Rozdział 5 - Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
§13
Stanowiska kierownicze pedagogiczne, zakres działań i uprawnień.
1. W PLSP utworzone są następujące stanowiska kierownicze pedagogiczne:
1) wicedyrektor;
2) wicedyrektor do artystycznych.
2. Powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz opinii Rady Pedagogicznej.
3. Zadaniem wicedyrektorów jest przede wszystkim współdziałanie z Dyrektorem szkoły w kierowaniu pracy PLSP oraz zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności w zakresie następujących uprawnień:
1) reprezentowanie Dyrektora szkoły w kontaktach z organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny;
2) podejmowanie decyzji w sprawach administracyjnych, a także w sprawach wychowania i opieki, które muszą być podjęte podczas nieobecności Dyrektora szkoły;
3) współpraca z organami szkoły;
4) sprawowanie nadzoru nad pracą szkoły, w tym nad pracą nauczycieli i innych pracowników;
5) decydowanie w sprawie urlopów pracowniczych „na żądanie”, niewchodzących w zakres planu urlopowego;
6) współdecydowanie wraz z głównym księgowym w sprawach finansowych szkoły, co, do których decyzje muszą być podjęte podczas nieobecności Dyrektora szkoły,
7) organizowanie dodatkowych zajęć poza dydaktycznych.
4. Zakres obowiązków wicedyrektora obejmuje również:
1) sprawowanie nadzoru nad procesem dydaktycznym przedmiotów ogólnokształcących, w tym, kontrolowanie realizacji podstaw programowych, obserwowanie zajęć edukacyjnych wskazanych przez Dyrektora, nauczycieli oraz organizację zajęć zastępczych;
2) opracowanie wraz z Dyrektorem planu lekcji na każdy rok szkolny oraz dokonywanie niezbędnych zmian po wszelkich zmianach organizacyjnych zgodnie z potrzebami PLSP i w uzgodnieniu z Dyrektorem szkoły;
3) ustalenie i realizacja wraz z Dyrektorem ramowego harmonogramu pracy szkoły oraz przydziału obowiązków poza dydaktycznych nauczycieli na dany rok szkolny;
4) organizacja egzaminu maturalnego;
5) kontrola dokumentacji szkolnej, a w szczególności: arkuszy ocen oraz zapisów w dzienniku elektronicznym;
6) ustalenie harmonogramu dyżurów nauczycieli podczas przerw i zajęć poza dydaktycznych oraz kontrola ich sprawowania;
7) kontrolowanie prawidłowości wymagań edukacyjnych przedmiotów ogólnokształcących w stosunku do uczniów;
8) dbałość o właściwą dyscyplinę pracy nauczycieli oraz uczniów;
9) sprawozdawczość z działalności szkoły w zakresie nadzoru pedagogicznego wicedyrektora;
10) zastępowanie drugiego wicedyrektora podczas jego nieobecności w sprawach, co do których decyzje muszą być podjęte natychmiast.
5. Zakres obowiązków wicedyrektora do spraw artystycznych obejmuje ponadto:
1) współdziałanie z drugim wicedyrektorem w kontroli dokumentacji szkolnej, a w szczególności zapisów w e-dzienniku;
2) zastępowanie drugiego wicedyrektora podczas jego nieobecności w sprawach, co, do których decyzje muszą być podjęte natychmiast;
3) bezpośrednie kierowanie pracą nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych;
4) nadzorowanie procesu przygotowania uczniów w realizacji prac dyplomowych z przedmiotów specjalizacyjnych oraz w realizacji prac z rysunku, malarstwa i rzeźby, które są częścią egzaminu dyplomowego praktycznego;
5) prowadzenie dokumentacji dyplomowej i ogłaszanie tematów dyplomów zgodnie z harmonogramem pracy PLSP;
6) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych;
7) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;
8) organizowanie doradztwa metodycznego dla nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych;
9) ewaluacja autorskich programów nauczania w PLSP;
10) opiniowanie przygotowanych projektów edukacyjnych;
11) nadzór nad przygotowywaniem uczniów i prac uczniów na konkursy i przeglądy, w tym powoływanie komisji kwalifikującej prace na konkursy;
12) nadzór nad prowadzeniem kursów przygotowawczych do PLSP;
13) kierowanie organizacją rekrutacji do PLSP;
14) nadzór nad organizacją wystaw wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych;
15) udział w komisjach egzaminacyjnych egzaminu dyplomowego praktycznego, egzaminu wstępnego;
16) obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych;
17) dbałość o bazę dydaktyczną niezbędną do prowadzenia zajęć z przedmiotów artystyczno-zawodowych, wnioskowanie o usprawnienie bazy, zakupy;
18) sprawozdawczość z działań artystycznych.
§14
Zakres zadań nauczycieli.
1. Do zadań nauczyciela należą w szczególności:
1) realizacja programu kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach;
2) wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej;
3) wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
4) udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
5) bezstronne i obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów;
6) informowanie rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i Dyrekcję szkoły, a także Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów;
7) współdziałanie z pedagogiem i psychologiem szkolnym, a także z innymi nauczycielami w pracy na rzecz ucznia;
8) informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych w danym roku szkolnym z zakresu przedmiotu lub organizowanych zajęć;
9) branie udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające pracę szkoły;
10) prowadzenie prawidłowej dokumentacji nauczanych przedmiotów;
11) zabezpieczanie i przechowywanie dokumentacji nauczania, w tym prac kontrolnych uczniów do końca roku szkolnego;
12) dbałość o ochronę danych osobowych uczniów i ich rodziców w zakresie, w zakresie swoich kompetencji do przetwarzania;
13) pełnienie dyżurów opiekuńczych podczas przerw i organizowanych przez szkołę zajęć dodatkowych;
14) dbałość o powierzoną bazę dydaktyczną;
15) dbałość o właściwe stosunki pracownicze;
16) zachowanie zgodne z etyką zawodową.
2. Do uprawnień nauczyciela należą w szczególności:
1) decydowanie w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu po ustaleniach w zespole przedmiotowym;
2) decydowanie o ocenie bieżącej, śródrocznej, rocznej i końcowej postępów swoich uczniów;
3) opiniowanie oceny zachowania swoich uczniów;
4) wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.
3. Nauczyciel jest odpowiedzialny za:
1) poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych;
2) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych;
3) tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie przydzielonych dyżurów;
4) przestrzeganie procedury postępowania w razie wypadku lub zagrożenia;
5) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły, przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
4. Nauczyciela prowadzącego zajęcia z przedmiotu specjalizacyjnego może wspomagać nauczyciel zawodu, który:
1) podlega nauczycielowi prowadzącemu i wspomaga go we wszystkich formach realizacji zadań programowych;
2) odpowiada za przydzieloną mu grupę uczniów podczas realizacji zadań wspomagających nauczyciela prowadzącego;
3) przekazuje nauczycielowi przedmiotu sugestii, dotyczących wiedzy i umiejętności uczniów, niezbędnych do ich prawidłowej oceny przez nauczyciela przedmiotu głównego.
§16
Zakres zadań wychowawcy.
1. Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami przez cały cykl kształcenia, a w szczególności:
1) koordynację realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
2) tworzenie warunków wspomagających ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do odpowiedzialnego podjęcia zadań w rodzinie i społeczeństwie;
3) inspirowanie i wspomaganie zespołowych działań uczniów związanych z najogólniej pojętym ich rozwojem intelektualnym i duchowym;
4) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca w celu realizacji nałożonych zadań:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami, i ich rodzicami różne formy życia zespołowego oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
4) utrzymuje kontakt z rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, udzielania pomocy rodzicom w ich działaniach wychowawczych i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach, włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły;
5) systematycznie kontroluje frekwencję;
6) usprawiedliwia nieobecności uczniów niepełnoletnich na podstawie dokumentów urzędowych, a w wyjątkowych przypadkach na prośbę rodzica, jeśli frekwencja ucznia nie jest niższa niż 90%;
7) usprawiedliwia nieobecności uczniów pełnoletnich na podstawie dokumentów urzędowych;
8) powiadamia opiekunów prawnych, dyrekcję szkoły i internatu o niedyspozycji uczniów;
9) utrzymuje bieżący kontakt z opiekunami prawnymi, informując ich dłuższych nieobecnościach w szkole, o niepowodzeniach, niewłaściwym zachowaniu, nagrodach i wyróżnieniach;
10) odnotowuje i dokumentuje kontakty z rodzicami;
11) współpracuje z psychologiem i pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu potrzeb i trudności zdrowotnych, socjalnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów;
12) prowadzi arkusze ocen, przygotowuje świadectwa szkolne;
13) kontroluje przestrzeganie regulaminów przez uczniów i nauczycieli uczących w klasie, w sytuacjach konfliktowych jest mediatorem;
14) współpracuje ściśle z rodzicami, wyznaczonymi do reprezentowania rodziców uczniów danego oddziału oraz organami Samorządu Uczniowskiego;
15) reprezentuje rodziców uczniów mieszkających w internacie w sprawie podjęcia decyzji o zwolnieniu w przypadku choroby, po uprzednim skontaktowaniu się z rodzicami;
16) wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla uczniów, których jest wychowawcą;
17) ustala ocenę zachowania.
§17
Zakres zadań pedagoga i psychologa szkolnego:
1. Do zadań pedagoga i psychologa szkolnego należą w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Szkoła poprzez wychowawców oraz pedagoga i psychologa organizuje współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi ośrodkami poradnictwa i specjalistycznej pomocy dla rodziców i dzieci w celu udzielania uczniom pomocy.
3. Współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi polega w szczególności na:
1) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom pomocy w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych młodzieży;
2) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
3) zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy tego stanu;
4) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
5) współpracy ze szkołą w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych;
6) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
7) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom.
4. Zadania są realizowane w szczególności w formie:
1) porad i konsultacji;
2) udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli;
3) udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
4) warsztatów;
5) grup wsparcia;
6) wykładów i prelekcji;
7) prowadzenia mediacji;
8) interwencji kryzysowej;
5. Korzystanie z pomocy udzielanej przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz inne publiczne poradnie specjalistyczne jest dobrowolne i nieodpłatne.
6. Uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) mogą korzystać za pośrednictwem szkoły z pomocy udzielanej przez instytucje działające w środowisku, w szczególności:
1) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ( w tym asystenci rodzinni);
2) Policję;
3) Sąd Rodzinny;
4) Centrum Pomocy Rodzinie;
5) Ośrodek interwencji kryzysowej;
6) kuratorzy sądowi – zawodowi i społeczni;
7) poradnie specjalistyczne.
7. Szkoła oprócz zadań dydaktyczno-wychowawczych pełni funkcje opiekuńcze w celu ochrony zdrowia ucznia i zapewnienia mu bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole oraz ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi zagrożeniami.
8. Do zadań opiekuńczych szkoły należy w szczególności:
1) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych;
2) sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły, zgodnie z regulaminem wycieczek i plenerów.
9. W celu realizacji zadań:
1) nauczyciele i pracownicy szkoły pełnią dyżury nauczycielskie podczas przerw między zajęciami, wg określonego harmonogramu;
2) dyżurujący pracownik portierni ma obowiązek legitymowania i rejestrowania osób wchodzących na teren szkoły, zgodnie z zarządzeniem dyrektora szkoły;
3) w szkole obowiązuje zakaz opuszczania przez uczniów budynku w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw śródlekcyjnych; uczniowie opuszczający szkołę w czasie trwania zajęć zobowiązani są do przestrzegania regulaminu zwolnień;
4) szkoła objęta jest monitoringiem wewnętrznym i zewnętrznym;
5) zadania opiekuńczo-wychowawcze realizują wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły; w szczególnych przypadkach opiekę nad uczniami Dyrektor może zlecić osobie dorosłej innej niż nauczyciel; zadania opiekuńczo-wychowawcze dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów.