W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi i wnioski

Prokuratura Okręgowa w Zamościu urzęduje od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30–15:30 Interesanci przyjmowani są w kolejności zgłaszania się.

W przypadku załatwiania spraw dotyczących osób z dysfunkcją mowy, stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. 2023.20 t.j.)

Pisma adresowane do Prokuratury Okręgowej w Zamościu można składać:

  • osobiście w kancelarii Prokuratury Okręgowej w Zamościu, za potwierdzeniem kancelaryjnym w dniach i godzinach przyjmowania interesantów,
  • poprzez skrzynkę odbiorczą na platformie ePUAP: /2d1mwj12o3/skrytka 
  • za pośrednictwem faksu +48846396707
  • za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Prokuratury Okręgowej w Zamościu ul. Orla 2, 22-400 Zamość 
  • droga mailową z kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym

ZARZĄDZENIE nr 59/24 Prokuratora Okręgowego w Zamościu z dnia 29 sierpnia 2024 r. w sprawie zasad przyjmowania interesantów w Prokuraturze Okręgowej w Zamościu – wyciąg : 

§ 1 W Prokuraturze Okręgowej w Zamościu interesantów przyjmują codziennie: Prokurator Okręgowy, Zastępca Prokuratora Okręgowego lub wyznaczeni prokuratorzy i pracownicy prokuratury.

§ 2 Interesanci przyjmowani będą w poniedziałki w godzinach od 8:00 do 16:30, natomiast od wtorku do piątku w godzinach od 8:00 do 14:00.

Prokurator Regionalny w Lublinie przyjmuje interesantów w poniedziałki w godz. 12.30-14.00.

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2024.572 t.j.) — wyciąg z przepisów:

Art. 222. O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Art. 225. § 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
Art. 227. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Art. 241. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 kwietnia 2016 r. Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz.U. 2023.1115 t.j.)— wyciąg z przepisów:

§ 380. [Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków]
1.     Skargi i wnioski przyjmują pracownicy biura podawczego lub innej komórki organizacyjnej wskazanej przez kierownika jednostki.
2.     Koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków kierownik jednostki może powierzyć wyznaczonemu prokuratorowi.
3.     Informację o trybie przyjmowania skarg i wniosków dotyczących działalności jednostek, organie właściwym do ich rozpatrzenia, adresie jednostki, a także adresie poczty elektronicznej umieszcza się na tablicy ogłoszeń w budynku jednostki oraz na stronie internetowej tej jednostki.
§ 381.  [Sposób wnoszenia skarg i wniosków]
1.     Skargi i wnioski mogą być wnoszone na piśmie, w tym również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także w formie ustnej do protokołu. Skargę na inne organy przyjmuje się do protokołu tylko wtedy, gdy okoliczności sprawy uzasadniają podjęcie czynności przez prokuratora. W pozostałych przypadkach informuje się skarżącego, jaki organ jest właściwy do rozpatrzenia skargi lub o przysługujących mu środkach prawnych.
2.     W protokole, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się datę wniesienia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres skarżącego lub wnioskodawcy, zwięzłą treść skargi lub wniosku oraz, w razie potrzeby, sygnaturę akt sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek.
3.     Protokół jest podpisywany przez skarżącego lub wnioskodawcę oraz pracownika przyjmującego skargę lub wniosek.
§ 382.  [Pisma nie traktowane jako skargi]
Pisma o charakterze procesowym dotyczące zakresu działania prokuratora w postępowaniu karnym w konkretnej sprawie załatwia się w trybie przewidzianym w odpowiednich przepisach tego postępowania; pism tych nie należy traktować jako skarg.
§ 383.  [Pisma lub ustne zgłoszenia traktowane jako skargi]
Jeżeli pismo lub zgłoszenie ustne, podlegające rozpoznaniu w trybie określonego postępowania, zawiera także zarzuty dotyczące niedopełnienia obowiązków, przekroczenia uprawnień lub uchybienia godności urzędu przez prokuratora lub innego pracownika prokuratury, w tej części należy traktować je jako skargę, do której załatwienia uprawniony jest właściwy prokurator przełożony.
§ 384.  [Wezwanie skarżącego lub wnioskodawcę do uzupełnienia skargi lub wniosku]
Jeżeli na podstawie treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, a w szczególności sprawy, której dotyczą, wzywa się skarżącego lub wnioskodawcę do uzupełnienia skargi lub wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie powinno zawierać pouczenie, że nieuzupełnienie braków w terminie spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
§ 385.  [Zbieranie dowodów i informacji w celu rozpatrzenia skargi lub wniosku]
Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia podniesionych okoliczności, organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku zbiera niezbędne dowody, informacje lub wyjaśnienia. W tym celu może w szczególności zwrócić się do innych jednostek oraz innych instytucji o ich przekazanie.
§ 386.  [Wykaz skarg i wniosków]
W jednostkach prowadzony jest wykaz skarg i wniosków; w wykazie zamieszcza się w szczególności informacje o dacie wpływu skargi lub wniosku oraz dacie zawiadomienia skarżącego lub wnioskodawcy o wyniku ich rozpatrzenia. Wykaz może być prowadzony w postaci elektronicznej.
§ 387.  [Pozostawienie skargi lub wniosku bez biegu]
Skarga lub wniosek ponownie wniesione w sprawie już wyjaśnionej, niezawierające nowych okoliczności, są pozostawiane bez biegu i bez zawiadamiania o tym wnoszącego, o czym poucza się go przy odpowiedzi na pierwszą rozpoznaną skargę lub wniosek w tej sprawie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. (Dz.U.2002.5.46) — wyciąg z przepisów:

§ 5. [Formy wnoszenia skarg i wniosków]
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
§ 6. [Protokół sporządzany przy zgłoszeniu skargi lub wniosku ustnie]
1.     W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
2.     W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
§ 7. [Potwierdzenie złożenia skargi lub wniosku]
Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.
§ 8.1. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
§ 8.2. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
§ 8. [Pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania]
1. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
2. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

Informacja Publiczna: Wyciąg z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. do dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2022.902 t.j.)

Art. 1. [Definicja informacji publicznej. Zakres zastosowania przepisów ustawy]
1.     Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.
Art. 2. [Prawo do informacji publicznej]
1.     Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem art. 5, prawo dostępu do informacji publicznej, zwane dalej "prawem do informacji publicznej".
2.     Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Art. 10. [Tryb wnioskowy udzielania informacji publicznej]
1.     Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub portalu danych, jest udostępniana na wniosek.
2.     Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej można przesłać za pośrednictwem : 

  • poczty na adres : Prokuratury Okręgowej w Zamościu ul. Orla 2, 22-400 Zamość
  • faksu na nr +48846396707
  • poprzez skrzynkę odbiorczą na platformie ePUAP: /2d1mwj12o3/skrytka
  • droga mailową z kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym
{"register":{"columns":[]}}