W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rozdział 5 - Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły

§13

Stanowiska kierownicze pedagogiczne, zakres działań i uprawnień.

1. W PLSP utworzone są następujące stanowiska kierownicze pedagogiczne:

    1) wicedyrektor;

    2) wicedyrektor do artystycznych.

2. Powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz opinii Rady Pedagogicznej.

3. Zadaniem wicedyrektorów jest przede wszystkim współdziałanie z Dyrektorem szkoły w kierowaniu pracy PLSP oraz zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności w zakresie następujących uprawnień:

    1) reprezentowanie Dyrektora szkoły w kontaktach z organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny;

    2) podejmowanie decyzji w sprawach administracyjnych, a także w sprawach wychowania i opieki, które muszą być podjęte podczas nieobecności Dyrektora szkoły;

    3) współpraca z organami szkoły;

    4) sprawowanie nadzoru nad pracą szkoły, w tym nad pracą nauczycieli i innych pracowników;

    5) decydowanie w sprawie urlopów pracowniczych „na żądanie”, niewchodzących w zakres planu urlopowego;

    6) współdecydowanie wraz z głównym księgowym w sprawach finansowych szkoły, co, do których decyzje muszą być podjęte podczas nieobecności Dyrektora szkoły,

    7) organizowanie dodatkowych zajęć poza dydaktycznych.

4. Zakres obowiązków wicedyrektora obejmuje również:

    1) sprawowanie nadzoru nad procesem dydaktycznym przedmiotów ogólnokształcących, w tym, kontrolowanie realizacji podstaw programowych, obserwowanie zajęć edukacyjnych wskazanych przez Dyrektora, nauczycieli oraz organizację zajęć zastępczych;

    2) opracowanie wraz z Dyrektorem planu lekcji na każdy rok szkolny oraz dokonywanie niezbędnych zmian po wszelkich zmianach organizacyjnych zgodnie z potrzebami PLSP i w uzgodnieniu z Dyrektorem szkoły;

    3) ustalenie i realizacja wraz z Dyrektorem ramowego harmonogramu pracy szkoły oraz przydziału obowiązków poza dydaktycznych nauczycieli na dany rok szkolny;

    4) organizacja egzaminu maturalnego;

    5) kontrola dokumentacji szkolnej, a w szczególności: arkuszy ocen oraz zapisów w dzienniku elektronicznym;

    6) ustalenie harmonogramu dyżurów nauczycieli podczas przerw i zajęć poza dydaktycznych oraz kontrola ich sprawowania;

    7) kontrolowanie prawidłowości wymagań edukacyjnych przedmiotów ogólnokształcących w stosunku do uczniów;

    8) dbałość o właściwą dyscyplinę pracy nauczycieli oraz uczniów;

    9) sprawozdawczość z działalności szkoły w zakresie nadzoru pedagogicznego wicedyrektora;

    10) zastępowanie drugiego wicedyrektora podczas jego nieobecności w sprawach, co do których decyzje muszą być podjęte natychmiast.

5. Zakres obowiązków wicedyrektora do spraw artystycznych obejmuje ponadto:

    1) współdziałanie z drugim wicedyrektorem w kontroli dokumentacji szkolnej, a w szczególności zapisów w e-dzienniku;

    2) zastępowanie drugiego wicedyrektora podczas jego nieobecności w sprawach, co, do których decyzje muszą być podjęte natychmiast;

    3) bezpośrednie kierowanie pracą nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych;

    4) nadzorowanie procesu przygotowania uczniów w realizacji prac dyplomowych z przedmiotów specjalizacyjnych oraz w realizacji prac z rysunku, malarstwa i rzeźby, które są częścią egzaminu dyplomowego praktycznego; 

    5) prowadzenie dokumentacji dyplomowej i ogłaszanie tematów dyplomów zgodnie z harmonogramem pracy PLSP;

    6) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych; 

    7) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania;

    8) organizowanie doradztwa metodycznego dla nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych;

    9) ewaluacja autorskich programów nauczania w PLSP;

    10) opiniowanie przygotowanych projektów edukacyjnych;

    11) nadzór nad przygotowywaniem uczniów i prac uczniów na konkursy i przeglądy, w tym powoływanie komisji kwalifikującej prace na konkursy;

    12) nadzór nad prowadzeniem kursów przygotowawczych do PLSP;

    13) kierowanie organizacją rekrutacji do PLSP;

    14) nadzór nad organizacją wystaw wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych;

    15) udział w komisjach egzaminacyjnych egzaminu dyplomowego praktycznego, egzaminu wstępnego;

    16) obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych;

    17) dbałość o bazę dydaktyczną niezbędną do prowadzenia zajęć z przedmiotów artystyczno-zawodowych, wnioskowanie o usprawnienie bazy, zakupy;

    18) sprawozdawczość z działań artystycznych.

§14

Zakres zadań nauczycieli.

1. Do zadań nauczyciela należą w szczególności:

    1) realizacja programu kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach;

    2) wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej; 

    3) wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;

    4) udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;

    5) bezstronne i obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów;

    6) informowanie rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i Dyrekcję szkoły, a także Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów;

    7) współdziałanie z pedagogiem i psychologiem szkolnym, a także z innymi nauczycielami w pracy na rzecz ucznia;

    8) informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych w danym roku szkolnym z zakresu przedmiotu lub organizowanych zajęć;

    9) branie udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające pracę szkoły;

        10) prowadzenie prawidłowej dokumentacji nauczanych przedmiotów; 

        11) zabezpieczanie i przechowywanie dokumentacji nauczania, w tym prac kontrolnych uczniów do końca roku szkolnego;

    12) dbałość o ochronę danych osobowych uczniów i ich rodziców w zakresie, w zakresie swoich kompetencji do przetwarzania;

    13) pełnienie dyżurów opiekuńczych podczas przerw i organizowanych przez szkołę zajęć dodatkowych;

    14) dbałość o powierzoną bazę dydaktyczną;

    15) dbałość o właściwe stosunki pracownicze;

    16) zachowanie zgodne z etyką zawodową.

2. Do uprawnień nauczyciela należą w szczególności:

    1) decydowanie w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu po ustaleniach w zespole przedmiotowym;

    2) decydowanie o ocenie bieżącej, śródrocznej, rocznej i końcowej postępów swoich uczniów;

    3) opiniowanie oceny zachowania swoich uczniów;

    4) wnioskowanie w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.

3. Nauczyciel jest odpowiedzialny za:

    1) poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych;

    2) stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych;

    3) tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie przydzielonych dyżurów;

    4) przestrzeganie procedury postępowania w razie wypadku lub zagrożenia;

    5) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły, przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

4. Nauczyciela prowadzącego zajęcia z przedmiotu specjalizacyjnego może wspomagać nauczyciel zawodu, który:

    1) podlega nauczycielowi prowadzącemu i wspomaga go we wszystkich formach realizacji zadań programowych;

    2) odpowiada za przydzieloną mu grupę uczniów podczas realizacji zadań wspomagających nauczyciela prowadzącego;

    3) przekazuje nauczycielowi przedmiotu sugestii, dotyczących wiedzy i umiejętności uczniów, niezbędnych do ich prawidłowej oceny przez nauczyciela przedmiotu głównego.

§16

Zakres zadań wychowawcy.

1. Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami przez cały cykl kształcenia, a w szczególności:

    1) koordynację realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;

    2) tworzenie warunków wspomagających ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do odpowiedzialnego podjęcia zadań w rodzinie i społeczeństwie;

    3) inspirowanie i wspomaganie zespołowych działań uczniów związanych z najogólniej pojętym ich rozwojem intelektualnym i duchowym;

    4) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej.

2. Wychowawca w celu realizacji nałożonych zadań:

    1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;

    2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami, i ich rodzicami różne formy życia zespołowego oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych;

    3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;

    4) utrzymuje kontakt z rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, udzielania pomocy rodzicom w ich działaniach wychowawczych i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach, włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły;

    5) systematycznie kontroluje frekwencję;

    6) usprawiedliwia nieobecności uczniów niepełnoletnich na podstawie dokumentów urzędowych, a w wyjątkowych przypadkach na prośbę rodzica, jeśli frekwencja ucznia nie jest niższa niż 90%;

    7) usprawiedliwia nieobecności uczniów pełnoletnich na podstawie dokumentów urzędowych;

    8) powiadamia opiekunów prawnych, dyrekcję szkoły i internatu o niedyspozycji uczniów;

    9) utrzymuje bieżący kontakt z opiekunami prawnymi, informując ich dłuższych nieobecnościach w szkole, o niepowodzeniach, niewłaściwym zachowaniu, nagrodach i wyróżnieniach;

    10) odnotowuje i dokumentuje kontakty z rodzicami;

    11) współpracuje z psychologiem i pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu potrzeb i trudności zdrowotnych, socjalnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów;

    12) prowadzi arkusze ocen, przygotowuje świadectwa szkolne;

    13) kontroluje przestrzeganie regulaminów przez uczniów i nauczycieli uczących w klasie, w sytuacjach konfliktowych jest mediatorem;

    14) współpracuje ściśle z rodzicami, wyznaczonymi do reprezentowania rodziców uczniów danego oddziału oraz organami Samorządu Uczniowskiego;

    15) reprezentuje rodziców uczniów mieszkających w internacie w sprawie podjęcia decyzji o zwolnieniu w przypadku choroby, po uprzednim skontaktowaniu się z rodzicami;

    16) wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla uczniów, których jest wychowawcą;

    17) ustala ocenę zachowania.

§17

Zakres zadań pedagoga i psychologa szkolnego:

1. Do zadań pedagoga i psychologa szkolnego należą w szczególności:

    1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;

    2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;

    3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

    4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

    5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

    6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

    7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

    8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. Szkoła poprzez wychowawców oraz pedagoga i psychologa organizuje współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi ośrodkami poradnictwa i specjalistycznej pomocy dla rodziców i dzieci w celu udzielania uczniom pomocy.

3. Współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi polega w szczególności na:

    1) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom pomocy w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych młodzieży;

    2) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;

    3) zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy tego stanu;

    4) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;

    5) współpracy ze szkołą w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych;

    6) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

    7) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom.

4. Zadania są realizowane w szczególności w formie:

    1) porad i konsultacji;

    2) udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli;

    3) udziału w zebraniach rad pedagogicznych;

    4) warsztatów;

    5) grup wsparcia;

    6) wykładów i prelekcji;

    7) prowadzenia mediacji;

    8) interwencji kryzysowej;

5. Korzystanie z pomocy udzielanej przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz inne publiczne poradnie specjalistyczne jest dobrowolne i nieodpłatne.

6. Uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) mogą korzystać za pośrednictwem szkoły z pomocy udzielanej przez instytucje działające w środowisku, w szczególności:

    1) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ( w tym asystenci rodzinni);

    2) Policję;

    3) Sąd Rodzinny;

    4) Centrum Pomocy Rodzinie;

    5) Ośrodek interwencji kryzysowej;

    6) kuratorzy sądowi – zawodowi i społeczni;

    7) poradnie specjalistyczne.

7. Szkoła oprócz zadań dydaktyczno-wychowawczych pełni funkcje opiekuńcze w celu ochrony zdrowia ucznia i zapewnienia mu bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole oraz ochronę przed przemocą, uzależnieniami i innymi zagrożeniami.

8. Do zadań opiekuńczych szkoły należy w szczególności:

    1) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych;

    2) sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły, zgodnie z regulaminem wycieczek i plenerów.

9. W celu realizacji zadań:

    1) nauczyciele i pracownicy szkoły pełnią dyżury nauczycielskie podczas przerw między zajęciami, wg określonego harmonogramu;

    2) dyżurujący pracownik portierni ma obowiązek legitymowania i rejestrowania osób wchodzących na teren szkoły, zgodnie z zarządzeniem dyrektora szkoły;

    3) w szkole obowiązuje zakaz opuszczania przez uczniów budynku w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw śródlekcyjnych; uczniowie opuszczający szkołę w czasie trwania zajęć zobowiązani są do przestrzegania regulaminu zwolnień;

    4) szkoła objęta jest monitoringiem wewnętrznym i zewnętrznym;

    5) zadania opiekuńczo-wychowawcze realizują wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły; w szczególnych przypadkach opiekę nad uczniami Dyrektor może zlecić osobie dorosłej innej niż nauczyciel; zadania opiekuńczo-wychowawcze dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów.

{"register":{"columns":[]}}