W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rekrutacja 2022/2023 - II stopień

16.05.2022

Szkoła Muzyczna II stopnia: cykl 6-letni oraz cykl 4-letni

Plakat rekrutacyjny
Szkoła Muzyczna II stopnia cykl 6 - letni

Nauka obejmuje sześcioletni cykl kształcenia dla kandydatów od 13 do 23 lat (w wyjątkowych przypadkach może być od 10 roku życia), w godzinach popołudniowych. Egzamin wstępny obowiązuje wszystkich kandydatów i ma charakter konkursowy. Składa się z części praktycznej - gry na instrumencie oraz teoretycznej - w formie pisemnej.

Do egzaminu wstępnego mogą przystąpić absolwenci szkół muzycznych I stopnia, osoby pobierające naukę w innych formach (ognisko muzyczne, lekcje prywatne).

Konsultacje dla kandydatów mogą odbyć u nauczycieli poszczególnych instrumentów. W tym celu prosimy o mailowy kontakt z sekretariatem: sekretariat@psmplock.pl

Termin składania wniosków na wszystkie specjalności to: 20.05.2022 r.

Egzaminy praktyczne - daty i wymogi repertuarowe:

Fortepian - 31 maja;

Kandydat jest zobowiązany wykonać z pamięci następujący program z pamięci:

  • utwór polifoniczny (preferowany utwór J. S. Bacha)
  • forma klasyczna (allegro sonatowe, rondo lub wariacje - z okresu klasycyzmu)
  • etiuda o charakterze wirtuozowskim

Organy - 31 maja;

Kandydaci bez przygotowania na organach zobowiązani są do wykonania następujących utworów na fortepianie:

  • utwór polifoniczny
  • forma klasyczna (np. szybka część sonatiny, allegro sonatowe, itp.)
  • utwór dowolny

Kandydaci z wcześniejszym przygotowaniem na organach zobowiązani są do wykonania następujących utworów na organach:

  • utwór polifoniczny
  • forma chorałowa z okresu baroku
  • utwór dowolny

Skrzypce i Altówka - 3 czerwca;

  • etiuda techniczna (biegłościowa) lub etiuda /kaprys dwudźwiękowy
  • I lub III część koncertu lub dwie kontrastujące części sonaty
  • utwór dowolny z towarzyszeniem fortepianu

Wiolonczela - 8 czerwca;

  • jedna etiuda
    dwie kontrastujące części sonaty lub I lub III część koncertu
  • utwór dowolny z towarzyszeniem fortepianu

Kontrabas - 8 czerwca;

  • gama i pasaże
  • program dowolny (10 min.)

Gitara - 6 czerwca;

  • utwór z muzyki dawnej (renesans, barok)
  • jedna etiuda o charakterze technicznym
  • dwie kontrastujące części suity barokowej lub sonaty (sonatiny) klasycznej lub wariacje klasyczne
  • utwór dowolny

Instrumenty dęte:

Trąbka, waltornia, sakshorn, puzon, tuba - 1 czerwca;

Flet - 6 czerwca;

Klarnet, saksofon - 7 czerwca;

Obój, fagot - 9 czerwca;

  • 2 utwory lub etiudy o zróżnicowanym charakterze

Perkusja - 13 czerwca;

  • Werbel: dwie etiudy lub utwory z towarzyszeniem fortepianu w technice klasycznej i rudymentarnej
  • Ksylofon: gama, etiuda, utwór z towarzyszenie fortepianu (cały program wykonany z pamięci)
  • Wibrafon: jeden utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu w technice dwu lub czteropałkowej
  • Kotły: etiuda lub utwór solowy na dwa kotły

Akordeon - 8 czerwca;

  • Etiuda
  • Utwór polifoniczny
  • Utwór dowolny

Egzamin teoretyczny - szczegółowe wymagania

23.05.2022 r. - godz. 16:00

Sala Kameralna PSM w Płocku

KSZTAŁCENIE SŁUCHU – EGZAMIN PISEMNY

  • Rozpoznawanie interwałów (do oktawy włącznie) granych melodycznie i harmonicznie.
  • Rozpoznawanie trójdźwięków majorowych i minorowych w przewrotach oraz trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych. Trójdźwięki grane będą dwukrotnie (melodycznie i harmonicznie).
  • Rozpoznawanie dominanty septymowej w przewrotach. Akordy grane będą dwukrotnie (melodycznie i harmonicznie).
  • Zapis dwutaktowego dyktanda rytmicznego w metrum ćwierćnutowym. Zadanie będzie grane sześciokrotnie.
  • Uzupełnienie brakujących dźwięków w dyktandzie jednogłosowym.
  • Wszystkie ćwiczenia słuchowe będą równolegle prezentowane we wszystkich salach egzaminacyjnych.

WIADOMOŚCI O MUZYCE – EGZAMIN PISEMNY

  • Napisanie gamy majorowej, minorowej (eolskiej, harmonicznej) w tonacjach do czterech znaków.
  • Napisanie triady harmonicznej w dur i moll w tonacjach do czterech znaków.
  • Określenie rozmiaru interwału napisanego w kluczu wiolinowym
    (z użyciem dowolnych symboli, np.: 7w, 7<, lub septyma wielka).
  • Wyjaśnienie podstawowych oznaczeń muzycznych.
  • Rozpoznawanie ze słuchu podstawowych instrumentów muzycznych z orkiestry symfonicznej i przyporządkowanie ich do odpowiedniej grupy.
  • Polskie tańce narodowe (rozpoznawanie i podstawowe informacje).
  • Epoki w dziejach muzyki, najwybitniejsi przedstawiciele i ich dzieła. Przyporządkowanie kompozytorów do epoki.

Rozpoznawanie dzieł z literatury muzycznej:

  • A. Vivaldi:
    „Cztery Pory Roku" op.8:1;
    Koncert skrzypcowy „Wiosna" cz. I i III;
    Koncert skrzypcowy „Jesień" cz. l;
  • G. F. Haendel:
    Oratorium „Mesjasz": Alleluja;
    Opera „Xerxes": Largo;
  • J. S. Bach:
    III Suita orkiestrowa D-dur: Aria;
    IV Koncert Brandenburski G-dur: cz. l;
  • J. Haydn:
    Symfonia nr 94 G-dur cz. ll, Andante;
    Symfonia nr 101 D-dur cz. II Andante;
  • W. A. Mozart:
    Serenada G-dur „Eine Kleine Nachtmusik" KV 525: cz. I;
    Symfonia g-moll KV 550 cz. I;
  • L. van Beethoven:
    Sonata fortepianowa cis-moll op.27 nr 2 cz. l;
    V Symfonia c-moll op. 67 cz. I;
  • F. Chopin:
    Polonez A-dur op.40 nr 1;
    Grande Valse Brillante Es-dur op. 18;
  • S. Moniuszko:
    Pieśń „Prząśniczka”;
    Mazur z opery „Halka";
  • H. Wieniawski:
    Legenda op. 17;
    Polonez D-dur op. 4
  • P. Czajkowski:
    1 Koncert fortepianowy b-moll op.23 cz. l;
    „Walc Kwiatów" z baletu „Dziadek do orzechów";
  • C. Debussy:
    Syrinx na flet solo;
    Preludium „Dziewczyna o włosach jak len";
  • K. Szymanowski:
    Etiuda b-moll op.4 nr 3;
    Pieśń „Lecioły zórozie” z cyklu Pieśni Kurpiowskich.

 

Szkoła Muzyczna II stopnia cykl 4 - letni

Nauka obejmuje czteroletni cykl kształcenia dla kandydatów od 13 do 23 lat (w wyjątkowych przypadkach może być od 10 roku życia), w godzinach popołudniowych. Egzamin wstępny obowiązuje wszystkich kandydatów i ma charakter konkursowy. Składa się z części praktycznej oraz teoretycznej.

Konsultacje dla kandydatów na śpiew solowy odbywają się w każdy poniedziałek w godzinach 17:00 - 18:00 w salach 21 i 27 w budynku PSM w Płocku.

Konsultacje dla kandydatów na specjalności jazzowe mogą odbyć u nauczycieli poszczególnych specjalności. W tym celu prosimy o kontakt z panem Krzysztofem Kralką pod numerem telefonu: 601 804 186 lub mail: kralka@kralka.pl

Termin składania wniosków:

  • śpiew solowy - 31.05.2022 r.
  • wokalistyka i instrumenty jazzowe - 10.06.2022 r.

Egzaminy praktyczne - daty i wymogi repertuarowe:

Śpiew solowy - 2 czerwca

Program egzaminu praktycznego:

• dwa utwory odmienne w charakterze (np. wolny, szybki), przynajmniej jeden z nich w języku polskim i bez akompaniamentu;

• fragment prozy lub wiersz(a), z pamięci.

Komisja sprawdza dykcję, słuch muzyczny i możliwości głosowe (skala, barwa, rodzaj głosu) kandydata.

Wokalistyka jazzowa - 15 czerwca

Program egzaminu praktycznego:

• recytacja z pamięci fragmentu prozy lub wiersza;

• wykonanie z pamięci dwóch utworów jazzowych o zróżnicowanym tempie i charakterze, co najmniej jeden w języku angielskim, z solową rolą śpiewu.

Kandydaci powinni skorzystać z podkładów audio. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).

Gitara jazzowa - 15 czerwca

Program egzaminu praktycznego:

• utwór jazzowy z partią improwizowaną;

• kompozycja o charakterze technicznym.

Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii gitary. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).

Gitara basowa - 15 czerwca

Program egzaminu praktycznego:

• wykonanie utworu jazzowego z akompaniującą rolą basu;

• kompozycja o charakterze technicznym.

Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii basu. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).

Fortepian jazzowy - 15 czerwca

Program egzaminu praktycznego:

• wybrany utwór solowy z zakresu materiału nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia;

• utwór w konwencji jazzowej (solo lub z podkładem) zawierające elementy improwizowane;

• czytanie nut a'vista.

Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii fortepianu. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).

Saksofon jazzowy - 15 czerwca

Program egzaminu praktycznego:

• etiuda o charakterze technicznym lub utwór z zakresu materiału nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia;

• utwór jazzowy z elementami improwizacji;

• czytanie nut a'vista.

Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii saksofonu. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).

Szkoła zapewnia sprzęt nagłaśniający, mikrofon, wzmacniacz basowy i gitarowy.
 

Egzamin teoretyczny - szczegółowe wymagania

Egzamin teoretyczny odbędzie się w formie ustnej w dniu egzaminu praktycznego. Będzie składał się z następujących elementów:

Badanie słuchu:

  • powtarzanie wysokości dźwięku;
  • określenie rozpiętości i charakteru dźwięków (mały, większy, ładny, brzydki);
  • rozpoznanie ilości dźwięków brzmiących razem.

Badanie poczucia rytmu:

  • powtarzanie rytmów klaskając;
  • powtarzanie rytmu śpiewając.

Badanie pamięci muzycznej:

  • porównanie dwóch melodii;
  • porównanie dwóch schematów rytmicznych.

Badanie poczucia tonalnego:

  • dokończenie granej melodii głosem.

 

{"register":{"columns":[]}}