ABC Praw Pacjenta
-
W jakich sytuacjach możemy zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pacjenta?Zdarza się, że korzystając ze świadczeń opieki zdrowotnej w przychodni, poradni specjalistycznej czy szpitalu napotykamy na różnego rodzaju problemy. Gdzie i w jakich sytuacjach należy zgłosić się do Rzecznika Praw Pacjenta, tak aby skutecznie rozwiązać problem? Te pytania często zadają sobie pacjenci.
-
W jakich sytuacjach możesz uzyskać pomoc u dyrektora placówki medycznej lub w Narodowym Funduszu Zdrowia?Problemy związane z organizacją i porządkiem pracy w placówce medycznej
-
Izba lekarska – kiedy i jak może pomóc?Jeśli Twoim zdaniem lekarz lub pielęgniarka zachowali się w stosunku do Ciebie niewłaściwe lub nieetycznie.
-
Wojewódzka komisja ds. orzekania o zdarzeniach medycznych czy sąd powszechny - gdzie zgłosić błąd medyczny?Jeśli podejrzewasz lub jesteś przekonany, że w Twoim przypadku doszło do błędu medycznego – błędnej diagnozy lub leczenia.
-
Kiedy zgłosić się na szpitalny oddział ratunkowy (SOR) a kiedy skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)?Każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Ma też prawo do natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego jeśli zagrożone jest jego zdrowie lub życie.
-
Czy szpital ma obowiązek zapewnić pacjentowi leki w trakcie hospitalizacji?Pacjent, który został przyjęty na oddział szpitalny powinien mieć zapewnione leczenie. Powinno być ono zagwarantowane w takim zakresie, jaki wynika z oceny jego stanu zdrowia oraz wskazań medycznych.
-
System Ratownictwa MedycznegoPaństwowe Ratownictwo Medyczne ma za zadanie zapewnić każdej osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia niezbędną pomoc medyczną. System działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok.
-
W jaki sposób zapisać się na wizytę do lekarza rodzinnego?Na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej pacjenci mogą zapisać się osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem osoby trzeciej. Jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, można skorzystać też z zapisów drogą elektroniczną. Każdy ubezpieczony pacjent ma prawo zapisać się na wizytę w wybranym przez siebie podmiocie leczniczym, dowolnie wybranego dnia w godzinach pracy rejestracji. Natomiast przychodnie mają obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia we wszystkich tych formach.
-
Wizyta u lekarza specjalisty
-
W jakich sytuacjach pacjent może skorzystać z transportu sanitarnego? (Film)