W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego

12.05.2020

„Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)” to jedna z popularnych e-usług oferowanych w portalu Gov.pl. Obywatele skorzystali z niej już 110 tysięcy razy.

Biało-błękitna grafika opisująca instrukcję uzyskania elektronicznego odpisu aktu stanu cywilnego

Usługa pobrania odpisu aktu stanu cywilnego została właśnie rozszerzona o wydawanie odpisów w sposób automatyczny, bez konieczności angażowania urzędników. To kolejne wdrożenie przygotowane przez zespół Centralnego Ośrodka Informatyki we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Rozszerzona usługa została udostępniona zarówno dla obywateli jak i dla instytucji administracji publicznej.

Chcemy maksymalne przyspieszyć obsługę obywateli i jednocześnie odciążyć urzędników – mówi minister cyfryzacji, Marek Zagórski. - Nieustannie staramy się ulepszać nasze usługi tak, by były proste i nowoczesne. Udostępniane dziś rozwiązanie jest pierwszym tego typu w Europie

– dodaje szef resortu.

Wydanie dokumentu przez automat jest możliwe przy spełnieniu kilku warunków:

  1. Odpis aktu musi dotyczyć wnioskodawcy, jego dzieci, małżonka lub rodziców.
  2. Akt musi znajdować się Systemie Rejestrów Państwowych (SRP), być jawny i bez założonej blokady wydawania.
  3. Płatności za odpis należy dokonać online.

W SRP akta są obowiązkowo rejestrowane od marca 2015 roku. Nadal trwa proces migracji do SRP starszych dokumentów. Urzędy stanu cywilnego robią to stopniowo.

Aby uzyskać odpis drogą elektroniczną trzeba wejść w usługę Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu).

 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}