W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uczelnia dostępna (POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19)

Status Status: Rozstrzygnięty

Pierwszy konkurs tego typu. Uczelnie otrzymują wsparcie na likwidację wszelkiego rodzaju barier w dostępie do studiów oraz na wprowadzenie do swoich programów nauczania działań zapewniających ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami.

  • Uczelnie (publiczne i prywatne)

  • Na zmiany organizacyjne oraz podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu niepełnosprawności poprzez realizację działań mających na celu zapewnienie przez uczelnię dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, procedur kształcenia w kształceniu na poziomie wyższym, wprowadzenie do programów kształcenia modyfikacji zapewniających ich dostępność dla studentów z niepełnosprawnościami oraz działań z zakresu dostępności architektonicznej.

  • Dostępność uczelni: działania realizowane w projekcie muszą prowadzić do osiągnięcia modelu uczelni dostępnej, właściwego dla danej uczelni ze względu na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Działania, jakie wnioskodawca może przewidzieć w projekcie, zależą od ścieżki, którą wybierze:

    • Ścieżka MINI – da uczelni szansę na rozpoczęcie podstawowych działań zmierzających do tworzenia uczelni dostępnej dla wszystkich. Przykładowe działania w ścieżce mini to m.in. zatrudnienie pełnomocnika rektora ds. osób z niepełnosprawnościami lub utworzenie stanowiska ds. dostępności uczelni, podnoszenie kompetencji kadr uczelni poprzez udział w krajowych konferencjach tematycznych związanych z dostępnością.
    • Ścieżka MIDI – ma zapewnić uczelni osiągnięcie znacznego wzrostu dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w stosunku do poziomu minimalnego, poprzez zwiększenie dostępności wewnętrznych procesów, w szczególności rekrutacji, kształcenia i działalności naukowej, a także upowszechnienie rozwiązań zapewniających dostępność w jednostkach organizacyjnych, w których nadal występują braki. Przykładowe działania w ramach tej ścieżki to: wdrażanie dostosowanych form zajęć sportowych wraz ze szkoleniem osób odpowiedzialnych za prowadzenie takich zajęć, zatrudnienie doradców edukacyjnych/konsultantów, dodatkowe wynagrodzenia dla lektorów języków obcych, autorów zajęć sportowych, psychologów zajmujących się wsparciem zdrowia psychicznego.
    • Ścieżka MAXI – przeznaczona jest dla uczelni wiodących we wdrażaniu idei dostępności. Charakterystyczne dla projektów realizowanych w ramach ścieżki maxi powinno być proponowanie autorskich rozwiązań, konsekwentnie prowadzących do zwiększania dostępności uczelni oraz jej otoczenia. O wsparcie w ramach ścieżki maxi może się starać jedynie ta uczelnia, w której jednostka ds. dostępności funkcjonuje co najmniej od 5 lat i studiuje na niej przynajmniej 150 osób z niepełnosprawnościami.
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Alokacja: 321 180 649,02 zł

    • Maksymalna kwota kosztów kwalifikowalnych: 15 000 000 zł
    • Minimalna kwota kosztów kwalifikowalnych: 431 460 zł
    • Data ogłoszenia: 14 marca 2019 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 15 kwietnia 2019 r., godz. 8:15
    • Zakończenie naboru wniosków: 28 czerwca 2019 r., godz. 14:00

    Publikacja list rankingowych: listy rankingowe zostały opublikowane na archiwalnej stronie internetowej NCBR.

  • Wnioski o dofinansowanie są składane w konkursie wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem systemu obsługi wniosków aplikacyjnych SOWA.

    Wraz z przesłaniem wniosku w systemie nie jest wymagane jego uprzednie podpisanie kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym ePUAP.

  • Oceny spełniania przez dany projekt poszczególnych kryteriów horyzontalnych, kryteriów dostępu określonych dla konkursu oraz kryteriów merytorycznych dokonuje dwóch ekspertów – członków Komisji Oceny Projektów (KOP) wybieranych w drodze losowania na posiedzeniu KOP, w obecności co najmniej trzech członków KOP oraz ewentualnych obserwatorów zewnętrznych.

    • Czy w ramach konkursu jedna uczelnia może złożyć więcej niż jeden wniosek w konkursie?

    Zgodnie z zapisami kryterium dostępu nr 2, Wnioskodawca może złożyć wyłącznie jeden wniosek w konkursie.
    Instytucja Organizująca Konkurs (IOK) dopuszcza realizację projektu w partnerstwie z inną uczelnią. W takim przypadku zaangażowanie uczelni jako partnera nie wyklucza złożenia przez nią odrębnego wniosku, gdzie to ona będzie wnioskodawcą i to do niej będzie kierowane wsparcie. IOK zastrzega bowiem, że uczelnia będąca partnerem w projekcie nie może jednocześnie otrzymywać wsparcia w ramach tego projektu na działania zmierzające do zwiększania dostępności w swojej jednostce – uczelnia-partner może służyć wsparciem merytorycznym dla Lidera, może dzielić się doświadczeniem, know-how.

    • W zapisach dotyczących kryterium dostępu nr 7 mamy informację, że wartość projektu nie może przekroczyć kwoty 15 mln zł. Proszę o doprecyzowanie, czy to dotyczy każdego projektu bez względu na model uczelni dostępnej? Czy uczelnia planując realizację projektu w Ścieżce I MINI lub II MIDI, może planować budżet do tej kwoty? Czy też należy opierać się na limitach finansowych wskazanych w Załączniku nr 12 Modele wsparcia uczelni w celu zwiększenia ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami?

    Kryterium nr 7 wskazuje na maksymalną wartość dofinansowania w wysokości 15 mln zł, ale jednocześnie uzależnia kwotę maksymalną od stopnia zinstytucjonalizowanego wsparcia osób z niepełnosprawnościami na danej uczelni określonego na podstawie modeli/ścieżek, czyli Załącznika nr 12 do Regulaminu konkursu. A modele określają maksymalne wartości dofinansowania dla poszczególnych ścieżek i tych ograniczeń Wnioskodawca jest zobowiązany przestrzegać.

    • Czy planując czas realizacji projektu, należy stosować się do zapisów zawartych w Załączniku nr 12 Modele wsparcia uczelni w celu zwiększenia ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami? Tj. Ścieżka I MINI – czas realizacji do 24 miesięcy?

    Tak. Planując czas realizacji projektu, Wnioskodawca musi stosować się do zapisów Załącznika nr 12 Modele wsparcia uczelni w celu zwiększenia ich dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

    • Czy aby otrzymać punkty dodatkowe, należy przewidzieć zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością na pełny etat, czy wystarczy 1/3 etatu?

    W Regulaminie konkursu nie został określony minimalny wymiar zaangażowania tej osoby. Oceny racjonalności i efektywności działania zaplanowanego w projekcie dokona Komisja Oceny Projektów. Może się bowiem okazać, że na niewielkiej uczelni zaangażowanie osoby na 1/3 etatu nawet do biura obsługującego osoby z niepełnosprawnościami jest wystarczające.

    • Czy studenci stanowią grupę docelową projektów? Czy są to dopuszczalni uczestnicy projektu?

    Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, bezpośrednią grupą docelową w projekcie są: uczelnie, kadra uczelni, tj. kadra dydaktyczna, administracyjna, zarządzająca, studenci. Należy jednak zaznaczyć, że studentów jako uczestników projektu wykazać można tylko w ramach Ścieżki MAXI. Jednym z przykładowych działań wskazanych w tej ścieżce jest bowiem dostosowanie programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych, np. poprzez przygotowanie i wdrożenie na uczelni studiów dedykowanych tematyce dostępności (wyłącznie na studiach II stopnia) lub wprowadzenie modułów zajęć związanych z dostępnością do programów kształcenia, np. w zakresie zrównoważonego rozwoju lub praw człowieka w kontekście wyzwań dotyczących osób z niepełnosprawnościami.
    W pozostałych ścieżkach działania nie są kierowane bezpośrednio do studentów, tzn. studenci nie generują wskaźników projektowych. Niemniej jednak na pewno są oni odbiorcami ostatecznymi, ale nie wykazywanymi w projekcie. Bo przecież wszelkie działania w ramach uczelni dostępnej są dedykowane m.in. studentom, a także wszystkim pracownikom uczelni oraz osobom spoza społeczności akademickiej. Budowa podjazdu czy windy, dostosowanie strony internetowej do potrzeb osób niewidzących lub słabowidzących, opracowanie materiałów dydaktycznych czy przeszkolenie personelu z języka migowego ostatecznie przełoży się na funkcjonowanie na uczelni studenta z niepełnosprawnością.
    Dlatego IOK wskazała również w Regulaminie konkursu, że pośrednimi odbiorcami, tj. osobami, które skorzystają ze zmian wprowadzonych dzięki finansowaniu z projektu, będą wszyscy ci, do których kierowana będzie oferta uczelni, a zatem i studenci.

    • Wśród pracowników uczelni są osoby na stanowiskach kierowniczych technicznych, portierzy, straż, bibliotekarze itp. Czy możemy kierować wsparcie również do tych osób, traktując je jako kadrę administracyjną uczelni?

    Tak. Osoby te są bardzo istotne z punktu widzenia dostępności uczelni, a zatem do nich również może być kierowane wsparcie z projektu. Personel ten traktujemy jako kadrę administracyjną uczelni.

    • Czy w sytuacji, kiedy planujemy złożyć projekt w oparciu o Ścieżkę MIDI, powinniśmy wpisywać wskaźnik „Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS (dotyczy tylko ścieżki maxi i o ile projekt przewiduje realizację zadań z zakresu dostosowania programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych)” i go opisywać?

    W przypadku Ścieżek MINI i MIDI nie ma potrzeby wpisywać wskaźnika rezultatu pn. „Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS”. W przypadku Ścieżki MAXI należy go uwzględnić jedynie w przypadku uwzględnienia w działaniach projektowych realizacji studiów/elementów studiów. Wówczas należy uwzględnić zarówno ww. wskaźnik rezultatu, jak i wskaźnik produktu pn. „Liczba osób objętych wsparciem EFS w ramach programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, dostosowanych do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa”. Przypominamy, że w takim przypadku wskaźnik rezultatu „Liczba osób, które podniosły kompetencje w ramach działań uczelni wspartych z EFS” mierzony jest liczbą absolwentów studiów, a zatem liczbą dyplomów ukończenia studiów przez uczestników projektu.

    • Czy w ramach programu Uczelnia dostępna możemy finansować uruchomienie usługi tłumacza języka migowego? Miałaby być to usługa tłumaczeń wielu ważnych wydarzeń organizowanych w na Uczelni, a także różnego rodzaju zajęć dla studentów.

    Oczywiście możliwość taka istnieje. Instytucja Pośrednicząca (IP) zwraca jednak uwagę na trwałość działań przewidzianych projektem. Istotnym jest jednak, by uczelnia była dostępna nie tylko w trakcie trwania projektu, ale również po jego zakończeniu. A zatem należałoby się zastanowić, czy nie efektywniejszym rozwiązaniem jest wyszkolenie kilku osób z personelu uczelni ze znajomości migania. Szkolenia te są kosztowne, ale można na ten cel wykorzystać środki projektowe

    • Jak się mają wydatki wskazane w części II Załącznika nr 8 do Regulaminu konkursu do wydatków projektowych, w tym zasad wskazanych w części III ww. Załącznika?

    IOK zwraca przede wszystkim uwagę na to, że w części II Załącznika nr 8 do Regulaminu konkursu zawarta została Informacja na temat wykorzystania dotacji podmiotowej przeznaczonej na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej – materiał przygotowany przez MNiSW, regulujący zasady wykorzystywania dotacji podmiotowej.
    IOK zastrzega, że realizacja projektów dofinansowywanych w ramach konkursu Uczelnia dostępna ma pozwolić na zwiększenie intensywności wsparcia ponad to, co jest finansowane z dotacji podmiotowej – środki EFS nie mogą zastępować dotacji, lecz mogą pozwolić na realizację wsparcia edukacyjnego na większą skalę. A zatem uczelnie mają obowiązek wykorzystywać w pierwszej kolejności środki z dotacji i na zasadach, o których mowa w części II Załącznika nr 8 do Regulaminu konkursu.
    Wytyczne dla kalkulowania i rozliczania wydatków w projekcie zawarte zostały zaś w części III ww. Załącznika: Wymagania szczegółowe dotyczące wydatków związanych z realizacją projektów w konkursie pt. Uczelnia dostępna nr POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19.

    • Czy w przypadku montażu windy, na etapie składania wniosku o dofinansowanie musimy przedstawić dokumentację projektową, kosztorys i inne tego typu dokumenty?

    Nie, ani na etapie aplikowania, czyli składania wniosku o dofinansowanie, ani na innym etapie nie ma potrzeby przedkładania tego typu dokumentów. Instytucja Pośrednicząca nie jest instytucją właściwą do ich weryfikacji. W przypadku złożenia takiej dokumentacji, IP nie będzie poddawała jej analizie.

    • Czy doposażenie siedziby jednostki wspierającej osoby z niepełnosprawnościami w związku ze zmianą struktury organizacyjnej i zakresu zadań uznaje się za wydatek kwalifikowalny?

    Koszt stworzenia biura/siedziby jednostki dedykowanej osobom z niepełnosprawnościami na Uczelni będzie kosztem kwalifikowalnym – w ramach kosztów bezpośrednich. Oczywiście ostateczna decyzja w tej sprawie uzależniona jest od uzasadnienia działań przedstawionego we wniosku (racjonalność, efektywność) i będzie należała do Komisji Oceny Projektów.

    • W ramach projektu planujemy wykonać tyflomapy, zakupić pętle indukcyjne, nakładki brajlowskie, oznaczenia poziome na podłożu – w tym ścieżki naprowadzające, oznaczenia ostrzegawcze oraz pola uwagi, etykiety i tabliczki z powiększoną i kontrastową grafiką, kontrastowe taśmy do oznaczania krawędzi schodów, oznaczenia kontrastowe na drzwi windy oraz inne wejścia, oznaczenia kontrastowe przezroczystych szklanych powierzchni. Czy ten zakres wypełnia znamiona definicji cross-financingu?

    Należy ustalić, czy element jest na stałe przymocowany, czy też można go potem zdemontować i wynieść. Jeżeli jest przymocowany na stałe – zaliczamy jako cross-financing (adaptacja pomieszczeń).

    Wszelkich wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu udziela Instytucja Organizująca Konkurs (IOK) w odpowiedzi na zapytania kierowane na adres poczty elektronicznej: dostepni@ncbr.gov.pl.

     

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
05.01.2021 15:00 Monika Ciślak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dział Rozwoju Kadry Naukowej
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Uczelnia dostępna (POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19) 5.0 26.01.2022 08:25 Szymon Iwańczuk
Uczelnia dostępna (POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19) 4.0 04.11.2021 10:18 Szymon Iwańczuk
Uczelnia dostępna (POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19) 3.0 15.10.2021 12:19 Szymon Iwańczuk
Uczelnia dostępna (POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19) 2.0 07.01.2021 09:52 Paweł Kęska
Uczelnia dostępna (POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19) 1.0 05.01.2021 15:00 Monika Ciślak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}