Rozdział 4 - Organizacja pracy szkoły
§6
Organizacja nauczania, wychowania i opieki.
1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i wakacji letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego:
1) Zajęcia dydaktyczne rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, jeżeli pierwszy dzień września przypada w piątek lub sobotę, to zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek, po dniu 1 września, a kończą się, w najbliższy piątek po dniu 20 czerwca. W klasach programowo najwyższych zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w ostatni piątek marca.
2) Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry, zajęcia pierwszego semestru kończą się w ostatni piątek stycznia.
2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania dla danej klasy; Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece nauczyciela – wychowawcy.
§7
Formy organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
1. W szkole oddziały klasowe dodatkowo dzielone są:
1) na grupy specjalizacyjne oraz grupy językowe z uwzględnieniem kompetencji językowych uczniów;
2) na zajęciach z przedmiotów ogólnokształcących, z wyjątkiem zajęć z informatyki, fizyki, chemii, wychowania fizycznego, języków obcych;
3) na zajęciach z przedmiotów plastycznych i zajęć informatycznych oraz z historii sztuki;
4) zajęcia z wychowania fizycznego odbywają się w zespołach klasowych, w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się realizację w grupach, uzależnionych od potrzeb i preferencji, co do rodzaju i charakteru wykonywanych ćwiczeń.
2. Głównym językiem obcym nauczanym w PLSP jest język angielski, drugim językiem obcym jest język niemiecki lub francuski.
3. Uczniowie realizują rozszerzony zakres nauczania z historii sztuki oraz drugiego przedmiotu: języka polskiego, matematyki, języka angielskiego do wyboru.
4. Zajęcia z religii i etyki prowadzone są w grupach; uczniowie, którzy nie uczestniczą w tych zajęciach, jeżeli zajęcia organizowane są w ciągu lekcyjnym, są pod opieką nauczyciela wskazanego przez Dyrektora szkoły.
5. W PLSP realizowane są zajęcia ogólnoplastyczne wg ramowego planu nauczania dla PLSP oraz wybrane specjalności artystyczne.
6. W szkole realizowane są następujące specjalności i specjalizacje artystyczne:
1) specjalność: Formy rzeźbiarskie; specjalizacja: Techniki rzeźbiarskie;
2) specjalność: Fotografia i film; specjalizacja: Realizacje intermedialne;
3) specjalność: Techniki graficzne; specjalizacja: Projektowanie graficzne
4) specjalność: Formy użytkowe – Wzornictwo; specjalizacja: Jubilerstwo.
7. Wybór specjalizacji dokonywany jest pod koniec klasy pierwszej, po zasięgnięciu opinii nauczycieli przedmiotów artystyczno-zawodowych. W celu zapewnienia wysokiego standardu nauczania w danej specjalizacji wprowadzone zostały limity osób przyjętych na daną specjalizację.
1) specjalizacja: Techniki rzeźbiarskie (5-10 uczniów);
2) specjalizacja: Realizacje intermedialne (5-8 uczniów);
3) specjalizacja: Projektowanie graficzne (5-10 uczniów);
4) specjalizacja: Jubilerstwo (5-10 uczniów).
8. W szkole organizowane są wystawy, konkursy i przeglądy monitorujące realizację podstawy programowej z zakresu przedmiotów artystyczno-zawodowych.
9. Plenery stanowią integralną część programu nauczania w zakresie rysunku i malarstwa, a ich zaliczenie jest obowiązkowe do uzyskania promocji do klasy programowo wyższej. Szczegóły określa regulamin plenerów szkolnych.
10. W szkole istnieje archiwum, w którym przechowywane są wyróżniające się prace uczniów, szczegółowe zasady funkcjonowania archiwum określa regulamin.
11. Prace wykonane przez uczniów w procesie dydaktycznym (prace szkolne, plenerowe i dyplomowe) pozostają w archiwum szkoły z zachowaniem praw autorskich ucznia.
12. Przechowywane w archiwum prace służą do celów dydaktycznych, promocji szkoły, prezentacji podczas wystaw i przeglądów. Prace znajdujące się w archiwum szkoły są katalogowane.
13. Szkoła nie może przekazać pracy uczniowskiej innemu podmiotowi, bez zgody ucznia/absolwenta szkoły.
14. Dla wybitnie uzdolnionych uczniów organizowane są dodatkowe zajęcia z rysunku i malarstwa oraz rzeźby w celu przygotowania się do ogólnopolskich konkursów plastycznych. Na początku każdego roku szkolnego ustalana jest grupa biorąca udział w zajęciach.
15. Dopuszcza się organizację 1 godziny WF w innej formie niż godzinowo-lekcyjnej, w formie wyjazdów krajoznawczych. Szczegóły określa regulamin.
16. Organizacja zajęć inna niż system klasowo-lekcyjny:
1) uczniom, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, organizuje się indywidualne nauczanie na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego, obowiązkowego nauczania, wydanym przez zespół orzekający działający w poradni pedagogiczno-psychologicznej, w tym poradni specjalistycznej;
2) uczeń szczególnie uzdolniony lub wybitny, ma prawo realizować indywidualny tok nauki w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych:
a. indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu nauki, opracowanego przez nauczyciela przedmiotu, którego dotyczy wniosek ucznia;
b. zezwolenie na indywidualny tok nauki może być udzielone po upływie, co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach po śródrocznej klasyfikacji ucznia;
c. z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok nauki mogą wystąpić: uczeń, z tym, że uczeń niepełnoletni za zgodą prawnych opiekunów, prawni opiekunowie niepełnoletniego ucznia, wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą prawnych opiekunów albo pełnoletniego ucznia;
d. wniosek składa się do Dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy;
e. wychowawca klasy dołącza do wniosku opinie o predyspozycjach, możliwościach i oczekiwaniach ucznia; opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia;
f. uczeń ubiegający się o realizację indywidualnego toku nauki musi spełniać następujące kryteria: średnia ocen ze wszystkich przedmiotów: 4,75; ocena celująca z przedmiotu(ów), którego (których) dotyczy wniosek. Przy ustaleniu powyższych kryteriów brane są pod uwagę oceny uzyskane w systemie semestralnym, jeśli wniosek formułowany jest po zakończeniu semestru w trakcie trwania roku szkolnego lub rocznym, jeśli wniosek kierowany po zakończeniu roku szkolnego.
g. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok nauki w przypadku pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
h. Dyrektor PLSP, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków.
i. Uczeń realizując indywidualny tok nauki, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
§8
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Czas rozpoczęcia zajęć edukacyjnych oraz długości przerw określa zarządzenie dyrektora szkoły.
2. Szkoła może organizować inne niż obowiązkowe zajęcia edukacyjne dla uczniów, wynikające ze szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego.
3. W PLSP jest prowadzony dziennik elektroniczny, zwany dalej e-dziennikiem, za który nie są pobierane opłaty od uczniów i ich opiekunów prawnych.
§9
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1. PLSP zapewnia opiekę psychologiczno-pedagogiczną w następujących formach:
1) porady i konsultacje psychologa i pedagoga szkolnego dla uczniów i ich rodziców oraz udzielanie informacji o placówkach świadczących specjalistyczną pomoc;
2) kierowanie uczniów mających specyficzne trudności w nauce lub zaburzenia emocjonalne na badania specjalistyczne;
3) opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
4) opracowanie planów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
5) opracowanie planów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów uzdolnionych;
6) organizowanie zajęć dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
7) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
8) organizowanie warsztatów profilaktycznych oraz wykładów dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli, wspomagających opiekę i wychowanie;
9) współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz instytucjami specjalistycznymi świadczącymi poradnictwo i pomoc diagnostyczną,
10) organizowanie specjalistycznych szkoleń z zakresu psychologii ze szczególnym uwzględnieniem walki ze stresem i zachowania się w sytuacjach kryzysowych, promocji i zasad ochrony zdrowia.
§10
Bufet szkolny. Przerwy w zajęciach. Internat
1. W szkole funkcjonuje bufet:
1) bufet prowadzony jest przez firmę zewnętrzną, z którą Dyrektor podpisuje porozumienie o współpracy.
2) właściciel bufetu dba o posiłki zgodne z zasadami zdrowego żywienia;
3) z żywienia mogą korzystać uczniowie i wszyscy pracownicy szkoły;
4) korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
2. Szkoła odpowiada za bezpieczeństwo uczniów i pracowników w godzinach trwania zajęć szkolnych obowiązkowych i nadobowiązkowych:
1) podczas przerw opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele dyżurujący od 8.00 do zakończenia obowiązkowych zajęć lekcyjnych;
2) podczas zajęć pozalekcyjnych opiekę uczniom zapewniają nauczyciele prowadzący te zajęcia;
3) uczniowie mający przerwę śródlekcyjną przebywają w tym czasie w czytelni szkolnej pod opieką nauczyciela.
3. W szkole funkcjonują galerie artystyczne, w których prezentowane są dokonania uczniów, absolwentów oraz zaproszonych gości szkoły. Harmonogram wystaw ustalany jest na początku roku szkolnego.
4. Uczniowie PLSP uczący się poza miejscem stałego zamieszkania mogą skorzystać z zakwaterowania, w miarę wolnych miejsc, w internacie prowadzonym przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Katowicach:
1) uczniowie wyrażający chęć skorzystania z internatu zwracają się do Dyrektora PLSP z podaniem o przydzielenie miejsca do końca maja każdego roku szkolnego;
2) kandydaci do szkoły podanie o przydzielenie miejsca w internacie składają razem z dokumentami rekrutacyjnymi do końca maja;
3) Dyrektor PLSP w porozumieniu z kierownictwem internatu przydziela miejsca zgodnie z regulaminem;
4) zasady korzystania z internatu określa regulamin opracowany przez ZPSM.
§11
Organizacja biblioteki szkolnej, zasady pracy.
1. PLSP prowadzi bibliotekę szkolną, służącą rozwojowi czytelnictwa i ułatwiającą realizację procesu dydaktyczno-wychowawczego. W bibliotece znajduje się również przestrzeń czytelnicza oraz miejsce do pracy naukowej.
2. Biblioteką kieruje nauczyciel-bibliotekarz, do którego zadań należy:
1) gromadzenie i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz lektur szkolnych;
2) tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających intelektualnie i społecznie uczniów, w tym w zakresie podtrzymywania tożsamości narodowej i językowej;
5) współdziałanie w przeprowadzaniu inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej 1 raz na cztery lata;
6) stworzenie regulaminu pracy biblioteki;
7) uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
8) prowadzenie we współpracy z nauczycielami Galerii 1 prezentującej prace graficzne i fotograficzne;
9) opieka nad uczniami mającymi przerwę w lekcjach.
3. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i opiekunami prawnymi.
1) każdy uczeń ma prawo korzystać z biblioteki w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych w godzinach jej pracy;
2) biblioteka udostępnia uczniom i nauczycielom księgozbiór, materiały edukacyjne (w tym programy nauczania i wymagania edukacyjne), materiały wspomagające proces
wychowania i profilaktyki oraz zasoby Internetu z zachowaniem bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni;
3) biblioteka kształci użytkownika informacji i stwarza warunki do samokształcenia;
4) biblioteka stosuje różne formy pracy wychowawczej z uczniem w tym rozmowy indywidualne i grupowe oraz lekcje biblioteczne;
5) w miarę możliwości organizowane są giełdy podręczników szkolnych;
6) nauczyciele uzyskują wszechstronną pomoc ze strony biblioteki (gromadzone są wydawnictwa uwzględniające potrzeby nauczycieli i na ich wniosek);
7) nauczyciel-bibliotekarz w porozumieniu z wychowawcami klas dokonują zakupu książek na nagrody i pamiątki dla uczniów, ze środków szkoły.
§12
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez Dyrektora na podstawie ramowego planu nauczania MKiDN, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
2. Arkusz organizacyjny PLSP zawiera: kalendarz roku szkolnego z liczbą tygodni dydaktycznych, kalendarz szczegółowy, w którym uwzględnia się zajęcia prowadzone w trybie innym, niż klasowo-lekcyjny, wykaz wszystkich pracowników PLSP łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, przydział godzin dydaktycznych dla każdego pracownika pedagogicznego, liczbę oddziałów z podziałem na dziewczęta i chłopców, podział na grupy na poszczególnych przedmiotach w każdym z oddziałów, specyfikację, która obejmuje w całym cyklu nauczania wszystkie nauczane przedmioty z podziałem na zajęcia obowiązkowe, zajęcia na poziomie rozszerzonym, inne zajęcia edukacyjne, godziny do dyspozycji dyrektora i ich przydział, wykaz przedmiotów nauczanych na poziomie rozszerzonym.
3. Arkusz organizacyjny Dyrektor szkoły przedstawia organowi prowadzącemu za pośrednictwem organu sprawującego nadzór pedagogiczny nie później niż do dnia 30 czerwca każdego roku, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4. Arkusz organizacji PLSP zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
5. W przypadku konieczności wprowadzenia zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły – arkusz musi być przedstawiony do ponownego zatwierdzenia, po procedurze opiniowania.
6. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji PLSP oraz przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego, Dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, harmonogram pracy PLSP oraz przydział obowiązków poza dydaktycznych dla nauczycieli.