Polsko-singapurska współpraca w handlu produktami rolno-spożywczymi
07.09.2022
Sekretarz stanu Rafał Romanowski przyjął dziś w siedzibie MRiRW ambasadora wizytującego Singapuru w Polsce Loo Choon Yong.
Temat rozmów
Rozmowa dotyczyła bieżącej współpracy w dziedzinie rolnictwa między Polską a Singapurem, w tym prac nad eliminacją barier w dostępie do singapurskiego rynku dla polskich towarów rolnych oraz intensyfikacji wymiany handlowej artykułami rolno-spożywczymi między naszymi państwami.
Stan relacji dwustronnych w sektorze rolnym
Rozpoczynając spotkanie, wiceminister Rafał Romanowski podkreślił znaczenie rozwoju relacji dwustronnych w obszarze rolnym dla pogłębiania wymiany handlowej w dobie dzisiejszych trudności spowodowanych m.in. pandemią COVID-19. Podziękował ambasadorowi Loo Choon Yong za dotychczasowy wkład w budowę polsko-singapurskich kontaktów. Wskazał na gotowość strony polskiej do dalszego wzmacniania relacji, w tym wymiany handlowej towarami rolnymi z Singapurem.
Wiceminister Romanowski podkreślił, że Polska jest znaczącym nie tylko w UE, ale na całym świecie, dostawcą towarów rolnych.
– W I połowie 2022 roku odnotowaliśmy ponad 23-procentowy wzrost wartości eksportu artykułów rolnych w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Polska wciąż poszukuje nowych rynków zbytu, jest jednak również zainteresowana wzmacnianiem współpracy ze sprawdzonymi partnerami – powiedział wiceminister rolnictwa.
Dostęp do rynku singapurskiego dla polskich towarów rolno-spożywczych
W tym kontekście wiceszef polskiego resortu rolnictwa wskazał na zainteresowanie poszerzeniem asortymentu towarów eksportowanych do Singapuru o polską wołowinę. Sekretarz stanu Rafał Romanowski podkreślił, że prace w zakresie uzyskania dostępu do singapurskiego rynku w tym segmencie Polska rozpoczęła już w 2017 r.
– Jestem przekonany, że osobiste zaangażowanie Pana Ambasadora pomoże w szybkiej finalizacji procedury eksportowej – powiedział sekretarz stanu w MRiRW.
Wiceminister Romanowski dodał, że polska wołowina jest dostępna m.in. na rynkach Bliskiego Wschodu, ale też na rynkach azjatyckich – w Japonii czy Hongkongu. Sekretarz stanu wyraził też nadzieję na dalszy rozwój eksportu z Polski do Singapuru w segmencie jaj.
Perspektywy rozwoju współpracy
Ambasador Loo Choon Yong wskazał na potrzebę intensyfikacji kontaktów, szczególnie osobistych, na szczeblu przedstawicieli administracji oraz biznesu. Wyraził zadowolenie z obecności polskich przedsiębiorców na rynku Singapuru, sygnalizując dalsze możliwości wzmacniania więzi handlowych, także w kontekście członkostwa Singapuru w ASEAN.
Wymiana handlowa z Singapurem
Singapur należy do czołowych rynków docelowych dla eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w regionie Azji i perspektywicznym dla Polski partnerem we współpracy. Obecnie około 90 proc. wewnętrznego zapotrzebowania na żywność w Singapurze jest zaspokajane poprzez import.
Wartość towarów kierowanych na rynek singapurski sukcesywnie rośnie – w 2020 r. odnotowaliśmy dwukrotny wzrost w porównaniu do 2019 r., a w 2021 r. – ponad 50-procentowy wzrost w stosunku do roku 2020 (wartość eksportu wyniosła 66 mln EUR). W I półroczu 2022 r. główną pozycją eksportową na rynek singapurski były jaja ptasie.
Kluczową osią współpracy są obecnie działania w zakresie uzyskania dostępu do rynku Singapuru dla polskiej wołowiny.
Polskie stoisko narodowe na targach FHA – Food & Beverage w Singapurze
Popularyzacji polskich produktów rolno-spożywczym na singapurskim rynku z pewnością przysłuży się obecność polskiego stoiska narodowego na jednej z największych międzynarodowych wystaw żywności – FHA – Food & Beverage w Singapurze.
Targi rozpoczęły się 5 września br., a polskie stoisko, organizowane wspólnie przez MRiRW i KOWR, uroczyście otworzyły ambasador RP w Singapurze Magdalena Bogdziewicz oraz ambasador UE w Singapurze Iwona Piórko.
Cel naszego udziału w targach to promocja polskiej żywności i zwiększenie jej obecności na rynku azjatyckim, a także wzrost zainteresowania polskimi produktami wśród potencjalnych zagranicznych kontrahentów.
Na ekspozycji są prezentowane polskie produkty wysokiej jakości, m.in. produkty rybne, w tym kawior, produkty drobiowe, mleko i serwatka w proszku, a także mrożone owoce i warzywa, przetwory owocowe i warzywne, suszone zioła, soki i napoje owocowe, produkty strączkowe, kasze, płatki, produkty ze zbóż ekspandowanych, miody, słodycze, piwo i woda mineralna. Dodatkową atrakcją zachęcającą do odwiedzenia polskiej wystawy są pokazy kulinarne prowadzone we współpracy z Funduszem Promocji Mięsa Wołowego.
Uczestnictwo w targach FHA – Food & Beverage w Singapurze jest doskonałą okazją nie tylko do popularyzacji polskich artykułów rolno-spożywczych, lecz także do pozyskania nowych rynków zbytu oraz nawiązania nowych kontaktów.
Zdjęcia (8)
- Ostatnia modyfikacja:
- 07.09.2022 15:56 Iwona Chromiak
- Pierwsza publikacja:
- 07.09.2022 15:56 Iwona Chromiak