Informacje o wydziale
Wydział Finansów i Budżetu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy mieści się na II piętrze gmachu Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Jagiellońskiej 3.
Dyrektor
Natalia Iwanicka
ul. Jagiellońska 3, pok. 242
tel. +48 52 349 75 50
fax +48 52 349 75 52
e-mail: wfib_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl
Główny Księgowy Budżetu Wojewody
Anna Śliż
ul. Jagiellońska 3, pok. 251
tel. +48 52 349 75 53
fax +48 52 349 75 52
Oddział Budżetowy
Kierownik
Iwona Wiśniewska
pokój 244
tel. +48 52 349 75 55
Oddział Kontroli Finansowej w tym wieloosobowe stanowisko ds. kontroli finansowej działające w Delegaturze Urzędu we Włocławku
Kierownik
Radosław Tyburczy
pokój 246 c
tel. +48 52 349 75 60
Oddział Sprawozdawczości, Rachunkowości i Wierzytelności
Kierownik
Małgorzata Bębnista
pokój 242
tel. +48 52 349 73 69
Koordynator wieloosobowego stanowiska do spraw sprawozdawczości i rachunkowości
Arleta Płóciennik
pokój 251
tel. +48 52 349 75 66
Wieloosobowe stanowisko do spraw egzekucji
Koordynator
Maciej Kubiak
pokój 230
tel. +48 52 349 73 52
Co warto wiedzieć:
Budżet Wojewody Kujawsko-Pomorskiego według ustawy budżetowej na 2024 rok wynosi po stronie wydatków - 2.369.379 tys. zł
Z budżetu Wojewody finansowane są zadania 52 jednostek podległych Wojewodzie (w tym służb, inspekcji i straży) oraz finansowane lub dofinansowane są w formie dotacji celowych niektóre zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego (144 gminy, 23 powiaty i 1 województwo samorządowe).
Aktualne dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego stanowią około 76% wydatków budżetu Wojewody.
Do zadań Wydziału Finansów i Budżetu w zakresie działu administracji rządowej budżet należy w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych:
- podział limitu wydatków przyznanego dla województwa na zadania i jednostki w oparciu o wskaźniki i wytyczne ministerstwa właściwego do spraw finansów publicznych,
- informowanie kierowników jednostek podległych o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń,
- zawiadomienie jednostek samorządowych o kwotach dotacji przyjętych w projekcie ustawy budżetowej w terminie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- opracowanie materiałów planistycznych dotyczących dotacji celowych w dziale 750 – Administracja publiczna, rozdz. 75011 – Urzędy Wojewódzkie – kalkulacja oraz podział dotacji celowych na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego;
- weryfikacja projektów planów finansowych jednostek podległych i nadzorowanych przez Wojewodę;
- opracowywanie planu dochodów i wydatków ujętych w ustawie budżetowej:
- zawiadamianie kierowników jednostek budżetowych oraz dyrektorów wydziałów o wielkościach dochodów i wydatków,
- zawiadamianie jednostek samorządowych o kwotach dotacji oraz dochodów związanych z realizacją zadań zleconych;
- opracowywanie wniosków o zwiększenie budżetu Wojewody z rezerw celowych budżetu państwa na wypłatę odszkodowań i rent zasądzonych wyrokami sądowymi oraz prowadzenie ich ewidencji;
- analizowanie i sprawdzanie pod względem zasadności i zgodności z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wniosków w sprawie zmian planowanych wydatków budżetowych
i przygotowywanie decyzji Wojewody w sprawie zmian w budżecie; - prowadzenie ewidencji zmian w planie wydatków budżetowych w trybie realizacji budżetu;
- przygotowywanie decyzji w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych;
- prowadzenie ewidencji planu dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego;
- przygotowywanie – na podstawie zgłaszanych wniosków – zbiorczego wystąpienia do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o ujęcie zadań w wykazie wydatków niewygasających
z upływem roku budżetowego, zawiadamianie dysponentów i jednostek samorządu terytorialnego
o ujęciu zadań w wykazie; - nadzorowanie prawidłowego konstruowania i realizacji planu finansowego jednostek budżetowych;
- realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim;
- sporządzanie planu kontroli finansowych dokonywanych przez wydział;
- sprawowanie nadzoru poprzez przeprowadzanie kontroli finansowych w zakresie:
- gospodarki finansowej jednostek zespolonej administracji rządowej oraz innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wojewodzie,
- prawidłowości wykorzystania dotacji celowych udzielonych z budżetu Wojewody jednostkom samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone tym jednostkom ustawami,
- prawidłowości pobierania i rozliczania przez jednostki samorządu terytorialnego dochodów budżetowych związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych tym jednostkom ustawami;
- sporządzanie sprawozdań i informacji z działalności kontrolnej wydziału;
- przygotowanie projektów zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych;
- opracowanie okresowych ocen z wykonania zadań oraz dochodów i wydatków jednostek objętych budżetem Wojewody, a także wykorzystania dotacji celowych przez jednostki samorządu terytorialnego;
- planowanie i uruchamianie środków dla jednostek Państwowej Straży Pożarnej;
- występowanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o przyznanie zapewnienia finansowania lub dofinansowania oraz o uruchomienie środków z rezerwy celowej budżetu państwa na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
- planowanie i uruchamianie dotacji w dziale 630 – Turystyka.
Do zadań Wydziału w zakresie działu administracji rządowej finanse publiczne należy w szczególności:
- opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków objętych budżetem Wojewody oraz jego aktualizacje;
- składanie zapotrzebowań na środki do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, dokonywanie ich podziału i ewidencja księgowa;
- pełnienie w imieniu Wojewody funkcji dysponenta głównego środków budżetu państwa dla części 85/04;
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej rachunków bankowych dysponenta głównego środków budżetowych;
- kontrola rachunkowa dochodów przekazywanych na rachunek dysponenta głównego, rozliczanie ich z ministerstwem właściwym do spraw finansów publicznych i ewidencja księgowa;
- przekazywanie, na wniosek właściwego wydziału, dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałych dotacji i ich ewidencja księgowa;
- prowadzenie rachunków pomocniczych dla środków na wydatki niewygasające i rozliczenia dotacji;
- sporządzanie jednostkowej i łącznej sprawozdawczości budżetowej i finansowej;
- zasilanie rachunków budżetowych dysponentów niższego stopnia w środki budżetowe na sfinansowanie ich działalności statutowej;
- prowadzenie systemu finansowo-rozliczeniowego środków Unii Europejskiej, w tym również przygotowywanie dokumentów finansowych w celu uruchomienia tych środków;
- generowanie danych w systemie informatycznym TREZOR w zakresie planowania i realizacji budżetu oraz sprawozdawczości;
- przyjmowanie rozliczeń wykorzystanych bloczków mandatowych od straży miejskich/ gminnych;
- prowadzenie i ewidencja wpłat należności z tytułu nałożonych grzywien oraz przygotowanie
i przekazanie danych niezbędnych do sporządzenia sprawozdań w tym zakresie; - prowadzenie spraw związanych z windykacją grzywien nałożonych do dnia 31 grudnia 2015 r.
w drodze mandatów karnych kredytowanych, w tym:
- ewidencjonowanie nadsyłanych przez inspektorów nadzoru budowlanego postanowień o nałożonych karach i opłatach legalizacyjnych oraz monitorowanie wpłat z tego tytułu,
- wystawianie upomnień w przypadku braku wpłat oraz prowadzenie ich rejestru,
- inicjowanie postępowań egzekucyjnych oraz monitorowanie prowadzonych przez organy egzekucyjne postępowań egzekucyjnych w szczególności nad umorzonymi postępowaniami egzekucyjnymi w celu niedopuszczenia do przedawnienia należności,
- aktualizacja wystawionych tytułów wykonawczych,
- informowanie właściwych organów egzekucyjnych o uregulowaniu lub zmianie wysokości należności objętej tytułem wykonawczym,
- rozpatrywanie skarg i zarzutów wnoszonych w toku prowadzonych postępowań egzekucyjnych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie rozłożenia na raty, odraczania płatności
i umarzania należności Skarbu Państwa, - przygotowanie projektów decyzji Wojewody o udzieleniu lub odmowie udzielenia ulgi w postaci umorzenia, odroczenia płatności lub rozłożenia na raty należności Skarbu Państwa oraz prowadzenie rejestru wydanych decyzji w tych sprawach,
- przekazywanie do organu odwoławczego odwołań od decyzji wymienionych w lit. h wraz
z kompletem dokumentów, - monitorowanie wpłat, które na podstawie decyzji Wojewody zostały odroczone lub rozłożone na raty,
- współpraca z organami nadzoru budowlanego, w tym informowanie ich o złożonych wnioskach dotyczących udzielenia ulgi w spłacie należności oraz o ostatecznym rozstrzygnięciu w sprawie,
- współpraca w właściwymi ministrami, izbami administracji skarbowej, urzędami skarbowymi
i komornikami sądowymi w zakresie postępowania egzekucyjnego, - stała współpraca z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie wymagalności dochodzonych należności,
- wprowadzanie danych do systemu Ewidencji opłat i kar;
- w zakresie realizacji zadań nałożonych na Wojewodę ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r.
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – przygotowywanie we współpracy z właściwymi wydziałami dokumentacji dotyczącej egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze pieniężnym i niepieniężnym oraz przeprowadzanie egzekucji; - współdziałanie z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz z Wydziałem Polityki Społecznej w zakresie realizacji zadań nałożonych na Wojewodę ustawą z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi poprzez:
- sprawdzanie i analizowanie wniosków o przyznanie środków z rezerwy celowej na usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
- przygotowywanie decyzji Wojewody przyznającej dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego oraz powiadamianie jednostek o zmianie planu;
- rozpatrywanie wniosków dotyczących wyrażenia bądź niewyrażenia zgody na udzielanie ulg
w postaci umarzania, odraczania terminów zapłaty oraz rozkładania na raty należności o charakterze cywilnoprawnym z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa poprzez przygotowywanie projektów zarządzeń, oświadczeń oraz pism w tym zakresie, do których mają zastosowanie odpowiednie przepisy o gospodarce nieruchomościami i finansach publicznych; - współpraca z Wydziałem Nadzoru i Kontroli w zakresie opiniowania spraw dotyczących należności o charakterze cywilnoprawnym oraz stowarzyszeń;
- współpraca z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie prowadzonego postępowania w sprawach należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym i publicznoprawnym;
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z:
- Funduszu Pomocy,
- Funduszu Przeciwdziałania Covid-19,
- Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,
- Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych;
- realizacja zadań Wojewody, o których mowa w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w tym:
- przyjmowanie i analiza pism przekazywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, które utworzyły stowarzyszenia, nad którymi nadzór sprawuje Wojewoda Kujawsko-Pomorski,
- przygotowanie projektów pism dotyczących spraw związanych z realizacją zadań zgodnie z ustawą,
- współpraca z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego, które utworzyły stowarzyszenia w związku z koniecznością przygotowania sprawozdań,
- przygotowanie sprawozdania w zakresie finansowania stowarzyszeń;
- realizacja zadań w ramach programów rządowych przekazanych do obsługi Wojewodzie, w tym realizacja zadań określonych w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 „Maluch+”;
- rozpatrywanie wniosków dotyczących wydania opinii w zakresie umarzania, odraczania lub rozłożenia na raty należności z tytułu zwrotu pomocy udzielonej przez starostę na podstawie ustawy
z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych; - obsługa merytoryczna prac zespołów opiniujących Wydziału Finansów i Budżetu powołanych przez Dyrektora Wydziału Finansów i Budżetu w sprawach udzielania ulg w zakresie rozkładania na raty, odraczania i umarzania należności Skarbu Państwa;
- sporządzanie kwartalnych informacji dotyczących udzielenia przez Wojewodę ulgi w postaci umorzenia niepodatkowych należności budżetu państwa osobom fizycznym, prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej w celu zamieszczenia w BIP;
- rozpatrywanie wniosków o wyrażenie bądź nie zgody na odstąpienie od dochodzenia należności budżetu państwa z tytułu umów cywilnoprawnych, których kwota wraz z odsetkami nie przekracza kwoty 100 zł, poprzez przygotowywanie projektów zarządzeń oraz pism w tym zakresie, do których mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Do zadań wydziału należy sporządzanie – we współpracy z właściwymi wydziałami – zbiorczego sprawozdania z pomocy publicznej udzielonej przez Wojewodę.
Do zakresu działania wieloosobowego stanowiska do spraw kontroli finansowej działającego w Delegaturze Urzędu we Włocławku należy w szczególności realizacja zadań określonych w ust. 1 pkt 14.
Akty prawne, na podstawie których działamy, to m.in.:
- Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.190),
- Ustawa budżetowa publikowana corocznie w Dzienniku Ustaw,
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn.zm.) oraz akty wykonawcze:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 259),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1718),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 454),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 513),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U. Nr 238, poz.1579),
- Ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 356),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 619).