Rozdział 7 - Uczniowie
§19
Statut szkoły określa prawa i obowiązki ucznia z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka. Młodzież nabywa prawa i obowiązki określone w niniejszym statucie z chwilą wpisania do szkolnej księgi uczniów.
1. Uczeń ma prawo do:
1) informacji związanych z funkcjonowaniem szkoły i prawem oświatowym;
2) reprezentowania szkoły w konkursach i przeglądach, w szczególności artystycznych;
3) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeżeli nie narusza tym wolności i dobra innych osób;
4) ochrony swojej prywatności;
5) zapoznania się z programem nauczania poszczególnych przedmiotów;
6) zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania i oceny zgodnie z jego założeniami;
7) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia;
8) wyboru przedmiotu na poziomie rozszerzonym, zgodnie ze specyfiką szkoły;
9) opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa;
10) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania;
11) dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości;
12) w uzasadnionych przypadkach zwolnienia na czas określony z niektórych ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego lub w wyjątkowych przypadkach – z zajęć wychowania fizycznego;
13) w uzasadnionych przypadkach, na wniosek prawnych opiekunów lub na wniosek, złożony przez siebie, jako pełnoletniego ucznia, na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną - zwolnienia z nauki drugiego języka obcego;
14) rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych;
15) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych;
16) powiadamiania go o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości;
17) odpoczynku w czasie przerw świątecznych i ferii;
18) uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce;
19) korzystania z opieki zdrowotnej oraz poradnictwa i terapii pedagogicznej i psychologicznej;
20) do odwołania się od oceny zgodnie z regulaminem oceniania;
21) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową;
22) uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, integracyjnych i sportowych na terenie szkoły.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły i regulaminach obowiązujących w szkole, a w szczególności:
1) punktualnego stawiania się na zajęcia edukacyjne; odpowiedniego przygotowania się do nich, przestrzegania zasad ustalonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, a także respektowania regulaminów poszczególnych pracowni;
2) usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach w określonym terminie i formie - szczegóły określa WSO;
3) w przypadku pełnoletności wnoszenia na podstawie dokumentów urzędowych o usprawiedliwianie, w ciągu 7 dni od daty pojawienia się w szkole, nieobecności na zajęciach edukacyjnych oraz zawiadamiania wychowawcy o powodzie dłuższej nieobecności, w momencie zaistnienia takiego powodu;
4) przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły - ubiór schludny i stosowny do okoliczności szkolnej; na przedmiotach artystyczno-zawodowych obowiązuje odzież ochronna zgodna z BHP;
5) z okazji uroczystości szkolnych i państwowych oraz egzaminów zakładać strój odświętny, w stonowanych kolorach, w kolorystyce: czerń, granat, szarość i biel, nie obnażający w znaczny sposób ciała;
6) przestrzegać zakazu palenia papierosów, używania, propagowania i rozpowszechniania alkoholu, narkotyków, innych środków odurzających czy psychoaktywnych i przebywania w stanie nietrzeźwości na terenie i wokół budynków szkolnych oraz na wszystkich imprezach organizowanych dla uczniów (np. plenery, wycieczki, lekcje organizowane poza budynkiem szkoły);
7) przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły; korzystanie z urządzeń podczas lekcji dozwolone jest tylko za zgodą nauczyciela prowadzącego i w formie z nim ustalonej;
8) zwracania się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów;
9) dbania o własny honor i dobre imię szkoły;
10) przestrzegania zasad kultury w relacjach międzyludzkich w szkole i poza nią (zakaz stosowania przemocy fizycznej i słownej, używania wulgarnych zwrotów i gestów), również w mediach społecznościowych;
11) zachowywania się w sposób nie zagrażający zdrowiu własnemu i zdrowiu innych;
12) dbania o powierzone mu mienie społeczne, ład i porządek w salach szkolnych i na korytarzach szkolnych (w razie zawinionego uszkodzenia lub zniszczenia sprzętu szkolnego odpowiedzialność materialną ponoszą prawni opiekunowie ucznia; prace ucznia pozostawione lub porzucone na terenie szkoły w miejscach, które nie są przeznaczone do przechowywania prac będą usuwane);
13) pozostawienia prac plastycznych realizowanych w trakcie ćwiczeń szkolnych do dyspozycji szkoły, szczegóły określa regulamin archiwum;
14) na zakończenie edukacji w PLSP do rozliczenia się w zakresie materialnym ze szkołą, w postaci tzw. obiegówki.
Rozdział 7a - NAGRODY I KARY
3. Za bardzo dobre wyniki w nauce, sporcie, sukcesy w olimpiadach przedmiotowych i konkursach, za bardzo dobrą frekwencję oraz zaangażowanie w pracy samorządowej i społecznej, uczniom przyznawane są wyróżnienia i nagrody; rodzaje przyznawanych uczniom nagród:
1) pochwała wychowawcy wobec klasy;
2) pochwała Dyrektora wobec społeczności szkolnej;
3) nagroda rzeczowa;
4) Statuetka szkoły - nagroda specjalna za osobowość twórczą, przyznawana wg regulaminu, na koniec cyklu edukacyjnego.
4. O przyznanie wyróżnienia lub nagrody dla ucznia wnioskuje wychowawca klasy, Samorząd Uczniowski, Rada Rodziców lub Dyrektor szkoły.
5. Za nieprzestrzeganie przepisów szkolnych zawartych w Statucie uczeń może być ukarany:
1) upomnieniem lub naganą wychowawcy klasy;
2) upomnieniem lub naganą Dyrektora PLSP (ustnym lub pisemnym);
3) ustnym lub pisemnym powiadomieniem prawnych opiekunów przez wychowawcę klasy o złym zachowaniu się ucznia;
4) pozbawieniem możliwości uzyskania nagrody za sukcesy naukowe;
5) nałożeniem przez wychowawcę na ucznia programu naprawczego, który skutkuje utratą przywilejów takich jak zgłoszenie nieprzygotowania;
6) zawieszeniem przez Dyrektora w prawie do udziału w zajęciach pozalekcyjnych;
7) relegowaniem ze szkoły (skreśleniem z listy uczniów w przypadku ucznia pełnoletniego lub wnioskowaniem do Śląskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie do innej szkoły w przypadku ucznia realizującego obowiązek szkolny).
6. Dyrektor szkoły może skreślić pełnoletniego ucznia z listy uczniów w sytuacji:
1) stwarzania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów i pracowników szkoły;
2) dystrybucji narkotyków i środków psychotropowych oraz ich posiadania;
3) używania alkoholu i środków odurzających oraz bycia pod ich wpływem na terenie szkoły, w jej obrębie i podczas zajęć organizowanych przez szkołę;
4) naruszenia godności i nietykalności osobistej innych osób, w tym również pracowników szkoły;
5) notorycznego opuszczania, bez usprawiedliwienia urzędowego obowiązkowych zajęć edukacyjnych (powyżej 50% w skali rocznej, lub dwumiesięcznej nieusprawiedliwionej nieobecności w ciągu semestru) w przypadku, kiedy zawiodą podejmowane działania wychowawcze;
6) dopuszczenia się kradzieży;
7) fałszowania dokumentów państwowych;
8) porzucenia szkoły i nie zgłaszania się rodziców na wezwania wychowawcy klasy w przypadku ucznia niepełnoletniego oraz braku kontaktu ze szkołą w przypadku ucznia pełnoletniego;
9) uczeń może być skreślony w trybie natychmiastowej wykonalności bez stosowania gradacji kar w przypadku prawomocnego wyroku sądowego;
10) Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może zalecić odejście ze szkoły w przypadku nie realizowania podstawy programowej w zakresie przedmiotów ogólnokształcących i artystyczno-zawodowych.
7. Skreślenie z listy uczniów następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
8. W przypadku popełnienia przez ucznia wykroczenia, sporządza się notatkę o zaistniałym incydencie; notatkę sporządza wychowawca lub osoba będąca świadkiem wykroczenia.
9. Jeśli wykroczenie zostało uwzględnione w Statucie PLSP, jako przypadek, za który można ucznia skreślić z listy uczniów, to:
1) za wiedzą i zgodą lub na wniosek Dyrektora szkoły zwołuje się posiedzenie Rady Pedagogicznej, z którego sporządza się dokładny protokół, zawierający wszystkie informacje mające wpływ na podjęcie uchwały,
2) uczeń ma prawo wskazać swoich rzeczników obrony; wychowawca i pedagog szkolny są rzecznikami ucznia;
3) wychowawca ma obowiązek rzetelnie przedstawić uchybienia w postępowaniu ucznia, ale także jego zalety i okoliczności łagodzące;
4) Rada Pedagogiczna, po rozpatrzeniu wszystkich przedstawionych argumentów i możliwości wychowawczego oddziaływania szkoły na ucznia, tj. czy uczeń był wcześniej karany karami regulaminowymi, czy prowadzono z nim rozmowy ostrzegawcze, czy udzielano mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, itp. podejmuje uchwałę dotyczącą danej sprawy. Uchwała Rady musi zapaść zgodnie z regulaminem Rady przy zachowaniu quorum;
5) uchwała o skreśleniu z listy uczniów obliguje Dyrektora PLSP do rozliczenia się przed Radą Pedagogiczną ze sposobu jej wykonania;
6) Dyrektor przedstawia treść uchwały Samorządowi Uczniowskiemu, który wyraża swoją opinię na piśmie; opinia ta nie jest wiążąca dla Dyrektora.
10. Decyzja o skreśleniu zawiera:
1) numer, oznaczenie organu wydającego decyzję, datę wydania, oznaczenie strony (ucznia),
2) uzasadnienie prawne (powołanie się na Statut szkoły - dokładna treść zapisu w Statucie);
3) treść decyzji;
4) uzasadnienie decyzji, wskazujące czyn, za który uczeń zostaje skreślony, zawierające faktyczne dowody w tej sprawie;
5) tryb odwoławczy od decyzji.
11. Uczeń może zostać skreślony również:
1) na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów;
2) na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego;
3) w przypadku niepojawienia się ucznia w szkole do 15 września, po uprzednim poinformowaniu rodziców lub opiekunów prawnych.
12. Tryb składania skarg:
1) uczniowi przysługuje prawo odwołania się od decyzji Dyrektora w sprawie skreślenia z listy uczniów, a w przypadku ucznia niepełnoletniego jego rodzicom przysługuje prawo do odwołania się od decyzji o wnioskowaniu do kuratora o przeniesienie do innej szkoły;
2) odwołanie takie składane jest w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji lub kopii wniosku kierowanego do Kuratora za pośrednictwem Dyrektora PLSP;
3) decyzja lub kopia wniosku przesyłana jest drogą pocztową za potwierdzeniem odbioru;
4) nie odebranie przesyłki po dwukrotnym wezwaniu pocztowym do odbioru, nie wstrzymuje wykonalności decyzji, która dokonywana jest nie wcześniej niż w dniu przesłania przez pocztę zwrotu dokumentu.
Rozdział 7b - REKRUTACJA DO PLSP
1. PLSP prowadzi w każdym roku nabór do dwóch klas pierwszych, z których każda nie przekracza liczby 26 uczniów.
2. O przyjęcie do klasy pierwszej Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych mogą ubiegać się kandydaci kończący ósmą klasę szkoły podstawowej, którzy nie ukończyli 17 lat.
3. Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do pierwszej klasy jest rejestracja kandydata w systemie rekrutacji do szkoły dostępnym na stronie www.plastyk.katowice.pl zakładka rekrutacja, dostarczenie wymaganych dokumentów oraz przystąpienie do egzaminu wstępnego.
4. O ostatecznym przyjęciu do PLSP decydują wyniki egzaminu wstępnego.
5. Nauka w klasach pierwszych PLSP odbywa się bez specjalizacji; przedmiot specjalizacyjny realizowany jest od drugiej klasy PLSP, dlatego o ostatecznym wyborze specjalizacji w danym oddziale zadecydują oceny ucznia wraz z oceną zachowania, uzyskane w pierwszej klasie PLSP (pierwszeństwo w wyborze specjalizacji realizowanych w danym oddziale mają uczniowie, którzy uzyskają wyższą średnią ocen przedmiotowych wraz z oceną zachowania).
6. Rekrutację do klas pierwszych przeprowadza Komisja Rekrutacyjna, której skład wyznacza Dyrektor szkoły.
7. Dyrektor szkoły określa zadania członków komisji i harmonogram rekrutacji.
8. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do PLSP zobowiązani są do zapoznania się ze Statutem PLSP, a z chwilą przyjęcia - do jego przestrzegania.
9. Rekrutacja do PLSP odbywa się wg regulaminu rekrutacji. Regulamin dostępny jest na stronie szkoły w zakładce rekrutacja.