Fundusze na rozwój transportu miejskiego w Bydgoszczy
03.11.2021
Nowy projekt - zakup trzech sztuk tramwajów w Bydgoszczy może otrzymać 25 mln zł wsparcia z Funduszy Europejskich. Inwestycja wynika z planów miasta na zwiększenie udziału transportu tramwajowego w przewozach komunikacji miejskiej - ogłosił podczas konferencji wiceminister Waldemar Buda. Dodatkowe fundusze będą przekazane, dzięki decyzji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR).
Zgodnie z przyjętą wizją miasta, przewozy tramwajowe mają pełnić dominującą rolę w przewozach pasażerskich w Bydgoszczy. Nowe tramwaje zapewnią pasażerom komfortową i bezpieczną podróż
- powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
Projekt przejdzie teraz proces identyfikacji do programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020. To oznacza, że musi być ujęty w strategii Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Wymaga to podjęcia prac przez samorządy i aktualizacji strategii ZIT.
Beneficjent – miasto Bydgoszcz po identyfikacji powinien złożyć wniosek o dofinansowanie do Centrum Unijnych Projektów. Po pozytywnej ocenie, podpisana zostanie umowa o dofinansowanie z UE.
Minister, członek Rady Ministrów Łukasz Schreiber podkreślał, że nowe tramwaje zastąpią wysłużone i awaryjne Konstale, które coraz częściej dają się we znaki pasażerom.
Ta decyzja, to kolejny dowód na to, że rząd jest przychylny Bydgoszczy. W ostatnim czasie miasto otrzymało wielkie finansowe wsparcie: 35 mln zł z Funduszu Polski Ład na rewitalizację Placu Kościeleckich i bulwarów nad Brdą, wcześniej ponad 90 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Jeszcze w tym roku na konto miasta trafi dodatkowe 82,5 mln zł z tytułu subwencji wyrównawczej. Łącznie to już blisko ćwierć miliarda złotych!
– akcentował.
Łukasz Schreiber podziękował ministrowi Waldemarowi Budzie za kolejną dobrą decyzję dla Bydgoszczy.
Wielokrotnie rozmawialiśmy o potrzebach bydgoskiej komunikacji miejskiej. Cieszę się, że te rozmowy mają dziś swój szczęśliwy finał w postaci dodatkowych 25 mln zł
– mówił.
Wojewoda Mikołaj Bogdanowicz zwracał uwagę, że w ostatnim czasie do samorządów województwa kujawsko-pomorskiego płyną ogromne środki.
Podsumowując, środki na drogi w ostatnich latach to prawie 900 mln zł dla kujawsko-pomorskich samorządów. Tarcze antykryzysowe w bardzo trudnym okresie roku 2020 i 2021, to blisko 600 mln zł dofinansowania. Wsparcie z Banku Gospodarstwa Krajowego, które ostatnio ogłaszaliśmy, to ponad 1,2 mld zł
– powiedział.
Wspólne projekty transportowe
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to forma współpracy samorządów współfinansowana ze Funduszy Europejskich. Partnerstwa miast wojewódzkich i otaczających je gmin wspólnie ustalają cele i wskazują inwestycje niezbędne do ich osiągnięcia.
Dotychczasowe projekty realizowane ze środków POIiŚ 2014-2020 w ramach ZIT Bydgosko – Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego obejmują inwestycje w Bydgoszczy i Toruniu. W Bydgoszczy realizowane są trzy projekty: budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej oraz na odcinku pomiędzy ul. Fordońską i ul. Toruńską, przebudowa infrastruktury wzdłuż ul. Chodkiewicza oraz zakup taboru tramwajowego. Ich łączna wartość to 464,80 mln zł, w tym dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi 279,18 mln zł.
Fundusze Europejskie wspierają transport zbiorowy
Z programu Infrastruktura i Środowisko MFiPR przeznaczyło około 10 mld zł na rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Realizowane projekty obejmują budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej i autobusowej, zakup nowego taboru tramwajowego, trolejbusowego i autobusowego, elementy Inteligentnych Systemów Transportowych, budowę węzłów przesiadkowych oraz rozbudowę II linii metra warszawskiego.
Dzięki funduszom powstanie ponad 200 km nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra. Docelowo zakupionych lub zmodernizowanych zostanie ponad 1000 szt. jednostek taboru pasażerskiego.
Inwestowanie w komunikację miejską przynosi wymierne efekty. W miastach rośnie liczba pasażerów korzystających z publicznego transportu zbiorowego. Poprawia się płynność ruchu. Ograniczony zostaje negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne.