W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Telefoniczna Informacja Pacjenta

TIP czyli Telefoniczna Informacja Pacjenta to wspólny numer telefonu Rzecznika Praw Pacjenta oraz Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

800 190 590 to bezpłatny ogólnopolski numer infolinii, na który mogą zadzwonić wszyscy którzy chcą uzyskać szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą praw pacjenta oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce.

22 688 05 00 numer stacjonarny dla połączeń z zagranicy oraz dla osób, które mają zablokowane połączenia z numeru 800 xxx xxx. Koszt połączenia wg taryfy operatora.

 

Pracownicy Telefonicznej Informacji Pacjenta (Infolinii) Rzecznika Praw Pacjenta informują m.in. o:

  • prawach, jakie przysługują pacjentom, w tym przysługujących w konkretnej opisanej przez pacjenta sprawie,
  • sposobach rozwiązania zgłaszanego problemu m.in. wskazuje praktyczne wskazówki i działania, które warto podjąć dochodząc swoich praw; instytucjach lub urzędach, do których można zgłosić skargę lub które w ramach swoich kompetencji mogą rozwiązać problem,
  • pomagają rozwiać wątpliwości odnośnie ewentualnego naruszenia praw pacjenta,
  • zasadach korzystania z systemu świadczen zdrowotnych,
  • szczególnych uprawnieniach do świadczeń opieki zdrowotnej,
  • drogach dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia,
  • tym jak złożyć sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
  • możliwościach zgłaszania działań niepożądanych leków.
  • możliwościach uzyskania świadczenia w ramach Funduszy Kompensacyjnych Zdarzeń Medycznych, Szczepień Ochronnych  oraz Badań Klinicznych. 

 

Pracownicy Infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia informują m.in. o:

  • danych teleadresowych placówek medycznych i gabinetów mających umowę z NFZ,
  • danych teleadresowych placówek NFZ,
  • zasadach korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej,
  • zasadach i miejscach udzielania pomocy medycznej w nocy, weekendy i święta,
  • zasadach udzielania świadczeń i funkcjonowania systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
  • dokumentach potwierdzających prawo do świadczeń,  systemu e-WUŚ,  systemu ZIP, wysokości składki,
  • zasadach uzyskania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego,
  • zasadach koordynacji systemów zabezpieczenia zdrowotnego w krajach Unii Europejskiej,
  • zasadach korzystania i miejscach wykonywania świadczeń w ramach programów profilaktycznych finansowanych przez NFZ.