W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Siedem zasad postępowania przy rejestracji w placówce medycznej

DLA PACJENTA - 7 zasad postępowania przy rejestracji w placówce medycznej

 

Do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpływają zgłoszenia dotyczące problemów przy rejestracji pacjentów w placówkach prowadzących działalność leczniczą. W związku z tym zwracamy uwagę, co powinieneś wiedzieć, kiedy udajesz się do przychodni / poradni, by umówić się na wizytę lekarską.

 

1. Przy udzielaniu świadczeń powoływanie się na rejonizację jest niedopuszczalne.

Nie możesz zostać odesłany do miejsca swojego zamieszkania w sytuacji, gdy dokonałeś wyboru świadczeniodawcy na podstawie uzyskanego skierowania do leczenia. Chodzi o ambulatoryjną opiekę specjalistyczną (poradnie specjalistyczne); leczenie szpitalne; rehabilitację leczniczą; leczenie uzależnień; opiekę psychiatryczną; opiekę długoterminową i hospicyjno-paliatywną.
 

2. Pracownik rejestracji nie powinien zadawać Ci nadmiernie szczegółowych pytań dotyczących choroby, jej przyczyn i przebiegu.

Pytania zadane przez pracownika rejestracji powinny dotyczyć tylko samej choroby, aby zarejestrować zdarzenie (imię i nazwisko, pesel, adres zamieszkania, ewentualnie nr telefonu pacjenta w celu potwierdzenia wizyty). Poza możliwością zapisania się do lekarza, powinieneś uzyskać kompletną informację dotyczącą:

  • zakresów świadczeń udzielanych w placówce,
  • oczekujących na świadczenia,
  • godzin zapisów do lekarzy,
  • wymaganych dokumentów koniecznych przy przyjęciu do lekarza,
  • adresów miejsc wykonywania zleconych badań diagnostycznych,
  • zasad udostępniania dokumentacji medycznej
  • innych informacji dotyczących organizacji pracy przychodni.

Jeśli system elektronicznej weryfikacji świadczeniobiorców (e-WUŚ) nie potwierdza Twojego prawa do świadczeń zdrowotnych, powinieneś okazać dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne.

3. Ustalanie przez świadczeniodawcę konkretnego dnia lub wyznaczenie godzin zapisów do lekarza, jest niezgodne z prawem.


Na wizytę u lekarza masz prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy przychodni. Świadczeniodawca zapewnia bieżącą rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym telefonicznie lub za pomocą komunikacji elektronicznej. 
 

4. Nie możesz być zmuszany do osobistego dokonania rejestracji.

W celu rejestracji do lekarza możesz: zgłosić się osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej. Jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą elektroniczną, a także listownie. Pracownik rejestracji natomiast ma obowiązek poinformować Cię o dacie i godzinie wizyty. W przypadku pierwszej rejestracji w tej placówce także o konieczności przekazania oryginalnego skierowania w ciągu 14 dni roboczych. Gdy nie dostarczysz skierowania grozi Ci wykreślenie z listy oczekujących.
 

5. Termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza.

W sytuacji, gdy jesteś objęty leczeniem specjalistycznym, termin Twojej wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. To lekarz powinien zapewnić ciągłość leczenia, a nie pracownicy rejestracji. W poradni specjalistycznej w ramach ciągłości i kontynuacji leczenia nie możesz być wpisany na listy oczekujących na świadczenia zdrowotne. Traktowanie Cię na równi z pacjentami oczekującymi na pierwszą wizytę lekarską zapisanymi na liście kolejkowej byłoby działaniem niezgodnym z zasadami udzielania świadczeń zdrowotnych.
 

6. Żądanie od Ciebie aktualizacji skierowania jest nieuzasadnione.

Pierwsza wizyta u specjalisty odbywa się zawsze na podstawie skierowania. Jest to podstawa pierwszorazowej porady specjalistycznej. Jeśli jesteś objęty leczeniem specjalistycznym do czasu jego zakończenia – nie jesteś zobowiązany do cyklicznego odnawiania skierowania. W przypadku nieobecności lekarza, powinieneś zostać poinformowany o sposobie zorganizowania opieki specjalistycznej w tym okresie. Informacja taka powinna zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń, a także w siedzibie świadczeniodawcy. Aktualizacja skierowania do leczenia specjalistycznego jest konieczna w sytuacji, gdy przez ostatnie 730 dni nie podjąłeś leczenia. Nowe skierowanie konieczne jest również, gdy zmieniła się przyczyna jego wystawienia, która była podana we wcześniejszym skierowaniu.


7. Świadczeniodawca powinien Cię poinformować o ewentualnej zmianie terminu udzielenia świadczenia. Natomiast, gdy nie możesz stawić się na wizytę w umówionym terminie, również powinieneś poinformować o tym świadczeniodawcę. Bierz pod uwagę dobro innych oczekujących na leczenie pacjentów.

{"register":{"columns":[]}}