Mamy ostatnią umowę na S10 Bydgoszcz - Toruń
24.01.2023
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała czwartą umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia. Chodzi o pozostały, 12-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłem Toruń Zachód a węzłem Toruń Południe (A1). W toku przetargu wybrano ofertę konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner). Wartość umowy to niemal 340 mln zł.
Przedstawienie informacji o podpisaniu umowy na ostatni („toruński”) odcinek drogi S10 oraz harmonogramu prac na pozostałych odcinkach było tematem dzisiejszej konferencji, w której uczestniczyli Poseł Jan Krzysztof Ardanowski, Wicewojewoda Kujawsko-Pomorski Józef Ramlau, Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia Adrian Mól, radny sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego Przemysław Przybylski oraz dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Sebastian Borowiak.
Poseł Jan Krzysztof Ardanowski podkreślił znaczenie inwestycji w zakresie ogólnopolskim, ale zwrócił szczególną uwagę na aspekt lokalny:
To jest odcinek, który w sposób praktyczny buduje dwustołeczność naszego województwa. Odcinek, który sprawia, że ludzie mieszkający w Bydgoszczy i pracujący w Toruniu oraz coraz częściej ludzie mieszkający w Toruniu i pracujący w Bydgoszczy, będą mieli istotne ułatwienie w komunikowaniu się.
Wicewojewoda Józef Ramlau również zaakcentował znaczenie inwestycji dla naszego regionu.
Doszło do podpisania umowy na realizację ostatniego, długo wyczekiwanego odcinka S10. Trasy o kluczowym znaczeniu dla regionu i dla metropolii bydgoskiej. Bardzo się z tego cieszymy, że panu dyrektorowi udało się wynegocjować podpisanie tej umowy na dobrych warunkach
- mówił wicewojewoda.
W pierwotnym planie omawiana inwestycja nie była uwzględniona, dlatego Prezydent Michał Zaleski podziękował za dodanie jej do realizowanych zadań.
Bardzo dziękuję rządowi Premiera Mateusza Morawieckiego za wprowadzenie tej inwestycji do zadań realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Ekspresowych i Autostrad, ponieważ w pierwotnym programie, który powstał za poprzednich rządów, tego odcinka nie było. Teraz ten odcinek jest wprowadzony i dla nas jest to rozwiązanie, które będzie bardzo przydatne
- mówił prezydent.
Przekonany o rozwoju regionu w związku z realizowanym projektem jest również Radny Przemysław Przybylski:
Dziękujemy wszystkim tym, którzy przyczynili się do tej inwestycji. Jesteśmy przekonani, że przez tę inwestycję, również nasz region, województwo kujawsko-pomorskie, a w tym Bydgoszcz i Toruń, będzie miał nowych kontrahentów, będzie miał nowe możliwości, które również przyczynią się do polepszenia jakości życia i rozwoju gospodarczego.
O umowach na pozostałe trzy odcinki wspomniał Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Sebastian Borowiak:
Wcześniej podpisane zostały umowy na 3 odcinki. W maju na odcinek pierwszy Bydgoszcz Południe – Emilianowo o długości niespełna 15 km wraz z rozbudową DK25 obchodzącą miejscowość Brzoza. Drugi odcinek Emilianowo – Solec Kujawski o długości niespełna 10 km i trzeci, najdłuższy odcinek o długości 21 km łączący Solec Kujawski z Toruniem Zachód wraz z rozbudową węzła Emilianowo.
Zakres zadania
Podpisana umowa dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka drogi ekspresowej o długości 11,8 km między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Nowa trasa skróci i ułatwi dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do A1 kierowcom z Torunia.
Odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał jeszcze w 2006 roku w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej. Co ciekawe, w ramach realizacji zadania ul. Bydgoska w Toruniu (odcinek dawnej DK10, odłączony wraz z budową obwodnicy) zostanie na nowo połączona z obecną drogą krajową nr 10 w Cierpicach, jako droga dojazdowa rangi wojewódzkiej.
Przebieg przetargu
W styczniu br. dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę omawianego odcinka S10. W maju zaproszono do podpisania umowy wyłonionego w przetargu wykonawcę. Do złożenia podpisów jednak nie doszło (wykonawca uchylił się od podpisania umowy). We wrześniu dokonano ponownego wyboru oferty, od którego z kolei odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) inny uczestnik przetargu. Na skutek orzeczenia KIO z 31 października br. unieważniono oferty i po przeprowadzeniu ponownej analizy z wybrano ofertę konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner).
Umowa z konsorcjum Rubau - Poltores opiewa na kwotę 339 949 475,71 zł. Planowany termin ukończenia inwestycji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie to 41 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Inwestycja rządowa w miejsce PPP
Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Inwestycja znalazła się w nowym Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do roku 2033).
S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe w lutym 2020 r. uzyskała decyzję środowiskową (DŚU). Decyzją rządu z czerwca 2020 r., S10 Bydgoszcz - Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy. 4 czerwca 2021 r. GDOŚ wydał decyzję, w której m.in. utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji oraz wprowadzeniu dodatkowych obiektów związanych z ochroną środowiska. W związku z tym niezbędne było wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej. Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. ogłoszono przetargi na cztery odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj. W sprawie każdego z czterech przetargów po wyborze najkorzystniejszej oferty toczyły się sprawy przed KIO.
Zmiany na skutek decyzji GDOŚ
Ogłoszenie czterech przetargów stało się możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. GDOŚ, decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.
GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego, zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.
Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje nas również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.
Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.
Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, zostaliśmy zobowiązani do zmiany systemu odwodnienia na części zakresu zadania - w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.
Przebieg drogi zatwierdzony w decyzji środowiskowej nie został zmieniony, a lokalizacja przyszłej S10 została doprecyzowana w treści wydanej decyzji GDOŚ.
Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.