Sygnalista
23.12.2024
SYGNALISTA – INFORMACJE OGÓLNE
Dnia 25 września 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U poz. 928), która określa w szczególności:
- definicje, m.in. organu publicznego oraz podmiotu prawnego (zobowiązanych do utworzenia kanałów zgłoszeń), działań następczych czy też działań odwetowych;
- zakres przedmiotowy naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu.
Ustawa implementuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
W dniu 25 grudnia 2024 r. wejdą w życie uregulowania dot. zgłoszeń zewnętrznych.
ZGŁASZANIE NARUSZEŃ PRAWA
Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia nieprawidłowości, dostępnego pod adresem https://www.gov.pl/web/psse-legnica/sygnalista, w następującej formie:
- za pomocą dedykowanej skrzynki mailowej – sygnalista.psse.legnica@sanepid.gov.pl,
- pocztą na adres PSSE w Legnicy ul. Mickiewicza 24, 59-220 Legnica, z dopiskiem na kopercie „zgłoszenie naruszenia prawa”.
ZADANIA PSSE W LEGNICY W RAMACH PROCEDURY ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH
PSSE w Legnicy:
- przyjmuje zgłoszenie zewnętrzne;
- w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu zgłoszenia wydaje potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości;
- dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania stacji, a jeżeli nie należy - na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych;
- rozpatruje zgłoszenie zewnętrzne - w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania stacji;
- rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.
- w szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
- przekazuje zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych - w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania stacji - oraz informuje o tym sygnalistę;
- podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
- przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie 30 dni od zakończenia rozpatrywania zgłoszenia.
CHARAKTER DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH
- przeprowadzenie rozmowy lub zwrócenie uwagi pracownikowi, którego dotyczy zgłoszenie,
- wymierzenie pracownikowi, którego dotyczy zgłoszenie, kary porządkowej,
- wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec pracownika, którego dotyczy zgłoszenie,
- dokonanie zmian kadrowych,
- podjęcie działań prewencyjnych o charakterze zarządczym lub organizacyjnym,
- przeprowadzenie kontroli w jednostkach nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Legnicy,
- dokonanie zmian w procedurach wewnętrznych,
- podjęcie czynności o charakterze cywilnoprawnym, dotyczących w szczególności zawartych umów, naprawienia szkody, wypłacenia odszkodowania,
- zawiadomienie właściwego organu o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- złożenie zawiadomienia do właściwych organów, w tym o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
OCHRONA SYGNALISTY
- Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
- W trakcie przyjmowania, weryfikowania i rejestrowania zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych dane osobowe sygnalisty oraz dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie, a także inne dane pozwalające na ustalenie tożsamości tych osób nie podlegają ujawnieniu, z wyjątkiem sytuacji, gdy sygnalista wyrazi na to zgodę.
- Tożsamość sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
- Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się także do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą, w przypadku gdy ich dane osobowe oraz inne dane pozwalające ustalić ich tożsamość są znane.
- Przed dokonaniem ujawnienia, o którym mowa w ust. 3, powiadamia się o tym sygnalistę, o ile przekazał adres do kontaktu albo jest możliwe ustalenie tego adresu na podstawie posiadanych danych, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu.
- Osoba, której dotyczy zgłoszenie, ma prawo do ochrony swojego dobrego imienia oraz tożsamości przez okres działań następczych w zakresie i na zasadach określonych dla sygnalisty, a jeżeli zarzuty się nie potwierdzą – także po ich zakończeniu.
- Osoba, o której mowa w ust. 6, ma prawo wypowiedzieć się na temat zebranych dowodów i przedstawić własne wnioski dowodowe.
- Przepisy ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio do osób, które nie zostały wymienione w zgłoszeniu, ale w stosunku do których pojawią się podejrzenia naruszeń w trakcie działań następczych.
- Niedopuszczalne jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie sygnalisty, który korzysta z ochrony przewidzianej ustawą, w tym stosowanie działań odwetowych, jak również groźby lub próby ich stosowania.
- Za niekorzystne traktowanie, o którym mowa w ust. 9, uważa się w szczególności:
- odmowę nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzenie stosunku pracy lub rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia;
- niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
- pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
- przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
- zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracownika;
- niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy;
- nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
- mobbing;
- dyskryminację;
- niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
- wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnione skierowanie na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;
- działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
- wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia zgłaszającego;
- wypowiedzenie, odstąpienie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia umowy, której stroną jest zgłaszający, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług;
- nałożenie obowiązku bądź odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
- Niekorzystne traktowanie, o którym mowa w ust. 10, nie może dotyczyć także:
- osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
- osoby trzeciej, powiązanej ze zgłaszającym, która może doświadczyć działań odwetowych w kontekście związanym z pracą.
SZCZEGÓLNE WYMAGANIA ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Legnicy stosuje zasadę minimalizacji przetwarzania danych osobowych w ramach realizacji postanowień procedury zgłoszeń zewnętrznych.
- Dane osobowe, które w ocenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Legnicy nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są usuwane lub anonimizowane w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają znaczenia dla sprawy.
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Legnicy podczas pozyskiwania danych osobowych od osoby, której dane dotyczą, przekazuje jej informację o przetwarzaniu danych.
KLAUZULA INFORMACYJNA RODO - SYGNALIŚCI
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuję, że:
- administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Legnicy, ul. Mickiewicz 24, 59-220 Legnica,
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – Bożena Staszyńska, e-mail: iod.psse.legnica@sanepid.gov.pl,
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu prowadzenia wewnętrznego postepowania wyjaśniającego w celu:
- podjęcia działań związanych z ustaleniem, czy będące przedmiotem zgłoszenia działanie lub zaniechanie stanowi rzeczywiste lub potencjalne naruszenie przepisów prawa, regulacji wewnętrznych, czy kodeksu etyki,
- zapobiegania występowaniu nieprawidłowości, ustalenia okoliczności, w jakich do naruszenia doszło lub mogłoby dojść,
- dokonania czynności zmierzających do rozstrzygnięcia sprawy,
- odbiorcami, do których mogą być przekazane Państwa dane osobowe, będą strony i uczestnicy postępowań lub organy właściwe do załatwienia spraw na mocy przepisów prawa, którym PSSE w Legnicy sprawy przekazał. Odrębną kategorię odbiorców, którym mogą być ujawnione Państwa dane, są podmioty uprawnione do obsługi doręczeń oraz podmioty, z którymi PSSE w Legnicy zawarła umowę na świadczenie usług serwisowych dla użytkowników w Urzędzie systemów informatycznych,
- Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
- posiada Pani/Pan prawo żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych,
- ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, z siedzibą w Warszawie, przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
KONTAKT DO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
-
- pisemny:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
-
- elektroniczny:
- ePUAP ( Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP )
- e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
- osobisty w czterech biurach RPO:
- elektroniczny:
- Warszawa - Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
- Adres: Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa
- Tel. (22) 55 17 700
- Przyjęcia interesantów:
- w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00
- od wtorku do piątku w godzinach 9.00 – 15.00
- Gdańsk - Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO
- Zajmuje się sprawami z woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego
- Adres: ul. Chmielna 54/57, 80-748 Gdańsk
- Tel.: (22) 20 98 550
- e-mail: gdansk@brpo.gov.pl
- Przyjęcia interesantów:
- we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00
- w środę w godzinach 10.00 - 16.00
- Katowice - Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO
- Zajmuje się sprawami z województw śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego
- Adres: ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice
- Tel. (22) 20 98 555
- e-mail: katowice@brpo.gov.pl
- Przyjęcia interesantów:
- we wtorek i piątek w godzinach 9.00 – 15.00
- w środę w godzinach 10.00 – 16.00
- Wrocław - Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO
- Zajmuje się sprawami z województw dolnośląskiego, lubuskiego i opolskiego
- Adres: ul. Wierzbowa 5, 50-056 Wrocław
- Tel. (22) 20 98 560
- e-mail: wroclaw@brpo.gov.pl
- Przyjęcia interesantów:
- we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00
- w środę w godzinach 10.00 - 16.00
Materiały
Do pobrania - formularz zgłoszenia nieprawidłowościformularz_zgłoszenia_nieprawidłowości.docx 0.03MB