Rusza budowa nowego ciągu pieszo-rowerowego na DK25
12.05.2022
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą STRABAG, która została wykonawcą nowego ciągu pieszo-rowerowego na drodze krajowej nr 25 na odcinku Brzoza - Nowa Wieś Wielka. Wartość zadania to 12,4 mln zł.
Celem inwestycji jest budowa ciągu pieszo-rowerowego łączącego m. Brzoza z m. Nowa Wieś Wielka na trasie Bydgoszcz - Inowrocław. Długość nowopowstałego ciągu wyniesie 6 kilometrów. Realizacja zadania przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez przeniesienie ruchu pieszych i rowerzystów na ciąg odsunięty o od krawędzi jezdni DK25, co przełoży się na uporządkowanie ruchu dla wszystkich jego uczestników, a także poprawi walory estetyczne obszaru drogi.
Wojewoda Mikołaj Bogdanowicz podkreślał jak ważna jest to inwestycja z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców:
Bardzo się cieszę, że powstaje ten ciąg rowerowy w jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc w województwie kujawsko-pomorskim. Ciągi pieszo-rowerowe mają dwie funkcje, po pierwsze poprawiają bezpieczeństwo, co jest priorytetem, a po drugie daje szansę rozwojowi turystyki regionu.
Dyrektor GDDKiA Sebastian Borowiak odniósł się przy okazji do Programu Bezpieczna Infrastruktura, czyli programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.
Już mamy zrealizowanych 8 zadań, które już poprawiają bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w naszym województwie, a takich przejść dla pieszych będziemy realizować do końca tego roku 577 sztuk.
Wójt Nowej Wsi Wielkiej Wojciech Oskwarek nie ukrywał zadowolenia z realizowanej inwestycji:
Reprezentuje mieszkańców, którzy cały czas apelowali o realizację tego zadania. Zadanie to będzie radością, która będzie cieszyła nie tylko mieszkańców Brzozy ale i Nowej Wsi Wielkiej, bo te dwie ważne miejscowości będą połączone i będzie można do nich dotrzeć bezpiecznie.
Gmina Nowa Wieś Wielka partycypuje w kosztach realizacji zadania na kwotę 1,5 mln zł.
Zakres zadania
Oprócz budowy samego ciągu pieszo-rowerowego zadanie obejmuje m.in. przebudowę zjazdów, kanalizacji, budowę ścian oporowych, regulację i umocnienie skarp, budowę dwóch obiektów mostowych na km 3+715,26 i km 2+356,59.
Podpisanie umowy oznacza formalne rozpoczęcie prac, na których przeprowadzenie wykonawca będzie miał 6 miesięcy z wyłączeniem okresu zimowego (od 16 grudnia do 15 marca).
Zadanie ma zostać zrealizowane w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych, który jest częścią Programu Budowy Dróg Krajowych. Jednym z jego celów jest ograniczenie do 2023 r. liczby ofiar śmiertelnych wypadków o co najmniej 40%.
Kolejne zmiany na drodze krajowej nr 25
Budowa ciągu pieszo-rowerowego to nie jedyne zadanie, które unowocześni DK25 w woj. kujawsko-pomorskim. W ramach budowy drogi S10 z Bydgoszczy do Torunia poprowadzony zostanie nowy, 5 km odc. drogi omijający m. Brzoza.
W ub. roku zakończona została rozbudowa 1,1 km odcinka w Niechorzu oraz budowa dwóch rond w Strzelnie. Aktualnie trwają również prace na rozbudowie 500 m odcinka przebiegającego przez m. Kwieciszewo.
Pod koniec br. planowane jest ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego o łącznej długości 9 km oraz przetargu na rozbudowę odc. Obodowo – Mąkowarsko.