W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sygnalista

23.12.2024

SYGNALISTA – INFORMACJE OGÓLNE

Dnia 25 września 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U poz. 928), która określa w szczególności:

  • definicje, m.in. organu publicznego oraz podmiotu prawnego (zobowiązanych do utworzenia kanałów zgłoszeń), działań następczych czy też działań odwetowych;
  • zakres przedmiotowy naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu.

Ustawa implementuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

W dniu 25 grudnia 2024 r. wejdą w życie uregulowania dot. zgłoszeń zewnętrznych.

ZGŁASZANIE NARUSZEŃ PRAWA

Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia nieprawidłowości, dostępnego pod adresem https://www.gov.pl/web/psse-legnica/sygnalista, w następującej formie:

  • za pomocą dedykowanej skrzynki mailowej – sygnalista.psse.legnica@sanepid.gov.pl,
  • pocztą na adres PSSE w Legnicy ul. Mickiewicza 24, 59-220 Legnica, z dopiskiem na kopercie „zgłoszenie naruszenia prawa”.

ZADANIA PSSE W LEGNICY W RAMACH PROCEDURY ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH

PSSE w Legnicy:

  1. przyjmuje zgłoszenie zewnętrzne;
  2. w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu zgłoszenia wydaje potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości;
  3. dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania stacji, a jeżeli nie należy - na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych;
  4. rozpatruje zgłoszenie zewnętrzne - w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania stacji;
  5. rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.
  6. w szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
  7. przekazuje zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych - w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania stacji - oraz informuje o tym sygnalistę;
  8. podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
  9. przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie 30 dni od zakończenia rozpatrywania zgłoszenia.

CHARAKTER DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH

  1. przeprowadzenie rozmowy lub zwrócenie uwagi pracownikowi, którego dotyczy zgłoszenie,
  2. wymierzenie pracownikowi, którego dotyczy zgłoszenie, kary porządkowej,
  3. wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec pracownika, którego dotyczy zgłoszenie,
  4. dokonanie zmian kadrowych,
  5. podjęcie działań prewencyjnych o charakterze zarządczym lub organizacyjnym,
  6. przeprowadzenie kontroli w jednostkach nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Legnicy,
  7. dokonanie zmian w procedurach wewnętrznych,
  8. podjęcie czynności o charakterze cywilnoprawnym, dotyczących w szczególności zawartych umów, naprawienia szkody, wypłacenia odszkodowania,
  9. zawiadomienie właściwego organu o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
  10. złożenie zawiadomienia do właściwych organów, w tym o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

OCHRONA SYGNALISTY

  1. Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
  2. W trakcie przyjmowania, weryfikowania i rejestrowania zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych dane osobowe sygnalisty oraz dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie, a także inne dane pozwalające na ustalenie tożsamości tych osób nie podlegają ujawnieniu, z wyjątkiem sytuacji, gdy sygnalista wyrazi na to zgodę.
  3. Tożsamość sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
  4. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się także do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą, w przypadku gdy ich dane osobowe oraz inne dane pozwalające ustalić ich tożsamość są znane.
  5. Przed dokonaniem ujawnienia, o którym mowa w ust. 3, powiadamia się o tym sygnalistę, o ile przekazał adres do kontaktu albo jest możliwe ustalenie tego adresu na podstawie posiadanych danych, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu.
  6. Osoba, której dotyczy zgłoszenie, ma prawo do ochrony swojego dobrego imienia oraz tożsamości przez okres działań następczych w zakresie i na zasadach określonych dla sygnalisty, a jeżeli zarzuty się nie potwierdzą – także po ich zakończeniu.
  7. Osoba, o której mowa w ust. 6, ma prawo wypowiedzieć się na temat zebranych dowodów i przedstawić własne wnioski dowodowe.
  8. Przepisy ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio do osób, które nie zostały wymienione w zgłoszeniu, ale w stosunku do których pojawią się podejrzenia naruszeń w trakcie działań następczych.
  9. Niedopuszczalne jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie sygnalisty, który korzysta z ochrony przewidzianej ustawą, w tym stosowanie działań odwetowych, jak również groźby lub próby ich stosowania.
  10. Za niekorzystne traktowanie, o którym mowa w ust. 9, uważa się w szczególności:
    1. odmowę nawiązania stosunku pracy;
    2. wypowiedzenie stosunku pracy lub rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia;
    3. niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
    4. obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
    5. wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
    6. pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
    7. przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
    8. zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
    9. przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracownika;
    10. niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
    11. negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy;
    12. nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
    13. przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
    14. mobbing;
    15. dyskryminację;
    16. niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
    17. wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
    18. nieuzasadnione skierowanie na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;
    19. działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
    20. spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
    21. wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia zgłaszającego;
    22. wypowiedzenie, odstąpienie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia umowy, której stroną jest zgłaszający, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub  świadczenia usług;
    23. nałożenie obowiązku bądź odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
  11. Niekorzystne traktowanie, o którym mowa w ust. 10, nie może dotyczyć także:
    1. osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
    2. osoby trzeciej, powiązanej ze zgłaszającym, która może doświadczyć działań odwetowych w kontekście związanym z pracą.

SZCZEGÓLNE WYMAGANIA ZWIĄZANE Z PRZETWARZANIEM DANYCH OSOBOWYCH

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Legnicy stosuje zasadę minimalizacji przetwarzania danych osobowych w ramach realizacji postanowień procedury zgłoszeń zewnętrznych.
  2. Dane osobowe, które w ocenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Legnicy nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są usuwane lub anonimizowane w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają znaczenia dla sprawy.
  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Legnicy podczas pozyskiwania danych osobowych od osoby, której dane dotyczą, przekazuje jej informację o przetwarzaniu danych.

KLAUZULA INFORMACYJNA RODO - SYGNALIŚCI

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuję, że:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Legnicy, ul. Mickiewicz 24, 59-220 Legnica,
  2. kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – Bożena Staszyńska, e-mail: iod.psse.legnica@sanepid.gov.pl,
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu prowadzenia wewnętrznego postepowania wyjaśniającego w celu:
  1. podjęcia działań związanych z ustaleniem, czy będące przedmiotem zgłoszenia działanie lub zaniechanie stanowi rzeczywiste lub potencjalne naruszenie przepisów prawa, regulacji wewnętrznych, czy kodeksu etyki,
  2. zapobiegania występowaniu nieprawidłowości, ustalenia okoliczności, w jakich do naruszenia doszło lub mogłoby dojść,
  3. dokonania czynności zmierzających do rozstrzygnięcia sprawy,
  1. odbiorcami, do których mogą być przekazane Państwa dane osobowe, będą strony i uczestnicy postępowań lub organy właściwe do załatwienia spraw na mocy przepisów prawa, którym PSSE w Legnicy sprawy przekazał. Odrębną kategorię odbiorców, którym mogą być ujawnione Państwa dane, są podmioty uprawnione do obsługi doręczeń oraz podmioty, z którymi PSSE w Legnicy zawarła umowę na świadczenie usług serwisowych dla użytkowników w Urzędzie systemów informatycznych,
  2. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
  3. posiada Pani/Pan prawo żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych,
  4. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, z siedzibą w Warszawie, przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

KONTAKT DO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

    1. pisemny:

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

al. Solidarności 77

00-090 Warszawa

    1. elektroniczny:
    2. osobisty w czterech biurach RPO:
  1. Warszawa - Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
  • Adres: Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa  
  • Tel. (22) 55 17 700
  • Przyjęcia interesantów:
    • w poniedziałek w godzinach 9.00 – 17.00
    • od wtorku do piątku w godzinach 9.00 – 15.00
  1. Gdańsk - Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO
  • Zajmuje się sprawami z woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego
  • Adres: ul. Chmielna 54/57, 80-748 Gdańsk    
  • Tel.: (22) 20 98 550
  • e-mail: gdansk@brpo.gov.pl
  • Przyjęcia interesantów:
    • we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00
    • w środę w godzinach 10.00 - 16.00
  1. Katowice - Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO
  • Zajmuje się sprawami z województw śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego
  • Adres: ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice    
  • Tel. (22) 20 98 555
  • e-mail: katowice@brpo.gov.pl
  • Przyjęcia interesantów:
    • we wtorek i piątek w godzinach 9.00 – 15.00
    • w środę w godzinach 10.00 – 16.00
  1. Wrocław - Biuro Pełnomocnika Terenowego RPO
  • Zajmuje się sprawami z województw dolnośląskiego, lubuskiego i opolskiego
  • Adres: ul. Wierzbowa 5, 50-056 Wrocław    
  • Tel.  (22) 20 98 560
  • e-mail: wroclaw@brpo.gov.pl
  • Przyjęcia interesantów:
    • we wtorek i czwartek w godzinach 9.00 - 15.00
    • w środę w godzinach 10.00 - 16.00

 

 

Materiały

Do pobrania - formularz zgłoszenia nieprawidłowości
formularz​_zgłoszenia​_nieprawidłowości.docx 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}