wsparcie ze środków publicznych. Ponadto, musi zostać spełniony efekt zachęty, tj. realizacja Projektu nie może się rozpocząć przed dniem lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Oznacza to, że, wnioskodawca nie rozpoczął działań w żadnym z modułów przed lub w dniu złożenia wniosku. Efekt zachęty nie dotyczy pomocy de minimis.
- Czy mogliby Państwo wskazać w którym miejscu na stronie znajduje się harmonogram? tutaj: https://www.gov.pl/web/ncbr/harmonogram-konkursow--2023 jest nabór od 26 października Działanie 1.1 Ścieżka SMART (CP1) - nabór konsorcjów przedsiębiorstw MŚP z innymi niż MŚP lub organizacjami badawczymi lub NGO oraz przedsiębiorstw innych niż MŚP z MŚP lub organizacjami badawczymi lub NGO
Odp: Rozpoczęcie naboru dla konsorcjów zostało już przesunięte z października na listopad br. Zaktualizowany harmonogram konkursów znajduje się na stronie internetowej NCBR https://www.gov.pl/web/ncbr/harmonogram-konkursow--2023
- Czy planują Państwo zwiększenie alokacji w konkursie Ścieżka Smart po tak znacznym przedłużeniu naboru? (4 msc) Po tym wydłużeniu terminu wpłynie ogromna ilość wniosków
Odp: Kwoty alokacji dla naborów są określane przez MFIPR w Harmonogramie naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu FENG.
Na ten moment nie mamy informacji, aby alokacja dla konkursu Ścieżka SMART miała zostać zwiększona.- Proszę o informację co mieści się pod zapisem współpraca w związku z projektem we wniosku o dofinansowanie? Czy musi być do tego jakaś umowa formalna?
Odp: Zgodnie z opisem kryterium: ocenie podlega czy w trakcie realizacji projektu wnioskodawca będzie współpracował z organizacją badawczą lub organizacją pozarządową, a współpraca ta przyniesie wymierne korzyści wynikające z wybranej formy współpracy. Zakres współpracy musi w sposób bezpośredni wpisywać się w zadania przewidziane w projekcie i być potwierdzony umową.
35. Czy projekt, którego przedmiotem jest zwiększenie stopnia automatyzacji linii technologicznej pod kątem umożliwienia obsługi przez osoby z różnym stopniem niepełnosprawności kwalifikuje się do zakresu naboru?
Odp: Projekt może otrzymać dofinansowanie w ramach ścieżki SMART na rzecz dostępności pod warunkiem spełnienia warunków naboru. Projekty podlegają kompleksowej ocenie eksperckiej uwzględniającej specyfikę danej branży. Ocena jest przeprowadzana zgodnie z kryteriami wyboru projektów.
W naborze mogą wziąć udział wyłącznie duże przedsiębiorstwa samodzielnie występujące o wsparcie projektu. Wsparcie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Do takich osób można zaliczyć m.in. osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome, niesłyszące, z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami psychicznymi/ intelektualnymi, ze schorzeniami otępiennymi (np. demencja, Alzheimer), z dysfunkcjami rozwojowymi (np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD), osoby starsze, kobiety w ciąży, opiekunowie małych dzieci, osoby o nietypowym wzroście, osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem/ towarem, osoby chore na choroby cywilizacyjne i przewlekłe (np. cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, nowotworowe).
Celem projektu, w tym każdego realizowanego modułu musi być rozwiązanie problemu/problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób.
Projekt musi również wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
W naborze dofinansowanie mogą uzyskać kompleksowe modułowe projekty z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać, że realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Przedmiotem tego modułu jest przeprowadzenie prac B+R, czyli badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych. W rezultacie prac B+R powinna powstać innowacja produktowa lub innowacja w procesie biznesowym (dotycząca funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) w skali kraju.
Pozostałe moduły przedsiębiorca może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu.
Przedsiębiorca ma obowiązek wdrożenia wyników modułu B+R, które może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków.
W celu prawidłowego wypełnienia wniosku zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją naboru, w której określono szczegółowe warunki uzyskania wsparcia dla projektów oraz dla poszczególnych modułów. Kluczowe warunki zostały szczegółowo określone w kryteriach wyboru projektów.36. Czy projekt z dodatkowym modułem wdrożenie, gdzie w zakresie rzeczowo-finansowym znajdują się prace budowlane służące budowie zakładu przemysłowego z istotnie zwiększoną dostępnością dla osób z różnym stopniem niepełnosprawności będzie kwalifikował się w ramach naboru?
Odp: Projekt może otrzymać dofinansowanie w ramach ścieżki SMART na rzecz dostępności pod warunkiem spełnienia warunków naboru. Projekty podlegają kompleksowej ocenie eksperckiej uwzględniającej specyfikę danej branży. Ocena jest przeprowadzana zgodnie z kryteriami wyboru projektów.
W naborze mogą wziąć udział wyłącznie duże przedsiębiorstwa samodzielnie występujące o wsparcie projektu. Wsparcie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Do takich osób można zaliczyć m.in. osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome, niesłyszące, z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami psychicznymi/ intelektualnymi, ze schorzeniami otępiennymi (np. demencja, Alzheimer), z dysfunkcjami rozwojowymi (np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD), osoby starsze, kobiety w ciąży, opiekunowie małych dzieci, osoby o nietypowym wzroście, osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem/ towarem, osoby chore na choroby cywilizacyjne i przewlekłe (np. cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, nowotworowe).
Celem projektu, w tym każdego realizowanego modułu musi być rozwiązanie problemu/problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób.
Projekt musi również wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
W naborze dofinansowanie mogą uzyskać kompleksowe modułowe projekty z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać, że realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Przedmiotem tego modułu jest przeprowadzenie prac B+R, czyli badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych. W rezultacie prac B+R powinna powstać innowacja produktowa lub innowacja w procesie biznesowym (dotycząca funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) w skali kraju.
Pozostałe moduły przedsiębiorca może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu.
Przedsiębiorca ma obowiązek wdrożenia wyników modułu B+R, które może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków.
W celu prawidłowego wypełnienia wniosku zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją naboru, w której określono szczegółowe warunki uzyskania wsparcia dla projektów oraz dla poszczególnych modułów. Kluczowe warunki zostały szczegółowo określone w kryteriach wyboru projektów.37.Dzień dobry, czy w ramach konkursu dostępność kwalifikuje się rozwiązanie, które ma na celu wyrównanie kończyn dolnych człowieka?
Odp: Projekt może otrzymać dofinansowanie w ramach ścieżki SMART na rzecz dostępności pod warunkiem spełnienia warunków naboru. Projekty podlegają kompleksowej ocenie eksperckiej uwzględniającej specyfikę danej branży. Ocena jest przeprowadzana zgodnie z kryteriami wyboru projektów.
W naborze mogą wziąć udział wyłącznie duże przedsiębiorstwa samodzielnie występujące o wsparcie projektu. Wsparcie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Do takich osób można zaliczyć m.in. osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome, niesłyszące, z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami psychicznymi/ intelektualnymi, ze schorzeniami otępiennymi (np. demencja, Alzheimer), z dysfunkcjami rozwojowymi (np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD), osoby starsze, kobiety w ciąży, opiekunowie małych dzieci, osoby o nietypowym wzroście, osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem/ towarem, osoby chore na choroby cywilizacyjne i przewlekłe (np. cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, nowotworowe).
Celem projektu, w tym każdego realizowanego modułu musi być rozwiązanie problemu/problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób.
Projekt musi również wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
W naborze dofinansowanie mogą uzyskać kompleksowe modułowe projekty z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać, że realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Przedmiotem tego modułu jest przeprowadzenie prac B+R, czyli badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych. W rezultacie prac B+R powinna powstać innowacja produktowa lub innowacja w procesie biznesowym (dotycząca funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) w skali kraju.
Pozostałe moduły przedsiębiorca może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu.
Przedsiębiorca ma obowiązek wdrożenia wyników modułu B+R, które może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków.
W celu prawidłowego wypełnienia wniosku zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją naboru, w której określono szczegółowe warunki uzyskania wsparcia dla projektów oraz dla poszczególnych modułów. Kluczowe warunki zostały szczegółowo określone w kryteriach wyboru projektów.38. Kupiona nowe technologia środowiskowe z dokumentacją i badania rozwojowe prowadzone w Polsce wyniki potwierdzone z rozwojem i zapotrzebowanie jest ogromne na rynku EU jak długo są ważne technologie badania i ich prace rozwojowe.
Odp: Jeśli Wnioskodawca miał na myśli zakup know-how/patentów czy licencji niezbędnych do realizacji badań np. w „module B+R” to zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności jest to wydatek akceptowalny („W ramach kategorii kwalifikowalne są koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych nabytych od osób trzecich na warunkach rynkowych – w formie patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, ekspertyz, analiz, raportów badawczych itp., wykorzystywanych, aby prowadzić badania przemysłowe lub prace rozwojowe.”).
Natomiast należy pamiętać, że opracowywane (w ramach „modułu B+R”, który jest obligatoryjny dla projektów składanych w NCBR) rozwiązanie musi charakteryzować się nowością co najmniej w skali polskiego rynku.
Natomiast jeśli pytanie dotyczy „modułu wdrożenia”, a Wnioskodawca wspomniane zakupy i badania ma już zrealizowane i teraz planuje wdrożyć wyniki zrealizowanych prac rozwojowych, wówczas zgodnie z dokumentacją konkursową, powinien wykazać, że „rezultat modułu tj. produkt (wyrób lub usługa) lub proces biznesowy dotyczący funkcji działalności przedsiębiorstwa (w zakresie produkcji wyrobów lub usług), charakteryzuje się nowością co najmniej w skali polskiego rynku, tzn. znacząco różni się od produktów (wyrobów lub usług) lub procesów biznesowych dostępnych na polskim rynku w kontekście posiadanych przez niego nowych cech, funkcjonalności.”. Dlatego nie ma ściśle określonej „ważności” opracowanych technologii. Możliwość ich wdrożenia w ramach modułu zależy ściśle od tego czy istnieją czy nie tego typu rozwiązania na rynku i czy to wdrażane rozwiązanie można opisać cechami/funkcjonalnościami wykazującymi przewagę nad rozwiązaniami konkurencji.
39.W jaki sposób powiązać moduł zazielenienie w kontekście poprawy dostępności???Odp: „Moduł zazielenienia” można powiązać z kwestiami dobrostanu człowieka w kontekście dostępności. Projektowane rozwiązania (infrastrukturalne, procesy) dot. zazielenienia powinny co najmniej spełniać normy, a najlepiej wychodzić poza normy, dotyczące dostępności lub uniwersalnego projektowania, ale w kontekście rozwiązywania konkretnego problemu społecznego (lub kwestii społecznych) lub łagodzenia jego negatywnych skutków. Czyli rozwiązanie ma odpowiadać zarówno na potrzebę transformacji przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, a jednocześnie istotnie przyczyniać się do zwiększenia dostępności. Planując działania należy również wspierać się wskaźnikami rezultatu ujętymi w instrukcji wypełniania wniosku, które nakreślają kierunek działania. Odpowiadają one na potrzebę optymalizacji procesu, tworzenia produktu w tym otoczenia przyjaznego i dostępnego dla wszystkich np. redukcja ilości wytworzonych odpadów innych niż niebezpieczne i obojętnych, zwiększenie efektywności energetycznej w procesie produkcji, zwiększenie ilości energii odnawialnej pozyskanej z własnych źródeł OZE na potrzeby własne przedsiębiorcy, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery w wyniku prowadzonej działalności, ekoprojektowanie lub wytworzenie produktów w filozofii zero waste.
40. Jakie dokumenty należy przedstawić jeżeli przedsiębiorca (MŚP) samodzielnie opracował innowację w procesie biznesowym w zakresie usług i w projekcie planuje je wdrożyć ?
Odp: Dokumentem potwierdzającym posiadanie praw do wyników B+R jest np. zgłoszenie patentowe, dokument potwierdzający prawa autorskie.
Jednocześnie informujemy, że nabór realizowany w NCBR jest dedykowany dużym przedsiębiorcom. Dla MŚP nabór jest prowadzony przez PARP.41. Czy zdiagnozowane braki w danym obszarze terytorialnym np. brak dostępności lekarzy specjalistów może stanowić barierę?
Odp: Projekt może otrzymać dofinansowanie w ramach ścieżki SMART na rzecz dostępności pod warunkiem spełnienia warunków naboru. Projekty podlegają kompleksowej ocenie eksperckiej uwzględniającej specyfikę danej branży. Ocena jest przeprowadzana zgodnie z kryteriami wyboru projektów.
W naborze mogą wziąć udział wyłącznie duże przedsiębiorstwa samodzielnie występujące o wsparcie projektu. Wsparcie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Do takich osób można zaliczyć m.in. osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome, niesłyszące, z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami psychicznymi/ intelektualnymi, ze schorzeniami otępiennymi (np. demencja, Alzheimer), z dysfunkcjami rozwojowymi (np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD), osoby starsze, kobiety w ciąży, opiekunowie małych dzieci, osoby o nietypowym wzroście, osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem/ towarem, osoby chore na choroby cywilizacyjne i przewlekłe (np. cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, nowotworowe).
Celem projektu, w tym każdego realizowanego modułu musi być rozwiązanie problemu/problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób.
Projekt musi również wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
W naborze dofinansowanie mogą uzyskać kompleksowe modułowe projekty z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać, że realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Przedmiotem tego modułu jest przeprowadzenie prac B+R, czyli badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych. W rezultacie prac B+R powinna powstać innowacja produktowa lub innowacja w procesie biznesowym (dotycząca funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) w skali kraju.
Pozostałe moduły przedsiębiorca może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu.
Przedsiębiorca ma obowiązek wdrożenia wyników modułu B+R, które może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków.
W celu prawidłowego wypełnienia wniosku zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją naboru, w której określono szczegółowe warunki uzyskania wsparcia dla projektów oraz dla poszczególnych modułów. Kluczowe warunki zostały szczegółowo określone w kryteriach wyboru projektów.42. Ponowna poprawa wniosku, po panelu] Czy 20% wydatków przenoszonych do kosztów niekwalifikowanych obejmuje również zmniejszenie kosztów ze względu na usunięcie modułu?
Odp: Usunięcie modułu oznacza usunięcie kosztów a nie przeniesienie do kosztów niekwalifikowalnych zatem 20 % nie dotyczy kosztów usunięcia modułu.
43. Jak się ma moduł Zazielenienie do działania na rzecz dostępności? co należy/można zrobić w ramach tego modułu, żeby spełnić wymogi działania na rzecz dostępności?
Odp: „Moduł zazielenienia” można powiązać z kwestiami dobrostanu człowieka w kontekście dostępności. Projektowane rozwiązania (infrastrukturalne, procesy) dot. zazielenienia powinny co najmniej spełniać normy, a najlepiej wychodzić poza normy, dotyczące dostępności lub uniwersalnego projektowania, ale w kontekście rozwiązywania konkretnego problemu społecznego (lub kwestii społecznych) lub łagodzenia jego negatywnych skutków. Czyli rozwiązanie ma odpowiadać zarówno na potrzebę transformacji przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, a jednocześnie istotnie przyczyniać się do zwiększenia dostępności. Planując działania należy również wspierać się wskaźnikami rezultatu ujętymi w instrukcji wypełniania wniosku, które nakreślają kierunek działania. Odpowiadają one na potrzebę optymalizacji procesu, tworzenia produktu w tym otoczenia przyjaznego i dostępnego dla wszystkich np. redukcja ilości wytworzonych odpadów innych niż niebezpieczne i obojętnych, zwiększenie efektywności energetycznej w procesie produkcji, zwiększenie ilości energii odnawialnej pozyskanej z własnych źródeł OZE na potrzeby własne przedsiębiorcy, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery w wyniku prowadzonej działalności, ekoprojektowanie lub wytworzenie produktów w filozofii zero waste.
44. Jakie przykładowe działania można zrealizować z modułu Zazielenienie?
Odp: „Moduł zazielenienia” można powiązać z kwestiami dobrostanu człowieka w kontekście dostępności. Projektowane rozwiązania (infrastrukturalne, procesy) dot. zazielenienia powinny co najmniej spełniać normy, a najlepiej wychodzić poza normy, dotyczące dostępności lub uniwersalnego projektowania, ale w kontekście rozwiązywania konkretnego problemu społecznego (lub kwestii społecznych) lub łagodzenia jego negatywnych skutków. Czyli rozwiązanie ma odpowiadać zarówno na potrzebę transformacji przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, a jednocześnie istotnie przyczyniać się do zwiększenia dostępności. Planując działania należy również wspierać się wskaźnikami rezultatu ujętymi w instrukcji wypełniania wniosku, które nakreślają kierunek działania. Odpowiadają one na potrzebę optymalizacji procesu, tworzenia produktu w tym otoczenia przyjaznego i dostępnego dla wszystkich np. redukcja ilości wytworzonych odpadów innych niż niebezpieczne i obojętnych, zwiększenie efektywności energetycznej w procesie produkcji, zwiększenie ilości energii odnawialnej pozyskanej z własnych źródeł OZE na potrzeby własne przedsiębiorcy, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery w wyniku prowadzonej działalności, ekoprojektowanie lub wytworzenie produktów w filozofii zero waste.
45. Wytyczne wyłączają nieruchomości mieszkalne, ale czy przedmiotem badań może być opracowanie dostępnych domków czasowego zakwaterowania w ramach ośrodka rehabilitacyjnego?
Odp: Projekt może otrzymać dofinansowanie w ramach ścieżki SMART na rzecz dostępności pod warunkiem spełnienia warunków naboru. Projekty podlegają kompleksowej ocenie eksperckiej uwzględniającej specyfikę danej branży. Ocena jest przeprowadzana zgodnie z kryteriami wyboru projektów.
W naborze mogą wziąć udział wyłącznie duże przedsiębiorstwa samodzielnie występujące o wsparcie projektu. Wsparcie mogą otrzymać projekty, których celem jest zaspokojenie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Do takich osób można zaliczyć m.in. osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome, niesłyszące, z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami psychicznymi/ intelektualnymi, ze schorzeniami otępiennymi (np. demencja, Alzheimer), z dysfunkcjami rozwojowymi (np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD), osoby starsze, kobiety w ciąży, opiekunowie małych dzieci, osoby o nietypowym wzroście, osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem/ towarem, osoby chore na choroby cywilizacyjne i przewlekłe (np. cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, nowotworowe).
Celem projektu, w tym każdego realizowanego modułu musi być rozwiązanie problemu/problemów osób ze szczególnymi potrzebami istotnie przyczyniające się do zwiększenia dostępności, rozumianego jako zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w przestrzeni fizycznej (w tym budynkach, urządzeniach), rzeczywistości cyfrowej, systemach informacyjno-komunikacyjnych, produktach, usługach, procesach lub zaspokojenie szczególnych potrzeb tych osób.
Projekt musi również wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.
W naborze dofinansowanie mogą uzyskać kompleksowe modułowe projekty z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać, że realizacja modułu B+R jest obligatoryjna. Przedmiotem tego modułu jest przeprowadzenie prac B+R, czyli badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych. W rezultacie prac B+R powinna powstać innowacja produktowa lub innowacja w procesie biznesowym (dotycząca funkcji działalności przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów lub usług) w skali kraju.
Pozostałe moduły przedsiębiorca może realizować w zależności od potrzeb i specyfiki projektu.
Przedsiębiorca ma obowiązek wdrożenia wyników modułu B+R, które może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo z własnych środków.
W celu prawidłowego wypełnienia wniosku zachęcamy do zapoznania się z dokumentacją naboru, w której określono szczegółowe warunki uzyskania wsparcia dla projektów oraz dla poszczególnych modułów. Kluczowe warunki zostały szczegółowo określone w kryteriach wyboru projektów.46. Co należy rozumieć pod pojęciem „linia pilotażowa” i „prototyp”?
Odp. Linia pilotażowa to przedkomercyjna linia produkcyjna, która wytwarza niewielkie ilości produktów opartych na nowej technologii lub wykorzystuje nową technologię produkcji jako krok w kierunku komercjalizacji nowej technologii.
Prototyp natomiast, zgodnie z Podręcznikiem Frascati OECD, jest to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu.
47. Czy w ramach kosztów kwalifikowanych modułu B+R można rozliczać elementy składowe linii pilotażowych?
Odp. Możliwość uznania kosztów linii pilotażowych/demonstracyjnych/prototypów oraz ich elementów składowych jako koszty kwalifikowane w projekcie zależy od: charakteru projektu, zakresu prac B+R określonych we wniosku o dofinansowanie i faktycznie realizowanych.
Przede wszystkim należy zweryfikować, czy stanowią one część projektu badawczo-rozwojowego w rozumieniu GBER, a tym samym, że w konkretnym przypadku wpisują się w definicję badań rozwojowych lub/i eksperymentalnych prac rozwojowych.
Zgodnie z GBER:
- badania przemysłowe - oznaczają badania planowane lub badania krytyczne mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności celem opracowania nowych produktów, procesów lub usług, lub też wprowadzenia znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów lub usług. Uwzględniają one tworzenie elementów składowych systemów złożonych i mogą obejmować budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub środowisku interfejsu symulującego istniejące systemy, a także linii pilotażowych, kiedy są one konieczne do badań przemysłowych, a zwłaszcza uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych;
- eksperymentalne prace rozwojowe - oznaczają zdobywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności w celu opracowania nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług. Eksperymentalne prace rozwojowe mogą obejmować opracowanie prototypów, demonstracje, opracowanie projektów pilotażowych, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt zasadniczo nie jest jeszcze określony. Mogą obejmować opracowanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji. Eksperymentalne prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług oraz innych operacji w toku, nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
48. Do jakiej kategorii kosztów w module B+R należy przypisać elementy linii pilotażowych/ demonstracyjnych/ prototypów?
Odp. Wydatki związane z nabyciem elementów linii pilotażowych/ demonstracyjnych/ prototypów należy wykazywać:
- w kategorii kosztów 3.3.3 Amortyzacja (aparatura i sprzęt), jeśli nabywane elementy spełniają definicję środka trwałego, odpisy amortyzacyjne są kwalifikowane przez okres i w zakresie, w jakim będą wykorzystane do realizacji prac B+R, np. jeżeli, jako element linii pilotażowej kupisz wyrzynarkę, której koszt wynosi 20 tys. zł, (czyli spełniona jest definicja środka trwałego, niezależnie od wewnętrznej polityki rachunkowości Wnioskodawcy), to w module B+R będzie można wykazać jako koszt kwalifikowany jedynie odpisy amortyzacyjne tej wyrzynarki, a nie koszt jej zakupu; ;
- w kategorii kosztów 3.3.7 Dostawy (inne niż środki trwałe) - zakup elementów służących do budowy prototypu i na stałe zainstalowanych w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej. W kategorii tej mogą być kwalifikowane koszty zakupu materiałów, środków eksploatacyjnych i podobnych produktów, które nie spełniają definicji środków trwałych (niezależnie od wewnętrznej polityki rachunkowości Wnioskodawcy). W tej kategorii kosztów nie mieszczą się wydatki na zakup maszyn i urządzeń, które mogłyby stanowić odrębny środek trwały, nawet jeśli te maszyny i urządzenia będą zainstalowane jako elementy w prototypie lub linii pilotażowej/ demonstracyjnej.
49. Jakie warunki musi spełnić linia pilotażowa, aby istniała możliwość rozliczenia jej kosztów w projekcie?
Odp. Budowa prototypu, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej jest elementem badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych opisanych we wniosku o dofinansowanie
W przypadku badań przemysłowych:
- budowa prototypów powinna być konieczna do badań przemysłowych oraz odbywać się w środowisku laboratoryjnym lub środowisku interfejsu symulującego istniejące systemy;
- budowa linii pilotażowych powinna być konieczna do badań przemysłowych, a zwłaszcza uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.
W przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych:
- budowa prototypu, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej ma na celu testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt zasadniczo nie jest jeszcze określony;
- prototyp, instalacja pilotażowa lub demonstracyjna może zostać wykorzystana do celów komercyjnych wyjątkowo, tylko wtedy, gdy jest to konieczne, a produkcja prototypu lub instalacji jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji.
50. Czy właścicielem linii pilotażowej/linii demonstracyjnej powstałej w wyniku realizacji projektu może być konsorcjant? Jeżeli tak, czy może on później przekazać ją Liderowi konsorcjum (przedsiębiorcy) na mocy umowy użyczenia?
Odp.: Zasady naboru FENG.01.01-IP.01-005/23 – Ścieżka SMART – Projekty realizowane w konsorcjach nie precyzują, który z członków konsorcjum może być właścicielem linii pilotażowej. Zasady podziału praw do wyników prac B+R muszą zostać określone w Umowie konsorcjum na zasadach wskazanych w minimalnym zakresie umowy konsorcjum. Wskazujemy jednak, że za wdrożenie wyników prac B+R odpowiada Lider konsorcjum, który, aby wypełnić warunki umowy o dofinansowanie, musi uzyskać dostęp do pełnych wyników prac B+R i prawo do komercyjnego ich wykorzystania, czyli generowania na ich podstawie zysku. Niepełne, częściowe wdrożenie wyników prac B+R (np. tylko części przynależnej przedsiębiorstwu) nie spełni warunków wynikających z umowy o dofinansowanie.
Zasadniczo nie ma zakazu zawarcia pomiędzy członkami konsorcjum umowy użyczenia linii pilotażowej, jednak wszystko zależy od jej szczegółowych warunków i warunków realizacji projektu w ramach konsorcjum. Przede wszystkim niedozwolone jest uzyskanie przez przedsiębiorstwa pośredniej pomocy publicznej.
51. Do wykonania i posadowienia prototypu niezbędne jest wykonanie fundamentów, wynajem dźwigu, zrobienie przyłączy do sieci, czy takie wydatki mogą stanowić wydatek kwalifikowany? Czy montaż linii demonstracyjnej jest kosztem kwalifikowalnym?
Odp.: Jeżeli, w myśl zapisów Ustawy o rachunkowości oraz polityki rachunkowości przedsiębiorcy wskazane koszty (wykonanie fundamentów, wynajem dźwigu, zrobienie przyłączy do sieci, montaż linii) będą wliczone do wartości początkowej środka trwałego, wówczas ich wykazanie jako koszt kwalifikowany będzie możliwe tylko jako odpis amortyzacyjny środka trwałego. W sytuacji, gdy wykazane koszty nie będą wliczone do wartości początkowej środka trwałego, wówczas będzie możliwe ich uwzględnienie w kategorii kosztów 3.3.8 Usługi zewnętrzne (koszty operacyjne) - pomocnicze usługi obce, które są niezbędne do realizacji modułu, ale nie wpisują się w definicję innych kategorii.
Zwracamy uwagę, że wszystkie wydatki w module muszą być niezbędne i bezpośrednio związane z realizacją modułu. Natomiast ocena racjonalności i zasadności wydatków z punktu widzenia zakresu i celu modułu będzie dokonywana w ramach odpowiedniego kryterium.
52. Prototyp – czy można go wykorzystać do wdrożenia komercyjnego dla celów świadczenia za jego pomocą usług w ramach własnej działalności?
Odp.: Zgodnie z GBER wykorzystanie komercyjne prototypu co do zasady jest możliwe w sytuacji, kiedy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji. W związku z tym ewentualne wykorzystanie komercyjne prototypu nawet po zakończeniu projektu powinno być uzasadnione, a uzasadnienie to powinno zostać przedstawione we wniosku o dofinansowanie. Kwestia sposobu wdrożenia podlega ocenie, także z punktu widzenia opłacalności wprowadzenia rezultatu modułu na rynek. Wnioskodawca planując określone zadania i koszty prac B+R musi mieć na uwadze efektywność ekonomiczną podejmowanych działań.
53. Czy możliwa jest sprzedaż prototypowych produktów powstałych na pilotażowej linii technologicznej? Jeśli nie, czy i jak należy je zutylizować?
Odp.: Sprzedaż prototypowych produktów wytworzonych na pilotażowej linii technologicznej nie stanowi naruszenia postanowień umowy ani przepisów pomocy publicznej.
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
UMOWA O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY DODATKOWE
-
Rozwiń tekst
KOMISJA OCENY PROJEKTÓW
-
Rozwiń tekst
LISTY RANKINGOWE
-
Rozwiń tekst
DOKUMENTY ARCHIWALNE
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 06.06.2023 11:41 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Szymon Iwańczuk
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 27.0 | 17.06.2024 08:30 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 26.0 | 23.05.2024 14:39 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 25.0 | 22.03.2024 09:13 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 24.0 | 21.03.2024 10:45 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 23.0 | 27.02.2024 16:25 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 22.0 | 27.02.2024 10:49 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 21.0 | 10.01.2024 10:21 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 20.0 | 11.12.2023 12:07 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 19.0 | 15.11.2023 16:00 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 18.0 | 30.10.2023 14:01 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 17.0 | 30.10.2023 08:46 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 16.0 | 30.10.2023 08:45 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 15.0 | 27.10.2023 15:10 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 14.0 | 27.10.2023 15:08 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 13.0 | 15.09.2023 16:04 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 12.0 | 15.09.2023 15:38 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 11.0 | 14.08.2023 15:24 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 10.0 | 04.08.2023 13:15 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 9.0 | 19.07.2023 09:31 Maciej Buźniak |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 8.0 | 18.07.2023 08:09 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 7.0 | 06.07.2023 00:00 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 6.0 | 23.06.2023 14:28 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART na rzecz dostępności, nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 5.0 | 12.06.2023 13:30 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 4.0 | 06.06.2023 13:42 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 3.0 | 06.06.2023 12:14 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 2.0 | 06.06.2023 11:43 Szymon Iwańczuk |
Ścieżka SMART nabór FENG.01.01-IP.01-003/23 | 1.0 | 06.06.2023 11:41 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP