W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacje o wydziale

Możecie nas Państwo znaleźć w budynku Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy, przy ul. Konarskiego 1-3 (budynek C, I oraz II piętro) oraz w delegaturach Urzędu: w Toruniu, ul. Moniuszki 15-21, we Włocławku, ul. Brzeska 8. Wydział Polityki Społecznej pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-15.00, we wtorek w godzinach 8.00- 16.00.

Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
dr Przemysław Biegański
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 114 , I piętro, budynek C
tel. +48 52 349 7680
e-mail: 
wps_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Zastępca Dyrektora
Anna Grabska
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 114 , I piętro, budynek C
tel. +48 52 349 7680
e-mail: 
wps_sekretariat@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział Kontroli i Nadzoru w Pomocy Społecznej

Kierownik
Marzanna Głowacka
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 116 , I piętro, budynek C
pok. nr 102, 104, 108, 140, 141
tel. +48 52 349 7308
e-mail:
mglowacka@bydgoszcz.uw.gov.pl

Oddział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu

Kierownik
Justyna Dachniewicz-Zabrocka
ul. Konarskiego 1-3, pok. nr 145, I piętro, budynek C
pok. nr 100, 101, 105, 145, 146, 146, 150
tel. +48 52 349 7207

Oddział Rynku Pracy

Kierownik
Barbara Kempa
ul. Konarskiego 3, pok. nr 138, I piętro, budynek C
pokoje pracowników nr: 107, 138, 142, 143, 144
tel. +48 52 349 7698

Oddział ds. Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej

Kierownik
Agnieszka Czaplińska
ul. Konarskiego 3, pok. nr 106, I piętro, budynek C
pokoje pracowników nr: 103, 109, 117, 118
tel. +48 52 349 7477
e-mail: aczaplinska@bydgoszcz.uw.gov.pl

Wojewódzki Koordynator Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

Koordynator
Beata Sulima
ul. Konarskiego 3, pok. 139, I piętro, budynek C
tel. +48 52 349 7684
e-mail: bsulima@bydgoszcz.uw.gov.pl

Wieloosobowe Stanowisko ds. Rynku Pracy działające w Delegaturze Urzędu w Toruniu

87-100 Toruń, ul. Moniuszki 15-21
Podległe bezpośrednio Koordynatorowi Samodzielnego Zespołu ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku

Koordynator
Beata Awiżeń-Chwiałkowska
87-800 Włocławek ul. Brzeska 8, pok. 43, II piętro  
tel. 54 231 4227, 54 231 4097
e-mail: bawizen@bydgoszcz.uw.gov.pl

 

Samodzielny Zespół ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku

Koordynator
Beata Awiżeń-Chwiałkowska
87-800 Włocławek ul. Brzeska 8, pok. 43, II piętro  
tel. 54 231 4227, 54 231 4097
e-mail: bawizen@bydgoszcz.uw.gov.pl

Czym się zajmujemy:

Oddział Kontroli i Nadzoru w Pomocy Społecznej

  1. Analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii tel. 52 349 7308.

  2. Ustalanie sposobu realizacji zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego tel. 52 349 7308, 52 349 7675, 52 349 7678, 52 349 7685, 52 349 7687, 54 231 4110;

  3. Nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, a także zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami tel. 52 349 7308, 52 349 7675, 52 349 7678, 52 349 7687, 52 349 7669, 54 231 4110;

  4. Dokonywanie weryfikacji wniosków o przyznanie nagrody specjalnej z zakresu pomocy społecznej przyznawanej przez ministra właściwego
    do spraw zabezpieczenia społecznego tel. 52 349 7687;

  5. Kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej tel. 52 349 7308, 52 349 7678, 52 349 7685, 52 349 7687, 52 349 7669, 54 231 4110;

  6. Wydawanie i cofanie zgody na przekształcanie miejsc przeznaczonych dla mieszkańców dps w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego tel. 52 349 7308, 52 349 7675.

  7. Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej i placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej tel. 52 349 7308, 52 349 7685;

  8. Prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej tel. 52 349 7308, 52 349 7678;

  9. Prowadzenie rejestru miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach i ogrzwalniach tel. 52 349 7669;

  10. Prowadzenie rejestru mieszkań treningowych i wspomaganych prowadzonych przez gminę, powiat lub na ich zlecenie tel. 52 349 7308, 52 349 7675;

  11. Przekazanie informacji zbiorczej o zgłoszeniach nadzwyczajnych i o podjętych działaniach następczych ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego;

  12. Kontrola jakości usług, dla których określone zostały standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej tel. 52 349 7685, 52 349 7308;

  13. Kontrola jakości usług, dla których określone zostały standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne (Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje, stowarzyszenia, osoby fizyczne oraz inne osoby prawne) tel. 52 349 7308, 52 349 7685;

  14. Kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej w zakresie standardów usług socjalno-bytowych oraz przestrzegania praw tych osób tel. 52 349 7308, 52 349 7685;

  15. Wymierzanie kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnych za niezrealizowanie zaleceń pokontrolnych przez kontrolowaną jednostkę i za prowadzenie bez zezwoleń placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku tel. 52 349 7308, 52 349 7785;

  16. Przekazywanie informacji o nałożonych karach, o których mowa w art. 130 ust. 2 i 4-6 ustawy o pomocy społecznej, do wykazu prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego 52 349 7308, 52 349 7685;

  17. Nadzór merytoryczny i kontrola nad standardem usług świadczonych w środowiskowych domach samopomocy oraz odpowiednim poziomem kwalifikacji kadr w tych jednostkach tel. 52 349 7308, 52 349 7685;

  18. Sporządzanie sprawozdawczości, w tym w wersji elektronicznej tel. 52 349 7675, 52 349 7678, 52 349 7685, 52 349 7687, 52 349 7669, 54 231 4110;

  19. Zapewnienie współdziałania wszystkich jednostek organizacyjnych pomocy społecznej działających na obszarze województwa na zasadach określonych w ustawach, w tym ustawach o stanach nadzwyczajnych tel. 52 349 7308, 52 349 7675, 52 349 7678, 52 349 7687, 52 349 7685, 54 231 4110;

  20. Opiniowanie oraz dokonywanie oceny formalnej i merytorycznej ofert konkursowych w ramach rządowych programów określonych przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego tel. 52 349 7308, 52 349 7675, 52 349 7669;

  21. Prowadzenie rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego oraz sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych na podstawie ustawy o języku migowym i innych  środkach komunikowania się tel. 52 349 7678;

  22. Wykonywanie zadań związanych z zabezpieczeniem dostępu do świadczeń usług tłumacza polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM) i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN) wpisanego do rejestru, w tym zawieranie umów tel. 52 349 7678;

  23. Prowadzenie rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa tel. 54 231 4110.


Oddział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu

  1. Koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach w tym planowanie budżetu na realizację indywidualnych programów integracji dla osób posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą tel. 52 349 7873;

  2. Realizacja i koordynowanie Programu wieloletniego Posiłek w szkole i w domu" tel. 52 349 - 7366;

  3. Realizacja i koordynowanie Programu Opieka 75+" tel. 52 349 7877;

  4. Planowanie i nadzór nad realizacją budżetu w dziale 852-Pomoc społeczna i 855-Rodzina w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie dochodów i wydatków oraz zawieranie umów z jednostkami samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny– tel. 52 349 7653, 52 349 7207;
  5. Analiza potrzeb oraz wydatków jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego w dziale 852 – Pomoc społeczna i 855 – Rodzina, tel. 52 349 7653, 52 349 7207;

  6. Dokonywanie podziału uruchomień dotacji z budżetu państwa lub funduszy celowych na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione tel. 52 349 7653, 52 379 7207;

  7. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o funduszu solidarnościowym, w tym
    w zakresie realizacji:

    - Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego;

    - Programu „Opieka wytchnieniowa”

    - Programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne”  tel. 52 349 7694;

  8. realizacja zadań wynikających z programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, w szczególności w zakresie Programu „Aktywny Maluch” 2022-2029, w tym zawieranie umów, koordynacja realizacji zadania i nadzór nad sposobem wykonania zadania oraz sporządzanie sprawozdawczości tel. 52 349 7686, 52 349 7692;

  9. Realizacja zadań związanych z przyznaniem członkom rodzin wielodzietnych Karty Dużej Rodziny – tel. 52 349 7873;

  10. Sporządzanie sprawozdawczości z zakresu realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów tel. 52 349 7877;

  11. Przeprowadzanie kontroli w organizacjach pożytku publicznego w oparciu o powierzenie zadania przez ministra właściwego do spraw społeczeństwa obywatelskiego, w zakresie spełniania warunków i wypełniania obowiązków organizacji pożytku publicznego określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tel. 52 349 7695;

  12. Kontrola przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych tel. 52 349 7695, 52 349 7873;

  13. Kontrola przyznawania i wypłacania świadczeń określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów tel. 52 349 7695, 52 349 7873;

  14. Kontrola przyznawania i wypłacania zasiłków dla opiekunów tel. 52 349 7695, 52 349 7873;

  15. Realizacja zadań dotyczących wsparcia kobiet w ciąży i rodzin w związku z rządowym programem kompleksowego wsparcia dla kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” w szczególności w zakresie jednorazowego świadczenia w wysokości 4.000 zł.


Oddział Rynku Pracy

  1. Kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty tel. 52 349 7688, 52 349 7770, 52 349 7689;  

  2. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:

    a) sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,

    b) realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy oraz umowy akredytacyjnej,

    c) spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,

    d) przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,

    e) prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych tel. 52 349 7688, 52 349 7770, 52 349 7689;  

  3.  


Oddział do spraw Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej
 

  1. Prowadzenie rejestrów placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych na terenie województwa, oraz rejestru wolnych miejsc w ww. placówkach na terenie województwa tel. 52-34 97 693 i 52-34 97 772;

  2. Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych tel. 52-34 97 693 i 52-34 97 772;

  3. Wydawanie zezwoleń na umieszczenie w placówce opiekuńczo-wychowawczej kolejnego dziecka pomimo przekroczenia dopuszczalnej liczby dzieci w placówce oraz wydawanie zezwoleń na umieszczenie w tym samym czasie większej liczby dzieci w placówce rodzinnego i regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej tel. 52-34 97 693 i 52-34 97 772;

  4. Kontrola placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych;

  5. Kontrola nad realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej ;

  6. Kontrola nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;

  7. Zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy przez samorząd gminny, powiatowy i województwa;

  8. Gromadzenie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny w wersji elektronicznej tel. 52-34 97 759 i 52-34 97 575;

  9. Współdziałanie z ministrem właściwym do spraw rodziny przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

  10. Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz podejmowanie działań o charakterze interwencyjnym.


Wojewódzki Koordynator Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
 

  1. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie tel. 52 34-97-684;

  2. Monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie na szczeblu województwa;

  3. Monitorowanie realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na szczeblu województwa;

  4. Badanie istniejącej infrastruktury i rozwoju sieci instytucji pomagających ofiarom przemocy;

  5. Monitorowanie oddziaływań  kierowanych do osób stosujących przemoc w rodzinie – realizacja programów korekcyjno-edukacyjnych.

  6. Opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń oraz procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą dla realizatorów zadania;

  7. Nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa;

  8. Kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.


Wieloosobowe Stanowisko ds. Rynku Pracy działające w Delegaturze Urzędu w Toruniu
 

  1. Kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wykonywanych przez powiatowe urzędy pracy - tel. 56 611 51 21 oraz 54 231 42 27;

  2. Wydawanie w imieniu Wojewody decyzji administracyjnych jako organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji w zakresie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - tel. 56 611 51 21 oraz 54 231 42 27;

  3. Nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej - tel. 56 611 51 21 oraz 54 231 42 27;

  4. Wydawanie w imieniu Wojewody decyzji o nadaniu statusu centrum integracji społecznej tel. 56 611 51 21 oraz 54 231 42 27;

  5. Prowadzenie rejestru centrów integracji społecznej - tel. 56 611 51 21 oraz 54 231 42 27;

  6. Prowadzenie rejestru klubów integracji społecznej - tel. 56 611 51 21 oraz 54 231 42 27.


Samodzielny Zespół ds. Rynku Pracy w Delegaturze Urzędu we Włocławku
 

  1. Kontrola realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wykonywanych przez powiatowe urzędy pracy - tel. 54 231 42 27, 54 231 40 97;

  2. Wydawanie w imieniu Wojewody decyzji administracyjnych jako organu wyższego stopnia w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji w zakresie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - tel. 54 231 42 27, 54 231 40 97;

  3. Nadzór nad zakładami pracy chronionej i zakładami aktywności zawodowej - tel. 54 231 42 27, 54 231 40 97;

  4. Prowadzenie rejestru ośrodków organizujących turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych - tel. 54 231 42 27, 54 231 40 97;

Akty prawne na podstawie których działamy to m.in.:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.);

  2. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2018 r., poz. 1265 z późn. zm.);

  3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 511 z późn. zm.);

  4. Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 1828 z późn. zm.);

  5. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r., poz. 450 z późn. zm.);

  6. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2018 r., poz. 1508 z późn. zm.);

  7. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.);

  8. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 2220 z późn. zm.);

  9. Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2018 r., poz. 554 z późn. zm.);

  10. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1878 z późn. zm.);

  11. Uchwała Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023 (M.P. z 2018 r., poz. 1007);

  12. Uchwała nr 34 Rady Ministrów z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „senior+” na lata 2015-2020 (M.P. z 2018 r., poz. 228);

  13. Ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (Dz.U. z 2018 r., poz. 2321 z późn. zm.)

  14. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015 r., poz. 1390 z późn. zm.);

  15. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r., poz. 998 z późn.zm.);

  16. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz.U. z 2017 r. poz. 2092 z późn. zm.);

  17. Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2018 r. poz. 2134 z późn. zm.);

  18. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w  wieku do lat 3 (Dz.U. z 2018 r. poz. 603 z późn. zm.);

  19. Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz.U. z 2017 r. poz. 1832 z późn. zm.)

  20. Statut i Regulamin Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.

{"register":{"columns":[]}}