W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Nadzór Sanitarny

Zadania Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Działdowie

Epidemiologia

  1. Nadzór nad prawidłową realizacją szczepień ochronnych w powiecie, propagowanie nieobowiązkowych szczepień zalecanych.
  2. Kontrola podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
  3. Prowadzenie działalności przeciwepidemicznej schorzeń krwiopochodnych HBV, HCV i HIV poprzez przestrzeganie prawidłowego postępowania w zakresie sterylizacji
    i dezynfekcji w obiektach służby zdrowia.
  4. Opracowywanie ognisk chorób zakaźnych i dążenie do poprawy stanu sanitarno-higienicznego powiatu.
  5. Analizowanie sytuacji epidemiologicznej na terenie działania Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Działdowie.
  6. Przeciwdziałanie szerzeniu się chorób zakaźnych i wielolekoopornych drobnoustrojów poprzez sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego z zakresu zdrowia publicznego oraz działalności przeciwepidemicznej.
  7. Współpraca z Powiatowym Inspektoratem Weterynarii w zakresie oceny sytuacji epizootycznej i epidemiologicznej dotyczącej zapobiegania chorobom odzwierzęcym.
  8. Współpraca z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego w przypadku wystąpienia zagrożeń szczególnie niebezpieczną chorobą zakaźną i bioterroryzmem.

 

Higiena Komunalna

  1. Sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w kąpieliskach, miejscach wykorzystywanych do kąpieli oraz
    w pływalniach.
  2. Udzielanie odstępstw dotyczących niezgodnej z wymogami sanitarnymi jakości wody.
  3. Prowadzenie następujących rejestrów i wykazów:
    • rejestr przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych,
    • rejestr miejsc pobierania próbek wody objętych monitoringiem wody,
    • rejestr udzielonych odstępstw,
    • rejestr wydanych ocen o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu
      z wodą,
    • rejestr ocen jakości wody.
  4. Sprawowanie nadzoru nad wewnętrzną kontrolą jakości wody prowadzoną przez przedsiębiorstwa wodociągowe.
  5. Prowadzenie Systemu Monitoringu Jakości Wody Przeznaczonej do Spożycia przez Ludzi (Woda-Excel).
  6. Sprawowanie nadzoru nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody.
  7. Sprawowanie nadzoru oraz kontrole jakości ciepłej wody użytkowej pod kątem występowania bakterii z rodzaju Legionella.
  8. Udzielanie odstępstw dotyczących niezgodnej z wymogami sanitarnymi jakości wody.
  9. Prowadzenie internetowego Serwisu Kapieliskowego (Systemu Monitoringu Jakości Wody w Kąpieliskach).
  10. Sprawowanie nadzoru nad obiektami i urządzeniami użyteczności publicznej oraz środkami transportu publicznego, w zakresie spełnienia wymagań higienicznych
    i zdrowotnych.
  11. Sprawowanie nadzoru nad przewozem i ekshumacją zwłok.
  12. Sprawowanie nadzoru nad obiektami małej architektury, w tym placami zabaw
    i piaskownicami.
  13. Opiniowanie imprez masowych.
  14. Opiniowanie oceny ryzyka w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego wody oraz uzgadnianie harmonogramów pobierania próbek wody i zakresu wykonywanych badań.
  15. Opracowywanie projektów decyzji dotyczących poprawy stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów oraz wykonywanie czynności w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  16. Rozpatrywanie skarg i wniosków.

 

Higiena Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku
 

Sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-zdrowotnymi:

  1. produkcji i obrotu oraz transportu żywności oraz zapewnieniem jej jakości zdrowotnej;
  2. produkcji i stosowania dozwolonych substancji dodatkowych, substancji pomagających w przetwarzaniu i innych składników żywności oraz ich jakością zdrowotną;
  3. produkcji i obrotu materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz ich jakością zdrowotną.

Powyższe zadania realizowane są poprzez:

  1. planowanie i organizację nadzoru sanitarnego w zakładach produkcji i obrotu żywnością oraz nadzoru nad warunkami transportu środków spożywczych w zakresie spełnienia wymogów higieniczno-zdrowotnych;
  2. zapobieganie produkcji i wprowadzaniu do obrotu niewłaściwej jakości zdrowotnej żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
  3. planowanie i organizację poboru prób do badań laboratoryjnych;
  4. współdziałanie z Oddziałem Laboratoryjnym w sposób umożliwiający zespolenie działalności laboratoryjnej z funkcją kontroli i nadzoru;
  5. planowanie i organizację oceny prawidłowości sposobu żywienia wybranych grup ludności i rozwijanie działań zmierzających do racjonalizacji żywienia;
  6. organizacja działań w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych oraz dokonywanie oceny ryzyka w ramach systemu RASFF;
  7. współudział w dochodzeniach i likwidacji przyczyn zbiorowych zatruć pokarmowych;
  8. rozpatrywanie skarg i wniosków;
  9. opracowywanie okresowych ocen i analiz z uwzględnieniem wyników kontroli i badań laboratoryjnych;
  10. współpraca z odpowiednimi instytucjami odpowiedzialnymi za warunki zdrowotne żywności, żywienia i przedmiotów użytku.

 

Higiena Pracy

  1. Kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w zakładach pracy.
  2. Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, ustawy o produktach biobójczych oraz ustawy o produktach kosmetycznych przez osoby wprowadzające je do obrotu i stosujące w działalności zawodowej.
  3. Kontrola przestrzegania przez podmioty przepisów dotyczących obrotu prekursorami
    kategorii 2 i 3.
  4. Nadzór nad zakładami pracy stosującymi w działalności zawodowej substancje chemiczne i ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
  5. Kontrola stanowisk pracy, na których pracownicy narażeni są na szkodliwe czynniki biologiczne.
  6. Nadzór nad przestrzeganiem normatywów higienicznych na stanowiskach pracy
    i dokumentowanie występujących zagrożeń.
  7. Kontrola warunków zdrowotnych środowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych.
  8. Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, dotyczących prowadzenia przez przedsiębiorców działalności w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerobu, przywozu, wywozu, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie.
  9. Prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji.
  10. Opracowywanie informacji i dokonywanie analiz z prowadzonej działalności.

 

Higiena Dzieci i Młodzieży

  1. Sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, wypoczynku i rekreacji, w wyniku którego zostaną zapewnione należyte warunki rozwoju i wzrostu korzystającym z nich dzieciom i młodzieży poprzez:
  • przeprowadzanie kontroli stanu sanitarno-technicznego zgodnie
    z obowiązującymi w systemie jakości procedurami, załącznikami i drukami;
  • sprawowanie nadzoru nad sprzętem używanym w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych;
  • ocenę warunków pracy ucznia w zakresie oświetlenia;
  • ocenę warunków pracy ucznia w zakresie umeblowania;
  • ocenę sytuacji w zakresie opieki medycznej;
  • eliminowanie rozkładów zajęć niezgodnych z zasadami higieny.
  1. Podejmowanie działań zmierzających do rozwiązywania problemów higieny dzieci
    i młodzieży związanych z warunkami higieniczno-sanitarnymi w placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, wypoczynku i rekreacji.
  2. Prowadzenie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w gabinetach profilaktycznych i pomocy przedlekarskiej w szkołach.
  3. Prowadzenie postępowania administracyjnego wynikającego ze sprawowanego nadzoru w placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży.
  4. Rozwijanie współpracy w zakresie higieny dzieci i młodzieży na poziomie powiatowym.

Zapobiegawczy Nadzór Sanitarny

  1. Uczestniczenie przy opracowywaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego/studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz uzgadnianie tych planów lub zmian planów w oparciu o obowiązujące przepisy.
  2. Uczestniczenie w postępowaniu w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym zdrowie ludzi, przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
  3. Uzgadnianie dokumentacji projektowej w zakresie wymagań higienicznych
    i zdrowotnych dotyczących budowy, przebudowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych zgodnie z posiadanymi kompetencjami i zakresem właściwości.
  4. Przeprowadzanie kontroli obiektów w trakcie realizacji oraz wizji lokalnych.
  5. Uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych.
  6. Realizacja zadań wynikających z przepisów szczególnych, np. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w spawie wymagań lokalowych
    i sanitarnych, jakie musi spełnić lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych
    i niepublicznych szkołach i placówkach.
  7. Sporządzanie informacji i sprawozdań zgodnie z planem pracy.
{"register":{"columns":[]}}