Komunikat dot. zasad wprowadzania do obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin obowiązujących po 16 lipca 2022 r.
15.07.2022
Od 16 lipca 2022 r. będzie w pełni obowiązywało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32019R1009
Przepisy tego rozporządzenia będą miały zastosowanie do nawozów mineralnych, organicznych, organiczno-mineralnych, polepszaczy gleby, podłoży do upraw, środków wapnujących, inhibitorów, biostymulatorów i produktów mieszanych.
Rozporządzenie (UE) 2019/1009 nie zastępuje przepisów krajowych w zakresie nawozów, które będą nadal obowiązywać po 16 lipca 2022 r. Ministerstwo nie planuje po wejściu przepisów rozporządzenia 2019/1009, tj. od 16 lipca br. uchylenia przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, dotyczących dopuszczania do obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin.
W związku z powyższym do producentów należy decyzja, czy przy wprowadzaniu do obrotu nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin:
- stosować rozporządzenie (UE) 2019/1009 i umieszczać oznakowanie CE na swoich zharmonizowanych produktach; co oznacza, że te produkty będą swobodnie przemieszczać się na jednolitym rynku, bez dodatkowych zezwoleń.
Przed wprowadzeniem do obrotu produktów nawozowych zharmonizowanych, oznaczonych znakiem CE producenci będą zobowiązani do sporządzenia dokumentacji technicznej oraz przeprowadzenia odpowiedniej procedury oceny zgodności, sporządzenia deklaracji zgodności UE i umieszczenia oznakowania CE. Procedura oceny zgodności zależy od kategorii produktu. Ocena zgodności produktu nawozowego UE z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1009 przeprowadzana jest na podstawie procedury oceny zgodności określonej w załączniku IV tego rozporządzenia. Procedura oceny zgodności w większości przypadków przeprowadzana jest przez jednostkę notyfikowaną. Zgodnie z art. 24, jednostka oceniająca zgodność musi dysponować odpowiednimi opisami procedur, zgodnie z którymi przeprowadza się ocenę zgodności.
- przestrzegać przepisów ustanowionych na szczeblu krajowym czyli w polskich warunkach ustawy o nawozach i nawożeniu; jeżeli zamierzają wprowadzić swoje produkty na rynek krajowy,
Art. 4 ust. 3a ww. ustawy określa wymagania dla wniosku jaki należy złożyć do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi ubiegając się o wydanie pozwolenia na wprowadzenie do obrotu nawozu lub środka wspomagającego uprawę roślin. Szczegółowa informacja dotycząca trybu, w tym wysokość opłat i wymaganych dokumentów (badań), została wskazana na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod adresem:
Nawozy mineralne, inne niż nawozy WE, nawozy organiczne i organiczno-mineralne oraz środki wspomagające uprawę roślin, do których zalicza się środki poprawiające właściwości gleby, podłoża do upraw i stymulatory wzrostu, dla których wydane zostało pozwolenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie prawa krajowego czyli ustawy o nawozach i nawożeniu będą nadal mogły być wprowadzane do obrotu na terytorium RP. Należy jednak mieć na względzie, że w przypadku produktów zawierających w swoim składzie nawozy mineralne oznaczone znakiem WE będzie niezbędny przegląd pozwoleń dla tych produktów w celu możliwości pozostawienia ich w obrocie prawnym.
Ponadto jest możliwe wprowadzanie do obrotu produktów nawozowych dopuszczonych do obrotu zgodnie z prawem krajowym danego kraju do innych państw członkowskich UE, ale wiąże się to z koniecznością przestrzegania prawa krajowego danego kraju oraz zasad wzajemnego uznawania określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/515 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 764/2008 (Dz. Urz. UE L 91 z 29.3.2019, str. 1)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32019R0515
Rozporządzenie (UE) 2019/1009 uchyla rozporządzenie (WE) 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów (Dz. Urz. WE L 304 z 21.11.2003, str. 1) w związku z tym przewidziano przepisy przejściowe. Zgodnie z art. 52 ww. rozporządzenia 2019/1009 państwa członkowskie nie będą utrudniać udostępniania na rynku produktów, które przed dniem 16 lipca 2022 r. wprowadzono do obrotu jako „nawozy WE” zgodnie z rozporządzeniem 2003/2003. Nawozy WE, które zostały wprowadzone do obrotu zgodnie z rozporządzeniem 2003/2003 oznaczają produkty, które zostały faktycznie wyprodukowane i są już w pełni zgodne z tym rozporządzeniem przed tą datą. Dotyczy to każdego pojedynczego produktu korzystającego z przepisu przejściowego zawartego w rozporządzeniu 2019/1009, a nie tylko typu lub serii, do której należy dany produkt.
Po 16 lipca 2022 r. podmiot gospodarczy będzie więc mógł udostępnić nawozy WE, które:
- zostały już wyprodukowane i są zgodne z rozporządzeniem 2003/2003 oraz
- zostały już dostarczone, są przechowywane w celu dostawy lub zostały importowane.
Produkty te mogą pozostać na rynku do upływu ich daty ważności (kwestia ta została szczegółowo omówiona w dokumencie „Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi" (Frequently asked questions) opracowanym przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskim) bez potrzeby dostosowywania etykiety do wymagań zawartych w załączniku nr III rozporządzenia (UE)2019/1009. Dokument ten jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/nawozy, w zakładce "materiały".
Natomiast jeżeli podmiot po sprzedaży zapasów będzie nadal produkować i wprowadzać taki nawóz mineralny do obrotu, konieczne jest stosowanie odpowiednio przepisów rozporządzenia 2019/1009. A zatem dołącza się do nich deklarację zgodności UE określoną w załączniku V do rozporządzenia 2019/1009 i umieszcza na opakowaniu oznakowanie CE.