Cyfryzacja usług dla rolników
ARiMR rozbuduje własną Platformę Usług Elektronicznych (PUE), która w przyszłości będzie główną formą komunikacji z beneficjentami ARiMR, opierającą się na komunikacji elektronicznej. W bazie tej nastąpi daleko idąca informatyzacja obsługi. Będzie ona też znacznym uproszczeniem w składaniu wniosków, gdyż ograniczy liczbę załączników i wymaganych zaświadczeń poprzez:
- integrację baz danych, która usprawni proces obsługi spraw i skróci czas oczekiwania na decyzję w sprawie.
Rozwiązanie to:
- ułatwi i przyspieszy wypełnienie wniosku;
- zmniejszy prawdopodobieństwo pomyłki przy wypełnianiu wniosku;
- umożliwi niepowielanie informacji posiadanych już przez ARiMR (integracja z bazami danych ogranicza konieczność składania zaświadczeń);
- pozwoli na domyślne zasilanie nowych wniosków danymi posiadanymi już przez ARiMR.
Integracje baz danych w zakresie nowych instrumentów wsparcia będą stopniowo realizowane zgodnie z harmonogramami naborów wniosków oraz harmonogramami prac nad systemami informatycznymi.
- automatyzowanie wyliczeń we wnioskach, które usprawni również proces obsługi wniosków poprzez:
- ułatwienie i przyspieszenie wypełnienia wniosków;
- wyeliminowanie oraz zmniejszenie prawdopodobieństwa pomyłek przy wypełnianiu wniosków (np. w zakresie wyliczania wskaźników, tj. średniej liczby zwierząt, powierzchni itp.).
Automatyzowanie wyliczeń we wnioskach będzie stopniowo wdrażane zgodnie z harmonogramami naborów wniosków oraz harmonogramami prac nad systemami informatycznymi.
W znaczący sposób ułatwia rolnikom proces wypełniania oraz składania wniosków o przyznanie płatności aplikacja eWniosekPlus, wdrożona w roku 2018. To następca wcześniej funkcjonującej aplikacji eWniosek umożliwiającej składanie wniosków o przyznanie płatności przez Internet.
Użytkownicy nie muszą uzupełniać manualnie danych alfanumerycznych w zakresie płatności obszarowych, ponieważ dane są generowane w sposób automatyczny, na podstawie narysowanych na mapie granic upraw i wybranych płatności. Przekłada się to na automatyczne wyliczenie powierzchni upraw oraz ich położeń względem działki referencyjnej, na której uprawa się znajduje. Również w sposób automatyczny aplikacja agreguje wyrysowane wcześniej uprawy, tworząc na ich podstawie działki rolne główne i podrzędne oznaczone literowo. System grupuje także wszystkie działki wskazane do danej płatności, informując rolnika o łącznej powierzchni zgłoszonej przez niego do danej płatności.
Ponadto w aplikacji nie ma konieczności wielokrotnego rysowania tych samych powierzchni w ramach działek rolnych głównych i podrzędnych. Aplikacja zapewnia dostęp do aktualnych danych referencyjnych oraz wyświetla na bieżąco, w trakcie wypełniania wniosku, wskazówki w zakresie uzupełniania pól czy dołączania wymaganych załączników. Wyświetlane są również komunikaty o stwierdzonych brakach lub błędach, które wymagają poprawy.
W aplikacji eWniosekPlus wszystkie dane są generowane automatycznie na podstawie narysowanych w zakładce „APA” granic upraw i wybranych płatności, zatem nie ma konieczności uzupełniania danych alfanumerycznych w zakresie płatności.
- zdalny dostęp do historii korespondencji prowadzonej dotychczas między ARiMR a beneficjentem (w ramach dotychczasowych postępowań) – zarówno w przypadku spraw zainicjowanych w aplikacji eWoP, jak i poprzez PUE wnioskodawca/beneficjent posiada dostęp do prowadzonej korespondencji.
Rozwiązanie to pozwala na:
- usprawnienie komunikacji pomiędzy wnioskodawcą/beneficjentem a ARiMR;
- dostęp do historii spraw w każdym momencie przez 24 godziny na dobę, dzięki czemu rolnicy będą mieli dostęp do historii korespondencji prowadzonej z ARiMR, w wybranym przez siebie czasie – powoduje to brak konieczności dostosowania się do godzin pracy ARiMR;
- dostęp do korespondencji bez konieczności osobistego stawiennictwa się w placówkach ARiMR lub pisemnego występowania beneficjenta o udostępnienie korespondencji w formie papierowej;
- ograniczenie konieczności składania tych samych dokumentów przez rolnika w różnych postępowaniach.
Zdalny dostęp do historii korespondencji będzie stopniowo wdrażany zgodnie z harmonogramami naborów wniosków oraz harmonogramami prac nad systemami informatycznymi.
- udostępnienie beneficjentom aplikacji Mobilna ARiMR, która pozwoli na zmniejszenie liczby kontroli u rolników.
Rolnik zostanie poproszony przez ARiMR o wykonanie zdjęcia np. maszyny/uprawy, które może być wystarczającym dowodem czyniącym zbędną fizyczną kontrolę na miejscu.
Udostępnienie aplikacji Mobilna ARiMR pozwoli na:
- rezygnację w części przypadków z kontroli na miejscu bądź wizyt potwierdzających realizacje zobowiązania;
- możliwość potwierdzania kryteriów dostępu, których termin realizacji może przypadać w terminie wcześniejszym niż termin złożenia wniosku o przyznanie pomocy/wsparcie;
- prezentowanie rolnikom w aplikacji mobilnej statusów zarówno obsługi ich spraw pomocowych, jak i wyników z kontroli na miejscu (integracja z PUE);
- przesyłanie komunikatów w zakresie pojawiających się dokumentów w sprawie (integracja z PUE).
Wdrożenie wysyłania zdjęć geotagowanych z inicjatywy rolnika ma według planów zostać uruchomione w marcu 2023 r., a prezentowanie informacji o statusie obsługi spraw oraz pojawiających się dokumentach – w grudniu 2023 r.
- wdrożenie automatycznego systemu monitorowania obszaru (AMS), wykorzystującego dane satelitarne i teledetekcję do weryfikacji prowadzenia działalności rolniczej i zobowiązań beneficjentów.
Wdrożenie automatycznego systemu monitorowania obszaru pozwoli na:
- ograniczenie realizacji kontroli na miejscu dla części gospodarstw wnioskujących o płatności obszarowe;
- ograniczenie weryfikacji na miejscu wszystkich rolników, co przełoży się na skrócenie czasu realizacji czynności kontrolnych;
- wczesne ostrzeganie o możliwości niespełnienia wszystkich zobowiązań;
- przekazywanie informacji zwrotnych o realizacji podstawowych wymogów wsparcia bezpośredniego na deklarowanych działkach rolnych.
Od 1 stycznia 2023 r. systemem AMS objęte zostaną dwie interwencje: podstawowe wsparcie dochodów do celów równoważności oraz płatności ONW. Według założeń pierwsze wyniki systemu w zakresie identyfikacji upraw i prowadzenia działalności rolniczej będą dostępne w lipcu 2023 r.
- udostępnienie przez ARiMR w systemie funkcjonalności umożliwiającej generowanie i wydruk zaświadczeń o DJP – usługa, uruchomienie której ARiMR planuje na 1 kwietnia 2023 r.
Rozwiązanie to ograniczy konieczność wizyt rolników w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych ARiMR oraz skróci czas na otrzymanie zaświadczenia.
Ponadto w ramach opracowywanych projektów Portal rolnika rolnik.gov.pl i PUDOR (platforma udostępniania danych) planowane jest gromadzenie i udostępnianie różnych informacji i danych z obszaru rolnictwa w jednym miejscu.
- brak opłaty za przesłanie paszportów dla zwierząt pocztą tradycyjną oraz zniesienie obowiązku zaopatrywania w paszporty bydła nieprzemieszczanego do innego państwa członkowskiego;
W przypadku zgłoszenia planowanego przemieszczenia do innego państwa członkowskiego posiadacz bydła odbierze bezpłatny paszport bydła osobiście, przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru lub wersja elektroniczna paszportu zostanie udostępniona do wydruku w systemie teleinformatycznym ARiMR. Paszport bydła będzie wydawany bezpłatnie. Rozwiązanie to ograniczy konieczności wizyt rolników w biurach powiatowych ARiMR. Rozwiązanie to zostanie wprowadzone po wejściu w życie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt 6 stycznia 2023 r.