Administracja dla cudzoziemca – szybciej i sprawniej
Całkowita wartość projektu: 1 332 780,00 PLN Kwota dofinansowania z FAMI: 999 585,00 PLN Beneficjent: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
W ramach Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji na lata 2014-2020 w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi, realizowany jest projekt pn. " Administracja dla cudzoziemca – szybciej i sprawniej ".
Projekt został zakwalifikowany do realizacji w wysokości 1 332 780,00 PLN. Wnioskowane przez Wojewodę Łódzkiego wsparcie ze środków FAMI wyniesie 999 585,00 PLN, poziom dofinansowania – 75 proc. Realizację zaplanowano w okresie: 1.11.2017 r. – 31.10.2019 r.
Celem nadrzędnym projektu jest upowszechnienie i podwyższenie jakości usług świadczonych na rzecz cudzoziemców z obszaru państw trzecich.
Projekt obejmuje utworzenie: infolinii i call center, generatora wniosków, a także szkolenia dla pracowników oraz informację i promocję skierowaną do Cudzoziemców z obszaru państw trzecich.
W ramach projektu zostanie utworzona infolinia dla cudzoziemców. Informacje dotyczące procedury legalizacji pobytu w trzech językach: polskim, angielskim i ukraińskim zostaną udostępnione cudzoziemcom telefonicznie pod wskazanym numerem. Cudzoziemiec, który nie będzie usatysfakcjonowany przekazanymi nagraniem informacjami, będzie mógł wybrać opcję bezpośredniego kontaktu z pracownikiem infolinii. W call center zostanie zatrudnionych 5 osób ze znajomością języka polskiego, angielskiego lub ukraińskiego. Pracownicy będą udzielali szczegółowych informacji na temat procedur i przepisów związanych z legalizacją pobytu oraz o etapie weryfikacji i oceny wniosku.
Call center przeznaczone będzie tylko i wyłącznie dla obywateli państw trzecich (OPT).
Ponadto na stronach www urzędu, udostępniony zostanie cudzoziemcom generator wniosków o legalizację pobytu i pracy. Nowoczesna aplikacja umożliwi wypełnienie wniosków on line. Będzie informowała: jak należy poprawnie wypełnić wniosek i jednocześnie monitorowała jakość jego wypełnienia. Powyższe zaskutkuje zwiększeniem liczby poprawnie i czytelnie wypełnionych wniosków o legalizację pobytu i pracy, co w efekcie znacznie skróci czas obsługi klienta, a w konsekwencji oczekiwania na wydanie decyzji.
W celu zwiększenia potencjału kadry profesjonalnie obsługującej cudzoziemca, 54 pracowników Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców, wypełniających obowiązki związane z obsługą cudzoziemców weźmie udział w szkoleniach: języków obcych, badania autentyczności dokumentów, pracy z klientem z innego kręgu kulturowego, języka migowego. W związku z częstymi zmianami przepisów oraz dużą fluktuacją kadry, zostanie powołany zespół liderów, którzy poprowadzą wewnętrzne szkolenia z zakresu przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego, ustawy o cudzoziemcach i ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Powyższe działania pozwolą zrealizować założone cele szczegółowe projektu:
- poprawa standardów obsługi cudzoziemców z państw trzecich poprzez wprowadzenie dedykowanych cudzoziemcom nowoczesnych narzędzi informatycznych, podwyższenie kwalifikacji i umiejętności urzędników oraz skrócenie czasu obsługi klienta,
- ułatwienie dostępu cudzoziemców z państw trzecich do urzędnika poprzez infolinię i call center, co korzystnie wpłynie na obsługę osób wymagających szczególnego traktowania, takich jak osoby niepełnosprawne, osoby starsze, kobiety ciężarne, osoby samotnie wychowujące małoletnie dzieci itp.,
- uruchomienie generatora wniosków, który ułatwi prawidłowe wypełnienie (on line) formularzy przez cudzoziemców z państw trzecich, co wpłynie korzystnie na skrócenie czasu bezpośredniej obsługi cudzoziemca z państw trzecich, w szczególności osób wymagających szczególnego traktowania,
- upowszechnienie usług związanych z legalną migracją poprzez organizowane: konferencje i Dni Otwarte oraz materiały informacyjne dla cudzoziemców z obszaru państw trzecich.