W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie

23.12.2024

ZGŁOSZENIE ZEWNETRZNE SYGNALISTY

Przyjmowanie zewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie (PPIS w Olsztynie) odbywa się zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów i zarządzeniem wewnętrznym dotyczącym zgłoszeń zewnętrznych.

PPIS w Olsztynie rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organ publiczny w zakresie określonym w art. 3 ustawy o ochronie sygnalistów.

PPIS w Olsztynie prowadzi rejestr zgłoszeń zewnętrznych.

 

OD KIEDY PRZYJMOWANE SĄ ZGŁOSZENIA?

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych obowiązuje od 25 grudnia 2024 r.

 

SPOSOBY PRZEKAZANIA ZGŁOSZENIA

Jeśli masz wiedzę, że doszło do naruszenia prawa możesz przekazać zgłoszenie do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie  następującymi sposobami, które gwarantują zachowanie poufności przekazanych informacji:

  • pocztą na adres do korespondencji PPIS w Olsztynie z dopiskiem „Zewnętrzne zgłoszenie naruszenia prawa”:

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olsztynie
ul. Żołnierska 16, 10-651 Olsztyn

 

Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego przekazania zgłoszenia skorzystać z formularza -   Formularz zgłoszenia naruszenia prawa.

Jeśli jest to możliwe, złóż zgłoszenie z wykorzystaniem powyższych kanałów komunikacji. Takie zgłoszenie również zapewnia poufność oraz ochronę przed stosowaniem działań odwetowych.

 

KTO MOŻE DOKONAĆ ZGŁOSZENIA?

Jeśli chcesz skorzystać z ochrony sygnalisty musisz spełnić wszystkie poniższe przesłanki:

  • jesteś osobą fizyczną;
  • zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów;
  • informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.

Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów:

  • o ochronie informacji niejawnych;
  • tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych;
  • tajemnicy postępowania karnego.

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że ma uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów).

 

TREŚĆ ZGŁOSZENIA

Sygnalisto, Twoje zgłoszenie powinno zawierać co najmniej następujące informacje:

  • szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa, w tym kiedy, gdzie, w jaki sposób doszło do naruszenia prawa;
  • wskazanie osoby, która dokonała, zamierza dokonać naruszenia prawa;
  • dowody na poparcie zgłoszenia;
  • dane umożliwiające kontakt, jeżeli chcesz otrzymać Informację zwrotną w związku z dokonanym zgłoszeniem, a także w celu uzyskania informacji o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego wszczętego w związku  z dokonanym zgłoszeniem.

 

ZGŁOSZENIA ANONIMÓW

PPIS w Olsztynie nie rozpatruje zgłoszeń dokonanych anonimowo.

 

TRYB POSTĘPOWANA ZE ZGŁOSZENIEM

Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności.

Tryb postępowania jest następujący:

  • potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
  • wstępna weryfikacja zgłoszenia,
  • podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez PPIS w Olsztynie, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów,
  • kontakt z sygnalistą - jeśli występuje konieczność uzupełnienia informacji,
  • informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych.

 

TERMINY INFORMACJI ZWROTNEJ

PPIS w Olsztynie przekaże sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

W uzasadnionych przypadkach PPIS w Olsztynie przekaże sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem ww. terminu.

PPIS w Olsztynie poinformuje sygnalistę o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.

 

GWARANTOWANA POUFNOŚĆ

PPIS w Olsztynie dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:

  • tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty,
  • dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
  • możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.

 

DANE OSOBOWE

Dane osobowe sygnalistów PPIS w Olsztynie przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej - Klazula RODO.

 

DZIAŁANIA NASTĘPCZE

PPIS w Olsztynie po otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia.

Takimi działaniami mogą być:

  • postępowanie wyjaśniające,
  • wniesienie oskarżenia,
  • działania podejmowane w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie postępowania.

Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.

 

PRZYSŁUGUJACE PRAWO DLA SYGNALISTÓW

Sygnalistom przysługuje ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.

 

OCHRONA

Warunkiem ochrony jest fakt, że jako sygnalista masz uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.

 

SANKCJE KARNE

Sygnalista powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów).

Dokonanie zgłoszenia w sytuacji, gdy zgłaszający wie, że do naruszenia prawa nie doszło, nie uzyska statusu ochrony przewidzianej dla „sygnalisty”.

Za dokonanie fałszywego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów, osoba podlega odpowiedzialności prawnej (w tym karnej) przewidzianej m.in.  za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nielegalne pozyskanie informacji, zniesławienie.

Dokonujący zgłoszenia muszą mieć świadomość, że sankcje przewidziane są również dla osób, które dokonują zgłoszeń w złej  wierze, mając  świadomość, że przekazywane  w nich informacje nie są praw­dziwe.

 

WAŻNE !! 

Pamiętaj, aby zgłoszenie było rzetelne i oparte na faktach. Upewnij się, że Twoje informacje są poprawne i że działasz w dobrej wierze. Nie zgłaszaj nieprawidłowości, jeśli nie ma pewności co do ich zaistnienia. Pamiętaj, że zgłaszanie nieprawidłowości musi być związane z interesem publicznym. Twoje prywatne intencje nie są podstawą do zgłaszania nieprawidłowości. Pamiętaj, że w przypadku Twoich prywatnych spraw, możesz zwrócić się do odpowiednich do tego instytucji.

ZGŁOSZENIA DO INNYCH ORGANÓW i RPO

Pamiętaj, że możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich:

  • Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676;
  • e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl;
  • Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa;
  • Istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, anonimowo poprzez formularz kontaktowy na stronie lub osobiście w jednym z oddziałów RPO.

Materiały

Formularz zgłoszenia nieprawidłowości
Formularz​_zgłoszenia​_nieprawidłowości.docx 0.03MB
Klauzula RODO
Klauzula​_Rodo.pdf 0.08MB
{"register":{"columns":[]}}