W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kampania „Safe2Eat” - niezmiennie o bezpieczeństwie żywności

7 czerwca w Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa Żywności rozpoczyna się kampania „Safe2Eat” organizowana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).

kolorowe zdjęcie biały talerz z ułożonymi na przemian plasterkami pomidorów, sera mozzarela i bazylii. Napis Produkowane lokalnia? Twój wybór. Bezpieczne do spożycia? Nasz priorytet

Celem kampania, wcześniej znanej jako #EUChooseSafeFood, jest wykorzystanie dotychczasowych wysiłków na rzecz podnoszenia świadomości konsumentów, aby pobudzić krytyczne myślenie i promować zaangażowanie Europejczyków w zakresie bezpieczeństwa żywności.

Prowadzona już czwarty rok kampania skupia się na trzech kluczowych obszarach:

  • Bezpieczne praktyki żywieniowe – europejskie, międzynarodowe i krajowe przepisy, poparte dowodami naukowymi, zapewniają bezpieczeństwo żywności od pola do stołu. Wskazówki dotyczące bezpiecznego obchodzenia się z żywnością, przechowywania, czytania etykiet i gotowania są poparte najnowszą wiedzą naukową, aby umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów. 
  • Jedzenie a zdrowie – zróżnicowana dieta, zawierająca świeże składniki obok przetworzonej żywności, przyczynia się do ogólnego stanu zdrowia. Czasami potrzebna jest żywność z dodatkowymi korzyściami zdrowotnymi lub suplementy diety, a kampania zapewni jasność co do potrzeb żywieniowych, oświadczeń zdrowotnych i stojącej za nimi nauki. 
  • Co znajduje się w żywności – przepisy europejskie zapewniają bezpieczeństwo składników żywności, w tym dodatków i środków aromatyzujących.  

Kampania skupi się na wyjaśnieniu, dlaczego dodatki do żywności i nowa żywność są bezpieczne. Ponadto podkreśli, w jaki sposób produkty zawierające alergeny pokarmowe muszą być wyraźnie oznakowane. 

Kampania „Safe2Eat” ma na celu dotarcie do ogółu społeczeństwa, od osób o wysokim poziomie świadomości i niewielkiej trosce o bezpieczeństwo żywności po tych, którzy są bardzo zaniepokojeni i mniej poinformowani. W rezultacie styl komunikacji został zaprojektowany tak, aby był informacyjny i jasny, a jednocześnie utrzymywał uspokajający, optymistyczny i dynamiczny ton.

Safe2Eat

Każdego dnia dokonujemy niezliczonych wyborów żywieniowych, a czynniki wpływające na te wybory mogą się różnić w zależności od konsumenta.  Według badania „Eurobarometr 2022 na temat bezpieczeństwa żywności w UE”, cena i smak są czynnikami mającymi największy wpływ na decyzje konsumentów dotyczące żywności, odpowiednio 54% i 51%; na kolejnych miejscach znajdują się bezpieczeństwo żywności i jej pochodzenie, oba na poziomie 46%. Około cztery na dziesięć osób twierdzi, że zawartość składników odżywczych ma dla nich znaczenie, podczas gdy 16% wskazuje na wpływ na środowisko i klimat, a 15% twierdzi, że ich własna etyka i przekonania wpływają na ich wybory.

Niezależnie od czynników decydujących o zakupie i konsumpcji żywności, obywatele Europy mogą mieć pewność, że wszystko, co zdecydują się zjeść, jest bezpieczne dzięki solidnemu systemowi bezpieczeństwa żywności.

Europejczycy należą do grona najlepiej chronionych i poinformowanych konsumentów żywności na świecie. Naukowcy z całej Unii Europejskiej analizują dane naukowe i badania w celu oceny ryzyka związanego z żywnością, zaś odpowiednie organy tworzą regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynkach i w sklepach. Unijny system bezpieczeństwa żywności gwarantuje, że każdy mieszkaniec Europy ma prawo dowiedzieć się, w jaki sposób żywność, którą spożywa, jest produkowana, przetwarzana, pakowana, etykietowana i sprzedawana. 

 

Źródło: Komunikat prasowy EFSA

Materiały

Więcej o kampanii
{"register":{"columns":[]}}