Rekrutacja 2022/2023 - II stopień
16.05.2022
Szkoła Muzyczna II stopnia: cykl 6-letni oraz cykl 4-letni
Nauka obejmuje sześcioletni cykl kształcenia dla kandydatów od 13 do 23 lat (w wyjątkowych przypadkach może być od 10 roku życia), w godzinach popołudniowych. Egzamin wstępny obowiązuje wszystkich kandydatów i ma charakter konkursowy. Składa się z części praktycznej - gry na instrumencie oraz teoretycznej - w formie pisemnej.
Do egzaminu wstępnego mogą przystąpić absolwenci szkół muzycznych I stopnia, osoby pobierające naukę w innych formach (ognisko muzyczne, lekcje prywatne).
Konsultacje dla kandydatów mogą odbyć u nauczycieli poszczególnych instrumentów. W tym celu prosimy o mailowy kontakt z sekretariatem: sekretariat@psmplock.pl
Termin składania wniosków na wszystkie specjalności to: 20.05.2022 r.
Egzaminy praktyczne - daty i wymogi repertuarowe:
Fortepian - 31 maja;
Kandydat jest zobowiązany wykonać z pamięci następujący program z pamięci:
- utwór polifoniczny (preferowany utwór J. S. Bacha)
- forma klasyczna (allegro sonatowe, rondo lub wariacje - z okresu klasycyzmu)
- etiuda o charakterze wirtuozowskim
Organy - 31 maja;
Kandydaci bez przygotowania na organach zobowiązani są do wykonania następujących utworów na fortepianie:
- utwór polifoniczny
- forma klasyczna (np. szybka część sonatiny, allegro sonatowe, itp.)
- utwór dowolny
Kandydaci z wcześniejszym przygotowaniem na organach zobowiązani są do wykonania następujących utworów na organach:
- utwór polifoniczny
- forma chorałowa z okresu baroku
- utwór dowolny
Skrzypce i Altówka - 3 czerwca;
- etiuda techniczna (biegłościowa) lub etiuda /kaprys dwudźwiękowy
- I lub III część koncertu lub dwie kontrastujące części sonaty
- utwór dowolny z towarzyszeniem fortepianu
Wiolonczela - 8 czerwca;
- jedna etiuda
dwie kontrastujące części sonaty lub I lub III część koncertu - utwór dowolny z towarzyszeniem fortepianu
Kontrabas - 8 czerwca;
- gama i pasaże
- program dowolny (10 min.)
Gitara - 6 czerwca;
- utwór z muzyki dawnej (renesans, barok)
- jedna etiuda o charakterze technicznym
- dwie kontrastujące części suity barokowej lub sonaty (sonatiny) klasycznej lub wariacje klasyczne
- utwór dowolny
Instrumenty dęte:
Trąbka, waltornia, sakshorn, puzon, tuba - 1 czerwca;
Flet - 6 czerwca;
Klarnet, saksofon - 7 czerwca;
Obój, fagot - 9 czerwca;
- 2 utwory lub etiudy o zróżnicowanym charakterze
Perkusja - 13 czerwca;
- Werbel: dwie etiudy lub utwory z towarzyszeniem fortepianu w technice klasycznej i rudymentarnej
- Ksylofon: gama, etiuda, utwór z towarzyszenie fortepianu (cały program wykonany z pamięci)
- Wibrafon: jeden utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu w technice dwu lub czteropałkowej
- Kotły: etiuda lub utwór solowy na dwa kotły
Akordeon - 8 czerwca;
- Etiuda
- Utwór polifoniczny
- Utwór dowolny
Egzamin teoretyczny - szczegółowe wymagania
23.05.2022 r. - godz. 16:00
Sala Kameralna PSM w Płocku
KSZTAŁCENIE SŁUCHU – EGZAMIN PISEMNY
- Rozpoznawanie interwałów (do oktawy włącznie) granych melodycznie i harmonicznie.
- Rozpoznawanie trójdźwięków majorowych i minorowych w przewrotach oraz trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych. Trójdźwięki grane będą dwukrotnie (melodycznie i harmonicznie).
- Rozpoznawanie dominanty septymowej w przewrotach. Akordy grane będą dwukrotnie (melodycznie i harmonicznie).
- Zapis dwutaktowego dyktanda rytmicznego w metrum ćwierćnutowym. Zadanie będzie grane sześciokrotnie.
- Uzupełnienie brakujących dźwięków w dyktandzie jednogłosowym.
- Wszystkie ćwiczenia słuchowe będą równolegle prezentowane we wszystkich salach egzaminacyjnych.
WIADOMOŚCI O MUZYCE – EGZAMIN PISEMNY
- Napisanie gamy majorowej, minorowej (eolskiej, harmonicznej) w tonacjach do czterech znaków.
- Napisanie triady harmonicznej w dur i moll w tonacjach do czterech znaków.
- Określenie rozmiaru interwału napisanego w kluczu wiolinowym
(z użyciem dowolnych symboli, np.: 7w, 7<, lub septyma wielka). - Wyjaśnienie podstawowych oznaczeń muzycznych.
- Rozpoznawanie ze słuchu podstawowych instrumentów muzycznych z orkiestry symfonicznej i przyporządkowanie ich do odpowiedniej grupy.
- Polskie tańce narodowe (rozpoznawanie i podstawowe informacje).
- Epoki w dziejach muzyki, najwybitniejsi przedstawiciele i ich dzieła. Przyporządkowanie kompozytorów do epoki.
Rozpoznawanie dzieł z literatury muzycznej:
- A. Vivaldi:
„Cztery Pory Roku" op.8:1;
Koncert skrzypcowy „Wiosna" cz. I i III;
Koncert skrzypcowy „Jesień" cz. l; - G. F. Haendel:
Oratorium „Mesjasz": Alleluja;
Opera „Xerxes": Largo; - J. S. Bach:
III Suita orkiestrowa D-dur: Aria;
IV Koncert Brandenburski G-dur: cz. l; - J. Haydn:
Symfonia nr 94 G-dur cz. ll, Andante;
Symfonia nr 101 D-dur cz. II Andante; - W. A. Mozart:
Serenada G-dur „Eine Kleine Nachtmusik" KV 525: cz. I;
Symfonia g-moll KV 550 cz. I; - L. van Beethoven:
Sonata fortepianowa cis-moll op.27 nr 2 cz. l;
V Symfonia c-moll op. 67 cz. I; - F. Chopin:
Polonez A-dur op.40 nr 1;
Grande Valse Brillante Es-dur op. 18; - S. Moniuszko:
Pieśń „Prząśniczka”;
Mazur z opery „Halka"; - H. Wieniawski:
Legenda op. 17;
Polonez D-dur op. 4 - P. Czajkowski:
1 Koncert fortepianowy b-moll op.23 cz. l;
„Walc Kwiatów" z baletu „Dziadek do orzechów"; - C. Debussy:
Syrinx na flet solo;
Preludium „Dziewczyna o włosach jak len"; - K. Szymanowski:
Etiuda b-moll op.4 nr 3;
Pieśń „Lecioły zórozie” z cyklu Pieśni Kurpiowskich.
Nauka obejmuje czteroletni cykl kształcenia dla kandydatów od 13 do 23 lat (w wyjątkowych przypadkach może być od 10 roku życia), w godzinach popołudniowych. Egzamin wstępny obowiązuje wszystkich kandydatów i ma charakter konkursowy. Składa się z części praktycznej oraz teoretycznej.
Konsultacje dla kandydatów na śpiew solowy odbywają się w każdy poniedziałek w godzinach 17:00 - 18:00 w salach 21 i 27 w budynku PSM w Płocku.
Konsultacje dla kandydatów na specjalności jazzowe mogą odbyć u nauczycieli poszczególnych specjalności. W tym celu prosimy o kontakt z panem Krzysztofem Kralką pod numerem telefonu: 601 804 186 lub mail: kralka@kralka.pl
Termin składania wniosków:
-
śpiew solowy - 31.05.2022 r.
-
wokalistyka i instrumenty jazzowe - 10.06.2022 r.
Egzaminy praktyczne - daty i wymogi repertuarowe:
Śpiew solowy - 2 czerwca
Program egzaminu praktycznego:
• dwa utwory odmienne w charakterze (np. wolny, szybki), przynajmniej jeden z nich w języku polskim i bez akompaniamentu;
• fragment prozy lub wiersz(a), z pamięci.
Komisja sprawdza dykcję, słuch muzyczny i możliwości głosowe (skala, barwa, rodzaj głosu) kandydata.
Wokalistyka jazzowa - 15 czerwca
Program egzaminu praktycznego:
• recytacja z pamięci fragmentu prozy lub wiersza;
• wykonanie z pamięci dwóch utworów jazzowych o zróżnicowanym tempie i charakterze, co najmniej jeden w języku angielskim, z solową rolą śpiewu.
Kandydaci powinni skorzystać z podkładów audio. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).
Gitara jazzowa - 15 czerwca
Program egzaminu praktycznego:
• utwór jazzowy z partią improwizowaną;
• kompozycja o charakterze technicznym.
Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii gitary. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).
Gitara basowa - 15 czerwca
Program egzaminu praktycznego:
• wykonanie utworu jazzowego z akompaniującą rolą basu;
• kompozycja o charakterze technicznym.
Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii basu. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).
Fortepian jazzowy - 15 czerwca
Program egzaminu praktycznego:
• wybrany utwór solowy z zakresu materiału nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia;
• utwór w konwencji jazzowej (solo lub z podkładem) zawierające elementy improwizowane;
• czytanie nut a'vista.
Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii fortepianu. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).
Saksofon jazzowy - 15 czerwca
Program egzaminu praktycznego:
• etiuda o charakterze technicznym lub utwór z zakresu materiału nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia;
• utwór jazzowy z elementami improwizacji;
• czytanie nut a'vista.
Kandydaci mogą skorzystać z podkładów audio bez nagranej partii saksofonu. Urządzenie z podkładem muzycznym (laptop, smartfon) powinno być wyposażone w wyjście słuchawkowe (AUX).
Szkoła zapewnia sprzęt nagłaśniający, mikrofon, wzmacniacz basowy i gitarowy.
Egzamin teoretyczny - szczegółowe wymagania
Egzamin teoretyczny odbędzie się w formie ustnej w dniu egzaminu praktycznego. Będzie składał się z następujących elementów:
Badanie słuchu:
- powtarzanie wysokości dźwięku;
- określenie rozpiętości i charakteru dźwięków (mały, większy, ładny, brzydki);
- rozpoznanie ilości dźwięków brzmiących razem.
Badanie poczucia rytmu:
- powtarzanie rytmów klaskając;
- powtarzanie rytmu śpiewając.
Badanie pamięci muzycznej:
- porównanie dwóch melodii;
- porównanie dwóch schematów rytmicznych.
Badanie poczucia tonalnego:
- dokończenie granej melodii głosem.