Legalizacja
Legalizacja dokumentu urzędowego to poświadczenie, że dokument pochodzi z właściwego urzędu — legalizując dokument, konsul potwierdza autentyczność podpisu i pieczęci urzędnika zagranicznego. Dzięki temu można posłużyć się zagranicznym dokumentem urzędowym w Polsce.
Legalizacja dotyczy państw, które nie są stronami Konwencji haskiej znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych z dnia 5 października 1961 roku. Ponieważ Singapur przystąpił do Konwencji haskiej 18 stycznia 2021 i w związku z rozpoczęciem wydawania apostille 16 września 2021 r., konsul w Singapurze zaprzestaje legalizacji dokumentów singapurskich, które mają być wykorzystane w Polsce.
Jeśli zagraniczny urząd wymaga apostille na polskim dokumencie, należy zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na stronie polskiego MSZ:
https://www.gov.pl/web/dyplomacja/apostille-legalizacja-dokumentow
Podstawa prawna
- Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzona w Hadze dnia 5 października 1961 roku
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 roku Kodeks postępowania cywilnego