W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rozdział 2 - Cele i zadania szkoły oraz sposób ich wykonywania

§ 3

1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583, 1116, 1700 i 1730 z późn.zm.) oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w tym w przepisach Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnoszących się do szkół artystycznych.

2. Kompetencje absolwentów. PLSP kształci w zawodzie plastyk, symbol cyfrowy 343204

3. Zgodnie z podstawą programową osiągane są następujące efekty kształcenia w zawodzie plastyk po zakończeniu nauki. Absolwent:

    1) twórczo realizuje prace plastyczne, posługując się odpowiednimi środkami wyrazu i wyrażając własną osobowość artystyczną;

    2) wykonuje prace projektowe, wykorzystując w praktyce wiedzę i umiejętności warsztatowe w zakresie obowiązkowych przedmiotów, zwłaszcza w zakresie nauczanej specjalności;

    3) korzysta z różnych źródeł informacji dotyczących sztuk plastycznych, szczególnie w zakresie swojej specjalności;

    4) umiejętnie i racjonalnie organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

    5) stosuje przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

    6) stosuje w praktyce zasady techniczne i technologiczne związane z wykonywaniem zawodu plastyka w zakresie swojej specjalności;

    7) stosuje terminy i pojęcia z zakresu sztuk plastycznych;

    8) sporządza dokumentację projektową i wykonawczą w zakresie swojej specjalności;

    9) dokumentuje i prezentuje własne dokonania twórcze;

    10) umiejętnie i racjonalnie organizuje własny warsztat pracy, analizując swoje dokonania twórcze i warsztatowe, oraz świadomie dokonuje zmian;

    11) uczestniczy w wystawach i innych wydarzeniach artystycznych;

    12) podejmuje wyzwania, biorąc udział w różnych konkursach i przeglądach;

    13) dokonuje chronologicznego przeglądu dziejów sztuki oraz charakterystyki poszczególnych epok, stylów, tendencji i kierunków, a także twórczości poszczególnych artystów;

    14) na podstawie analizy formalnej i treściowej dokonuje świadomej oceny wartości artystycznych, estetycznych oraz technicznych dzieł sztuk plastycznych, formułuje własne sądy i opinie;

    15) dba o własny rozwój, podnosi kwalifikacje i dąży do dalszego kształcenia, zdobywając wyższe umiejętności zawodowe;

    16) zna podstawowe zasady regulujące gospodarkę rynkową, w szczególności w zakresie możliwości prowadzenia własnej działalności artystycznej;

    17) wymienia i rozróżnia instytucje kultury oraz przedsiębiorstwa związane ze swoim zawodem;

    18) potrafi zainicjować i poprowadzić działalność artystyczną, a także planuje i podejmuje działania marketingowe z tym związane.

4. Szkoła realizuje swoje cele poprzez:

    1) zapewnienie każdemu uczniowi odpowiedniego wykształcenia;

    2) rozwijanie zdolności i umiejętności uczniów w stopniu pozwalającym na czynną działalność zawodową w dziedzinie sztuk plastycznych i wyuczonej specjalności, jak również  zdobycie szerokiej, nowoczesnej wiedzy;

    3) przygotowanie do aktywnej działalności na rzecz kultury w środowisku lokalnym;

    4) rozbudzanie wrażliwego i świadomego odbiorcy sztuki;

    5) przygotowanie uczniów do podjęcia dalszych kierunków kształcenia oraz wyboru zawodu;

    6) przygotowanie młodzieży do podjęcia studiów na uczelniach artystycznych, uniwersyteckich kierunkach artystycznych i innych.

    7) rozwijanie poczucie poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy i świata;

    8) rozwijanie umiejętności i pasji w zakresie przedmiotów artystycznych w oparciu o nowoczesną bazę naukowo-dydaktyczną szkoły.

    9) oddziaływanie na otoczenie w sferze kultury;

    10) umożliwianie wszechstronnego rozwój osobowości – w sferze duchowej, emocjonalnej, intelektualnej, fizycznej, wrażliwości społecznej;

    11) zapewnienie każdemu uczniowi odpowiedniej opieki oraz bezpieczeństwa na terenie szkoły.

5. Szkoła realizuje swoje zadania poprzez:

    1) prowadzenie zajęć teoretycznych i praktycznych w zakresie przedmiotów objętych ramowym planem nauczania, określonych każdorazowo przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako obowiązkowe;

    2) prowadzenie zajęć dodatkowych zgodnie z możliwościami finansowymi, bazowymi i kadrowymi szkoły;

    3) nauczanie w zakresie rozszerzonym przedmiotów: historia sztuki, języka angielskiego, języka polskiego i matematyki, stanowiących podstawę teoretyczną do kontynuacji studiów;

    4) realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego ze szczególnym naciskiem na kształtowanie postawy patriotycznej i obywatelskiej oraz szanowanie tradycji, kultury narodowej i powszechnej oraz wrażliwości społecznej;

    5) zapewnienie zajęć z religii i etyki, stanowiących podstawę rozwoju duchowego i postawy moralnej;

    6) przygotowanie uczniów do egzaminu dyplomowego w zakresie nauczanej specjalizacji oraz w zakresie rysunku, malarstwa, rzeźby i historii sztuki;

    7) przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego, zwłaszcza w zakresie przedmiotów obowiązkowych oraz przedmiotów nauczanych na poziomie rozszerzonym.

6. Cele i zadania szkoły są wspomagane poprzez:

    1) organizację zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem niezbędnych pomocy naukowych i nowoczesnej bazy dydaktycznej;

    2) wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących i wspierających rozwój kreatywności;

    3) prowadzenie zajęć w budynku szkoły, w muzeach i placówkach kultury, podczas wycieczek turystyczno-krajoznawczych, plenerów artystycznych;

    4) współdziałanie ze środowiskiem, samorządem lokalnym w rozwijaniu działalności kulturalnej w formie wystaw, plenerów, warsztatów artystycznych, kontakty z uczelniami, szkołami i innymi placówkami kulturalnymi, współpracę międzynarodową;

    5) rozwijanie uzdolnień i zainteresowań na dodatkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych dla szczególnie zaangażowanych i zdolnych uczniów z uwzględnieniem możliwości finansowych i organizacyjnych PLSP;

    6) uczestniczenie w konkursach, wystawach, plenerach o zasięgu szkolnym, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym oraz olimpiadach przedmiotowych;

    7) organizowanie okolicznościowych imprez szkolnych związanych z rocznicami, świętami narodowymi oraz wynikających z tradycji PLSP;

    8) rozwijanie współpracy z innymi szkołami artystycznymi w kraju i za granicą (wymiana doświadczeń);

    9) wspieranie działalności społecznej o charakterze wolontariatu.

7. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów w szkole reguluje Wewnątrzszkolny System Oceniania zwany dalej WSO, będący integralną częścią Statutu.

8. Szkoła ma prawo do prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.

9. Szkoła zapewnia uczniom wymagającym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych opiekę i pomoc poprzez:

    1) współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i ich rodzicom;

    2) zatrudnienie pedagoga i psychologa szkolnego;

    3) określenie przez Dyrektora PLSP form dodatkowego wsparcia;

10. Szkoła współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki poprzez działalność Rady Rodziców oraz indywidualne kontakty.

11. W Szkole działają zespoły:

    1) komisja przedmiotów artystyczno-zawodowych, która skupia nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych; jej pracą kieruje przewodniczący komisji; cele i zadania komisji obejmują:

        a. inspirowanie uczniów do aktywności twórczej, zachęcanie do udziału w różnych formach konfrontacji artystycznej,

        b. organizację konkursów, plenerów, wystaw, imprez i innych form działalności artystycznej odbywających się w Szkole oraz poza nią w ramach jej działalności statutowej,

        c. weryfikację osiągnięć uczniów, procesów dydaktycznych i kreatywność twórczą nauczycieli realizujących założenia programowe w obrębie poszczególnych przedmiotów;

    2) komisja przedmiotów ogólnokształcących, która skupia nauczycieli tych przedmiotów; jej pracą kieruje przewodniczący komisji; cele i zadania komisji obejmują:

        a. motywowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych,

        b. analizę wyników egzaminów zewnętrznych,

        c. współpracę nauczycieli w celu prawidłowej i spójnej realizacji podstawy programowej dla przedmiotów ogólnokształcących,

        d. planowanie i realizację imprez szkolnych oraz innych wydarzeń kulturalnych;

    3) zespół ds. dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w skład którego wchodzą: wychowawcy klas, psycholog i pedagog szkolny oraz przedstawiciele samorządów klasowych; pracę zespołu nadzoruje Przewodniczący; główne założenia zespołu to:

        a. pilotowanie problemów wychowawczych; omawianie, analizowanie, poszukiwanie rozwiązań,

        b. realizacja zadań zawartych w programie wychowawczo-profilaktycznym.

12. Szkoła współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w celu realizacji działalności kulturalnej poprzez promowanie uzdolnionej młodzieży w formie wystaw, plenerów, warsztatów artystycznych, współpracy międzynarodowej, a także typowanie do nagród i stypendiów.

§ 4

1. Szkoła realizuje inne niż obowiązkowe zajęcia, wynikające ze szkolnego planu nauczania.

2. Dla specjalizacji realizacje intermedialne wprowadza się przedmiot estetyka i analiza obrazu w zamian za przedmiot podstawy fotografii i filmu, który realizowany jest w ramach godzin przeznaczonych na tą specjalizację.

{"register":{"columns":[]}}