W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uproszczenie procedur administracyjnych

W odniesieniu do racjonalizacji procedur administracyjnych sugestie rolników dotyczyły m.in.:

  • uproszczeń w ramach operacji typu „Modernizacja gospodarstw rolnych” (nawodnienia), aby wymagane oświadczenia, zezwolenia, pozwolenia wymagane były po podpisaniu umowy z beneficjentem;
  • zmniejszenia liczby wymaganych dokumentów składanych wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy;
  • konieczności ubezpieczenia w KRUS dla operacji typu „Premie dla młodych rolników”;
  • zmniejszenia biurokracji związanej z dokumentacją do działań PROW 2014–2020;
  • trudności w wypełnianiu wniosków przez rolników i konieczności korzystania z usług doradców.

Ponieważ wdrażanie PROW 2014–2020 jest na etapie końcowym, zgłoszone postulaty są analizowane i – na ile to możliwe – wykorzystywane w pracach nad systemem wdrażania Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (PS WPR 2023-2027).

Zatwierdzony PS WPR 2023-2027 przewiduje uproszczenia i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Przyczyni się on do poprawy administracji publicznej działającej na rzecz rolnictwa i obszarów wiejskich oraz optymalizacji kosztów jej funkcjonowania, a także zmniejszenia obciążeń administracyjnych i kosztów działania beneficjentów Planu. Przy konstruowaniu przepisów krajowych brany jest pod uwagę postulat zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla wnioskodawców/beneficjentów, bez uszczerbku w zakresie naruszania przepisów czy też jakości projektów finansowanych w ramach poszczególnych interwencji.

W trakcie realizacji PS WPR 2023-2027 mają być na bieżąco analizowane obciążenia administracyjne nałożone na beneficjentów. W razie konieczności będą podejmowane działania mające na celu dalszą ich redukcję.

Zgodnie z ustawą z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, która stanowi podstawę do udzielenia i wypłaty pomocy w ramach PS WPR 2023-2027, zostaną opracowane wytyczne instytucji zarządzającej oraz regulaminy naborów wniosków o przyznanie pomocy.

Są przygotowywane wytyczne instytucji zarządzającej (wytyczne horyzontalne, jak również wytyczne szczegółowe dla poszczególnych instrumentów wsparcia – dla interwencji, w których pomoc jest przyznawana w drodze umowy o przyznanie pomocy). Zastąpią one obowiązujące w dotychczasowych programach rozwoju obszarów wiejskich rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wytyczne podstawowe będą wydane w celu przygotowania do realizacji zadań związanych z przyznawaniem, wypłatą i zwrotem pomocy, w szczególności do opracowania ogłoszenia o naborze wniosków o przyznanie pomocy albo zaproszenia do złożenia wniosku o przyznanie pomocy, regulaminu naboru wniosków oraz procedur dotyczących przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy.

Wytyczne będą redagowane w sposób bardziej przystępny niż dotychczasowe rozporządzenia.

Przy pracach nad projektem ustawy uwzględniano doświadczenia we wdrażaniu PROW 2014–2020 dotyczące m.in. sposobu składania wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność oraz sposobu prowadzenia korespondencji z podmiotami ubiegającymi się o przyznanie pomocy i o wypłatę tej pomocy (w wersji papierowej lub elektronicznej).

{"register":{"columns":[]}}