PWM: Koncert Muzyki Polskich Kompozytorów XXI w.
PRAPREMIERA!!! KAROL PYKA "MSZA ES-DUR NA SOPRAN SOLO, CHÓR MIESZANY I ORKIESTRĘ DĘTĄ"
W programie:
ANNA ROCŁAWSKA-MUSIAŁCZYK: "AVE MARIA"
KRZYSZTOF GRZESZCZAK: "EX LIBRO PSALMORUM II", "EX LIBRO PSALMORUM III"
CHÓR ASBEEK | DYRYGENT: ANDRZEJ SITEK
PIOTR FLIS: "HUSARZ"
ORKIESTRA DĘTA PAŃSTWOWEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I i II st. im. K. SZYMANOWSKIEGO PŁOCKU (PSM) | DYRYGENT: GRZEGORZ DĘBSKI
PRAPREMIERA!!!
KAROL PYKA "MSZA ES-DUR NA SOPRAN SOLO, CHÓR MIESZANY I ORKIESTRĘ DĘTĄ"
MAJA MAJCZAK (SOPRAN), MONIKA PIECKA (SOPRAN), IRINA PROTAS (SOPRAN) oraz CHÓR MIESZANY PSM W PŁOCKU | PRZYGOTOWANIE: ANDRZEJ SITEK i EDWARD BOGDAN
ORKIESTRA DĘTA PSM W PŁOCKU | DYRYGENT: GRZEGORZ DĘBSKI
Wydarzeniem zdecydowanie wyjątkowym będzie prawykonanie "MSZY ES-DUR NA SOPRAN SOLO, CHÓR MIESZANY I ORKIESTRĘ DĘTĄ” Karola Pyki, kompozytora młodego pokolenia, który będąc mieszkańcem Górnego Śląska oraz wieloletnim dyrygentem orkiestr dętych, postanowił skomponować utwór wykorzystujący brzmienie orkiestry dętej, jako utożsamianej z kulturą Śląska. Kompozycja powstała w 2021 r. i właśnie w Płocku wykonana zostanie po raz pierwszy.
Złożona jest z fragmentów odpowiadających częściom stałym mszy obrządku katolickiego: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei, zawierając ponadto klasyczne teksty łacińskie wspomnianych części stałych. Utwór wykorzystuje w możliwie szeroki sposób paletę brzmień zarówno orkiestry, jak i chóru, a także eksponuje walory wokalne solistek. Chór i orkiestra są ze sobą zespolone brzmieniowo, jednak obecność partii solowych niektórych instrumentów zdecydowanie wzbogaca narrację całości. Pojawiają się także fragmenty śpiewane przez chór a cappella, co uatrakcyjnia odbiór kompozycji. W ramach płockiej prapremiery w solistycznych wykonaniach zabrzmią:
Maja Majczak (sopran), Monika Piecka (sopran), Irina Protas (sopran).
WSTĘP WOLNY!
ZAPRASZAMY!
Biogramy:
Anna Rocławska-Musiałczyk
Kompozytorka, aranżerka, pianistka i dyrygentka. Urodziła się w 1987 roku w Wejherowie. Wraz z Zespołem Wokalnym Art’n’Voices laureatka Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2021 w sekcji muzyki poważnej za Album Roku – Muzyka Współczesna.
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na trzech wydziałach, tym samym uzyskując tytuł magistra z trzech specjalności: Instrumentalistyka – klasa Fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk – Sienkiewicz (2012), Edukacja muzyczna w zakresie sztuki muzycznej – klasa Dyrygentury chóralnej prof. dr hab. Aleksandry Gruczy – Rogalskiej (2014 – dyplom z wyróżnieniem) oraz Teoria i Kompozycja – klasa Kompozycji ad. dr Marka Czerniewicza (2018).
Jest laureatką konkursów kompozytorskich o randze międzynarodowej oraz ogólnopolskiej m. in.: III miejsce na V Międzynarodowym Festiwalu Transatlantyk Instant Composer pod przewodnictwem jury Jana A. P. Kaczmarka (2016), II miejsce na 2. Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego w Poznaniu (2019), Special prize Jury International Composition Competition 'Corinfesta' AERCO/Andreoli w Bolonii (2017), dwukrotne I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Chóralną Pieśń Pasyjną do tekstu w Języku Kaszubskim (2014; 2015).
W ramach zajęć muzyczno – rehabilitacyjnych jako akompaniator współpracowała przez kilka lat ze Stowarzyszeniem Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Gdańsku (ECEKON). Jest prezesem Stowarzyszenia Młodych Artystów Ziemi Wejherowskiej oraz wiceprezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki. Od 2020 roku jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Laureatka Nagrody Remusa przyznawanej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. W 2020 roku została wyróżniona odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Na co dzień pracuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku.
Krzysztof Grzeszczak
Kompozytor, teoretyk muzyki i organista. Urodził się 17 września 1965 r. w Makowie Mazowieckim.
W latach 1987-89 pobierał lekcje harmonii i kontrapunktu u Franciszka Wesołowskiego oraz lekcje gry na organach u Feliksa Rączkowskiego. W 1993 r. uzyskał dyplom z teologii w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), a następnie rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Łodzi w dwóch specjalnościach: kompozycji - w klasie Jerzego Bauera (dyplom z wyróżnieniem w 1999) i teorii muzyki u Franciszka Wesołowskiego (dyplom z wyróżnieniem w 2000 r.). Jednocześnie kontynuował naukę gry na organach pod kierunkiem Piotra Grajtera. Ponadto w 1996 r. brał udział w kursie kompozytorskim prowadzonym przez Reinharda Wolschinę z Weimaru.
Jako organista w latach 1997-2001 współpracował z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Łodzi, z którym występował na koncertach w kraju i za granicą. Pełni także funkcję organisty i dyrygenta chórów w łódzkich kościołach.
Jest laureatem konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. Jego kompozycje były wykonywane na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in. w Czechach, Niemczech, Holandii, we Francji i Włoszech.
Krzysztof Grzeszczak od 1999 r. wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2004 r. uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w specjalności kompozycja. W 2001 został członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
Karol Pyka
Urodzony w 1984 roku, kompozytor, aranżer, dyrygent, muzyk sesyjny, pedagog, adiunkt w Instytucie Sztuk Muzycznych na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego (zatrudniony od października 2009 r.).
Absolwent Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego specjalizacji dyrygenckiej w Instytucie Muzyki oraz specjalności Kompozycja i aranżacja w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W 2015 r. uzyskał stopień doktora w dyscyplinie artystycznej dyrygentura, na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Uczestnik licznych konferencji, warsztatów oraz wydarzeń muzycznych, koncertów i festiwali krajowych oraz międzynarodowych w roli kompozytora, dyrygenta oraz instrumentalisty. Autor publikacji naukowych oraz opinii wydawniczych dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
W latach 2009-2020 dyrygent Orkiestry Reprezentacyjnej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Od 2012 r. dyrygent Cieszyńskiej Orkiestry Dętej Uniwersytetu Śląskiego.
Autor licznych kompozycji i aranżacji orkiestrowych oraz chóralnych, a także z gatunku muzyki rozrywkowej i jazzowej na różne składy instrumentalne dla licznych instytucji kultury w kraju. Zdobywca nagród i wyróżnień w konkursach kompozytorskich w kraju oraz za granicą (m.in. I miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Fide et amore” w Żorach w 2019 r., III Miejsce w międzynarodowym konkursie Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020, I Miejsce w konkursie kompozytorskim The Ninth International On-Line JSFest 2021 Composition Competition w Turku (Finlandia). W 2020 r. otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie kultury.