Informacja dla podmiotów prowadzących zakłady produkujące żywność pochodzenia zwierzęcego
31.12.2020
Dnia 9 listopada 2018 r. zawarto Porozumienie ramowe pomiędzy Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Gołdapi i Powiatowym Lekarzem Weterynarii w Gołdapi o współdziałaniu organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz organów Inspekcji Weterynaryjnej.
Porozumienie określa szczegółowe warunki i sposób współdziałania w zakresie:
1) sprawowania nadzoru oraz przeprowadzania urzędowych kontroli żywności w zakładach produkujących lub przechowujących produkty pochodzenia zwierzęcego oraz inne środki spożywcze, o którym mowa w art. 73 ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
2) sprawowania nadzoru oraz przeprowadzania urzędowych kontroli żywności nad zakładami produkującymi żywność zawierającą jednocześnie produkty pochodzenia roślinnego i przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego, o której mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego;
3) zwalczania chorób zakaźnych, które mogą być przenoszone ze zwierząt na ludzi lub z ludzi na zwierzęta.
Nadzór nad zakładami
1. W zakładach, w których prowadzi się rozbiór mięsa, produkcję mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych lub dokonuje się innych czynności, którym mogą być poddawane nieprzetworzone surowce pochodzenia zwierzęcego wprowadzane na rynek oraz jednocześnie produkuje się i wprowadza na rynek inne środki spożywcze, nadzór nad tą częścią zakładu, w której odbywa się rozbiór mięsa, produkcja mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych lub inne czynności, którym mogą być poddawane nieprzetworzone surowce pochodzenia zwierzęcego, sprawują z zastrzeżeniem ust. 7, organy Inspekcji Weterynaryjnej.
2. W zakładach, w których prowadzi się przechowywanie produktów pochodzenia zwierzęcego wymagających zastosowania szczególnych wymogów dotyczących temperatury oraz jednocześnie przechowuje się i wprowadza na rynek inne środki spożywcze, nadzór nad tą częścią zakładu, w której odbywa się składowanie produktów pochodzenia zwierzęcego sprawują, z zastrzeżeniem ust. 7, organy Inspekcji Weterynaryjnej.
3. Nadzór nad zakładami produkującymi żywność zawierającą jednocześnie produkty pochodzenia roślinnego i przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego, o której mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 853/2004, w przypadku gdy właściwe władze państwa przeznaczenia wywożonej żywności wymagają świadectwa zdrowia wystawionego przez urzędowego lekarza weterynarii, sprawują wspólnie organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej z organami Inspekcji Weterynaryjnej.
4. Nadzór nad podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży produktów pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem sprzedaży dla konsumenta ostatecznego, sprawuje Inspekcja Weterynaryjna.
5. Nadzór nad podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie rolniczego handlu detalicznego, produkującymi produkty pochodzenia zwierzęcego lub żywność złożoną sprawuje Inspekcja Weterynaryjna.
6. Ustala się następujące zasady nadzoru organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Weterynaryjnej na targowiskach:
1) nadzór nad obiektami, urządzeniami ruchomymi lub tymczasowymi, wykorzystywanymi w ramach sprzedaży bezpośredniej, działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej lub rolniczego handlu detalicznego, o którym mowa w ust. 5, sprawują organy Inspekcji Weterynaryjnej;
2) nadzór nad obiektami, urządzeniami ruchomymi lub tymczasowymi, wykorzystywanymi w ramach innych działalności niż wymienione w pkt 1, sprawują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
7. Państwowa Inspekcja Sanitarna pełni nadzór nad zakładami handlu detalicznego, w rozumieniu art. 3 ust. 7 rozporządzenia nr 178/2002, w tym nad zakładami, w których dokonuje się produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym rozbioru tusz, podziału mięsa na elementy, mielenia mięsa, produkcji surowych wyrobów mięsnych, czy też przetwarzania mięsa, w celu sprzedaży konsumentom ostatecznym oraz jednocześnie nie prowadzi się dostaw wyprodukowanych produktów do innych zakładów.
8. Organy Inspekcji Weterynaryjnej na wniosek organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej udzielają wsparcia merytorycznego w zakresie wymagań weterynaryjnych dotyczących żywności pochodzenia zwierzęcego, w sytuacjach stanowiących szczególne ryzyko dla zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt.
9. W przypadku zakładów produkujących lub przechowujących środki spożywcze, które jednocześnie produkują lub wprowadzają na rynek pasze lub materiały paszowe dla zwierząt, nadzór prowadzony jest wspólnie, zgodnie z kompetencjami przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej i organy Inspekcji Weterynaryjnej.
10. W zakładach podlegających nadzorowi obu Inspekcji, zaleca się przeprowadzanie kontroli w tym samym czasie, ustalonych na podstawie planu kontroli oraz z częstotliwością wynikającą z oceny ryzyka. Kontrole ad hoc przeprowadza się każdorazowo w razie zaistnienia konieczności.
11. Organy obu inspekcji przekazują sobie wzajemnie informację o wynikach przeprowadzonych kontroli w zakładach będących pod wspólnym nadzorem w przypadku podejrzenia stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie kompetencji drugiej Inspekcji.
Szczegółowe informacje udzielane są w siedzibie
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gołdapi.
Materiały
Wytyczne PIS i IW20190104130137-wytyczne_PIS_i_IW.pdf 0.22MB