Organizacja imprez masowych
Materiały pomocnicze dla organizatorów imprez masowych, związane z zabezpieczeniem sanitarnym takich imprez
Wybrane wymagania formalno-prawne związane z zabezpieczeniem sanitarnym imprez masowych.
-
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20.03.2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 611 z późn. zm.) organizator imprezy masowej, nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, zwraca się m. in. do państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o wydanie opinii sanitarnej. Opinia ta jest jednym z załączników, które organizator powinien załączyć do wniosku o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej.
-
Wniosek o wydanie opinii sanitarnej winien być złożony do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej. We wniosku o wydanie opinii sanitarnej należy podać co najmniej następujące informacje o planowanej imprezie masowej:
-
dane organizatora imprezy,
-
miejsce przeprowadzenia imprezy,
-
datę przeprowadzenia imprezy,
-
planowany czas trwania imprezy,
-
przewidywaną liczbę uczestników (lub liczbę miejsc w obiekcie lub na terenie, gdzie impreza będzie zorganizowana),
- graficzny plan obiektu (terenu) z opisem zawierającym m. in.:
-
oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie masowej,
-
oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia,
-
informscje o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych,
-
miejsca ustawienia i ilość pojemników na odpadki komunalne,
-
rozmieszczenie i ilość sanitariatów.
-
Kryteria stosowane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy wydawaniu opinii sanitarnej.
Wydając opinię sanitarną (w formie postanowienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny bierze pod uwagę następujące kryteria:
-
Na terenach otwartych za wymaganą liczbę sanitariatów (w obiektach stacjonarnych lub przenośnych) przyjmuje się (w związku z brakiem jednoznacznych przepisów w tym zakresie) taką, jak w wytycznych do projektowania sal sportowych, boisk i stadionów tj. 1 oczko ustępowe na 100 uczestników imprezy.
-
Sposób postępowania z odpadami komunalnymi, a także z odpadkami z punktów gastronomicznych powinien odpowiadać przepisom ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm) - organizator powinien określić sposób gromadzenia tych odpadów i wskazać uprawnionych odbiorców tych odpadów.
-
Wymagania dotyczące żywienia uczestników imprezy masowej.
-
Uczestnicy imprez masowych mogą korzystać z żywienia w zakładach żywienia zbiorowego np. restauracjach, zakładach małej gastronomii, a także dokonywać zakupu środków spożywczych w obiektach ruchomych i tymczasowych, takich jak namioty, stragany, ruchome punkty sprzedaży np. przyczepy gastronomiczne, automaty uliczne do sprzedaży żywności.
Obiekty stałe takie jak: zakłady żywienia zbiorowego, zakłady małej gastronomii, kioski i sklepy muszą spełniać wymagania zawarte w załączniku II Rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE L 139 z dnia 30.04.2004 r. str. 1) i podlegają zatwierdzeniu w formie decyzji przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. nr 136 poz. 914).
Osoby lub podmioty prowadzące działalność gastronomiczną lub handel artykułami żywnościowymi w obiektach ruchomych i tymczasowych powinny spełniać wymagania zawarte w załączniku II rozdział III Rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE L 139 z dnia 30.04.2004 r. str. 1), a mianowicie:
-
Pomieszczenia, w których będzie przygotowywana i wprowadzana do obrotu żywność oraz automaty służące do sprzedaży żywności, powinny być tak zaprojektowane i skonstruowane, aby można było je utrzymać w dobrym stanie i kondycji technicznej, tak aby można było uniknąć ryzyka zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki.
-
Pomieszczenia powinny mieć dostęp do umywalek do mycia rąk, aby utrzymać właściwą higienę personelu (zapewnione higieniczne mycie i suszenie rąk, oraz warunki do przebierania się personelu).
-
Powierzchnie kontaktujące się z żywnością muszą być w dobrym stanie, łatwe do czyszczenia i w miarę potrzeby dezynfekcji. Muszą być gładkie, zmywalne, odporne na korozję i nietoksyczne materiały.
-
Należy zapewnić warunki do czyszczenia, mycia i w miarę możliwości do dezynfekcji narzędzi do pracy i sprzętu.
-
Należy zapewnić odpowiednią ilość gorącej i zimnej wody pitnej.
-
Zapewnić odpowiednie warunki i udogodnienia dla higienicznego składowania i usuwania niebezpiecznych, niejadalnych substancji i odpadów płynnych i stałych.
-
Zapwenić odpowiednie warunki dla utrzymania i monitorowania właściwych warunków termicznych żywności.
-
Środki spożywcze muszą być tak umieszczone, aby uniknąć możliwości ich zanieczyszczenia.
Obiekty ruchome i tymczasowe podlegają wpisowi do rejestru zakładów na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. nr 136 poz. 914):
-
Obiekty lub urządzenia ruchome podlegają rejestracji państwowego powiatowego inspektora sanitarnego właściwego ze względu na siedzibę zakładu.
-
Obiekty lub urządzenia tymczasowe podlegają rejestracji państwowego powiatowego inspektora sanitarnego właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez zakład.