Kompetencje fakultatywne
Co do zasady, Prokuratoria Generalna może przejąć zastępstwo Skarbu Państwa w każdej sprawie, jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa. Ponadto, przejęcie zastępstwa Skarbu Państwa może nastąpić w każdym stadium postępowania.
Szczegółowy katalog kompetencji fakultatywnych Prokuratorii Generalnej RP wygląda następująco:
- Prokuratoria Generalna może przejąć zastępstwo Skarbu Państwa w każdej sprawie, jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa. Przejęcie zastępstwa Skarbu Państwa może nastąpić w każdym stadium postępowania.
- Jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Rzeczypospolitej Polskiej Prokuratoria Generalna może przejąć zastępstwo na uzasadniony wniosek organów administracji rządowej przed sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym. Kompetencja ta dotyczy organów wyposażonych w szczególną zdolność sądową takich jak organy regulacyjne (Prezesi UOKiK, URE, UKE oraz UTK) czy organ podatkowy w postępowaniach, o których mowa w art. 199a ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w zw. z art. 1891 k.p.c.;
- Jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Rzeczypospolitej Polskiej, Prokuratoria Generalna może przejąć zastępstwo w postępowaniach przed sądami administracyjnymi na uzasadniony wniosek organu administracji rządowej, jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej lub podmiotu reprezentującego Skarb Państwa.
- Prokuratoria Generalna może, na uzasadniony wniosek podmiotu reprezentującego Skarb Państwa lub państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, przejąć zastępstwo w postępowaniu karnym, jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa
- Prokuratoria Generalna wykonuje zastępstwo wskazanych przez Radę Ministrów osób prawnych z udziałem Skarbu Państwa oraz osób prawnych z udziałem państwowych osób prawnych za ich zgodą:
- przed sądami powszechnymi, w sprawach cywilnych rozpoznawanych w pierwszej instancji przez sąd okręgowy,
- przed sądami polubownymi,
- w których wartość przedmiotu sprawy przewyższa 5 mln zł, a w przypadku polecenia Prezesa Rady Ministrów Prokuratoria Generalna przejmuje zastępstwo bez względu na wartość przedmiotu sprawy.
- Prezes Rady Ministrów może wyznaczyć Prokuratorię Generalną do reprezentowania Rady Ministrów lub ministrów w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym;
- Prokuratoria Generalna może przedstawiać sądom powszechnym, sądom administracyjnym, Sądowi Najwyższemu oraz Trybunałowi Konstytucyjnemu poglądy istotne dla spraw przez nie rozpatrywanych, w których Prokuratoria Generalna nie bierze udziału w postępowaniu;
- Prokuratoria Generalna wydaje opinie prawne w sprawach dotyczących praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej, w tym także praw i interesów Skarbu Państwa na wniosek podmiotu reprezentującego Skarb Państwa, przy czym jeżeli wartość przedmiotu sprawy wynosi mniej 1 mln zł, Prezes Prokuratorii Generalnej może odmówić wydania opinii.
- Przygotowywanie na wniosek Prezesa Rady Ministrów raportów, analiz i stanowisk obejmujących zagadnienia prawne, dotyczące w szczególności projektów aktów normatywnych, czynności prawnych dokonywanych przez podmioty państwowe, a także orzeczeń sądowych zapadających w sprawach dotyczących Rzeczypospolitej Polskiej;
- Prokuratoria Generalna może przygotowywać rekomendacje co do wzorów postanowień umownych lub postanowień innych czynności prawnych, a także może tworzyć i publikować wzory postanowień umów lub innych czynności prawnych, uwzględniając kompetencje innych organów w tym zakresie oraz praktykę podmiotów reprezentujących Skarb Państwa i osób zastępowanych;
- Prokuratoria Generalna może prowadzić działalność wydawniczą i szkoleniową w zakresie ochrony praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności poprzez organizację konferencji naukowych, wydawanie publikacji naukowych, a także przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych oraz szkoleń na rzecz podmiotów reprezentujących Skarb Państwa i osób zastępowanych;
- Prokuratoria Generalna może wystąpić z wnioskiem do Naczelnego Sądu Administracyjnego lub Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie.