W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje o wydziale

Wydział Finansów i Budżetu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy mieści się na II piętrze gmachu Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Jagiellońskiej 3.

Dyrektor
Natalia Iwanicka 

ul. Jagiellońska 3, pok. 242
tel. +48
52 349 75 50
fax +48 52 349 75 52
e-mail: wfib_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Główny Księgowy Budżetu Wojewody
Anna Śliż

ul. Jagiellońska 3, pok. 251
tel. +48 52 349 75 53
fax +48 52 349 75 52

Oddział Budżetowy

Kierownik
Iwona Wiśniewska
pokój 244
tel. +48 52 349 75 55

Oddział Kontroli Finansowej w tym wieloosobowe stanowisko ds. kontroli finansowej działające w Delegaturze Urzędu we Włocławku

Kierownik
Radosław Tyburczy
pokój 246 c
tel. +48 52 349 75 60

Oddział Sprawozdawczości, Rachunkowości i Wierzytelności

Kierownik
Małgorzata Bębnista
pokój 242
tel. +48 52 349 73 69

Koordynator wieloosobowego stanowiska do spraw sprawozdawczości i rachunkowości
Arleta Płóciennik
pokój 251
tel. +48 52 349 75 66

Wieloosobowe stanowisko do spraw egzekucji

Koordynator
Maciej Kubiak
pokój 230
tel. +48 52 349 73 52

Co warto wiedzieć:

Budżet Wojewody Kujawsko-Pomorskiego według ustawy budżetowej na 2024 rok wynosi po stronie wydatków - 2.369.379 tys. zł

Z budżetu Wojewody finansowane są zadania 52 jednostek podległych Wojewodzie (w tym służb, inspekcji i straży) oraz finansowane lub dofinansowane są w formie dotacji celowych niektóre zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego (144 gminy, 23 powiaty i 1 województwo samorządowe).

Aktualne dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego stanowią około 76% wydatków budżetu Wojewody.

Do zadań Wydziału Finansów i Budżetu w zakresie działu administracji rządowej budżet należy w szczególności:

  1. opracowywanie projektu budżetu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych:
    1. podział limitu wydatków przyznanego dla województwa na zadania i jednostki w oparciu o wskaźniki i wytyczne ministerstwa właściwego do spraw finansów publicznych,
    2. informowanie kierowników jednostek podległych o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń,
    3. zawiadomienie jednostek samorządowych o kwotach dotacji przyjętych w projekcie ustawy budżetowej w terminie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
  2. opracowanie materiałów planistycznych dotyczących dotacji celowych w dziale 750 – Administracja publiczna, rozdz. 75011 – Urzędy Wojewódzkie – kalkulacja oraz podział dotacji celowych na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego;
  3. weryfikacja projektów planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych przez Wojewodę;
  4. opracowywanie planu dochodów i wydatków ujętych w ustawie budżetowej:
    1. zawiadamianie kierowników jednostek budżetowych oraz dyrektorów wydziałów o wielkościach dochodów i wydatków,
    2. zawiadamianie jednostek samorządowych o kwotach dotacji oraz dochodów związanych z realizacją zadań zleconych;
  5. opracowywanie wniosków o zwiększenie budżetu Wojewody z rezerw celowych budżetu państwa na wypłatę odszkodowań i rent zasądzonych wyrokami sądowymi oraz prowadzenie ich ewidencji;
  6. analizowanie i sprawdzanie pod względem zasadności i zgodności z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wniosków w sprawie zmian planowanych wydatków budżetowych
    i przygotowywanie decyzji Wojewody w sprawie zmian w budżecie;
  7. prowadzenie ewidencji zmian w planie wydatków budżetowych w trybie realizacji budżetu;
  8. przygotowywanie decyzji w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych;
  9. prowadzenie ewidencji planu dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego;
  10. przygotowywanie – na podstawie zgłaszanych wniosków – zbiorczego wystąpienia do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o ujęcie zadań w wykazie wydatków niewygasających
    z upływem roku budżetowego, zawiadamianie dysponentów i jednostek samorządu terytorialnego
    o ujęciu zadań w wykazie;
  11. nadzorowanie prawidłowego konstruowania i realizacji planu finansowego jednostek budżetowych;
  12. realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim;
  13. sporządzanie planu kontroli finansowych dokonywanych przez wydział;
  14. sprawowanie nadzoru poprzez przeprowadzanie kontroli finansowych w zakresie:
    1. gospodarki finansowej jednostek zespolonej administracji rządowej oraz innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wojewodzie,
    2. prawidłowości wykorzystania dotacji celowych udzielonych z budżetu Wojewody jednostkom samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone tym jednostkom ustawami,
    3. prawidłowości pobierania i rozliczania przez jednostki samorządu terytorialnego dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych tym jednostkom ustawami;
  15. sporządzanie sprawozdań i informacji z działalności kontrolnej wydziału;  
  16. przygotowanie projektów zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych;
  17. opracowanie okresowych ocen z wykonania zadań oraz dochodów i wydatków jednostek objętych budżetem Wojewody, a także wykorzystania dotacji celowych przez jednostki samorządu terytorialnego;
  18. planowanie i uruchamianie środków dla jednostek Państwowej Straży Pożarnej;
  19. występowanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o przyznanie zapewnienia finansowania lub dofinansowania oraz o uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
  20. planowanie i uruchamianie dotacji w dziale 630 – Turystyka.

Do zadań Wydziału w zakresie działu administracji rządowej finanse publiczne należy w szczególności:

  1. opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków objętych budżetem Wojewody oraz jego aktualizacje;
  2. składanie zapotrzebowań na środki do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, dokonywanie ich podziału i ewidencja księgowa;
  3. pełnienie w imieniu Wojewody funkcji dysponenta głównego środków budżetu państwa dla części 85/04;
  4. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej rachunków bankowych dysponenta głównego środków budżetowych;
  5. kontrola rachunkowa dochodów przekazywanych na rachunek dysponenta głównego, rozliczanie ich z ministerstwem właściwym do spraw finansów publicznych i ewidencja księgowa;
  6. przekazywanie, na wniosek właściwego wydziału, dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałych dotacji i ich ewidencja księgowa;
  7. prowadzenie rachunków pomocniczych dla środków na wydatki niewygasające i rozliczenia dotacji;
  8. sporządzanie jednostkowej i łącznej sprawozdawczości budżetowej i finansowej;
  9. zasilanie rachunków budżetowych dysponentów niższego stopnia w środki budżetowe na sfinansowanie ich działalności statutowej;
  10. prowadzenie systemu finansowo-rozliczeniowego środków Unii Europejskiej, w tym również przygotowywanie dokumentów finansowych w celu uruchomienia tych środków;
  11. generowanie danych w systemie informatycznym TREZOR w zakresie planowania i realizacji budżetu oraz sprawozdawczości;
  12. przyjmowanie rozliczeń wykorzystanych bloczków mandatowych od straży miejskich/ gminnych;
  13. prowadzenie i ewidencja wpłat należności z tytułu nałożonych grzywien oraz przygotowanie
    i przekazanie danych niezbędnych do sporządzenia sprawozdań w tym zakresie;
  14. prowadzenie spraw związanych z windykacją grzywien nałożonych do dnia 31 grudnia 2015 r.
    w drodze mandatów karnych kredytowanych, w tym:
  1. ewidencjonowanie nadsyłanych przez inspektorów nadzoru budowlanego postanowień o nałożonych karach i opłatach legalizacyjnych oraz monitorowanie wpłat z tego tytułu,
  2. wystawianie upomnień w przypadku braku wpłat oraz prowadzenie ich rejestru,
  3. inicjowanie postępowań egzekucyjnych oraz monitorowanie prowadzonych przez organy egzekucyjne postępowań egzekucyjnych w szczególności nad umorzonymi postępowaniami egzekucyjnymi w celu niedopuszczenia do przedawnienia należności,
  4. aktualizacja wystawionych tytułów wykonawczych,
  5. informowanie właściwych organów egzekucyjnych o uregulowaniu lub zmianie wysokości należności objętej tytułem wykonawczym,
  6. rozpatrywanie skarg i zarzutów wnoszonych w toku prowadzonych postępowań egzekucyjnych,
  7. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie rozłożenia na raty, odraczania płatności
    i umarzania należności Skarbu Państwa,
  8. przygotowanie projektów decyzji Wojewody o udzieleniu lub odmowie udzielenia ulgi w postaci umorzenia, odroczenia płatności lub rozłożenia na raty należności Skarbu Państwa oraz prowadzenie rejestru wydanych decyzji w tych sprawach,
  9. przekazywanie do organu odwoławczego odwołań od decyzji wymienionych w lit. h wraz
    z kompletem dokumentów,
  10. monitorowanie wpłat, które na podstawie decyzji Wojewody zostały odroczone lub rozłożone na raty,
  11. współpraca z organami nadzoru budowlanego, w tym informowanie ich o złożonych wnioskach dotyczących udzielenia ulgi w spłacie należności oraz o ostatecznym rozstrzygnięciu w sprawie,
  12. współpraca w właściwymi ministrami, izbami administracji skarbowej, urzędami skarbowymi
    i komornikami sądowymi w zakresie postępowania egzekucyjnego,
  13. stała współpraca z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie wymagalności dochodzonych należności,
  14. wprowadzanie danych do systemu Ewidencji opłat i kar;
  1. w zakresie realizacji zadań nałożonych na Wojewodę ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r.
    o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – przygotowywanie we współpracy z właściwymi wydziałami dokumentacji dotyczącej egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze pieniężnym i niepieniężnym oraz przeprowadzanie egzekucji;
  2. współdziałanie z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz z Wydziałem Polityki Społecznej w zakresie realizacji zadań nałożonych na Wojewodę ustawą z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi poprzez:
  1. sprawdzanie i analizowanie wniosków o przyznanie środków z rezerwy celowej na usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
  2. przygotowywanie decyzji Wojewody przyznającej dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego oraz powiadamianie jednostek o zmianie planu;
  1. rozpatrywanie wniosków dotyczących wyrażenia bądź niewyrażenia zgody na udzielanie ulg
    w postaci umarzania, odraczania terminów zapłaty oraz rozkładania na raty należności o charakterze cywilnoprawnym z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa poprzez przygotowywanie projektów zarządzeń, oświadczeń oraz pism w tym zakresie, do których mają zastosowanie odpowiednie przepisy o gospodarce nieruchomościami i finansach publicznych;
  2. współpraca z Wydziałem Nadzoru i Kontroli w zakresie opiniowania spraw dotyczących należności o charakterze cywilnoprawnym oraz stowarzyszeń;
  3. współpraca z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie prowadzonego postępowania w sprawach należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym i publicznoprawnym;
  4. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z:
  1. Funduszu Pomocy,
  2. Funduszu Przeciwdziałania Covid-19,
  3. Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,
  4. Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych;
  1. realizacja zadań Wojewody, o których mowa w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w tym:
  1. przyjmowanie i analiza pism przekazywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, które utworzyły stowarzyszenia, nad którymi nadzór sprawuje Wojewoda Kujawsko-Pomorski,
  2. przygotowanie projektów pism dotyczących spraw związanych z realizacją zadań zgodnie z ustawą,
  3. współpraca z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego, które utworzyły stowarzyszenia w związku z koniecznością przygotowania sprawozdań,
  4. przygotowanie sprawozdania w zakresie finansowania stowarzyszeń;
  1. realizacja zadań w ramach programów rządowych przekazanych do obsługi Wojewodzie, w tym realizacja zadań określonych w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 „Maluch+”;
  2. rozpatrywanie wniosków dotyczących wydania opinii w zakresie umarzania, odraczania lub rozłożenia na raty należności z tytułu zwrotu pomocy udzielonej przez starostę na podstawie ustawy
    z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych;
  3. obsługa merytoryczna prac zespołów opiniujących Wydziału Finansów i Budżetu powołanych przez Dyrektora Wydziału Finansów i Budżetu w sprawach udzielania ulg w zakresie rozkładania na raty, odraczania i umarzania należności Skarbu Państwa;
  4. sporządzanie kwartalnych informacji dotyczących udzielenia przez Wojewodę ulgi w postaci umorzenia niepodatkowych należności budżetu państwa osobom fizycznym, prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej w celu zamieszczenia w BIP;
  5. rozpatrywanie wniosków o wyrażenie bądź nie zgody na odstąpienie od dochodzenia należności budżetu państwa z tytułu umów cywilnoprawnych, których kwota wraz z odsetkami nie przekracza kwoty 100 zł, poprzez przygotowywanie projektów zarządzeń oraz pism w tym zakresie, do których mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Do zadań wydziału należy sporządzanie – we współpracy z właściwymi wydziałami – zbiorczego sprawozdania z pomocy publicznej udzielonej przez Wojewodę.

Do zakresu działania wieloosobowego stanowiska do spraw kontroli finansowej działającego w Delegaturze Urzędu we Włocławku należy  w szczególności realizacja zadań określonych w ust. 1  pkt 14.

Akty prawne, na podstawie których działamy, to m.in.:

  1. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.190),
  2. Ustawa budżetowa publikowana corocznie w Dzienniku Ustaw,
  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn.zm.) oraz akty wykonawcze:
  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 259),
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1718),
  3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 454),
  4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 513),
  5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U. Nr 238, poz.1579),
  1. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 356),
  2. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 619).
{"register":{"columns":[]}}