Znaczne rządowe środki na rozwój miejskich dróg w regionie – rusza nowy nabór
21.07.2022
Rozpoczął się nabór wniosków o dofinansowanie zadań miejskich ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W jego ramach można uzyskać dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu, będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa (zadania miejskie).
W Bydgoszczy odbyła się konferencja prasowa ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, ministra Łukasza Schreibera, ministra Jarosława Wenderlicha i wojewody Mikołaja Bogdanowicza.
Skala dotychczasowego zainteresowania pomocą rządu w modernizacji i budowie dróg lokalnych pokazała, jak bardzo potrzebne było wsparcie samorządów w realizacji ich zadań. Mieszkańcy każdego polskiego regionu, każdego powiatu i każdej gminy mogą zobaczyć, jak działa Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i jak bardzo jest potrzebny
– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Od 2019 roku programem objęta została budowa i przebudowa ponad 18 tys. km dróg gminnych i powiatowych oraz towarzyszącej im infrastruktury. W Sejmie prowadzone są też prace nad nowelizacją, która położy jeszcze większy nacisk na kwestie bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego – rowerzystów i pieszych.
W województwie kujawsko-pomorskim to ponad 1020 zadań – dofinansowanych kwotą 173 mln zł. W ponad 1000 miejscach przebudowuje się drogi gminne i powiatowe, buduje się chodniki i przejścia dla pieszych.
Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że rozpoczynający się właśnie nabór wniosków do RFRD, dedykowany jest mieszkańcom miast wojewódzkich.
Przyszła pora na to, żeby ogłosić nowy rodzaj przedsięwzięć. Ogłaszam nabór na wsparcie inwestycji prowadzonych w miastach wojewódzkich. Nabór będzie trwał 30 dni. 1 miasto wojewódzkie może złożyć 1 wniosek, który może składać się z kilku zadań. Suma dofinansowania na miasto to 30 mln zł
– powiedział minister.
Minister Łukasz Schreiber przypomniał, że to na rynku w Starym Fordonie premier Mateusz Morawiecki złożył publicznie deklarację i zobowiązanie, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zostanie poszerzony też o miasta wojewódzkie.
W Bydgoszczy widzieliśmy zawsze bardzo dużą potrzebę, aby zainwestować także w te mniejsze uliczki. Mamy prawie 700 nieutwardzonych dróg. To prawdziwa zmora mieszkańców, zwłaszcza w okresie późnojesiennym i zimowym. Stary Fordon jest jednym z miejsc, które bardzo potrzebuje takiego wsparcia. Miasto twierdzi, że nie ma pieniędzy na to, żeby samodzielnie takie inwestycje udźwignąć. Myślę, że te środki pomogą, aby ambitniej podejść do tego tematu
– powiedział minister.
Wojewoda Mikołaj Bogdanowicz, dziękując ministrowi Andrzejowi Adamczykowi za wdrożenie kolejnej odsłony rządowego programu, zaznaczył jak ważne dla mieszkańców województwa są to inwestycje.
W kujawsko-pomorskim, odkąd pełnię funkcję wojewody - od 2015 r., tych dróg zostało przebudowanych przeszło 2000 km. Nie ma samorządu w naszym regionie, który z tego programu nie skorzystał, a są takie samorządy, które zrealizowały prawie 20 inwestycji drogowych na swoim terenie. To rzeczywiście zmieniło kujawsko-pomorskie. Kolejne środki dla dużych miast to bardzo ważna kwestia – i mam nadzieję, że włodarze Bydgoszczy i Torunia zechcą skorzystać z tego dofinansowania
– powiedział.
Radny Jarosław Wenderlich odniósł się do skarg mieszkańców Bydgoszczy, którzy wielokrotnie narzekali na kiepski stan dróg osiedlowych.
To bardzo dobry dzień dla Bydgoszczy i jej mieszkańców, bardzo dobry dzień dla miast wojewódzkich. Niestety wiele dużych miast boryka się z tą samą bolączką, na którą często skarzą się mieszkańcy – jest to kwestia nieutwardzonych dróg osiedlowych. Obecny rządowy program to kolejna szansa do wykorzystania i mam nadzieję, że teraz miasto Bydgoszcz i inne samorządy przygotują wnioski i środki zostaną dobrze wykorzystane
– powiedział.
Kryteria oceny wniosków
W ramach naboru wniosków o dofinansowanie zadań miejskich, w ramach jednego miasta można złożyć jeden wniosek o dofinansowanie. Dopuszcza się możliwość ujęcia we wniosku więcej niż jednego odcinka drogi.
Wnioski o dofinansowanie, oceniane będą zgodnie z art. 36g ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, biorąc pod uwagę:
- poprawę jakości życia mieszkańców;
- poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- poprawę dostępności transportowej ośrodków życia gospodarczo-społecznego;
- zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
- podnoszenie standardów technicznych dróg publicznych oraz zachowanie jednorodności sieci dróg publicznych pod względem spełniania tych standardów;
- przygotowania zadania miejskiego, ze szczególnym uwzględnieniem posiadanych przez wnioskodawców zezwoleń, pozwoleń i innych decyzji, które są niezbędne do realizacji zadań.
Wnioskodawcy otrzymują dofinansowanie zadań miejskich na podstawie ostatecznej listy zatwierdzonej przez Prezesa Rady Ministrów.
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
Celem Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawa oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.
Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej stanowi działanie komplementarne do inicjatyw podejmowanych na szczeblu krajowym w odniesieniu do budowy systemu autostrad i dróg ekspresowych, przyczyniając się do stworzenia spójnego i zintegrowanego systemu transportowego.
Środki Funduszu są przekazywane na:
- dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych,
- dofinansowanie budowy mostów lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
- finansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym,
- dofinansowanie zadań mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych,
- dofinansowanie budowy obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich,
- dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
Środki z RFRD w sposób zrównoważony trafiają do samorządów, które do tej pory nie mogły sobie pozwolić na finansowanie budowy dróg. Istnieje również możliwość realizacji zadań wieloletnich, co nie było możliwe przy wcześniejszych formach wsparcia.
W latach 2019-2022 ponad 12 tysięcy zadań na drogach gminnych i powiatowych o łącznej długości ponad 18 tysięcy km otrzymało dofinansowanie, a łączna wartość środków przyznanych na ten cel wynosi ponad 13 mld zł.