Nabór 2022 - zakończony
Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Usuwanie porzuconych odpadów”.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Usuwanie porzuconych odpadów”.
- Cel programu
Ograniczenie zagrożenia dla życia ludzi lub możliwości zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku spowodowanych porzuconymi odpadami.
- Terminy i sposób składania wniosków
Wnioski można składać w terminie od 01.09.2022 r. do 30.06.2023 r., do godz. 15.30 lub do wyczerpania alokacji środków.
Przygotowane wnioski należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”), a w przypadku braku podpisu elektronicznego, oprócz przesłania wersji elektronicznej należy złożyć wygenerowany przy użyciu GWD:
- wydruk wniosku, zawierający na pierwszej stronie kod kreskowy,
- oświadczenia podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji wnioskującego,
bezpośrednio w kancelarii NFOŚiGW od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30 albo przesłać drogą pocztową lub kurierem na adres:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ul. Konstruktorska 3A
02-673 Warszawa
z dopiskiem „Usuwanie porzuconych odpadów”
Dla wniosków składanych w formie wydruku przesłanych pocztą lub kurierem za dzień wpływu uważa się dzień rejestracji (wpływu) ww. dokumentacji w kancelarii NFOŚiGW.
Wnioski, które wpłyną po terminie zostaną odrzucone. Wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco.
Wnioskodawcy będą informowani odrębnym pismem o wyniku oceny.
- Formy dofinansowania
- dotacja;
- pożyczka;
- przekazanie środków.
- Budżet naboru dla bezzwrotnych form dofinansowania wynosi 100 mln zł
- Informacje szczegółowe
- dofinansowanie w formie dotacji:
- dla przedsięwzięć realizowanych na terenach będących własnością Skarbu Państwa z wyłączeniem nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste przedsiębiorcom lub osobom fizycznym, lub
- jednostek samorządu terytorialnego z wyłączeniem nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste przedsiębiorcom lub osobom fizycznym, lub
- dla przedsięwzięć realizowanych na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
intensywność dofinansowania jest uzależniona od wysokości wskaźnika dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie - "wskaźnika G"* w rozumieniu ustawy z dnia
13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z poniższą tabelą nr 1:
Tabela nr 1
Grupa |
G/Gg |
Intensywność dotacji w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych |
1 |
2 |
3 |
I |
≤ 50 % |
do 80 % |
II |
> 50% i ≤ 70% |
do 60 % |
III |
> 70% i ≤ 100% |
do 40 % |
IV |
> 100% i ≤ 130% |
do 25 % |
V |
> 130% |
do 10 % |
*Dla określenia intensywności dofinansowania przyjmowany jest wymiar wskaźnika G, dla gminy na terenie której zlokalizowane jest przedsięwzięcie, stanowiący podstawę do wyliczenia rocznych kwot części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat na rok złożenia wniosku o dofinansowanie (wg zasad określonych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - Dz.U. z 2018 r. poz. 1530 z późn. zm.).
d. dla pozostałych przedsięwzięć – do 10% kosztów kwalifikowanych;
2. dofinansowanie w formie pożyczki - do 100% kosztów kwalifikowanych;
3. dofinansowanie w formie przekazania środków – do 100% kosztów kwalifikowanych.
- Warunki dofinansowania
- dofinansowanie w formie dotacji:
- Dotacja może być udzielona tylko na przedsięwzięcia dotyczące usunięcia i zagospodarowania niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów niebezpiecznych wraz z przeprowadzeniem remediacji powierzchni ziemi w zakresie skutków spowodowanych oddziaływaniem usuwanych odpadów;
- Dotacja może być udzielona gdy podmiot prawnie zobowiązany do usunięcia odpadów lub remediacji nie może zostać zidentyfikowany lub nie można wszcząć wobec niego postępowania egzekucyjnego, lub egzekucja okazała się bezskuteczna i postępowanie egzekucyjne zostało umorzone lub gdy ze względu na zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub dla środowiska organ podejmuje działania na podstawie art. 26 a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
- wypłata transz dotacji następuje wyłącznie w formie refundacji;
- Beneficjent zobowiązuje się do dochodzenia zwrotu kosztów od zobowiązanego, a uzyskane środki przekazać na konto NFOŚiGW (do wysokości zobowiązań wobec NFOŚiGW) w terminie do 14 dni od wpływu środków na konto Beneficjenta. Odzyskane środki należy w pierwszej kolejności przeznaczyć na zaspokojenie zobowiązań wobec NFOŚiGW;
- w przypadku otrzymania korzyści majątkowej z tytułu odpłatnego rozporządzenia oczyszczonym terenem w okresie 10 lat od zakończenia rzeczowego przedsięwzięcia należy zwrócić NFOŚiGW kwotę dotacji w całości lub do wysokości przysporzenia;
- dofinansowanie w formie pożyczki:
- oprocentowanie:
- WIBOR 3M, nie mniej niż 1 % w skali roku – w przypadku przedsięwzięć realizowanych w trybie wykonania zastępczego w rozumieniu ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r o odpadach;
- WIBOR 3M +50 p.b., nie mniej niż 2% w skali roku – w pozostałych przypadkach.
Odsetki z tytułu oprocentowania spłacane są na bieżąco w okresach kwartalnych. Pierwsza spłata na koniec kwartału kalendarzowego, następującego po kwartale, w którym wypłacono pierwszą transzę środków;
- okres finansowania: pożyczka może być udzielona na okres nie dłuższy niż 12 lat liczony od daty planowanej wypłaty pierwszej transzy pożyczki do daty planowanej spłaty ostatniej raty kapitałowej;
- okres karencji: przy udzielaniu pożyczki może być stosowana karencja w spłacie rat kapitałowych, liczona od daty wypłaty ostatniej transzy pożyczki do daty spłaty pierwszej raty kapitałowej, lecz nie dłuższa niż 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia;
- wypłata transz pożyczki następuje wyłącznie w formie refundacji;
- częściowe umorzenie pożyczki:
pożyczka może być częściowo umorzona na warunkach określonych w „Zasadach udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej" z zastrzeżeniem, że dla przedsięwzięć realizowanych w formie wykonania zastępczego- do 80% kosztów kwalifikowanych (procentowy poziom umorzenia jest zgodny z intensywnością dofinansowania w formie dotacji, wskazaną w tabeli nr 1), a Beneficjent przedstawi dokumenty potwierdzające:
-
- przejęcie przez Beneficjenta na własność lub w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej, na której było realizowane przedsięwzięcie,
- umorzenie egzekucji administracyjnej z powodu braku majątku zobowiązanego do pokrycia zobowiązania pieniężnego powstałego na skutek wykonania zastępczego,
- zawiadomienie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przynajmniej jednego z przestępstw opisanych w rozdziale XXII „Przestępstwa przeciwko środowisku” Kodeksu karnego lub złożenie oświadczenia, że działalność zobowiązanego nie nosi znamion przestępstwa lub wykroczenia;
- dofinansowanie realizacji przedsięwzięć w trybie wykonania zastępczego jest możliwe jedynie w formie pożyczki;
- w przypadku realizacji przedsięwzięcia w trybie wykonania zastępczego lub na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach Beneficjent zobowiązuje się do dochodzenia należności od zobowiązanego, a uzyskane środki przekazać na konto NFOŚiGW (do wysokości zobowiązań wobec NFOŚiGW) w terminie do 14 dni od wpływu środków na konto jednostki samorządu terytorialnego, środki odzyskane od zobowiązanego należy w pierwszej kolejności przeznaczyć na zaspokojenie zobowiązań wobec NFOŚiGW;
- w przypadku otrzymania korzyści majątkowej z tytułu odpłatnego rozporządzenia oczyszczonym terenem w okresie 10 lat od zakończenia rzeczowego przedsięwzięcia należy zwrócić NFOŚiGW umorzoną kwotę pożyczki w całości lub do wysokości przysporzenia;
- zadanie nie zostało zakończone przed dniem złożenia wniosku;
- w przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, musi być ono udzielane zgodnie z regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej;
- w przypadku wyczerpania limitu środków w planie finansowym NFOŚiGW w roku bieżącym zaplanowane wypłaty mogą być przesunięte przez NFOŚiGW na rok następny. Wypłaty mogą być przesunięte nie więcej niż o jeden rok wobec planowanych terminów. Przesunięcie może dotyczyć nie więcej niż 50% kwoty zaplanowanej do wypłaty na dany rok.
- Rodzaje przedsięwzięć:
Usunięcie i zagospodarowanie niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów wraz z przeprowadzeniem remediacji powierzchni ziemi w zakresie skutków spowodowanych oddziaływaniem usuwanych odpadów.
- Beneficjenci:
1) W przypadku przedsięwzięć realizowanych na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach:
a) w przypadku terenów zamkniętych oraz nieruchomości, którymi gmina włada jako władający powierzchnią ziemi – regionalny dyrektor ochrony środowiska;
b) w przypadku gdy obowiązek usunięcia odpadów powstał w związku z wydaniem decyzji o cofnięciu decyzji związanej z gospodarką odpadami, stwierdzeniem nieważności, uchyleniem lub wygaśnięciem decyzji związanej z gospodarką odpadami – organ właściwy do wydania tej decyzji;
c) w pozostałych przypadkach – wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
2) w pozostałych przypadkach – jednostki samorządy terytorialnego i ich związki.
Koordynator programu
Katarzyna Marzantowicz
e-mail: Katarzyna.Marzantowicz@nfosigw.gov.pl
telefon: 22 45 90 879
- Szczegółowe informacje o naborze:
- Regulamin naboru
- Treść programu priorytetowego
Materiały
Regulamin naboru ciągłego porzucone odpady_23.08.2022Regulamin_naboru_ciągłego_porzucone_odpady_23082022.pdf 0.61MB PP Usuwanie porzuconych odpadów - jednolity 05.05.2022
PP_Usuwanie_porzuconych_odpadów_-_jednolity_05052022.pdf 0.79MB lista wymaganych załaczników do wniosku o dofinansowanie
lista_wymaganych_załaczników_do_wniosku_o_dofinansowanie_23082022_AFA.pdf 0.44MB