W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nabór 2022 - zakończony

Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Usuwanie porzuconych odpadów”.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Usuwanie porzuconych odpadów”.

  • Cel programu

Ograniczenie zagrożenia dla życia ludzi lub możliwości zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku spowodowanych porzuconymi odpadami.

  • Terminy i sposób składania wniosków

Wnioski można składać w terminie od 01.09.2022 r. do 30.06.2023 r., do godz. 15.30 lub do wyczerpania alokacji środków.

Przygotowane wnioski należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”), a w przypadku braku podpisu elektronicznego, oprócz przesłania wersji elektronicznej należy złożyć wygenerowany przy użyciu GWD:

  • wydruk wniosku, zawierający na pierwszej stronie kod kreskowy,
  • oświadczenia podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji wnioskującego,

bezpośrednio w kancelarii NFOŚiGW od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30 albo przesłać drogą pocztową lub kurierem na adres:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ul. Konstruktorska 3A

02-673 Warszawa

z dopiskiem „Usuwanie porzuconych odpadów

Dla wniosków składanych w formie wydruku przesłanych pocztą lub kurierem za dzień wpływu uważa się dzień rejestracji (wpływu) ww. dokumentacji w kancelarii NFOŚiGW.

Wnioski, które wpłyną po terminie zostaną odrzucone. Wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco.

Wnioskodawcy będą informowani odrębnym pismem o wyniku oceny.

  • Formy dofinansowania
  1. dotacja;
  2. pożyczka;
  3. przekazanie środków.
  • Budżet naboru dla bezzwrotnych form dofinansowania wynosi 100 mln zł
  • Informacje szczegółowe
  1. dofinansowanie w formie dotacji:
  1. dla przedsięwzięć realizowanych na terenach będących własnością Skarbu Państwa z wyłączeniem nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste przedsiębiorcom lub osobom fizycznym, lub
  2. jednostek samorządu terytorialnego z wyłączeniem nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste przedsiębiorcom lub osobom fizycznym, lub
  3. dla przedsięwzięć realizowanych na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach

intensywność dofinansowania jest uzależniona od wysokości wskaźnika dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie - "wskaźnika G"* w rozumieniu ustawy z dnia
13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z poniższą tabelą nr 1:

Tabela nr 1

Grupa

G/Gg
[%]

Intensywność dotacji w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych

1

2

3

I

≤ 50 %

do 80 %

II

> 50% i ≤ 70%

do 60 %

III

> 70% i ≤ 100%

do 40 %

IV

> 100% i ≤ 130%

do 25 %

V

> 130%

do 10 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Dla określenia intensywności dofinansowania przyjmowany jest wymiar wskaźnika G, dla gminy na terenie której zlokalizowane jest przedsięwzięcie, stanowiący podstawę do wyliczenia rocznych kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat na rok złożenia wniosku o dofinansowanie (wg zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - Dz.U. z 2018 r. poz. 1530 z późn. zm.).

d. dla pozostałych przedsięwzięć – do 10% kosztów kwalifikowanych;

2. dofinansowanie w formie pożyczki - do 100% kosztów kwalifikowanych;

3. dofinansowanie w formie przekazania środków – do 100% kosztów kwalifikowanych.

  • Warunki dofinansowania
  1. dofinansowanie w formie dotacji:
  1. Dotacja może być udzielona tylko na przedsięwzięcia dotyczące usunięcia i zagospodarowania niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów niebezpiecznych wraz z przeprowadzeniem remediacji powierzchni ziemi w zakresie skutków spowodowanych oddziaływaniem usuwanych odpadów;
  2. Dotacja może być udzielona gdy podmiot prawnie zobowiązany do usunięcia odpadów lub remediacji nie może zostać zidentyfikowany lub nie można wszcząć wobec niego postępowania egzekucyjnego, lub egzekucja okazała się bezskuteczna i postępowanie egzekucyjne zostało umorzone lub gdy ze względu na zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub dla środowiska organ podejmuje działania na podstawie art. 26 a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
  3. wypłata transz dotacji następuje wyłącznie w formie refundacji;
  4. Beneficjent zobowiązuje się do dochodzenia zwrotu kosztów od zobowiązanego, a uzyskane środki przekazać na konto NFOŚiGW (do wysokości zobowiązań wobec NFOŚiGW) w terminie do 14 dni od wpływu środków na konto Beneficjenta. Odzyskane środki należy w pierwszej kolejności przeznaczyć na zaspokojenie zobowiązań wobec NFOŚiGW;
  5. w przypadku otrzymania korzyści majątkowej z tytułu odpłatnego rozporządzenia oczyszczonym terenem w okresie 10 lat od zakończenia rzeczowego przedsięwzięcia należy zwrócić NFOŚiGW kwotę dotacji w całości lub do wysokości przysporzenia;
  1. dofinansowanie w formie pożyczki:
  1. oprocentowanie:
  • WIBOR 3M, nie mniej niż 1 % w skali roku – w przypadku przedsięwzięć realizowanych w trybie wykonania zastępczego w rozumieniu ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r o odpadach;
  • WIBOR 3M +50 p.b., nie mniej niż 2% w skali roku – w pozostałych przypadkach.

Odsetki z tytułu oprocentowania spłacane są na bieżąco w okresach kwartalnych. Pierwsza spłata na koniec kwartału kalendarzowego, następującego po kwartale, w którym wypłacono pierwszą transzę środków;

  1. okres finansowania: pożyczka może być udzielona na okres nie dłuższy niż 12 lat liczony od daty planowanej wypłaty pierwszej transzy pożyczki do daty planowanej spłaty ostatniej raty kapitałowej;
  2. okres karencji: przy udzielaniu pożyczki może być stosowana karencja w spłacie rat kapitałowych, liczona od daty wypłaty ostatniej transzy pożyczki do daty spłaty pierwszej raty kapitałowej, lecz nie dłuższa niż 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia;
  3. wypłata transz pożyczki następuje wyłącznie w formie refundacji;
  4. częściowe umorzenie pożyczki:

pożyczka może być częściowo umorzona na warunkach określonych w „Zasadach udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej" z zastrzeżeniem, że dla przedsięwzięć realizowanych w formie wykonania zastępczego- do 80% kosztów kwalifikowanych (procentowy poziom umorzenia jest zgodny z intensywnością dofinansowania w formie dotacji, wskazaną w tabeli nr 1), a Beneficjent przedstawi dokumenty potwierdzające:

    • przejęcie przez Beneficjenta na własność lub w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej, na której było realizowane przedsięwzięcie,
    • umorzenie egzekucji administracyjnej z powodu braku majątku zobowiązanego do pokrycia zobowiązania pieniężnego powstałego na skutek wykonania zastępczego,
    • zawiadomienie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przynajmniej jednego z przestępstw opisanych w rozdziale XXII „Przestępstwa przeciwko środowisku” Kodeksu karnego lub złożenie oświadczenia, że działalność zobowiązanego nie nosi znamion przestępstwa lub wykroczenia;
  1. dofinansowanie realizacji przedsięwzięć w trybie wykonania zastępczego jest możliwe jedynie w formie pożyczki;
  2. w przypadku realizacji przedsięwzięcia w trybie wykonania zastępczego lub na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach Beneficjent zobowiązuje się do dochodzenia należności od zobowiązanego, a uzyskane środki przekazać na konto NFOŚiGW (do wysokości zobowiązań wobec NFOŚiGW) w terminie do 14 dni od wpływu środków na konto jednostki samorządu terytorialnego, środki odzyskane od zobowiązanego należy w pierwszej kolejności przeznaczyć na zaspokojenie zobowiązań wobec NFOŚiGW;
  3. w przypadku otrzymania korzyści majątkowej z tytułu odpłatnego rozporządzenia oczyszczonym terenem w okresie 10 lat od zakończenia rzeczowego przedsięwzięcia należy zwrócić NFOŚiGW umorzoną kwotę pożyczki w całości lub do wysokości przysporzenia;
  1. zadanie nie zostało zakończone przed dniem złożenia wniosku;
  2. w przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, musi być ono udzielane zgodnie z regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej;
  3. w przypadku wyczerpania limitu środków w planie finansowym NFOŚiGW w roku bieżącym zaplanowane wypłaty mogą być przesunięte przez NFOŚiGW na rok następny. Wypłaty mogą być przesunięte nie więcej niż o jeden rok wobec planowanych terminów. Przesunięcie może dotyczyć nie więcej niż 50% kwoty zaplanowanej do wypłaty na dany rok.
  • Rodzaje przedsięwzięć:

Usunięcie i zagospodarowanie niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów wraz z przeprowadzeniem remediacji powierzchni ziemi w zakresie skutków spowodowanych oddziaływaniem usuwanych odpadów.

  • Beneficjenci:

1)     W przypadku przedsięwzięć realizowanych na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach:

a) w przypadku terenów zamkniętych oraz nieruchomości, którymi gmina włada jako władający powierzchnią ziemi – regionalny dyrektor ochrony środowiska;

b) w przypadku gdy obowiązek usunięcia odpadów powstał w związku z wydaniem decyzji o cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami, stwierdzeniem nieważności, uchyleniem lub wygaśnięciem decyzji związanej z gospodarką odpadami – organ właściwy do wydania tej decyzji;

c) w pozostałych przypadkach – wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

2) w pozostałych przypadkach – jednostki samorządy terytorialnego i ich związki.

 Koordynator programu

Katarzyna Marzantowicz
e-mail: Katarzyna.Marzantowicz@nfosigw.gov.pl
telefon: 22 45 90 879

  • Szczegółowe informacje o naborze:
  1. Regulamin naboru
  2. Treść programu priorytetowego

Materiały

Regulamin naboru ciągłego porzucone odpady​_23.08.2022
Regulamin​_naboru​_ciągłego​_porzucone​_odpady​_23082022.pdf 0.61MB
PP Usuwanie porzuconych odpadów - jednolity 05.05.2022
PP​_Usuwanie​_porzuconych​_odpadów​_-​_jednolity​_05052022.pdf 0.79MB
lista wymaganych załaczników do wniosku o dofinansowanie
lista​_wymaganych​_załaczników​_do​_wniosku​_o​_dofinansowanie​_23082022​_AFA.pdf 0.44MB
{"register":{"columns":[]}}